יום שני, 08.07.2024 שעה 05:00
אליסף דעואל

זה לא רע להיות האיש הרע

דעה: התווית שהאמריקאים מתעקשים להצמיד למיאמי כ"רעים" משחקת לטובתם. כשאף אחד לא מצפה מהם ל'פאן', הם יכולים להתמקד בנשק העיקרי שלהם, ההגנה

האמריקאים אוהבים למתג דברים, להעניק להם שמות, להדביק להם תוויות. נוח להם למקם כל דבר באופיזציות בינאריות, ממש כמו בקומיקס. יש טובים ויש רעים. יש קבוצה שהוקמה בערמומיות, שנבנתה מתוך מהלך מתוכנן ומלאכותי, המדיף ריח רע של כסף ותאוות כוח ומנגד יש לוזרית תמידית, הקבוצה מעוררת החמלה, הגיבורה הטרגית שכולם רוצים לראות פעם אחת מצליחה עד הסוף. 

במשוואה הזו ברור מי הם הרעים ומי הטובים, לא סתם האמריקאים שאלו את הכינוי של קבוצת הפוטבול, הדאלאס קאוביוס, הקבוצה של אמריקה גם למאבריקס. שכן דאלאס נמצאת כעת במשימה לאומית, עתיד הליגה מבחינתם מונח בידיה. עבור האמריקאים, דאלאס חייבת לערוף את ראש המפלצת מרבת הזרועות, להסיר את הצל שהיא מטילה על הענף, להילחם עד חירוף נפש באיום של המלאכותיות, הזיוף, התחרותיות המלוכלכת, תאוות הבצע, הרדיפה חסרת הפשרות אחרי ההצלחה, או בקיצור: להביס את כל אותם הערכים אשר ארץ האפשרויות מקדשת ומהללת מדי יום ביומו.

אז מיאמי הם כרגע על תקן הנבלים המרושעים, אך האם זה בהכרח משחק נגדם? לא בהכרח. היתרון בלהיות רע הוא שלא מצפים ממך להיות טוב. אין לך מחויבות לספק כלשהו. כל שאתה רואה לנגד עיניך הוא לנצח את "הטוב".

ווייד. מרגע שהוא התעורר, דאלאס נתקעה (רויטרס)
ווייד. מרגע שהוא התעורר, דאלאס נתקעה (רויטרס)
 

וכך בדיוק נראה המשחק הראשון בסדרת הגמר. מיאמי לא חשה שום צורך להפוך את הטריו השנוי במחלוקת שלה להצגה הכי טובה בארצות-הברית. הרעים לא צריכים להיות ברצלונה, החזות היא לא העיקר, אלא המטרה. כי כשאתה בצד של הרעים, אתה יכול לשחק מבוקר, הגנתי, לוחמני, אתה לא צריך להלהיב אף אחד, כי בין כה וכה אף אחד לא יתלהב.

ואכן, המשחק הראשון היה רחוק מלספק את הכדורסל שאנחנו מצפים לראות משתי הקבוצות שקיבלו את הזכות להיאבק על טבעת האליפות. לא הווירטואזיות של הטריו השנוי במחלוקת והיכולת האישית הפנומנלית של כל אחד מהם היא שניצחה במשחק, אלא דווקא הזעה, משחק ההגנה העיקש, התיסכול שהנחילו באופן הדרגתי ביריבה. הם שסיפקו למיאמי את ה-0:1 היקר והזריקה המורלית החשובה לקראת המשך הסדרה.

לא רק זאת. שאלות רבות עלו מהמחצית השניה על היכולת של המאבריקס להתמודד מול מיאמי ברגע שכל הטריו מתפקד. כל עוד ווייד היה רדום, דאלאס נראתה כמי שמסוגלת לגנוב את המשחק, מרגע שהוא נכנס לעניינים הגנתית והתקפית, החלה ההתרסקות של האורחת.

לברון משוכנע כי זכיה באליפות תעניק לו את שינוי התדמית לו הוא מייחל. אני מסופק אם טבעת זו או אחרת תשנה את דעתם של כל אלו אשר עולמם חרב עליהם לאחר הצפיה באותה תוכנית "החלטה" מפוקפקת. ספק גדול גם אם יתר העדר, לא בהכרח אוהדי קליבלנד, אשר נגררו אחרי מסע הצלב של התקשורת נגד קינג ג'יימס יפנו שוב פארסה בגלל אליפות אחת של קבוצה שהוקמה מבחינתם בחטא.

לברון ג´יימס. טבעת אחת לא תעשה את השינוי (GettyImages)
לברון ג´יימס. טבעת אחת לא תעשה את השינוי (GettyImages)
 

השינוי התדמיתי של לברון עוד יגיע, הוא לא יקרה בבת אחת ובטח שלא אחרי טבעת אחת. יותר משהוא תלוי הישגים, הוא כמו כל פצע פתוח המסרב להגליד, תלוי זמן. דווקא מי שיכול ליהנות מפירות ההצלחה של מיאמי הוא דוויין ווייד, מבין כל השלושה, יש לו הכי הרבה נסיבות מקלות. אף אחד לא רואה בו שה תמים. גם האדם הנאיבי ביותר יודע כי ל'פלאש' היה חלק מרכזי בגיוס של לברון ובוש למיאמי והשחצנות והאפתיות שאיפיינה את כל השלישיה בתחילת העונה, בטח לא מוסיפה לו נקודות זכות.

אבל קשה להתעלם מכך שווייד בכל זאת היה שם עוד קודם, קשה להתעלם מכך שהוא כבר הוכיח שהוא מסוגל לקחת אליפות לבד. הטבעת השניה לא תקפיץ את הסטטוס שלו לגבהים של 2006, אך עוד הופעות כמו במחצית השניה, אולי ישכיחו מעט מאיתנו את חלקו בהקמתה של הקבוצה השנואה ביותר בתולדות ה-NBA.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
יורו 2024 ראשי יורו
פנטזי יורו
משחק הניחושים
לוח משחקים להדפסהכדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר
המשחקים הפראלימפיים