יום שני, 08.07.2024 שעה 15:55
ניב נחליאלי

הכדורגל שלנו פתוח לערבים?

המורכבות הגיאופוליטית של אזורנו לא פוסחת גם על הכדורגל. מה שמצליח במכבי חיפה והפועל ת"א לא עובד בבית"ר ירושלים. גזענות או קושי אמיתי?

רבות דובר בזמן האחרון על ההתפתחות של השחקן הערבי והשתלבותו בכדורגל הישראלי הזוכה כיום לבולטות רבה. מבחינה ספורטיבית טהורה ברור שהתהליך חיובי. כל כשרון, ללא קשר למוצאו או דתו, שמתאים מקצועית וחברתית ויכול לתרום ולהעלות את הרמה מבורך הוא.

אבל מבחינה חברתית זהו תהליך מאוד מעניין ומורכב ששווה בחינה נוספת, כולל בדיקה לגבי תהליך מקביל הקיים בעולם העסקי. היכולת של פרט לשנות את מעמדו החברתי בחברה נקרא מוביליות חברתית.

טענות קשות עולות מקרב מגזרים כגון ערביי ישראל או עולים חדשים לגבי הפתיחות של החברה הישראלית אליהם וליכולתם במוביליות חברתית. אחד התחומים ה"מסורתיים" המאפשרים מוביליות חברתית היא דרך הספורט כאשר הדוגמא הבולטת היא של שחקנים שחורים בליגת ה-NBA שללא האפשרות של הכדורסל רבים לא היו מגיעים למעמד חברתי שאליו הגיעו.

אחד הקשיים של כלכלת ישראל לבצע קפיצת מדרגה הוא התרומה המועטה של מגזרים אלו והחשיבות בשילובם כגוף יצרני ותורם. בשנים האחרונות חלים שינויים של ממש במגזר הערבי. בחברות עסקיות מסוימות אף מוגדרים לאנשי הגיוס יעדים של גיוס משכבות חלשות בחברה (במידה ועומדים כמובן בקריטריונים).

זאהי ארמלי (ONE)
זאהי ארמלי. במכבי חיפה היה מכוכבי הקבוצה
 

דוגמא מעניינת היא של חברת גליל סופטוואר שמספקת שירותי פיתוח, תחזוקה ובדיקה של תוכנות לחברות היי-טק גדולות. החברה פועלת בנצרת ומעסיקה כוח עבודה מהגליל, בעיקר מהמגזר הערבי. מטרת החברה היא להשתמש בכוח האדם הטכנולוגי, האיכותי והלא מנוצל הקיים במגזר הערבי ולנצל את העלות התפעולית הנמוכה יחסית לטובת חברות ההיי-טק הישראליות.

עבור החברות הישראליות עבודה עם חברה שכזו קורצת מסיבות תפעוליות. יותר נח לעבוד עם ערבים ישראלים מאשר עם אנשים אחרים בעלי פער תרבותי גדול, פערי שעות וקושי תפעולי ומסיבות אידיאולוגיות (תרומה למשק הישראלי).

אחמד סבע חוגג עם החברים בסיום (עמית מצפה)
אחמד סבע חוגג עם החברים. אחד החלוצים הבולטים העונה בליגה (עמית מצפה)
 

על רקע תמורות אלו מעניין לראות כיצד הכדורגל שעדיין נתפס כשמרני "יעכל" זאת. מצד אחד, הוכח כי אין כמו קרבה והכרת האחר כדי למוסס את העוינות והחשדנות ואין כמו הספורט ליצירת כר נרחב לתהליך של "קירוב לבבות". השילוב המוצלח בין יהודים וערבים בקבוצות כמו סכנין ונצרת מהווה דוגמא טובה לכך כמו גם השילוב של שחקנים ערבים בקבוצות השונות. דוגמא בולטת היא של אחמד סבא המשמש אף כקפטן מכבי נתניה.

מצד שני, התהליך יכול להתפתח גם לכיוונים אחרים שיחזקו את הניכור בין שני הצדדים. הקמת קבוצות ערביות נוספות וחלוקת המפה הספורטיבית לקבוצות ערביות וקבוצות יהודיות עוינות, או תפיסה של השחקן הערבי כדוחק את מקומו של השחקן היהודי. מספיק לנחש את פרץ העוצמות הלאומיות שיעלו למראה חלק נכבד מסגל נבחרת ישראל שיורכב משחקנים ערבים כשרונים העומד קפוא ולא שר את ההמנון של מדינת ישראל במשחק רשמי.

רפעת ג´ימי טורק (אלעד ירקון)
רפעת ג´ימי טורק. אחד הסמלים הניצחיים של הפועל תל אביב (אלעד ירקון)
 

אפשרות זו היא כבר לא כזו שכיחה בנובמבר אשתקד, במשחק של נבחרת הנוער נגד בלארוס, שותפו לא פחות משבעה שחקנים ערבים. בנושא זה יש כבר סנונית ראשונה המעידה על המורכבות שבפתח בדמותו של ח"כ בן ארי שהעלה הצעת חוק המתנה השתתפותם של בני מיעוטים בנבחרת ישראל בכדורגל בכך שיילמדו וישירו את מילות "התקווה". גם בצד המגזר מתגלים סימני מורכבות ראשוניים. ויאם עמאשה, ללא ספק כדורגלן כשרוני שיכול לתרום רבות קיבל החלטה שלא להופיע בנבחרת ישראל כיון שאינו רוצה להיות מנודה בקרב תושבי כפרו אשר רובם מסרבים לקבל אזרחות ישראלית ומחרימים את אלו שבוחרים בכך.

מחאת אוהדי בית&qout;ר (דרור עינב)
אוהדי בית"ר. בספק אם יקבלו שחקן ערבי לקבוצה (דרור עינב)
 

כבר כיום אנשים כמו איציק קורנפיין שמעזים לנסות ולשנות סטטוס קוו ולהכניס שחקן ערבי לקבוצה כמו בית"ר ירושלים מוצאים עצמם מאוימים על ידי ה"קומץ". נראה כי במציאות המורכבת של חיינו, שטחי יהיה לנתח נושא זה רק בהיבט הספורטיבי בלבד. התהליך אם כך טומן בחובו הזדמנויות רבות ובכוחו להשפיע הרבה מעבר לכדורגל אך גם איומים לא פשוטים שעלולים ללבות את היצרים בקרב שני הצדדים.

אולי לכן קרא לעצמו אבי לוזון "ראש הממשלה של הכדורגל הישראלי". הרבה תלוי בניהול נכון של התהליך כיוון שההשפעה שלו אכן יכולה להשפיע ברמה הלאומית כולה, הרבה מעבר לכדורגל.

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
יורו 2024 ראשי יורו
פנטזי יורו
משחק הניחושים
לוח משחקים להדפסהכדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים