יום שישי, 20.09.2024 שעה 11:58
אליסף דעואל

הכי ישראלי שיש

דעה: במדינה שזנחה את ערכיה הישנים לטובת ערכי התחרותיות והחתירה חסרת הפשרות להישגיות, אולי דווקא הדמות השנויה ביותר במחלוקת היא הראויה לפרס

הנושא היחיד שיש לגביו קונצזנוס בכל הקשור לשמעון מזרחי, הוא שאין טיפת קונצזנוס לגביו. לו היה מוענק לו היום תואר הדמות השנויה ביותר במחלוקת בתולדות הספורט הישראלי, לא הייתה מוגשת ולו עתירה בודדת לבג"צ.

שמעון מזרחי הוא הנציג הבולט ביותר בביצת הספורט הישראלי, של הקפיטליזם הדורסני, המאבק חסר הפשרות על הכח וההישגיות. אפשר לסלוד מכך ולבקר, אפשר גם להעריץ אותו על כך ולבנות לו פסלים, אבל בטוח שאי אפשר להתעלם ממנו.

ב-42 השנים האחרונות מאז קיבל על עצמו את משרת הניהול של מכבי תל אביב, הוא הפך אותה לקבוצה הישראלית ההישגית ביותר בכל הזמנים בלי שום מתחרה נראית לעין. ההצלחות הספורטיביות שרשמה מכבי תל אביב תחת ניהולו של מזרחי, הן חסרות תקדים בקנה מידה ישראלי וספק אם אי פעם תוכל איזשהי קבוצה להתעלות עליהם.

במדינה בה כל ניצחון בסיבוב מוקדמות קיקיוני הוא סיבה לחגיגה, הצליח שמעון מזרחי להרים קבוצה שהפכה דרך קבע למועמדת להעפלה לשלבים הגבוהים ביותר במפעלים הבינלאומיים. כל כך גדולים היו ההישגים שרשמה מכבי תל אביב בעשורים הללו שהם הפכו לכמעט מובן מאליו, כל עונה "חלשה" בה היא מסתפקת ברבע גמר היורוליג מובילה לביקורת והרמת גבות. לכן, במבחן התוצאה, החשוב ביותר ולמעשה היחיד בשיטה הקפיטליסטית, שמעון מזרחי רשם הצלחה מדהימה, כמעט בלתי נתפסת.

אבל עבור כל אלו שאינם מקדשים את שיטת השוק החופשי, לא רק התוצאה היא שמעניינת אלא גם הדרך, וכאן כבר עולות שאלות רבות על כל אלו שנכוו בדרך לחמישה גביעי אירופה ו-23 צלחות האליפות הרצופות שהונחו בארון הגביעים המפוצץ של מכבי תל אביב.

שמעון מזרחי. לא סטה מדרכו (יוסי ציפקיס)
שמעון מזרחי. לא סטה מדרכו (יוסי ציפקיס)
 

כל מי שסולד מדרכיה של מכבי תל אביב והעומדים בראשה, יבקר את ההתעלמות הגורפת מכל המתרחש סביבם, את מדיניות הרכש שנועדה למנוע תחרותיות מקבוצות אחרות בליגה, את הניכוס של המדינה כולה לתמיכה בקבוצה, את הזילזול שנטו להפגין ביריבות, היהירות והשחצנות שהפכו לכמה מסממניה הבולטים.

אבל כל אלו לא צריכים לעניין את שמעון מזרחי, כי בעולמו האוטופי הוא הצודק. באמת של שמעון מזרחי, ההישגיות וההצלחה קודמות לכל השאר, ומאז 1969 כשמונה לאחר אסיפת חירום לתפקיד היושב-ראש, הוא לא סטה במאום מהדרך הזו.  הבעיה הגדולה, ואולי הסיבה המרכזית לקונטרברסליות סביב מכבי תל אביב, היא הכובע הכפול בו התעקשה להחזיק. מצד אחד קבוצה תחרותית מאין כמוה שלא בוחלת באקטים דורסניים ולא בהכרח טהורים ונקיים כדי להביס את יריבותיה. אך באותה העת, גם התעקשות חסרת פשר על טיפוח מיתוס הקבוצה של המדינה והפיכת הצלחותיה האישיות להישגים לאומיים אשר כל ישראל צריכה לחגוג אותם ולברך עליהם.

דווקא שינוי המציאות והתפוגגות המיתוס הלאומי סביב מכבי תל אביב ישחקו לטובתו של שמעון מזרחי. כי הרי בסופו של דבר מדובר ביושב ראש של קבוצה פרטית, בעל עסק שכמו כל בעל עסק בעולם של שוק חופשי, רוצה להצליח כמה שיותר ולשרת את האינטרסים אך ורק של עצמו, גם על חשבון שקיעתם של העסקים המתחרים. 

שמעון מזרחי. ראוי או לא ראוי? (יוסי ציפקיס)
שמעון מזרחי. ראוי או לא ראוי? (יוסי ציפקיס)
 
ההלם שאחז בכל אלו שהתנגדו למתן פרס ישראל לשמעון מזרחי, לא הזכיר למשל את ההפתעה שבמתן פרס נובל לשלום לברק אובמה. אז השאלה שנשאלה הייתה על מה לעזאזל הוא קיבל את הפרס? במקרה של שמעון מזרחי, ברור גם למתנגדיו הגדולים ביותר שהכתובת הייתה על הקיר. במדינה שמזמן זנחה את הערכים שעליהם הוקמה, הסולידריות, האכפתיות, העזרה לזולת, הסובלנות וההכרה באחר, לטובת ערכי התחרותיות, הדורסנות, החתירה להישגיות, הטיפוס העיקש לפסגה וההצלחה האישית כנראה שאין ראוי יותר משמעון מזרחי לזכות בפרס ישראל.

הכתוב הינו טור דעה
 

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
המשחקים הפראלימפיים
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר