יום שישי, 20.09.2024 שעה 14:58
ליגת העל 24-25
91-63מכבי ת"א1
72-83מכבי חיפה2
76-93מכבי בני ריינה3
63-53בית"ר ירושלים4
43-53הפועל חיפה5
46-63מ.ס אשדוד6
32-43בני סכנין7
33-33עירוני ק"ש8
35-13מכבי פ"ת9
36-13עירוני טבריה10
21-13הפועל ב"ש11
22-13הפועל חדרה12
17-23הפועל ירושלים13
08-33מכבי נתניה14
לוח משחקים
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 21/09, 19:30
  • מכבי בני ריינה
  • עירוני טבריה
  • שבת, 21/09, 19:30
  • בני סכנין
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 21/09, 20:00
  • הפועל חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 21/09, 20:00
  • עירוני ק"ש
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 21/09, 20:30
  • הפועל חדרה
  • מ.ס אשדוד
  • ראשון, 22/09, 20:15
  • מכבי ת"א
  • מכבי חיפה
  • שני, 23/09, 20:30
  • בית"ר ירושלים

עומד איתן: טיבי חזר להנהיג את הגנת מכבי ת"א

טעות באירופה הובילה להתייבשות ביציע, אך איביץ' החזירו וקיבל שחקן רעב ואיכותי. חזן ("דלת הנבחרת פתוחה") ושלח ("הבלם בכושר הטוב בארץ") מנתחים

|
איתן טיבי (רדאד ג'בארה)
איתן טיבי (רדאד ג'בארה)

עונת 2012/13 זכורה היטב בראשם של אוהדי מכבי תל אביב. עם אוסקר גארסיה על הקווים, הצהובים החזירו לקריית שלום את תואר האליפות לאחר עשור שומם והתחילו רצף של 3 זכיות רצופות בתואר. ארבעה שחקנים בלבד ששיחקו בקבוצה ההיא משתפים פעולה גם היום בסגל הצהוב – שרן ייני, אלירן עטר, דור מיכה ואיתן טיבי. האחרון היה באנקר במרכז ההגנה לאורך העונות האחרונות בהן הפך לדמות מובילה במועדון שקטף תארים בקצב מסחרר.

אך בכדורגל כמו בכדורגל, מקומו של אף שחקן לא מובטח וטעות אחת יכולה לעלות ביוקר – וכך הרגיש היטב על בשרו טיבי בעונה שעברה כאשר טעות אחת בקיץ, בזירה האירופית, הובילה לכך שמלבד 61 דקות במחזור הראשון לא ראה עוד דקת משחק בליגה עד לשלב הפלייאוף בו למעשה מכבי ת”א כבר הבטיחה לעצמה את תואר האליפות.

איביץ': יודעים שבית"ר קבוצה קשה בטדי

בקיץ האחרון היו לא מעט שמועות לגבי עתידו של טיבי בצהוב ואף דובר על כך שהוא בדרכו החוצה לאחר 7 שנים במועדון. כשנדמה היה שוולדימיר איביץ’ לא סופר את הבלם בן ה-31, שוב הגלגל התהפך והפעם לטובתו של טיבי, שחתם על הארכת חוזה לשנתיים נוספות וחזר העונה בגדול להנהיג את מרכז ההגנה הצהובה, לא מעט “בזכות” פציעתו של שרן ייני.

את המשחקים באירופה הוא החמיץ, במה שהעלה שוב את השאלה לגבי האמון אותו הוא מקבל מהמאמן הסרבי שדחק אותו הרחק מחוץ לרוטציה, אולם לא כך היה כאשר בליגה קיבל טיבי את הקרדיט והחזיר בגדול. הבלם השלים 90 דקות בכל משחק בארבעת המחזורים הראשונים של עונת 2019/20, בהם מכבי ת”א לא ספגה ולו שער אחד. למעשה, השערים הראשונים שספגה האלופה מקבוצה ישראלית העונה היו בגמר גביע הטוטו עם ה-2:0 לבית”ר ירושלים במשחק בו טיבי השלים גם כן 90 דקות.

איתן טיבי חוגג עם דור פרץ (עמרי שטיין)איתן טיבי חוגג עם דור פרץ (עמרי שטיין)

הערב (שבת) ב-20:30 מכבי ת”א תקווה לנקום בקבוצה מהבירה על ההפסד הדרמטי ואיבוד התואר בו זכתה בשנתיים האחרונות, כאשר תתארח אצלה בטדי במסגרת המחזור החמישי בליגה. טיבי, שחזר כאמור להיות דמות מפתח בהגנה בצהוב-כחול, ינסה להשלים משחק נוסף בו קבוצתו לא סופגת בליגה ושוב להוכיח כי הקרדיט שקיבל מאיביץ’ מוצדק והוא עדיין יכול להיות דמות חשובה בקבוצה מובילה הרצה לאליפות.

טעות שעלתה ביוקר

30 באוגוסט 2018, שלב הגומלין של פלייאוף הליגה האירופית מול סארפסבורג, מכבי תל אביב אירחה את הנורבגים על מנת למחוק 3:1 ממשחק החוץ. איתן טיבי הגיע כשמאחוריו 90 דקות בכל יתר המשחקים שקדמו בזירה באירופית, אך בדקה ה-81 ביצע טעות גדולה שלימים תתברר כטראגית עבורו. הכשלה של הבלם ברחבה הובילה לפנדל ושער מצמק של האורחת ולהדחת הצהובים רגע לפני שלב הבתים. טיבי שילם את המחיר מאיביץ’ ולא לקח חלק עד הפלייאוף של העונה שעברה. בהמשך סבל גם מפציעה אך ברור לכל כי הבלם הוא זה שסבל יותר מכולם בעקבות ההדחה המאכזבת ההיא. 

איתן טיבי מול סארפסבורג. משחק ששינה עונה (עמרי שטיין)איתן טיבי מול סארפסבורג. משחק ששינה עונה (עמרי שטיין)

הסטטיסטיקה לא משקרת

לא די בכך שטיבי חזר העונה להוביל את ההגנה הצהובה, הוא גם מוביל בלא מעט פרמטרים חשובים מאוד לשחקן בעמדתו. הבלם ניצב במקום הראשון בליגת העל במסירות (305) וכן ראשון גם בעמודת המסירות המדויקות (281), אגב, במקום השני ניצב חברו למרכז ההגנה ז’איר אמאדור (274).

בנוסף, טיבי המוביל מבין שחקני מכבי ת”א בחילוצי הכדור בחצי היריבה ושני לאמאדור בחילוצים בחצי ההגנתי, וכן ניצב במקום השלישי בליגה לאחר מחזורי הפתיחה עם 9 חילוצים, 3 פחות מנטע לביא שעומד בראש ומעל לכל חבריו בצהוב. כמו כן’ טיבי הוא אחד מארבעת שחקני האלופה ששיחקו בכל דקות המשחק שלה יחד עם דן גלזר, אמאדור ואנדרה ז’ראלדש והוא המוביל מבין שחקני מכבי במאבקי האוויר המוצלחים (14) ושני לדן גלזר בתחום התיקולים המוצלחים.

איתן טיבי עם הכדור (רדאד ג'בארה)איתן טיבי עם הכדור (רדאד ג'בארה)

ישנם כמובן דברים אשר לא נרשמים בסטטיסטיקה אלא נראים על כר הדשא. טיבי נלחם, מנסה להיות ראשון לכל כדור וגם במערך של שלושה בלמים, כפי ששיחק איביץ’ בשני המשחקים האחרונים, נדמה כי הוא לוקח על כתפו את החלק האחורי. בגיל 31 ועם פתיחת עונתו השמינית במכבי ת”א, טיבי נלחם על מקומו מחדש – ועושה זאת נהדר עד כה. אך גם הוא בעצמו יודע היטב, אולי יותר מבין כל חבריו לחדר ההלבשה, שטעות אחת יכולה להחזירו ליציע ושום דבר לא מובטח תחת איביץ’.

חזן: “דלת הנבחרת פתוחה בפניו”, שלח: “הבלם בכושר הטוב בארץ”

לצורך סקירה מעמיקה באשר ליכולתו של טיבי ומה שעבר עליו בשנה האחרונה, שחקן העבר ומי שמשמש כיום כעוזרו של אנדי הרצוג בנבחרת ישראל וכן פרשן הליגה הספרדית והאיטלקית ב-ONE, אלון חזן, דיבר על הבלם הוותיק לו אף העביר אימונים אישיים: “אני לא מופתע מהחזרה של איתן טיבי כי הוא בחור רציני שעבד קשה כדי להיות מוכן לרגע שיצטרך לחזור ולא להיות בפיגור בכושר”.

"טיבי בחור רציני שעובד קשה". אלון חזן (אחמד מוררה)"טיבי בחור רציני שעובד קשה". אלון חזן (אחמד מוררה)

“הופתעתי מהרצינות המדהימה שלו לקום בשעות מוקדמות, להתאמן קשה ולדרוש מעצמו מקסימום ללא הנחות, זה היה מדהים מבחינתי”, הוסיף חזן. “העובדה שמאמן אלופת המדינה חושב שטיבי ראוי להרכב זו המחמאה הכי גדולה שהוא קיבל”.

התקופה בה התייבש מחוץ לסגל: “הקבוצה רצה טוב והיה קשה לתפוס מקום מחדש, אך הייתה לו הסבלנות להתאמן ולהמתין להזדמנות שהגיעה השנה. זה אחד הדברים החשובים לכדורגלן, לפרגן לקבוצה שמצליחה, לעבוד קשה ולהמתין להזדמנות”.

חזן: "הופתעתי מהרצינות שלו". טיבי (חגי מיכאלי)חזן: "הופתעתי מהרצינות שלו". טיבי (חגי מיכאלי)

האם הוא עוד יכול לתרום לנבחרת: “דלת הנבחרת תמיד פתוחה בפניו ובפני כולם, הוא היה בסגל למשחקים האחרונים (זומן עקב פציעתו של בן ביטון. י.ב), הכול תלוי בו ובכושרו. כמו כל שחקן אחר – רק היכולת של השחקן קובעת”.

גם אמיר שלח, בלם העבר של נבחרת ישראל ומי ששיחק לא מעט שנים גם במכבי תל אביב, התייחס למה שעבר על הבלם בשיחה עם ONE: “הוא התחיל את העונה שעברה באירופה עם טעות ונראה שאיביץ’ מחק אותו לכל המשך העונה. גם בעונה שעברה וגם העונה טיבי הראה שהוא ללא ספק שחקן מוכשר”.

"טיבי הוכיח ותפס את מקומו". אמיר שלח מימין (דן יידוב)"טיבי הוכיח ותפס את מקומו". אמיר שלח מימין (דן יידוב)

“אם אני מנתח, במהלך השנה שעברה לא הכול היה מקצועי, טיבי המשיך להתאמן גם כשלא כל כך ספרו אותו מקצועית. השנה הרמתי גבה על עצם העובדה שטיבי הסכים להישאר במכבי תל אביב, אבל אני רואה שהמהלך היה בדיעבד נבון עבורו, כי עכשיו הוא במכבי ת”א וזה לא משנה אם הוא מרוויח עוד 50 אלף דולר או 100 אלף דולר, הוא במסגרת של המועדון הטוב בארץ. איתן הוכיח את עצמו ותפס את מקומו, ללא ספק אני חושב שכרגע הוא הבלם בכושר הטוב ביותר בארץ. מפה הלאה, קריירה מסתובבת, פעם אתה למטה ופעם למעלה, צריכים לשפוט אנשים דווקא בתקופות הפחות טובות איך הם מתנהגים ואני חושב שטיבי עשה זאת בצורה הטובה והמקצועית ביותר. הוא לא דיבר לכל אורך התקופה על למה ואיך, ובסופו של דבר הוא בחר להישאר במכבי ושני הצדדים הרוויחו בגדול”.

"שני הצדדים הרוויחו". אמיר שלח (רדאד ג'בארה)"שני הצדדים הרוויחו". אמיר שלח (רדאד ג'בארה)

עוד אמר אקס הצהובים: “לדעתי, ואולי אני טועה, אבל היו פה גם כמה מהלכים והחלטות כלכליות בעניין של הסכמי משחקים שהוא אמור לשחק בהם כדי שחוזהו האוטומטי יתחדש מעבר לעניין המקצועי. בלם נבחרת, מוביל, שמיובש שנה שלמה, גם אם עשה טעות שעלתה ביוקר באירופה, זה לא משהו נעים ומשהו שהרבה שחקנים לא מצליחים להתגבר עליו והוא יצא מזה בגדול והעונה הכול התהפך לטובתו. אני בטוח שכשמכבי החתימה אותו על חידוש חוזה הוא היה עדיין בלם שלישי ורביעי ברוטציה אבל כיום הוא הבלם הראשון והמוביל בקבוצה”.

עתידו בנבחרת ישראל בשל גילו: “31 זה ילד, הכול עניין של יכולת ולא של גיל. זה איך שהוא מרגיש עם הגוף שלו וכמה הוא שמר עליו. צריך למדוד שחקנים לפי היכולת, גם בנבחרת צריכים לשלב תמיד צעירים כדי שהדור הבא יחליף את הדור הקיים וילמד מהם. תמיד הרגשתי שטוב לשלב בקבוצה שחקנים צעירים שיכניסו רעננו וקצב יחד עם ותיקים שיתנו מהניסיון שלהם. אני חושב שכרגע בטח שיש לטיבי מקום בנבחרת”.

שלח: "יש לטיבי מקום בנבחרת". טיבי במדים הלאומיים (רדאד ג'בארה)שלח: "יש לטיבי מקום בנבחרת". טיבי במדים הלאומיים (רדאד ג'בארה)
אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */