יום ראשון, 29.09.2024 שעה 03:23
צביקה שרף

הסגל של מכבי חלש מאשתקד

צביקה שרף בטור אישי ל-ONE לכבוד פתיחת עונת הכדורסל: ההתחזקות של האדומים, הבלאגן של הצהובים ומה יהיה בגזרת גיא גודס את פיני גרשון?

רבים עדיין לא שמו לב לכך, אבל עונת הכדורסל הישראלי כבר החלה. אנחנו, עכברי הכדורסל, ידענו בדיוק מתי הליגה שלנו חוזרת, אבל הציבור הרחב לא ידע, אותו ציבור שעצר אותי בהליכותיי בים ושאל אותי מתי חוזרים לשחק. פתיחת עונה בכדורסל היא חגיגה, אבל כל אחד רואה אותה מזווית אחרת.

אז מה עבר על הקבוצות שלנו בפגרה? הרבה חילופי מאמנים נעשו פה בקיץ, חלקם מפתיעים ולא מוצדקים; לא מספיק קבוצות ייקחו חלק במפעלים אירופיים, וזה פוגע בכדורסל ובעיקר בהתקדמות של השחקן הישראלי, וכמובן הרבה מאוד חילופי שחקנים, זרים וישראלים גם יחד.

שחקני מכבי ת&qout;א חוגגים אליפות בעונה שעברה. מי תחגוג העונה? (יניב גונן)
שחקני מכבי ת"א חוגגים אליפות בעונה שעברה. מי תחגוג העונה? (יניב גונן)
 

כמובן שכולם בישראל רוצים תוצאות ומהר, אבל עם חילופי שחקנים ומאמנים כל-כך תכופים יהיה קשה לראות תוצאות מיידיות, כי לוקח זמן לגבש קבוצה. בגלל הציפיות הללו הלחץ על המאמנים ועל הזרים מתחיל מוקדם ואף הולך וגובר, והם הראשונים שעומדים למבחן ולעתים גם משלמים את המחיר.

בינתיים יכולנו להתרשם רק ממשחקי ההכנה, והם לא נותנים תמיד תמונה מדויקת, אבל אצלנו מכל משחק אימון מסיקים מסקנות. הפועל ירושלים ומכבי תל אביב כבר ערכו משחקים רשמיים ובינתיים נראה שירושלים מתייצבת לעונה הזו עם הרכב טוב יותר מאשר זה שעמד לרשותה בשנה שעברה. היא צריכה לעמוד במבחנים של אופי והתנהלות לקראת משחקי ההכרעה, אבל יש לה עוצמה, ספסל ארוך ואולם חדש, והרבה תלוי בשיתוף הפעולה בין ברייסי רייט לדונטה סמית', ובהכרה של רייט בדונטה כמנהיג הקבוצה.

שחקני הפועל ירושלים חוגגים עם גביע ווינר. עוצמתית ועמוקה יותר (אורן בן חקון)
שחקני הפועל ירושלים חוגגים עם גביע ווינר. עוצמתית ועמוקה יותר (אורן בן חקון)
 
אחרי עונת השיא שעברה עליה, מכבי תל אביב חוותה לא מעט טלטלות בקיץ. קודם כל בגזרת המאמן, אבל גם בגזרת השחקנים. בינתיים נראה כי הסגל הנוכחי של הקבוצה חלש יותר בהשוואה לעונה שעברה, אבל לשחקנים חדשים במכבי לוקח זמן להשתלב. גם הציוות של גודס ופיני גרשון צריך זמן כדי להוציא את המיטב ולהתגבר על הבעיות שהוא גורם.

ג'רמי פארגו חזר לקדנציה שנייה בצהוב ואצלו זמן ההסתגלות לא היה ארוך, אבל כרגע זו הצגה של איש אחד. זכרו מה היה כשדורון פרקינס או גל מקל שיחקו לצידו של פארגו. חברו לקבוצה, מרקיז היינס, הוא שחקן שצריך לקחת את ההובלה ולהיות במרכז העניינים, וזה היה ההבדל בין אי-ההצלחה במילאנו להצלחה בסיינה.

מרקיז היינס וג´רמי פארגו (חגי ניזרי)
מרקיז היינס וג´רמי פארגו. איך השילוב הזה יעבוד? (חגי ניזרי)
 

בגזרת הגבוהים נצטרך לראות מתי ואיזה סופוקליס שחורציאניטיס יחזור לסגל של מכבי, אבל ברור שאלכס מאריץ' לא מצליח להגיע לרמה הנדרשת ממנו. צריך לזכור שאת השנה שעברה מכבי התחילה עם סופו, שון ג'יימס ואלכס טיוס ומאחר שסופו ממעט לשחק, לטוב ולרע, צריך עוד שני גבוהים בסגל. את טיוס ידעו להפעיל בשנה שעברה כששלושת החודרים ביד שמאל, רייס, אוחיון ואינגלס, ידעו לתת לו את הכדורים. נכון לעכשיו זה לא קורה ביעילות מספקת. יש עוד מספר נקודות במכבי הדורשות זמן, כמו דווין סמית' של אחרי הניתוח והיעדר מחליף ראוי לדייויד בלו.

במשחקי ההכנה בלטה ההיחלשות של מכבי חיפה בגלל החלטתו של ג'ף רוזן לקצץ בתקציב הקבוצה, שטרם מצאה מחליף לרייס הפצוע. לעומת זאת, הפועל תל אביב נראתה לא רע למרות השינויים הרבים ותקווה לפתיחת עונה חיובית. הפועל אילת לא שיחקה את כל ההכנה בהרכב מלא וצריך לתת לה זמן, שאר הקבוצות נראות שוות עם סימן שאלה שמרחף מעל נס ציונה, שהנהלתה הגיבה במהירות ובאומץ לפציעתו של מאיר טפירו עם ההחתמה של מורן רוט.

רמי הדר (רדאד ג´בארה)
רמי הדר. מכבי חיפה נחלשה בקיץ האחרון (רדאד ג´בארה)
 

נבחרת ישראל עשתה קמפיין טוב ומרשים בקיץ ואחד הדברים שרוצה המאמן הלאומי, ארז אדלשטיין, זה לראות שחקנים ישראלים שיכולים לשחק בנבחרת ולתרום לה. הוא רוצה וצריך לבחור ממבחר גדול של שחקנים ולא תמיד הליגה מניבה מספיק שחקנים כאלה. בגזרה הזו נראה שבגלבוע/גליל החליטו לחזור למסורת של פיתוח שחקנים ישראלים צעירים, ונראה איך זה יתקדם.

שלושת השחקנים המרכזיים בקמפיין של הנבחרת, עומרי כספי, גל מקל וד'אור פישר לא משחקים בליגה המקומית, ומי שהתהדר בעזרה לנבחרת צריך למצוא את הפורמולה האמיתית של גידול שחקנים ישראלים שיתקעו יתד בליגה הישראלית, יהיו משמעותיים ויוכלו להיות מועמדים לנבחרת בקיץ. נראה שהעונה תהיה ירידה בדקות המשחק של אדם אריאל ויותר דקות משחק לבר טימור, שהתייבש בשנה שעברה באלבה ברלין. לפחות האחרון תיקן את החלטתו השגויה לעבור לגרמניה וחזר ארצה.

בר טימור במדי הפועל ירושלים  (עמרי שטיין)
בר טימור במדי הפועל ירושלים. חזר בשביל הדקות (עמרי שטיין)
 

רפי מנקו יקבל את הדקות שלו בגליל, ואולי נזכה לראות התפתחות הגנתית מצידו של שון דאוסן לצד שיפורים בשאר מרכיבי הגארד: שליטה בכדור, קבלת החלטות, מסירה בתנועה והובלת התקפות מתפרצות.

תקוות רבות יש לנו מעוז בלייזר, ונשאלת השאלה האם לקליעה הנהדרת שלו יתווספו עוד אלמנטים הגנתיים והתקפיים. ומה עם עידן זלמנסון, שטעה כשעזב את האפשרות לדקות משחק בהרצליה והעדיף את הספסל של מכבי. ומה עם בן אלטיט שצריך לפרוץ השנה אבל קשה לחזות שבמכבי יוכלו לתת לו הזדמנות ראויה למרות הדקות ששיחק מול קליבלנד, כי בגביע ווינר הוא היה במגרש בדקות לא חשובות ובהרכבים שלא מתאימים לו.

בן אלטיט (רדאד ג´בארה)
בן אלטיט. הפריצה תידחה בגלל התחרות במכבי? (רדאד ג´בארה)
 

האוהדים רוצים ניצחונות, אבל כדי לנצח צריכים לראות מחויבות לקבוצה ולמועדון. הגנה חזקה היא לא מילת גנאי ולפני כל הטקטיקות קודם צריך לבצע עבודת אחד-על-אחד בהגנה. אנשי הכדורסל רוצים לראות כדורסל קבוצתי, עם ביצוע של תוכנית המשחק של המאמן.

המאמנים עוברים ימים קשים, לפני משחקים ואחריהם. אין זמן ליהנות משמחת הניצחון כי צריך להוריד את כולם לקרקע ולהתכונן למשחק הבא, אחרי הפסד הבדידות של המאמן גוברת ואז בניגוד לניצחון, הכישלון הוא יתום שאותו מאמצים למאמן. שם מתחילה ההתמודדות שלו, ההחלטות שהוא מקבל, הכישרון, הידע והניסיון להתמודד עם המשברים, עם קרבות התחתית, עם האגו של הכוכבים, עם ההתערבות הלא מקצועית של ההנהלות הלחוצות, עם הפציעות ועם תוכנית המשחקים שנראית פתאום קשה יותר. 

גם באימונים השפעת התוצאות מורגשת, והמאמן רוצה להשיג יותר ממה שהשחקנים מוכנים להשקיע. כאן מגיעים המינונים של ההתמודדות עם אימון הקבוצה, המנהיגות של המאמן, התפקוד וקבלת ההחלטות הנכונות כשהעסק תקוע, העבודה עם צוות המאמנים וההתמודדות עם התקשורת שמוסיפה שמן למדורה.

אוהדי הפועל ירושלים (אורן בן חקון)
אוהדי הפועל ירושלים (אורן בן חקון)
 

אוהדי מכבי (חגי ניזרי)
אוהדי מכבי ת"א. שתהיה לכולנו עונה מוצלחת (חגי ניזרי)
 

שיהיה בהצלחה לכולם. בואו נקדם את הכדורסל שאנו כה אוהבים, בואו נראה שחקנים שמתפתחים על-ידי עבודה קשה, בואו נראה מאמנים שעובדים עם תכנית עבודה מסודרת, שמביאה תוצאות וששומרים על כבודם ועל מעמד המאמן. בואו נראה שופטים שעושים עבודה טובה ולא מורגשים או משפיעים על התוצאות.

באו ניתן כבוד אחד לשני כדי שנוכל להביא את הילדים והנכדים והנשים למגרש. שהאלימות, הפיזית והמילולית, תיעלם מן המגרשים והמשחק וכל מה שסביבו יהפוך לחוייה אמיתית וחיובית.

אסור לפספס
נגןגם הרגע הזה הגיע, יש לקוקורייה כפיל
גם הרגע הזה הגיע, לקוקורייה יש כפיל
נגןמישל גרציג מככבת בדוקו החדש של טיבו
מישל גרציג מככבת בדוקו החדש של טיבו
נגןהחיים הם אגדה: רונאלדו עושה לעצמו דוקו
החיים הם אגדה: רונאלדו עושה לעצמו דוקו
נגןלאמין ימאל הפך את נהג המונית למפורסם
לאמין ימאל הפך את נהג המונית למפורסם
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
המשחקים הפראלימפיים
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר