יום שישי, 20.09.2024 שעה 14:51
אבנר קופל

מכבי ת"א - הטעויות והתקוות

אבנר קופל בטור אישי ל-ONE: יש במכבי המעדיפים "סרוויס" על נשמה. הגיע הזמן להזרים להנהלה דם חדש, צעיר, אנרגטי ומוצלח. וגם: התנצלות בפני הפועל

בעוד בני אור מסיע אותי על כביש 2 מחיפה לתל-אביב, נרגש כולי מעוצמת האירוע בו הוכרזה אלופה היסטורית וחדשה בכדורסל הישראלי, דיפדפתי בעשרות המיילים והמסרונים מאנשים שעדיין חושבים שלא סיימתי את תפקידי כיו"ר מנהלת הליגה ו/או יו"ר איגוד הכדורסל וביניהם היה מייל אחד מרגש עד דמעות המדבר בעד עצמו.

"הבן שלי בן 10 ובימי חייו חווה ארבע אלופות שונות: מכבי חיפה, הפועל חולון, גלבוע/גליל ומכבי תל-אביב. מודה לך מקרב לב על שהחזרת את המושג ׳לחלום על אליפות׳ לכדורסל הישראלי". הכיצד לפתע אלופות נוספות הגיעה? האם זה החוק הרוסי? האם זו שיטת המשחקים? האם צומצמו הפערים בין המועדונים? ואולי ההיערכות של מכבי ת"א לליגה הישראלית בעונה זו הייתה מוטעית?

1. החוק הרוסי - מכבי בחרה לשחק מול כל קבוצות הליגה (למעט גליל) על פי החוק הרוסי, דהיינו שלושה זרים בלבד על הפרקט בעוד ששאר הקבוצות שיחקו עם ארבעה זרים. בהתחשב בכך שחלק מהקבוצות ידעו לבחור את הזר השלישי והרביעי היטב, הרי בדיקה קצרה מבהירה כי במצב בו כל רביעיית הזרים שיחקו כ-30 דקות יחדיו והתעלו לרמה גבוהה, מכבי הפסידה. ראה ערך המשחקים מול ראשל"צ, ירושלים ולאחרונה - הפסד במשחק האליפות למכבי חיפה.

2. מספר הזרים - מכבי לחצה על מנת שיאפשרו לה לרשום בטופס המשחק 6 שחקנים זרים (במקום 5) כשהיא שבויה בתפיסה העתיקה כי אסור שיישב שחקן על הספסל, "על אזרחי״, כדי שלא ייקלט במצלמות, אך כיצד ניתן לחלק את 120 דקות המשחק ל-6 שחקנים? (80 דקות מתוך 200 הדקות האפשריות נתונות לשחקן הישראלי) ואם ניתן, זו הזמנה למירמור, אי נוחות על הספסל ובעיקר לחץ היסטרי על השחקן האמור להציג יכולת שיא בדקות בודדות.

3. היכל נוקיה - מבחינת מכבי, המשחקים המכריעים מחויבים להתקיים במקדש הכדורסל התל אביבי ולעיני רבבת אוהדים נלהבים. כמובן, שמבחינת שחקני הקבוצות האחרות המשחקים המכריעים בהיכל, במקרה הקשה מבחינתם, זה כמעט התקף לב ובמקרה הקל זה התקף פרקינסון והתוצאות בהתאם. לעומת זאת, ראה ערך רוממה, חיפה, מיום חמישי האחרון ובקרוב מלחה בירושלים, חולון, ראשון ואחרים, ולכן יש על מכבי להפנים פסיכולוגית ומקצועית, בכפוף להחלטות עתידיות אמיצות של המנהלת והאיגוד, כי הכדורסל שייך לכלל הציבור והם עשויים להתמודד עם העובדה שהם לא ישחקו במבצרם "במאני -טיים".

היכל נוקיה (ONE)
היכל נוקיה. "היריבות מקבלות פרקינסון"
 

4. שיטת המשחקים - החליטה המנהלת, מתוך ראיה אסטרטגית רב שנתית, כי שיטת הפיינל-פור, שנועדה לאזן את הבדלי התקציב בין מכבי ת"א (20 מיליון דולר) לשאר הקבוצות (1.5-3 מיליון דולר) וכן את האירוח הקבוע באולם נוקיה כאולם יחיד למשחקי הגמר, יסתיימו בשלבים ואכן בשנה זו נערך משחק אחד על האליפות, בשנה הבאה שני משחקים ובעוד שנתיים סדרה מתוך ידיעה כי במהלך תקופה זו אולם רוממה יופעל, מלחה בירושלים שנה לאחר מכן ואז חולון ואחרים ואכן, השיטה למען ספורטיביות ציבורית במיטבה עובדת (ללא קשר לתוצאות המשחקים).

5. המשחק הקובע - שיטת המשחק הקובע לשנה זו ומיקומו הייתה ידועה מראש, הוסכמה על ידי כל הקבוצות, כולל האלופה היוצאת מכבי ת"א, טרם פתיחת העונה וטוב היה לו הצוות המקצועי שלהם היה מכין פסיכולוגית ומקצועית את השחקנים כי התואר הנכסף ייקבע ב-40 דקות בלבד ובעיקר, לא בנוקיה. בכל זאת, כש-20 מיליון דולר משחקים מול שלושה מיליון דולר, היתרון האיכותי והמקצועי לכאורה מאוד מאוד ברור.

להזכירכם, היורוליג, היורו המעניין בכדורגל, ליגת האלופות האיכותית ואפילו המונדיאל אליו מתכוננים ארבע (!) שנים מסתיימים במשחק אליפות מסקרן אחד ולהפתעתי, ללא מחאה ומסיבות עיתונאים רוויות דמעות תנין.

צלחת האליפות. &qout;סרוויס&qout; (שי לוי)
צלחת האליפות. "סרוויס" (שי לוי)
 

6. סרוויס או נשמה - יש הרואים במשחק הכדורסל ובניהול מועדון ספורט דבר המגביל שמחת חיים, חיוך, כיף, נעימות ובעיקר פתיחות וחיבור טבעי עם ״שאר העולם״. לצערי, יש החושבים כי ניהול דיסקרטי ואגרסיבי נוסח מוסד, ריחוק ועל גבול האלימות הוא הנכון. זאת הטעות הבסיסית. מקסימום, זוכים ״בסרוויס".

7. סוף עידן - אין ספק כי מכבי תל-אביב הינו מועדון מכובד ומפואר ומותג ספורט נחשב בכל קנה מידה בארץ ובעולם, אך כמו בכל אירגון המכבד את עצמו הגיע הזמן להזרים להנהלת המועדון ולמקבלי ההחלטות דם חדש, צעיר, אנרגטי ומוצלח ויש כאלה במכבי תל-אביב (אני מכיר ומוקיר אותם אישית) דמויות שיכולות לדחוף מעלה את האירגון כיאה לשנות האלפיים ולהתנתק מתפיסות עולם שאבד עליהם הכלח.

8. "סנסנציה" - יסלחו לי מספר פרשני ספורט אשר מיהרו והתרגשו והכתירו את נצחון מכבי חיפה כסנסציה. לדעתי, ברגע האמת חיפה הייתה טובה יותר, רצתה יותר וכמובן הגיעה מוכנה יותר ולכן כל הנסיונות של מיסחור תוצאות המשחקים הקודמים של מהלך העונה בין מכבי ת"א לחיפה אינם במקומם כי בספורט המקצועני, משחק האמת הוא הקובע ותוצאות המשחקים הקודמים תפקידם למלא את טבלאות הסטטיסטיקה.

ג´פ רוזן (עמית מצפה)
ג´ף רוזן. "המלצתי לו לרכוש את חיפה" (עמית מצפה)
 

אמרנו מכבי, יש גם מכבי חיפה, האלופה החדשה הגאה, התוססת והדינמית, אשר בזכות החזון של הבעלים ג׳ף רוזן, ראש העיר חיפה יונה יהב ידידי וההנהלה המסורה "שיחקו אותה" בענק.

ולסיכום התנצלות: לפני 5 שנים הגיע ג׳ף רוזן וניסה לרכוש את הפועל תל אביב (הייתה בליגה השלישית). המלצתי לו בצהרי היום לרכוש את מכבי חיפה ואף תואמה פגישה מיידית עם ראש העיר. בחצות הלילה של אותו היום הודיע ג׳ף על סגירת העיסקה, השאר שייך להיסטוריה. התנצלותי בפני המועדון המכובד הפועל תל אביב.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית ספורט אחר חדשות
המשחקים הפראלימפיים
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר