יום שני, 08.07.2024 שעה 11:38

20 לפרשת נערות הליווי: לא אמרו את כל האמת

שני עשורים מהסערה שטלטלה את הנבחרת וגרמה לחיבור הקוד האתי. חבר הוועדה: "אמרו 'אם תגידו שזה אנחנו - נתבע אתכם'", אייזנברג: "חשדו אחד בשני"

|
אילוסטרציה (רויטרס)
אילוסטרציה (רויטרס)

חלפו 20 שנה מאז התחרשה פרשת נערות הליווי, הפרשה שבזכותה חובר הקוד האתי לשחקני נבחרות ישראל בכדורגל. השנים חלפו - ובפרספקטיבה לאחור ניתן לומר כי הפרשה הזו הייתה אחת מהבולטות והחשובות ביותר בהיסטוריה של הכדורגל הישראלי, הרי שגם כיום עוסקים בקוד האתי ובבעיות עם השחקנים.

הפרשה התרחשה בדיוק בזמן שהנבחרת התמודדה מול דנמרק בפלייאוף מוקדמות אליפות אירופה. הנבחרת הגיעה באופוריה לקראת צמד המשחקים, אבל כבר במשחק הראשון השחקנים חטפו תבוסה של 5:0 באצטדיון רמת גן. כמה ימים לאחר מכן, התפוצץ הסיפור בעיתונות, שם נחשף כי בזמן ששחקני הנבחרת התכנסו בבית המלון לקראת המשחק, הגיעו לחדריהם נערות ליווי.

שחקני דנמרק חוגגים ברמת גן (רויטרס)שחקני דנמרק חוגגים ברמת גן (רויטרס)

זה קרה ערב המשחק, ב-13 בנובמבר 1999. הפרשה פורסמה כמה ימים לאחר מכן, בזמן שהנבחרת הייתה בקופנהגן ונערכה למשחק הגומלין חסר החשיבות שעמד מולה. "בלילה שבו התפוצצה הפרשה כולם ישנו שנת ישרים. פתאום צלצל הטלפון בחדר שלי, בין שלוש לארבע לפנות בוקר, בשעה לא שגרתית", סיפר שאול אייזנברג שהיה דובר ההתאחדות לכדורגל באותם ימים. על הקו היה זה גברי לוי ז"ל, יו"ר ההתאחדות ששאל אותו אם ידע על המקרה. "ספונטנית, הגבתי שלא היה ולא נברא"', העיד אייזנברג.

הפרשה עלתה לכותרות והמדינה געשה. "בימים שאחרי נכתב כמעט הכל, נרמז כמעט כל מה שפרי הדמיון יכול לספק, אבל לא הוזכרו שמות. השחקנים הסתגרו בתוך עצמם. כל אחד חשד בשני", הוסיף אייזנברג, שאף כתב על כך בספרו "סדום ועמורה 2".

בתגובה לאירועים, ההתאחדות הקימה ועדה שמצאה כי "במהלך מחנה האימונים, בעת שהותם במלון, קיימו ארבעה שחקנים קשר עם נערות ליווי ו'בנות טובים' שאינן בנות משפחה". בנוסף, קבעה: "הדבר לא אירע ערב המשחק", "לא נתגלו ראיות למעשים פליליים" והיא אף פסלה שימוש בסמים. במקביל, נערות ליווי התראיינו וסיפקו פרטים עסיסיים והביקורת הציבורית הפכה גדולה.

שאול אייזנברג (שחר גרוס)שאול אייזנברג (שחר גרוס)

בספר שלו, אייזנברג תיאר כי לאחר שהנבחרת חזרה לארץ נערכה פגישה בין השחקנים לבין גברי לוי בביתו של אמיר שלח בתל אביב. בפגישה נכחו מספר שחקני מפתח והיו"ר ניסה להרגיע את העניינים בעצם זה שהשחקנים יביעו צער על האירוע במכתב פומבי. זה לא ממש עבד, אבל לבסוף, בחודש פברואר 2000 הם אכן הגישו מכתב התנצלות וגברי לוי רצה לסגור את הסיפור.

בגלל שלא ניתן היה להעמיד את השחקנים לדין משמעתי על המקרה, חובר לראשונה הקוד האתי להתנהגות הולמת מצידם של השחקנים ואנשי הנבחרת. יחד עם זאת, בסיום הבדיקה, הוועדה ביקרה את התנהלותם ובמסקנותיה נכתב כי "ההתנהגות הבלתי ראויה של השחקנים בנבחרות ישראל בכדורגל לא הייתה מעידה חד פעמית וסביר להניח שהיו בעבר תופעות דומות של התנהגות בלתי הולמת של שחקני הנבחרת. לשחקנים רבים יש נטייה 'לחפף' ו'לעגל פינות' בתחום המשמעת, כמו גם בתחום המקצועי".

חבר הוועדה, מעוזיה סגל, היה בין אלה ששמעו את העדויות של אנשי ההתאחדות וכמה מהשחקנים. כעת הוא שחזר את תחושותיו מאז וטען: "היה לי ברור שמשהו קרה. ראיתי גם לפי שפת הגוף של האנשים שהופיעו מולנו. אתה רואה שאלה שמדברים איתך לא אומרים לך את כל האמת, או שאומרים את האמת כפי שהם ראו אותה. בגלל שלא היינו ועדה חוקרת, לא יכולנו למצוא קצה חוט ולהבין מה שבאמת היה. היו חברות חקירות שאמרו שהיה משהו אבל לא יכלו לשים את האצבע על מי מבין השחקנים בדיוק. מנגד, השחקנים מצידם אמרו 'אם תגידו שזה אנחנו אז נתבע אתכם'. מכיוון שראינו שאנחנו לא מגיעים לחקר האמת, אז אמרנו - בואו נעשה קוד אתי. זה שעד היום עובדים לפיו".

"ייאמר לזכותה של ההתאחדות לכדורגל שהיא טיפלה בפרשה הזו בצורה מקיפה והולמת", טען השבוע שאול אייזנברג והוסיף: "כל תופעות חריגות כאלה ואחרות שבאו בשנים שלאחר מכן טופלו בצורה ראויה. אני מבין שהיום דברים כאלה כבר לא קיימים בנבחרת, אבל אני תמיד טענתי שהדג הסריח מהראש". לא סתם אייזנברג אמר זאת. בספרו, כתב כי אכן היו נערות ליווי - אבל מי שהזמין אותן היה דווקא המאמן שלמה שרף.

שלמה שרף. המאמן באותה תקופה (שחר גרוס)שלמה שרף. המאמן באותה תקופה (שחר גרוס)

לטענתו של חבר הוועדה מעוזיה סגל, במהלך הדיונים התגלתה התנהלות מוזרה סביב השחקנים וכי לא היה בידוד בינם לבין העולם החיצון. "שמענו שהיו דברים מוזרים נוספים בבית המלון של הנבחרת וההתנהלות לא הייתה רצינית", אמר. "שמענו שהגיע אדם שחילק שעונים במתנה לשחקנים והזמין להם נערות ליווי או הביא להם מנה פלאפל. לא יודע למה, אבל זה מה שהיה. כשהכול פתוח, הפירצה קוראת לגנב ולכן החלטנו שמחנות האימונים ובתי המלון צריכים להיות סגורים מגורמים חיצוניים".

בסופו של דבר, במבט לאחור סגל התרשם כי "הפרשה השפיעה בעיקר על אותה הנבחרת שהייתה במוקד העניינים. כשהם ראו שאף אחד לא שם את האצבע ומצביע עליהם, אז הייתה להם אנחת רווחה. בהמשך היה עוד לפחות מקרה אחד שכזה, עם פרשת המין בנבחרת הצעירה. ההתנהגות לא הייתה לגמרי מקצוענית בנבחרות באותן השנים, זו הייתה ההתרשמות שלי. אני לא יודע אם היום זה קורה או לא, אבל לדעתי הפרשה הזו לא השפיעה בכלום. זה אולי השפיע על השחקנים בכך שהם הפכו ליותר מתוחכמים עם השנים, אבל חסרים מקרים אחרים שקורים? אתה רואה שהם עדיין הולכים לקזינו מידי פעם".

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */