יום שבת, 06.07.2024 שעה 06:59

למגר אלימות? בתי הדין גרפו 180 אלף שקל ביום

יש מי שמרוויח מהאלימות בכדורגל, שגוברת מידי שבוע, בעיקר בנוער. ריבוי התיקים ואי הסדר במגרשים הובילו ל-133 דיונים משמעתיים השבוע בבתי הדין

|
האלימות בכדורגל חוגגת (רויטרס)
האלימות בכדורגל חוגגת (רויטרס)

מי שניסה לעבור ביום רביעי האחרון מקצה אחד לקצה השני של המסדרון בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל, היה צריך לשקול זאת פעמיים לפני שהתחיל את הצעד הראשון. כבר הרבה זמן שלא נראה עומס חריג שכזה בהמתנה לדיונים המשמעתיים, שהחלו בשעות אחר הצהריים והסתיימו אל תוך הלילה.

אמנם מדובר היה בכמה שעות של פעילות ולא מעבר לכך, אבל במהלכן התקיימו לא פחות מ-133 דיונים משמעתיים - והם הניבו הכנסה מכובדת לקופת ההתאחדות שהסתכמה ב-179,300 שקלים לפי תחקיר ONE. זאת, אחרי שבית הדין המשמעתי הטיל 96 קנסות על הקבוצות והמאמנים, והרחיק 66 אנשי כדורגל, כאשר בעשר מההרחקות ניתנו עונשים של חמישה משחקים ומעלה. כמו כן, ניתנו שישה זיכויים ועוד שמונה דיונים הסתיימו בלי החלטה.

״יש דברים שמעבר לכוחות שלנו״

בעוד שהאלימות גוברת במגרשים וניתן להבחין בריבוי תיקים, מבדיקת כל הפסיקות שניתנו אמש ניתן להבחין בכך שבתי הדין לעתים מטפלים בעבירות ביד קשה, אבל לפעמים מסתפקים בקנסות נמוכים או הרחקות קצרות בכל מה שקשור למשחקים מהליגות הנמוכות והנוער. גם הורים ואוהדים לא חוששים להתפרץ למגרש ולפוצץ משחקים, כפי שקרה לא פעם בשבוע האחרון.

מעבר לכך, ניתן להבחין באי סדר בהתנהלות של הקבוצות ובמקרים שחוזרים על עצמם בצורה שכיחה, כמו למשל בעבירות תקנוניות של דחיית משחקים וביטול שלהם, לא מעט מהקנסות ניתנים בצורה שרירותית ולפי מדרג ענישה שלא עודכן בשנים האחרונות.

מעיון בתיקים עולה כי הדיינים לא תמיד מחמירים עם הגורמים האלימים במגרשי הכדורגל, כך ששחקנים ומאמנים לא מורתעים משימוש באמירות קשות כלפי שופטים, מאיומים עליהם או מפגיעה פיזית בשחקנים יריבים. בחלוף כמה משחקים שבהם הם ירצו עונש הרחקה, אותם השחקנים ישובו אל המגרשים, והקבוצות שלהם? הן הפכו לכספומט של ההתאחדות.

בית הדין של ההתאחדות לכדורגל (נעם מורנו)בית הדין של ההתאחדות לכדורגל (נעם מורנו)

וזה לא קורה רק בעבירות אלימות, אלא גם בעבירות על חוקי התקנון. פה מקבלים קנס של 500 שקל, שם קנס של 1,000 שקל - וממשיכים הלאה לדיון הבא. אין אכיפה חזקה, פרט למקרים חריגים כמובן, ואם בהתאחדות רוצים להילחם בריבוי המקרים, הגיע הזמן שחברי ההנהלה יתכנסו וישנו את הדינים והעונשים כך שיחמירו עם המתפרעים. כפי שהצליחו למגר את הפריצה למגרשים בחגיגות אליפות, כך ניתן למגר גם את האלימות בקרב השחקנים והמאמנים - ענישה חזקה תביא להרתעה.

רק על סמך הדיונים שהתקיימו בבית הדין השבוע התגלו כמה מקרי אלימות קשים במגרשי הכדורגל, לא כולל אירוע הדקירה החמור שהתרחש באצטדיון דוחא, עליו בני סכנין נענשה במשחק רדיוס, שני משחקי בית ללא קהל וקנס של 20 אלף שקלים.

אצטדיון דוחא (מערכת ONE)אצטדיון דוחא (מערכת ONE)

כך למשל, במשחק של קבוצות נערים ב' בין הפועל חיפה למכבי צור שלום פרצה קטטה, בסופה שני שחקנים קיבלו כרטיס אדום, אחד מכל קבוצה. בבית הדין שניהם גם ספגו עונש הרחקה לשלושה משחקים וכל אחת מהקבוצות ספגה קנס של 1,000 שקל סך הכל.

במשחק אחר בנערים ב', שחקן של הפועל קרית שמונה סטר בפניו של שחקן הפועל בית שאן והורחק משישה משחקים. במשחק של נערים ג', שני שחקנים הורחקו ממכבי ברקאי ומ.ס פרדס חנה כרכור, לאחר שתקפו האחד את השני באגרופים, ובבית הדין אחד מהם הורחק לארבעה משחקים והשני לחמישה.

באירוע אחר בליגה ב', איש המשק של הפועל כפר ברא זרק נעל על הקוון, כך לפי דו"ח השיפוט. בדיון שהתקיים בעניינו הוא זוכה מסעיף של פגיעה גופנית בשופט אבל הואשם בשני סעיפים אחרים של העלבת שופט והתנהגות בלתי ספורטיבית. העונש? 1,000 שקל והרחקה לשלושה משחקים.

שופט שולף אדום (רויטרס)שופט שולף אדום (רויטרס)

בליגה ג', שחקן בני שעב ששיחק נגד מכבי בסמת טבעון, חוסאם חוג'יראת, הטיח שחקן יריב על הדשא ואז דרך על פניו בחוזקה. בגלל שהוגשה תלונה במשטרה נגד הנאשם, בית הדין דרש לקבל את עמדתו של תובע ההתאחדות כדי לבחון האם זה הדיון לא יזהם את החקירה, ולכן בינתיים עוד לא ניתן עונש.

בנערים ב', במשחק של הפועל מרמורק נגד א.ס נורדיה ירושלים, פרצה תקרית אלימה בהשתתפות שחקנים ואוהדים. בדקה ה-65 שחקן מרמורק בעט כדור בכוונה על שחקן נורדיה, התנפל עליו, הכה אותו באגרופים ובבעיטות, ומיד הצטרפו עוד שחקנים למהומה. ואז, לפחות עשרה הורים פרצו למגרש, השתתפו בקטטה והשתמשו באלימות פיזית נגד הילדים והקהל עצמו. "מיד שרקתי לסיום והפסקתי את המשחק", כתב השופט בדו"ח שהגיש. כתוצאה מהאירועים, הפועל מרמורק ספגה קנס כספי של 7,000 שקל ועונש על תנאי של הפחתת 3 נקודות למקרים דומים בעתיד, בדומה לעונשה של נורדיה היריבה. בנוסף, שלושה שחקנים הורחקו על ידי בית הדין, האחד לשישה משחקים והיתר לארבעה.

אלימות במשחק הנוער בין נורדיה למרמורק (מערכת ONE)אלימות במשחק הנוער בין נורדיה למרמורק (מערכת ONE)

האלימות לא פוסקת במשחקי הנוער ושם התופעה קיימת בענק, בעוד שהעונשים מגוכחים. במשחק נערים ב', בין בני יהודה למכבי חיפה, אב של שחקן התפרץ למגרש אחרי שהבן שלו קיבל אדום והוא נבלם על ידי האוהדים והשחקנים. המשחק חודש, אבל כמה דקות לאחר מכן האב זרק בקבוק על אחד מהשופטים, אחרי ששפך עליו את תכולתו. המשחק פוצץ והסיפור הסתיים בקנס של 2,000 שקל, בניצחון טכני של 3:0 למכבי חיפה ובעונש על תנאי של הפחתת נקודה על כל מקרה דומה שיהיה בשנה הקרובה. לזכותה של בני יהודה ייאמר שהיא הגישה תלונה במשטרה ומנסה להוביל לסדנאות חינוך להורים, אבל כנראה שזה עדיין לא עוצר אותם.

ניידת משטרה (אורן בן חקון)ניידת משטרה (אורן בן חקון)

מבדיקת ההרשעות של יום האתמול עולים כמה וכמה אירועים של דחייה או ביטול משחקים, רישום יתר של שחקנים בטופס ושיתוף שחקנים שלא כדין, עליהם ניתנו עונשים קבועים עם קנסות נמוכים בדרך כלל. אבל יחד עם זאת, היה מקרה חריג במשחק נערים אחד, שם נערכה חקירה על שיתוף שחקן שלא כדין, בסופה השחקן הורחק משמונה משחקים בגלל ממצאי דו"ח שהגיש מוקד חקירות ואחר הורחק לחמישה משחקים, כאשר בעל תפקיד במ.ס ג'דיידה מכר הורחק עד תום העונה. הקבוצה עצמה קיבלה קנס של 2,500 שקל ועונש הפחתת נקודה.

בסופו של היום שעבר על דייני בית הדין המשמעתי, מי שהרוויחה הכי הרבה ממקרי האלימות ומחוסר הסדר במגרשים הייתה דווקא ההתאחדות לכדורגל, שהעשירה את קופתה בסכום שהתקרב ל-180 אלף שקל.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */