יום שני, 08.07.2024 שעה 05:42
רז אמיר

הנחת זרים

דעה: ההקלות במיסוי על זרים הן עוד צעד בדרך להלוויה של הכדורסל. הגיע הזמן לעמוד איתנים מול הגחמות של "הקבוצה של המדינה" ולקצץ בכמות הזרים

בית המשפט המחוזי בת"א הוכיח פעם נוספת: אין ולא יהיה על מי להישען, אין ולא יהיה מי שיציל את הכדורסל הישראלי אם לא האנשים שאוהבים אותו באמת ומוכנים להיפגע בשבילו.

בסופו של דבר לשנות את החוק שמאפשר לקבוצות לא לשלם מיסים על זרים שמרוויחים עד 12 אלף שקלים בחודש, יהיה קשה מאוד אבל אפשר להתחכם לו. צריך לחייב את הקבוצות להפנות כל שקל שנחסך מהמס לקרן מיוחדת שמיועדת לשחקנים צעירים אם זה אקדמיה או במסגרת אחרת, העיקר שהקבוצות ישלמו ובשורה התחתונה לא יהיה הבדל בתשלומים לשחקן זר או ישראלי. רק ככה הקבוצות יתייחסו בשוויון ראוי לשחקן הישראלי.

ניר אלון (יוסי ציפקיס)
ניר אלון. יש גם מישהו חזק באולם? (יוסי ציפקיס)
 

עניין המיסוי, כואב ומכאיב לשחקנים הישראלים ובעקבות כך לחובבי הכדורסל הישראלי בפרט ולחובבי הספורט הישראלי בכלל. לפעמים נשאלת השאלה בשביל מה בכלל קיים כל האירוע הזה שנקרא ספורט, ברגעים כאלה היא מקבלת משמעות נוספת, עולה יותר לאוויר, אך מתרחקת מהתשובה.

כשם שקשה מאוד להילחם בבירוקרטיה הישראלית אם זה, להיכנס לפוליטיקה הנגועה ולשנות דרכה כמעט בכל תחומי החיים, כך גם בכדורסל. עניין המיסוי כנראה ימשיך לכאוב, הפצע ימשיך לדמם, אך החולה לא ימות בגללו. הוא אולי יקרב את המוות שגם ככה ניצב מעבר לפינה, אך יש דרכים נוספות להילחם במחלה.

הנושא המרכזי, והדבר הבהול ביותר הוא מאבק להורדת מספר הזרים למקסימום שלושה בכל קבוצה. אך העניין הוא שלמאבק הזה צריכים להירתם אנשים חזקים ומאמינים, ולא כאלה שיושבים בהסתדרות ולא יעזו לעשות צעד שיפיל אותם.

שמעון מזרחי (חגי ניזרי)
שמעון מזרחי. הקבוצה של המדינה, מדינת ארה"ב (חגי ניזרי)
 

בשנה הבאה עם החוק הרוסי הקבוצות יאבדו את הזהות לגמרי כשיהיו שישה זרים בכל קבוצה ולא יהיה ציביון ישראלי בכלל. מה שיקרה הוא שרק ישראלים בכירים שמרוויחים הרבה כסף והרבה זרים צעירים ישחקו. אך ממה נובע הדבר? בסופו של דבר האשמה הגדולה היא אצל מכבי ת"א, הקבוצה שעומדת מאחורי כל עניין ריבוי הזרים וזו שתתמוך בהעלאת מספר הזרים גם בעתיד. 

כי מכבי ת"א היא ביזנס, היא לא הקבוצה של המדינה, המדינה אולי שלה. בשל הפחד ליפול באירופה מכבי מוכנה לוותר גם על צביון ישראלי, שכל כך חשוב לה כקבוצה של המדינה. כדי לשנות את העניינים צריך לכפות על מכבי להתנהג כמו כל הליגה, צריך רוב של קבוצות שיחליטו במנהלת וצריך לעשות את הלחץ על בעלי הקבוצות כי עד כה הם נכנעים לשמעון מזרחי.

אם יו"ר של קבוצה יצטרך להסביר לראש העירייה למה הוא לא רוצה להוריד את מספר הזרים אחרי שתושבי העיר שהם אוהדי הקבוצה יגיעו להפגין אצלו ויצטרך להסביר להורים במחלקת הנוער למה הבנים שלהם לא משחקים, אולי בסופו של דבר הוא יעמוד מול מכבי.

גל איתן, יותם שירן ודמונטז סטיט (משה חרמון)
גל איתן, יותם שירן ודמונטז סטיט. האיזון הנכון (משה חרמון)
 

המיתוס הזה שאין מספיק ישראלים טובים כדי להחזיק את הליגה הוא שקר. אנשים שוכחים שמיקי ברקוביץ', מוטי ארואסטי, דורון ג'מצ'י ואפילו קטש ושפר בתחילת דרכם שיחקו כשכל קבוצה הייתה עם שני זרים בלבד. צריך ללמוד מהמודל של מדינות יוגוסלביה לשעבר. נכון שהן לא זוכות כל שנה ביורוליג אבל הנבחרות שלהן הן הטובות באירופה והן מייצאות שחקנים ל-NBA באופן קבוע למרות שהן מדינות של 3-4 מיליון תושבים.

יש שחקנים טובים שרק צריכים הזדמנות וזה כל ההבדל. אני מצטער, אבל הצלחה לא מביאה קהל למגרשים, מה שימלא את האולמות תהיה הזדהות עם השחקנים. הדוגמא הטובה ביותר לכך היא מכבי חיפה. לירוקים יש הצלחה העונה ואולם מפואר ברמה גבוהה מאוד אך הם עדיין לא מצליחים להביא יותר מאלף אוהדים למשחק. למה זה? כי הקבוצה מלאה בזרים ומתאזרחים, אין לקהל עם מי להזדהות ואפילו המאמן האמריקאי. לעומת זאת, בהפועל משחקים 3 ישראלים בחמישייה והקהל בכל מקום. המשוואה פשוטה, כדאי שמישהו יבין אותה לפני שיהיה מאוחר מדי.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
יורו 2024 ראשי יורו
פנטזי יורו
משחק הניחושים
לוח משחקים להדפסהכדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים