יום שישי, 20.09.2024 שעה 22:34
ליגת העל 24-25
91-63מכבי ת"א1
72-83מכבי חיפה2
76-93מכבי בני ריינה3
63-53בית"ר ירושלים4
43-53הפועל חיפה5
46-63מ.ס אשדוד6
32-43בני סכנין7
33-33עירוני ק"ש8
35-13מכבי פ"ת9
36-13עירוני טבריה10
21-13הפועל ב"ש11
22-13הפועל חדרה12
17-23הפועל ירושלים13
08-33מכבי נתניה14
לוח משחקים
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 21/09, 19:30
  • מכבי בני ריינה
  • עירוני טבריה
  • שבת, 21/09, 19:30
  • בני סכנין
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 21/09, 20:00
  • הפועל חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 21/09, 20:00
  • עירוני ק"ש
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 21/09, 20:30
  • הפועל חדרה
  • מ.ס אשדוד
  • ראשון, 22/09, 20:15
  • מכבי ת"א
  • מכבי חיפה
  • שני, 23/09, 20:30
  • בית"ר ירושלים

"לא יהיו בעלים שישימו סכומי כסף כמו אלונה"

יו"ר הפועל ב"ש בן זאב החמיא לבעלים לשעבר אך הבהיר: "זה עידן שהסתיים". על בכר ואבוקסיס: "לא קיבלנו פנייה". על אקולטסה: "הישארותו תלויה רק בו"

|
אלונה ברקת ואיתי בן זאב (רדאד ג'בארה)
אלונה ברקת ואיתי בן זאב (רדאד ג'בארה)

פחות מחודש עבר מאז איתי בן זאב, מנכ”ל הבורסה בתל אביב, מונה לתפקיד יושב ראש הפועל באר שבע לבקשתה של אלונה ברקת, והוא כבר מתחיל להיכנס לעניינים. היום (רביעי) הוא ישב לראיון ארוך בו הוא הציג את משנתו לגבי ההווה והעתיד הקרוב של המועדון.

כולם אומרים מה לאוהד הפועל תל אביב שרוף, שיש לו מנוי להפועל תל אביב, שאבא שלו (בארי בן זאב) היה יו"ר הקבוצה ומגיל ינקותו ידע רק הפועל תל אביב, יש לחפש בהפועל באר שבע?
"קודם כל הפועל באר שבע היא קבוצה שהסבה הרבה נחת להפועל תל אביב בשנים האחרונות, הפועל באר שבע זה מועדון מאוד מיוחד בכדורגל הישראלי. כשמסתכלים מה רוביק דנילוביץ' עשה לעיר בעשור האחרון ואיפה שבאר שבע נמצאת היום כחבל ארץ חשוב במדינת ישראל ומסתכלים על מה שאלונה עשתה איפה היה המועדון ואיפה הוא היום. בשנות ה-80 וה-90 אמרו האליפות עוברת בבאר שבע ואלונה הראתה שהאליפות יכולה להישאר בבאר שבע. אף אחד לא האמין שאלונה תביא את המועדון ל-3 אליפויות רצופות, השתתפות באירופה, אלפי מנויים בטוטו טרנר, אז כל הסיפור של הקהילה וקירוב הלבבות חשוב גם לכדורגל הישראלי וגם למדינה.

בארי בן זאב (נעם מורנו)בארי בן זאב (נעם מורנו)

“בסיטואציה שנוצרה שם, כמתבונן מהצד, חשבתי שזה חשוב. כמו שחברה טובה שנכנסת לחברה פחות טובה, אז אם היא לא עושה את הצעדים הנכונים אז המומנטום השלילי יכול להימשך. היות ויש תשתית מאוד חזקה, שכשאלונה הציעה לי את התפקיד חשבתי שיש פה תרומה לקהילה ועזרה לעיר, זה הרבה יותר מכדורגל. המעבר הזה בעונה הבאה הוא קריטי באבולוציה של הפועל באר שבע. התקופה של אלונה הייתה מאוד מוצלחת, אבל אם את העונה הזאת הפועל באר שבע תעבור כלכלית ומקצועית בצורה מוצלחת זה משהו שיבטיח בעיני את העתיד של המועדון לעוד הרבה מאוד שנים. כמישהו שנושא הספורט מאוד חשוב לו, אנחנו רואים למשל את המאבק של התרבות, כל האנשים שעובדים מאחורי האומנים אומרים ששכחו אותם, אז גם בכדורגל ובכלל בספורט הישראלי אני חושב ש"ירושלים" לא ערה עד הסוף לכמה אנשים לא רק מתפרנסים אלא לכל החשיבות החברתית העצומה של קבוצות ילדים ונוער שבמקום להסתובב ברחובות ולהיות במסכים כל הזמן יכולים להתעסק בכדורגל".

האם ב"ש זו מנייה בעליה? או עסק חי לתת שורט שתרד?
"בשפה שלי באר שבע זו מנייה שנסחרה גבוה וצריכה להמשיך להיסחר גבוה. זו מנייה שלא צריך לתת לה לרדת. אם לא הייתי מאמין במועדון הזה לא הייתי מגיע אליו"

כמה זמן אתה משקיע בבורסה וכמה בבאר שבע?
"היה לי תנאי אחד בסיפור הזה - שאסי ימשיך להיות המנכ"ל. אם אסי לא היה מסכים להיות המנכ"ל, אני לא הייתי מגיע לבאר שבע. אסי ראה שאנחנו משדרים על אותו גל מבחינת ההסתכלות שלנו איך המועדון צריך להתנהל ומה התוכניות בקבוצה. ברגע שאסי אמר לי שהוא נשאר במועדון, כמו גם ברדה ומליקסון שמרכיבים את ה-DNA של הפועל באר שבע, אז כל הניהול השוטף מתבצע על ידי אסי והצוות שם".

אסי רחמים. התנאי היה שהוא יישאר (איציק בלניצקי)אסי רחמים. התנאי היה שהוא יישאר (איציק בלניצקי)

האוהדים שמשלמים הרבה על מנוי כמו אגרה של חבר בורסה, מגיעה להם יותר שקיפות? הפועל באר שבע תתנהל כמו קבוצה ציבורית?
"ביום ראשון למיטב ידיעתי עשינו לראשונה משהו בארץ ואולי בעולם. לא ראיתי עוד מועדון שהזמין את כל האוהדים שלו לשאול שאלות, כולל שאלות שהזרימו לנו במהלך הצ'ט שפתחנו. דיברנו בפתיחות ושקיפות. מבחינתי מועדון כדורגל דומה מאוד רעיונית לחברה ציבורית, שצריכה לתת דין וחשבון לבעלי המניות שלה. בעלי המניות זה האוהדים ובלעדיהם אין זכות קיום. מועדון כדורגל צריך לתת דין וחשבון לאוהדים שלו. האוהדים של הפועל באר שבע ידעו בשקיפות מה קורה במועדון, לא ינהלו את המועדון אבל ידעו בשקיפות ואני אתן דוגמא בנושא המנויים. אחת המחשבות שלנו היא לפנות לאוהדים שיקבלו 3 אופציות למחירי המנויים בהנחה שיהיה קהל למחירי המנויים, להסביר להם את ההשלכות למחיר של כל מנוי ומה שהרוב יחליט זה מה שיהיה. אנחנו רוצים לקחת את האוהדים ולעבוד איתם באופן דומה לאיך שחברות ציבוריות עובדות עם בעלי מנויים. לדעתי זה יכול למשוך ספונסרים, כי זאת הסתכלות שלצרכן יש משקל למה שהוא חושב".

כמה אתה בקשר עם אלונה? היא מעורבת מאחורי הקלעים? אתה מדווח לה מה קורה במועדון?
אני נמצא בקשר יום-יומי עם בן אדם אחד שהוא אסי רחמים. אלונה כבעלים התחייבה לתת 5 מיליון שקלים לעונת המשחקים הבאה וגם יש כסף שאמור להגיע בגלל עסקאות טובות שהיא עשתה, כמו אוחנה, קלטינס, חאתם ועדן שמיר. אני אשמח מאוד להשתמש בניסיון ובידע של אלונה. המועדון מאוד מאוד חשוב לה, ראיתי את זה גם כשנפגשנו ודיברנו על המועדון, אבל אלונה לא מעורבת בניהול היומיומי של המועדון. הסיטואציה שבה המועדון נמצא היא סיטואציה שכולם צריכים להתרגל אליה. אסי יחליף אותה במנהלת".

אלונה ברקת (איציק בלניצקי)אלונה ברקת (איציק בלניצקי)

קיבלתם פנייה על ברק בכר ממכבי חיפה כולל השתתפות בשכר שלו?
"לא קיבלנו אף פנייה לא ממכבי חיפה ולא מנבחרת ישראל על ברק בכר".

קיבלתם פנייה מהנבחרת על יוסי אבוקסיס? מבחינתך אתה תיתן לו ללכת?
"אנחנו לא מתעסקים בדברים תיאורטיים. אנחנו מנהלים מועדון כדורגל כמו שמנהלים חברה עסקית. אתה לא קם בבוקר ומתעסק עם 19 ספקולציות. אם תהיה פנייה קונקרטית כמו שעושים בחברות עסקיות, אנחנו נבחן זאת. כרגע כל מה שנכתב בתקשורת לא נכון ולא נעשתה אף פנייה".

יוסי אבוקסיס וז'וסוואה (רדאד ג'בארה)יוסי אבוקסיס וז'וסוואה (רדאד ג'בארה)

האם אתה תפעל להנפקת קבוצת כדורגל בבורסה? זה משהו ריאלי שיקרה עם קבוצות גדולות בארץ?
"קודם כל החוק של הבעלות של הבורסה מאפשר הקמה של עוד בורסות בישראל. מי שרוצה להשקיע כסף ולהקים עוד בורסה בישראל יכול. זה כמו כל עסק שמקימים אותו. איפה הבעיה של עולם הכדורגל והספורט בכלל בישראל? כשאתה פותח עסק, כמו כל עסק אתה רוצה להרוויח כסף, כדי לשלם משכורות לעובדים שלך. הבעיה בכדורגל הישראלי שהמחשבה היא כמה שפחות להפסיד. גם אין עזרה מהמדינה לבעלי קבוצות. גם המועדונים הגדולים בעולם מחזיקים במרצ'נדייז ובבעלות על שטח האצטדיון וזה לא קיים בישראל. אלו חלק מהסיבות שאנשי עסקים גדולים שרוצים לתרום לקהילה לא מגיעים. אני כן חושב שבמסע שנעשה עם האוהדים זה כן יעורר מחשבות מה צריך להיות המודל העסקי הבא בכדורגל הישראלי. אולי זה יהיה מספר אנשי עסקים שכל אחד משקיע מדי עונה כקבוצת ניהול, אולי זה יהיה המודל הגרמני. העסק היום כמו שהוא בנוי בישראל אומר שבעלים, בטח בקבוצות הגדולות, צריכים להזרים הרבה כסף ולראיה אלונה שהשקיעה במועדון סכומי עתק".  

מה לגבי הטענות לניגוד עניינים לגביך?
"הניגוד עניינים הוא קשקוש וגם מי שדיבר עליו לא הצליח אפילו להסביר מה ניגוד העניינים".

אוהדי הפועל ב"ש (רדאד ג'בארה)אוהדי הפועל ב"ש (רדאד ג'בארה)

אמרת שאתה רוצה לעשות שינוי ברמה הניהולית. המטרה העליונה שלך היא ליצור רפורמה ניהולית כדי למשוך רוכש ושזה ימשיך את הרפורמה שלך?
"בוא נעשה סדר. אני לא חושב שיהיה עוד בעלים בכדורגל הישראלי כמו אלונה. מה שהיא עשתה היו דברים גדולים ואני לא חושב שזה ריאלי לצפות שיבוא עוד מישהו שייכנס בנעליה. בטח בתקופה של הקורונה וגם הסיטואציה של הכדורגל הישראלי. אני אשמח להתבדות, אבל אני לא רואה אף רוכש כזה. הסיפור בלקנות מועדון גדול זה לא מה סכום הרכישה, אלא כמה עולה לתחזק את המועדון. אני מאמין שאם יראו שאפשר בכמה מיליונים בודדים להחזיק קבוצת כדורגל גדולה ותחרותית, אז רוכשים יבואו. אבל אם יראו שצריך להשקיע 20-10 מיליון כל עונה - אף אחד לא יגיע. המטרה שלנו בהפועל באר שבע היא לבנות קבוצה תחרותית בתקציב מאוזן, בתקווה שאנחנו נראה דרך העונה הזו לרוכשים פוטנציאליים, בין אם זה אחד או קבוצת רכישה, שזה אפשרי. המודל העתידי הוא גמיש. אנחנו רוצים לוודא אסי ואני, שאנחנו נעשה את המעבר הזה בצורה הכי חלקה וטובה עבור המועדון. אני לא רואה אף רוכש שבא מחר בבוקר ונכנס כבעלים לכדורגל הישראלי לפי איך שהדברים נראים כרגע.

עם תקציב שפוי ללא השקעה של בעלים עשיר, איך תצליחו להשאיר שחקנים במצב של הצלחה כמו אליפות?
"שאלה מאוד טובה, אבל אנחנו לא צריכים להתמודד איתה כרגע. אני עכשיו חותם ששנה מהיום באר שבע תיקח אליפות ושנתמודד עם דבר כזה. זה צרות טובות. כרגע, אנחנו לא שם, אנחנו עושים את כל הצעדים הנדרשים כדי להעמיד תקציב לעמוד בו וקבוצה טובה ותחרותית. באר שבע לקחה אליפויות כשלא היה לה התקציב הכי גבוה בליגה. אני מאמין שהתקציב שלנו יהיה השלישי בגודלו בעונה הבאה".

שחקני ב"ש חוגגים אליפות. שאלה שלא צריך להתמודד איתה כרגע (רדאד ג'בארה)שחקני ב"ש חוגגים אליפות. שאלה שלא צריך להתמודד איתה כרגע (רדאד ג'בארה)

יכול להיות מצב שאלונה ברקת תיקח את המדיניות החדשה שלך ללא השקעה של מיליונים? או שאין סרט כזה?
"כמו שאני מבין את הדברים העידן של אלונה בבאר שבע הסתיים. אני לא רואה תרחיש כזה. תיאורטית זה יכול לקרות, אבל אני רואה לא רואה תרחיש כזה קורה".

מה תעשו עם שחקנים כמו בן שהר שמחזיק בחוזה גבוה?
"התחלנו את העונה בשכר שחקנים של 40 מיליון ש”ח, שזה יותר גבוה מההכנסות האורגניות שהמועדון יכול לייצר ובלי בעלים אי אפשר להתנהל ככה. אחרי שנסיים את התוכנית הזאת, נרד לשכר שחקנים של 20 מיליון ש”ח. השחקנים הראשונים שהסכימו לקצץ היו מיגל וז’וזוואה, ואנחנו לא רואים אותם משחקים פחות טוב בשבועיים-שלושה האחרונים. אפשר להעמיד בתקציב משכורות יותר נמוך קבוצה מקצועית טובה עם שחקנים טובים. ברמה האישית אני מבין את השחקנים. יש תקופות טובות להיות שחקן והתקופה הזו כמו בכל העולם היא לא הכי טובה, זה לא פשוט לאף אחד שצריך לרדת בעשרות אחוזים בשכר והקריירה של כדורגלנים היא קצרה. הפועל באר שבע חפצה חיים והיא רוצה להישאר כזאת, אבל עידן שהבעלים שופך כספים אדירים מהבית הוא עידן שנגמר. יש שחקנים שחתמו ויש כאלו שעדיין לא, אני משער שבעוד מספר שבועות זה ייסגר. בכל מקרה הפועל באר שבע תהיה קבוצה תחרותית שאני מאמין שתתמודד בצמרת בעונה הבאה”.

בן שהר (נעם מורנו)בן שהר (נעם מורנו)

מה המדיניות לגבי בעלי מנויים שירצו לקבל החזר כספי?
”אין ספק שאוהדים קנו מוצר ולא קיבלו את המוצר הזה ולכן בהגדרה הם צריכים לקבל החזר כספי. מבחינתי, בהנחה שיש קהל, ברור שצריכה להיות הוזלה במחירי המנויים לעונה הבאה. מאוד יכול להיות, וזה שיח שננהל אותו מול האוהדים, שאוהדים יבואו ויגידו 'אתה יודע מה? את ההוזלה אני מוכן לספוג כדי שהקבוצה תהיה חזקה'. זה משהו אנחנו רוצים להראות להם - איך ההשפעה של המנויים תשפיע על הרמה של הקבוצה".

איך הדירקטוריון אמור להיות מורכב? אוהדים מוכרים? אוהדים שצריכים להיות בעלי ניסיון עסקי כלשהו? מה הפרמטרים ואיך אתה תסנן את כל הבקשות?
"אני החלטתי כרגע לא להתעסק עם הקמת הדירקטוריון. קיבלתי עשרות פניות מאנשים מצויינים עם המון ניסיון שיכולים לתרום, אבל אין דרך ישימה שיכולה מבין עשרות אנשים ליצור מנגנון אפקטיבי. אין חברות עם דירקטוריון של 20 אנשים, זה יכול להיות 9-5 אנשים. אין מנגנון שיכול לראיין את כל המועמדים, זה פשוט לא ישים. לגבי ההמשך, יכול להיות שנייצר בשלב יותר מאוחר סוג של חברת ניהול שיהיה קריטריון כספי, כלומר אדם שירצה לתרום סכום כספי מסוים בעונה ישתלב בתור חברת ניהול. למשל אם יש חמישה כאלה שיתנו כל אחד מיליון, זה 5 מיליון ש”ח וזה משמעותי. צריך לזכור שאנשים חוששים להיכנס לעולם הכדורגל, תרבותית ותקשורתית, כאשר בישראל לעומת העולם זה אחרת".

הפחידו אותך בכניסה לכדורגל מהחשיפה התקשורתית? מה אבא שלך שהיה בקלחת כזאת מה המליץ לך?
עם אבא שלי יש לי הרבה שיחות ואני שומר עליהן בינינו, אבל זה שתי סיטואציות שונות לחלוטין. חוץ מזה ששם המשפחה הוא אותו שם משפחה ושתי הקבוצות הן הפועל, אין קשר בין כל סיטואציה. הרבה אנשים מפחידים בכניסה לעולם הכדורגל, העבודה שלי בבורסה היא עבודה מול התקשורת הכלכלית. את תקשורת הספורט אני מכיר בתור אוהד ספורט ואני נמצא בכדורגל מ-1981 אז אני מכיר את רוב הדברים. אני בא בידיים נקיות, בהתנדבות, במטרה אחת - לעזור למועדון ולעיר באר שבע. כל מה שכותבים עליי פשוט לא מעניין אותי".

סתיו אלימלך. האם עוד שחקני עבר יצורפו לקאדר? (רדאד ג'בארה)סתיו אלימלך. האם עוד שחקני עבר יצורפו לקאדר? (רדאד ג'בארה)

הסברת מה החשיבות של רחמים, ברדה ומליקסון. האם יש לך כוונה לצרף עוד אנשי כדורגל שמזוהים עם המועדון כמו סתיו אלימלך, או אפילו אופיר חיים שאמנם לא באר שבעי אבל מאוד אוהב את המועדון, כדי להגדיל את האנשים שיש להם זיקה למועדון?
"אני מאמין גדול בשחקני בית שנותנים לב ונשמה, בטח בעיר כמו ב”ש שנשמה זה DNA וזה קריטי. אסי הוא נכס ובגלל זה התעקשתי עליו. אני חושב שלאורך זמן מועדון כמו הפועל באר שבע בטח צריך לדעת איך לייצר זהויות ושחקני בית שיהיו חלק מהמועדון, אבל צריך לזכור שאנחנו בסיטואציה שבה מקטינים הוצאות ועלויות כך שקשה לדעת. הלוואי שנצליח בעונה הקרובה ונוכל לעשות את זה?

האוהדים רוצים מאוד לדעת מה קורה עם אלטון אקולטסה? האם הפועל באר שבע במצב החדש תמשיך להיאבק על השחקנים הטובים ביותר בליגה?
"לגבי אלטון, אסי עובד על זה קשה מאוד כבר תקופה ונמצא בקשר רציף עם אלטון והסוכן שלו. הפועל באר שבע באה במתווה קיצוצים לא פשוט ומתווה קיצוצים אחיד. גם מה שהוצע לאלטון זה פחות מהחוזה המקורי שהוא חתם עליו כשהגיע לקבוצה. יחד עם זאת, הפועל באר שבע עשתה הכל כדי להשאיר אותו בקבוצה. כרגע זה תלוי אך ורק באלטון ובסוכן שלו. ירצו - יהיו במועדון, לא ירצו - לא יהיו במועדון. לשחק בהפועל באר שבע זה זכות. מיגל וז'וזוואה עשו חיתוך גדול בשכר שלהם, הם אוהבים את המועדון, קשורים לעיר ולקהל ומבינים את היתרונות שלהם פה ושמחנו שהם נשארים איתנו. אנחנו נשמח אם אלטון יפעל כמוהם ויבחר להישאר, אבל זה תלוי אך ורק בשחקן. הקבוצה הבלגית הלכה לקראתנו בכל המובנים, אנחנו סגורים לגמרי וזה תלוי אך ורק בשחקן ובסוכן שלו. לגבי תחרות על שחקנים - הפועל באר שבע להערכתי תהיה בתקציב שלישי בליגה, זה אומר שתהיה לנו קבוצה טובה. שחקני כדורגל רוצים להגיע ולשחק בבאר שבע - אחלה אוהדים, אחלה אצטדיון, אחלה מתקן אימונים ויש להם את כל התנאים להצליח פה".  

אלטון אקולטסה (רדאד ג'בארה)אלטון אקולטסה (רדאד ג'בארה)

מה תהיה ההשפעה עליכם במידה וכניסת קהל לא תאושר בעונה הבאה?
"זה ישפיע המון על כל הקבוצות, זאת תהיה פגיעה מהותית בכולם אם אי אפשר יהיה להכניס קהל והמדינה תהיה חייבת להתערב בנושא. עניין רכישת הכרטיסים הוא קריטי לבניית התקציב".

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */