יום שישי, 20.09.2024 שעה 23:29
גילעד פולדש

מילת המפתח: סבלנות

דעה: מילאן מצ'באן מביא עימו למכבי את החבילה השלמה, הפוטנציאל שלו בשמיים והוא יכול להפוך לסיפור הצלחה אך ייתכן וייקח לו זמן להיכנס לעניינים

בימים האחרונים מצאתי את עצמי יושב וחושב: מתי, אם בכלל, הצליחה מכבי תל אביב לצרף לשורותיה שחקן מסוגו ובמעמדו של מילאן מצ'באן? שמות כמו ניקולה וויצ'יץ' וראדיסאב צ'ורצ'יץ' עולים כחשודים מיידים, שהרי מדובר בסנטר מאיזור הבלקן, שברשותו כל האמצעים להפוך לדומיננטי ברמה האירופית. בנו אודריך נותן הופעת אורח במחשבותיי, בתור שחקן זר שהגיע למכבי בגיל צעיר במיוחד. מאצ'יי לאמפה מנסה גם כן להידחף לדיון, אבל נדחה על הסף, חרף גילו הצעיר-יחסית, משכורתו הגבוהה והציפיות שלוו להחתמתו.

שחקנים נוספים, מהעבר הקרוב והרחוק, צפים ועולים כמועמדים להשוואה, אבל בכל פעם נופלים על סעיף אחר: גיל, מעמד, פוטנציאל וסגנון משחק. וזהו שורש העניין – מילאן מצ'באן שונה מכולם: הוא מביא עימו את החבילה השלמה מבחינת היכולות; מגיע בגיל צעיר ועם אופי חיובי במיוחד, חיית משחק של ממש; העובדה שמועדונים בכירים ברחבי היבשת נלחמו על שירותיו מעידה על מעמדו הרם; וחשוב מכל, הפוטנציאל שלו כמעט בשמיים. למה כמעט? כי הוא חסר אלמנטים מסויימים של אתלטיות וזריזות בכדי להגיע ל-NBA. אין לראות בכך דבר רע בהכרח: אם דבריי נכונים, הרי שהסרבי המצויין עשוי להישאר בהיכל נוקיה שנים ארוכות, ארבע וחצי שנים כפי שמעיד חוזהו הנוכחי, ואולי יותר. מבחינה זו לפחות, תיתכן השוואה עתידית הולמת לוויצ'יץ'.

אז מצ'באן הוא מיוחד, כפי שהסברתי, ולדעתי מכבי תהנה בעתיד מאחד השחקנים הטובים ביבשת. אבל כמו בכל קבוצה, גם אוהדי מכבי תל אביב תוהים, ובצדק, האם ההחתמה היקרה והבלתי-רגילה הזו תניב פירות כבר העונה? שלב הטופ-16 של היורוליג קרב ובא וזו השאלה שעומדת בפתחו. לי אין ספק שמבחינת יכולותיו הנוכחיות הסרבי מסוגל להתמודד בכבוד עם גבוהים גדולים וחזקים מהקבוצות הטובות ביותר באירופה.

אתם מרגישים "אבל" מתקרב? חושים חדים, מה אומר. מצ'באן בהחלט בעל כישורים הולמים, אבל יכול להיות שייקח לו קצת (או הרבה) זמן להיכנס לעניינים. השיטה של דייויד בלאט מיוחדת ודורשת הרבה תיאום והשקעה בצד ההגנתי, לצד הבנה שאין מקום לאגו בצד ההתקפי. למצ'באן יש אופי טוב, לפי כל העדויות, ומכיוון זה אינני צופה בעיות, אבל הוא בכל זאת צעיר, בסך הכל בן 21, שיוצא בפעם הראשונה מהחממה הסרבית וההתאקלמות איננה דבר שיש להקל בו ראש. לא כל שכן בכדורסל שלנו, שאמנם עמוס בזרים אמריקאים, אבל איתם לא בטוח שתהיה למכביסט החדש שפה משותפת.

בלאט. מעניין יהיה לראות תוך כמה זמן מצ´באן יתרגל לשיטה שלו (שי לוי)
בלאט. מעניין יהיה לראות תוך כמה זמן מצ´באן יתרגל לשיטה שלו (שי לוי)
 
באופן פרדוקסלי, לקהל עשויה להיות השפעה לא פחות גדולה מלמאמן ולמערכת על האופן שבו ישתלב מצ'באן. אם האוהדים יקבלו אותו ברוח טובה וישמרו את אותה רוח של פרגון וסבלנות גם כשדברים לא כל כך יילכו – כולם ייצאו מורווחים. קריאות מהקהל, שיהפכו ללחץ בכל עלייה לפרקט, עשויות להשיג את ההיפך הגמור. גם במקרה הזה, דרך אגב, אני מעריך שבסופו של דבר מצ'באן ימצא את מקומו, אבל הדבר עשוי לקחת יותר זמן ולפגוע בריצה הנוכחית של הקבוצה.

מכבי פתחה את העונה בסערה, הפסידה רק משחק אחד ביורוליג, ועם היכולת הנוכחית שלה קשה לראות מי יעצור אותה. מצ'באן הגיע בשביל לשפר את המצב עוד יותר, והוא יכול להיות האיש הנכון במקום הנכון, שייתן לצהובים את האקסטרה הדרוש בשביל להיות מועמדים מובילים במירוץ לתואר אירופאי ראשון מזה חמש שנים. קצת סבלנות והרבה רצון טוב יעשו את העבודה, ומילאן מצ'באן עוד יהיה סיפור הצלחה.

הכתוב הינו טור דעה

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
וולה נוער וילדים
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטיתספורט אחר חדשות
המשחקים הפראלימפיים
טניס
גלישת גלים
בריאות וכושר
האזור המוטורי
ONE CHAMPIONSHIP
כדוריד
כדורעף
כדורשת
ג'ודו
שייט
גלישת רוח
אופניים
אתלטיקה/התעמלות
שחייה
טאקוונדו / אגרוף
ספורט אמריקני / NFL
ספורט בקהילה
ענפי ספורט אילת
התאחדות בתי הספר