יום שישי, 20.09.2024 שעה 11:29
דן שדה

הצדיק בסדום

דעה: בצל מסכת ההשפלות שעובר המאמן ישראלי, הוכיח לופא קדוש בהשעיה של עידן טל עד סוף העונה שאפשר לשמור על הכבוד. חבל שהוא זכר לתרבות שנעלמה

מעמד המאמן מעולם לא היה נמוך יותר. הם מתחלפים כמו גרביים, הופכים לעבדים בפני האדונים שלהם, הלוא הם בעלי הקבוצות, ובעיקר מתרפסים בפני מי שרק אפשר, העיקר לקבל את הג'וב הבא.

בתוך כל הסחלה הזה, קצת קשה למצוא צדיקים בסדום. ניצן שירזי הובא בזמנו על תקן יועץ/מנהל מקצועי/חבר של יואב כץ שמבלה איתו בים להפועל חיפה. כמובן שבסיומו של הסיפור הוא החליף את שלומי דורה בתפקיד, שדווקא עשה עבודה יפה והעלה את הקבוצה ליגה.

אחרי שפוטר בתחילת העונה מאותה הקבוצה, התנדב שירזי להיות ה"יס מן" של אלי טביב בהפועל ת"א, מחל על כבודו שלו ושל כל חבריו למקצוע, והגיע להיות בובה על חוט במועדון מפורק לעת עתה. אבל שירזי הוא רק דוגמא.

ניצן שירזי. התנדב להיות ה&qout;יס מן&qout; של טביב (משה חרמון)
ניצן שירזי. התנדב להיות ה"יס מן" של טביב (משה חרמון)
 

כל מאמן שמגיע לעבוד במכבי פ"ת יודע שהעבודה שלו מסתיימת בשנייה שצריך לקבוע הרכב והמשחק עצמו מתחיל. אייל לחמן, מרקו בלבול, ושאר מאמנים שיילכו לכל מקום בו יהיה מישהו שמוכן להעסיק אותם ממשיכים לבזות את כבוד המאמן.

וזה לא רק בארץ. גם המאמן של צ'לסי יודע שימיו במועדון ספורים והוא תלוי בגחמות של רומן אברמוביץ', או אפילו הכוכבים של הקבוצה. אנדרה וילאש בואש אומנם לא הביא תארים, אבל דווקא חוסר החיבור שלו עם פרנק למפארד היה כנראה הרבה יותר קריטי. גם בפאלרמו, המאמן לא ממש מחליט ותלוי בגחמות של הבעלים שלו, מאוריציו זאמפריני.

עמוס לוזון. החליף בינתיים רק שלושה מאמנים העונה (חגי ניזרי)
עמוס לוזון. החליף בינתיים רק שלושה מאמנים העונה (חגי ניזרי)
 

ובתוך כל אלו, עבר לו די בשקט המקרה של לופא קדוש ועידן טל. המאמן הוותיק בן ה-72 עבר כבר 27 קדנציות בקריירה שלו. הוא מאמן בסה"כ 36 שנה או מ-1976 אם תרצו. ולמרות כל אלו, למרות שכבר ראה הכול, ולהוכיח את עצמו או לעשות "שרירים" על מישהו לא נמצא בראש מעייניו, הוא שומר על הכבוד שלו, ועל הדרך על כבודם של חבריו למקצוע האימון כולו.

לפני קצת פחות משבועיים, הושעה עידן טל מהפועל ירושלים אחרי עימות עם המאמן. קדוש, שלא היה מרוצה מצורת האימון של הקשר, ביקש ממנו לרדת לחדר ההלבשה, וזה בתגובה סינן לעברו: " "אני לא הולך לשום מקום, אני באתי כדי להתאמן ואני נשאר פה, אפשר לחשוב מי אתה ואיזה קבוצות אימנת בחיים שלך".

בתור צעד ראשוני השעה המאמן את הקשר עד לקיום ועדת משמעת. טל עוד התקשר ללופא וביקש סליחה על ההתנהגות, אבל זה לא עזר. ועדת המשמעת החליטה כי הקשר מושעה עד סיום העונה, וזאת על אף שירושלים עוד יכולה לעלות תיאורטית לליגת העל, וזה בהחלט עלול לפגוע בסיכוייה. אפילו שחקנים בקבוצה הביעו תמיהה נוכח ההחלטה.

לופא קדוש ועידן טל. המאמן שמר על הכבוד שלו (מור שאולי)
לופא קדוש ועידן טל. המאמן שמר על הכבוד שלו (מור שאולי)
 

עוד בטרם הוחלט להשהות את השחקן עד סיום העונה, סיפר לופא על הסיבה להשעייה הראשונית. היו עושים בשכל בקורס למאמנים בוינגייט, לו היו תולים את זה בכל כיתה בה מועבר הקורס, או לכל הפחות עורכים כנס למאמנים רק כדי להגיד להם את הדברים הבאים.

"עידן טל עשה משהו שלא יעשה. כששחקן עובר את הגבול אסור לוותר. אנשים מסתכלים בדיוק איך אני אגיב, ואני חושב שלוותר לו תהיה טעות. שחקן צריך לדעת שיש היררכיה, עוד לא קם השחקן הכי גדול בעולם שהוא מעל המאמן שלו".

אז נכון, מדובר בעידן טל ולא בליונל מסי או אפילו יניב קטן, ומגיעה גם מילה טובה לנציג הבעלים, עמוס סאסי והיו"ר, גיל רז שנתנו לו "גב" להחלטה. אבל לשם שינוי, קם מאמן ושומר על הכבוד שלו ולא מתרפס בפני מי שהוא לפחות על הנייר הכוכב הכי גדול בקבוצה שלו, על אף שאוהדי ירושלים יטענו כנראה שמוסא סלמן הרבה יותר חשוב מקצועית. בצל כל ההשפלות שעוברים המאמנים הישראלים מדי שבוע, הגיע לו צדיק בסדום. רק חבל שהוא מייצג תפיסה שנעלמה כבר מזמן.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
המשחקים הפראלימפיים
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר