יום שישי, 20.09.2024 שעה 07:26
ניב נחליאלי

למה חיפה היא מודל לדוגמא?

ניב נחליאלי בטור אישי ל-ONE: הקבוצות יכולות ללמוד דבר או שניים מיענקל'ה שחר. בחיפה חושבים לטווח ארוך תוך כדי לקיחת סיכונים כשצריך

קבוצות ספורט וארגונים עסקיים עסוקים רבות בשאלה כיצד למצוא את האנשים עם הפוטנציאל הגבוה ביותר כדי לטפחם וליהנות מפירות ההשקעה בהמשך. מכבי חיפה מציגה לאורך שנים יכולת טיפוח סדרתי של כוכבים שתורמים לקבוצה הן במדי הקבוצה והן במימוש הפוטנציאל העסקי על ידי מכירתם לחו"ל בכסף גדול.

הרווח מכך אינו רק במישור הכלכלי אלא במישורים נוספים – חיבור רגשי של השחקן לקבוצה, חיבור של הקהל שמחפש כוכב מקומי להזדהות איתו, מוטיבציה גבוהה לשחקנים אחרים שמבינים שיש מקום לגדול בקבוצה, ביקוש רב של שחקנים צעירים להיות חלק מקבוצות הילדים, נערים ונוער במועדון ועוד.

בארגונים עסקיים המושתתים על ההון האנושי אין כמובן מוטיבציה של מכירה עתידית והתמורה מאיתור וטיפוח מצויינים משמעותית אף יותר וכוללת שימור ידע יקר. לאור הרווחים הברורים עולה שאלה מעניינת: איך רק מעט קבוצות מצליחות לאתר את המצטיינים ולממש את הפוטנציאל שלהם ברמות הגבוהות ביותר ובצורה שיטתית? מדוע אין הרבה קבוצות כמו מכבי חיפה שמצטיינת בתחום זה?
על כך אנסה להשיב על כך דרך דוגמאות מהעולם העסקי ומתחום הספורט.

מכבי חיפה חוגגת (עמית מצפה)
שחקני חיפה חוגגים. בקבוצה מאתרים ומשמרים את המצטיינים (עמית מצפה)
 

חשיבה לטווח ארוך
כמה קל לכתוב, כמה קשה ליישם. אחת הדילמות הניהוליות היא היכן להשקיע את תשומת הלב הניהולית. כאשר התחרות כל כך גדולה והפסד ספורטיבי יכול לייצר מומנטום שלילי שעלול להתפתח למחול שדים, ניתן להבין את המאמן שמסתכל רק על המשחק הקרוב, בדומה למנהל העסוק בתוצאות הרבעוניות ופחות פנוי להשקעה בתשתיות: חשיבה לגבי המוצר הבא של החברה, השקעה בתשתית ארגונית (מערכות מידע, הדרכה) וכיוב'.

דוגמאות לחשיבה ארוכת טווח בספורט: השקעה של השקל הפנוי בקבוצת הנוער לעומת רכישת שחקן נוסף, המתנה עם העלאת שחקן מוכשר לקבוצה הבוגרת עד הבשלתו. הפתרון הוא בהפניית משאבים ניהוליים וכספיים בצורה מאוזנת באמצעות תוכנית עבודה מסודרת.

בנושא הזה ניתן ללמוד ממכבי חיפה, המתנהלת כפרויקט של יעקב שחר למול קבוצות אחרות בהן הבעלות משתנה בתכיפות גבוהה (בית"ר ירושלים, מכבי ת"א ועוד). גם איתמר צ'יזיק ומאמני הקבוצה נשארים בתפקידם שנים ארוכות וההשקעה בנוער מעוררת הערכה.

אלישע לוי יעקב שחר ואיתמר צ´יזיק (עמית מצפה)
אלישע לוי, יעקב שחר ואיתמר צ´יזיק. יש מה ללמוד (עמית מצפה)
 

נכונות לקחת סיכון
אם מפשטים את הנושא, גם בתחום הספורט וגם בעולם העסקי הדילמה היא בין לקיחת סיכון ומתן צ'אנס למישהו צעיר עם פוטנציאל רב שעדין לא הוכיח עצמו לבין הבאת מישהו עם רקורד מוכח. בחשיבה מעמיקה יותר מבינים שלא מדובר בסיכון של "שחור/לבן", הרי גם הבאת כוכב מבחוץ כוללת סיכון של אי השתלבות.

באותה המידה, התבססות על שחקנים מוכחים ואי העלאת שחקנים צעירים למשחק כוללת סיכון של פציעות וספסל קצר מדי כאשר צריך אותו. הפתרון הוא בניהול סיכונים מושכל – שילוב מדורג של שחקנים צעירים עם פוטנציאל בקבוצה ואיזון בין צעירים לותיקים. כמו במכבי חיפה.

בנאדו וטוואטחה (עמית מצפה)
בנאדו וטוואטחה. שילוב בין צעירים ו-ותיקים (עמית מצפה)
 

תפיסת תפקיד ניהולית
יש מאמנים ומנהלים שהמיקוד בפיתוח השחקן/העובד הוא נר לרגלם. מנהלים כאלו בולטים למרחוק – משקיעים במתן פידבק לעובד (גם אם הפידבק לא פשוט), מייצרים רף ציפיות מאוד גבוה ומאתגר, מאמינים בפוטנציאל הקיים ומהווים מנהלים פיגמליוניסטיים (ראו הרחבה במאמר "סוד הקסם של מאמני העל"). בדר"כ מנהלים כאלו מפתחים את הדור הבא של מנהלים שיתפסו עמדות מפתח בחברה.

התאמה למודל העסקי
קידום מצטיינים אינו מטרה אלא אמצעי. לרוב כאשר ארגון רוצה לעשות קפיצה משמעותית או שינוי המצריך התנהלות שונה, רצוי להביא אנשים בכירים מבחוץ שיביאו איתם את הגישה הרצויה, הניסיון והידע המתאימים, בעוד האנשים במערכת עצמה שבויים בתוך הנורמות ודרכי העבודה המקובלות. גם בקבוצת ספורט הנושא רלוונטי כאשר הדוגמא המובהקת היא הבאת שחקנים זרים מובילים לשינוי המנטליות הים תיכונית שלנו.

טיפוח הצעירים משתדרג כאשר המצב מחייב זאת והוא חלק מהתוכנית העסקית של המועדון. מכבי חיפה בונה על מכירת שחקנים לחו"ל שמביאים לה ממון רב ומחתימה שחקנים צעירים מבטיחים מחו"ל כדי למכור אותם בהמשך. זו דוגמא של התפתחות יפה של מועדון שבהתחלה רכש שחקנים זרים מובילים (ויקטור צ'אנוב בזמנו כדוגמא) כדי לבצע את קפיצת המדרגה ושינה את אסטרטגיית הרכישה לשחקנים צעירים כאשר הנורמות המקצועניות השתרשו כבר בקבוצה.

יעקובו (רויטרס)
יעקובו במדי חיפה. הביא ומביא הרבה כסף לחיפה (רויטרס)
 

לסיכום, התשובה קלה אבל מימושה לא פשוט ומצריך נורמות מתאימות, רמת ניהול גבוהה ועבודה עקבית. בכך, מכבי חיפה השכילה למסד תרבות ניהולית חזקה שתהיה לה לעזר בשימור היתרון התחרותי שלה על פני יריבותיה לאורך זמן.            

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית ספורט אחר חדשות
המשחקים הפראלימפיים
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר