הרשאה בלתי חוזרת לחשבונות בנק, דו”ח מקורות ושימושים, דו”ח ביצוע - מועדוני הספורט בישראל צריכים להתחיל להתרגל למציאות חדשה, משום שבקרוב מאוד העמותות שמנהלות את האגודות בישראל יצטרכו להכיר גם את המושגים הללו ולהציג אותם למדינה, בעקבות הרפורמה בחלוקת כספי התמיכה מהמדינה שהעלתה דרישות חדשות מהקבוצות, כפי שפורסם ב-ONE.
אומנם כבר היו כנסים שעסקו בנושא והפרטים הועברו בצורה מסודרת לאגודות ולמרכזים, אבל למרות זאת חלק מראשי הקבוצות עדיין לא מודעים לכל הפרטים והדרישות, שלפי גורמים בכירים בספורט הישראלי עלולים לפגוע בעיקר באגודות החלשות, כלומר דווקא באלה שמקבלות פחות כספים מהמדינה.
כך טוען גם יו”ר מכבי פתח תקווה ומי שכיהן כיו”ר ההתאחדות לכדורגל בעבר, אבי לוזון, שהתייחס לשינוי שיצרה הרפורמה: “האסון האי גדול שקרה לכדורגל זה שהוציאו את הכסף מקופת הטוטו והעבירו אותו למשרדי הממשלה. במקום שהטוטו יחלק את הכספים ממה שיש לו בקופה על פי הקריטריונים שנקבעו, ואם יישארו כספים אז הם יישארו בקופת הטוטו ויופנו לטובת הספורט בהמשך - עכשיו צריך לחכות לחשב הכללי של האוצר כדי שיאשר את התקציב בכל פעם מחדש, ואם נשאר ממנו משהו? אז העודף חוזר ישירות לקופת המדינה לכיסוי הגירעונות שלה, ולא נשאר לטובת הספורט”.
לוזון התייחס לדרישות החדשות מהקבוצות וציין: “מי שייפגעו הן הקבוצות הקטנות מהליגות הנמוכות. למכבי פתח תקווה אין בעיה לתת הרשאה בלתי חוזרת לבנק כי אין לנו מה להסתיר והעמותה מתנהלת בצורה מסודרת מבחינה פיננסית. יותר מזה, מילאנו את כל הטפסים הנדרשים והיינו בין הראשונים לעשות זאת. צריך בשביל הטפסים רואה חשבון? עורך דין? מנהל כספים? אנחנו נוכל להשתמש בפונקציות שכבר קיימות אצלנו במועדון. הקבוצות משתי הליגות הבכירות מסודרות, אבל הבעיה תהיה בקבוצות מהליגות הנמוכות שייכנסו לבעיה פרוצדורלית. בסופו של דבר, או שהקבוצות הקטנות יוותרו על הכסף שהן אמורות לקבל מהמדינה, או שפשוט יבזבזו את רוב הכסף הזה על שכר טרחה של רואה חשבון ובכל מקרה יקבלו פחות תקציבים מבעבר. יש פה מציאות חדשה והיא אומרת לקבוצות מהליגות הנמוכות שאסור להסתמך רק על כספי המדינה. מה שיקרה זה שהמרכזים יהפכו להיות שחקן משמעותי יותר, הם יצטרכו לעזור ולהציל מה שאפשר עם קרנות מיוחדות לקבוצות במצוקה”.
יחד עם זאת, אבי לוזון הדגיש כי “יש כמה דברים שעלולים להפריע לקבוצות הגדולות ואלה המגבלות הכלכליות שיוטלו עליהן, מגבלות שאומרות שאסור להן להיכנס לגירעון גדול אבל מנגד גם אסור להן לצבור כסף. זאת אומרת שאם מכרתי שחקן בסכום גבוה מאוד וחשבתי לשמור על הכסף הזה לתקציבים של השנים הבאות, אז אני אצטרך לבזבז את זה עוד באותה השנה”.
גורמים שעומדים באגודות אחרות טוענים כי “העברת הכספים היא מסורבלת במצב הנוכחי. הבטיחו שיעבירו כספים בזמן, אבל זה מתעכב לא פעם, בעוד שמהטוטו קיבלנו את הכל בול בזמן כמו שעון. עד עכשיו עוד לא קיבלנו את כספי התמיכה, אלא רק מיקדמה. הבטיחו שבאוקטובר נקבל את כל הכספים האלה לשנת 2019 ושהכל יהיה מהר יותר, אבל בתחילת השנה היו בעיות ובינתיים חסרים 25 אחוזים נוספים מהמיקדמה שהובטחה לקבוצות לפני חודש. הדרישות החדשות זה עוד נושא שצריך ללמוד אותו, יש פה שינויים ואין ספק שהקבוצות הקטנות יהיו פה בבעיה כי זה משהו שהן לא הכירו קודם”.
“הרפורמה תמשיך להצמיח את הספורט בישראל”
בעקבות הטענות שהופנו נגדם, במשרד האוצר הגיבו: “קבלת תמיכה מתקציב המדינה דורשת עמידה בנהלים ובהוראות בסיסיות הנדרשים מכלל הגופים המקבלים תמיכה מכספי ציבור. כמו כן, תקציב הספורט, הן במונחי תקציב מתוכנן והן במונחי ביצוע בפועל, גדלו משמעותית מאז העברת הפעילות למשרד התרבות והספורט, על כן לטענה בעניין שימוש בכספי ההימורים לצורך כיסוי גירעונות אין שחר”.
ממשרד התרבות והספורט נמסר: “צר לנו על תלונות כוזבות חוזרות ונשנות של גורמים בעלי אינטרס שהרפורמה שהוביל המשרד בשנים האחרונות, לקחה את השליטה המופרזת והבלעדית שלהם, כך שהמדינה לקחה בפעם הראשונה אחריות על הספורט הישראלי. התלונות על סרבול ועיכוב כספים הן תלונות חסרות בסיס. מתחילת השנה העביר המשרד למרבית האיגודים כבר 100% מתקציבם השנתי ולאגודות כבר 75% מכלל הכספים - דבר שלא היה מעולם. בנוסף, העביר המשרד סכום שיא לרשויות עבור בניית מתקני ספורט והעמיד לטובת הספורט תקציב שלא נראה כמותו מעולם במדינת ישראל. אין ספק כי הרפורמה שהוביל המשרד היא שתמשיך להוביל ולהצמיח את הספורט בישראל”.
עוד הוסיפו במשרד הספורט כי: “הרפורמה בעולם הספורט הביאה לכך שלראשונה במדינת ישראל המדינה לוקחת אחריות על הספורט בישראל, מעמידה תקציב ייעודי ויציב לגופי הספורט ומנתקת את התלות בשורת הרווחים של הטוטו מהימורים. מציאות זו יצרה ודאות תקציבית לגופי הספורט ונותנת להם יכולת תכנון שנתית מבלי שיהיו תלויים ברווחי הטוטו הלא קבועים. המעבר של הטוטו למשרד הספורט הביאה להקלה תזרימית משמעותית לגופים אלו ובעיקר הגדלת הסכומים המגיעים לספורט הישראלי ולתשתיות הספורט”.
כמו כן, במשרד הספורט הדגישו: “במהלך הרפורמה התעקש המשרד על יישום נוהל תמיכות מוקל משמעותית לגופי הספורט. יתרה מכך, הנוהל נדון לכל אורך כתיבתו עם גופי הרוחב, האיגודים, נציגי אגודות הספורט ומרכזי הספורט שהיו שותפים מלאים לגיבושו ואף הוצג במועצה הלאומית לספורט. יודגש כי הדרישה לדיווח על ההוצאות הכספיות של הגופים עבור הפעילות הנתמכת הינה חלק ממדיניות הכרחית לשקיפות וניהול תקין והיא חלק מהמסקנות שנולדו כתוצאה מהלמידה על דרכי העבודה שהיו נהוגים עד כה טרם המעבר למשרד. המשרד פועל כדי לוודא שכלל הכספים המועברים על ידו יגיעו ליעדם, קרי לתמיכה בפיתוח הספורט הישראלי. יודגש שהמשרד דאג לכך שאגודה שלא תוכל לדווח על הביצוע שלה תוכל להיעזר ברו”ח”.
מהטוטו נמסר: “הטוטו תמיד רואה לנגד עיניו את טובת הספורט הישראלי. במסגרת החוק הוא ימשיך לעשות כפי שעשה בעבר כל שביכולתו על מנת לסייע למשרד הספורט להעניק מענה מקצועי ומיטבי לאגודות ולמרכזים”.