יום שני, 01.07.2024 שעה 11:53

מטומרקין עד עברי: המדריך לאל' אירופה בשחייה

רגע השיא של עונת השחייה יוצא לדרך, ואספנו עבורכם את כל הפרטים על המשלחת הישראלית. למי יש סיכוי למדליה ולמי מהצעירים כדאי לשים לב? הכל בפנים

|
יעקב טומרקין (רויטרס)
יעקב טומרקין (רויטרס)

בכל קיץ כמעט, מגיע הרגע הזה בו עונת הכדורגל טרם החלה, הכדורסל עדיין לא באופק, ותשומת הלב של חובבי הספורט מוסבת גם לענפים אחרים, פופולריים מאוד, שמקבלים מעט פחות ביטוי ביומיום. מחר (שישי) עומד להתחיל אירוע כזה בדיוק, בדמות אליפות אירופה בשחייה, שתחל כחלק מפסטיבל אירופי בגלאזגו, וצפויה להיות מרתקת במיוחד. בניגוד לאליפויות שמתרחשות לפני המשחקים האולימפיים, הפעם כל הבכירים שם. אדם פיטי, שרה שוסטרום, קטינקה הוסו ושאר כוכבי העל יגיעו כדי לקבוע שיאי עולם, ולצדם ישחו גם טובי השחיינים הישראלים תוצרת כחול לבן.

מהנבחרת הישראלית נעדר בצער שחיין אחד, תומר פרנקל. היו לא מעט ציפיות מאלוף אירופה לנוער הצעיר כבר בשלב זה, אולם הוא שבר את ידו במחנה האימונים טרם התחרות ולא ייטול בה חלק. היעדרותו פוגעת אמנם בקבוצות השליחים של ישראל, אולם גם בלעדיו תעמוד נבחרת מכובדת, בת 17 שחיינים, בניצוחו של המאמן לוקה גברילו (יחד עם אהוד סגל). ראוי לציון גם סיועם של מאמני אגודות רבים שלקחו חלק בהכנות האישיות של השחיינים. אז בלי להכביר במילים, קבלו את המדריך המלא של המשלחת הישראלית לקראת האליפות. מי שוחה באיזה סגנון, למי הסיכויים הגבוהים לעמוד על הפודיום ומי הצעירים שיכולים להפתיע.

לוקה גברילו ולירן וקנין (שחר גרוס)לוקה גברילו ולירן וקנין (שחר גרוס)

יעקב טומרקין

משחים: 50 גב, 100 גב, 200 גב, 200 מעורב אישי

לא משנה איך נסובב את זה, יעקב הוא השחיין הבכיר של הנבחרת בכל קונסטלציה. הפיינליסט האולימפי מלונדון כבר היה על הפודיום באליפויות אירופה חמש פעמים ומכיר היטב את התחושה, אותה כולנו מקווים שיחוש גם הפעם. עם זאת, מדובר בפעם הראשונה בה הוא הולך לעשות זאת כאבא, חוויה עצומה עבור כל אדם, אך גם כזו שמדירה שינה מעיניו מדי פעם. יהיה מעניין לראות האם טומרקין יבחר לשחות גם את ה-100 גב וגם את ה-200 מעורב, שכן שניהם באותו יום (שלישי), ובהפרשים קטנים מאוד (פחות מחצי שעה). יותר סביר כי לאחר ה-50 גב אותו ישחה ביום הראשון, יחליט השחיין עם מאמניו במה להתמקד מבין השניים, כאשר בכל מקרה עדיין נראה כי ה-200 גב הוא הסיכוי הגבוה ביותר שלו למדליה.

יעקב טומרקין (אורי ורונית צלמים) יעקב טומרקין (אורי ורונית צלמים)

יהונתן קופלב

משחים: 50 גב, 100 גב

אלוף אירופה מ-2012 במשחה ל-50 מטר גב תמיד מועמד למדליה במשחה זה, ולא בכדי. גם השנה הוא הצליח לייצר תוצאות מצוינות מהטופ האירופי (24.81 שניות בחודש מאי השנה), לעתים גם ללא הכנה מלאה, אשר בהחלט מעוררות תיאבון לראות מה הוא יכול לתת על הבמה הגדולה. הקרב שלו הולך להיות קשה במיוחד ויוכרע על מאיות השניה בלבד, אולם אם ישחה סביב שיאו הישראלי (24.60 ש׳), הוא בהחלט יכול לעשות זאת ולגרוף מתנה נאה במיוחד לקראת החתונה שלו בעוד כמה שבועות. לא פחות מסקרנת תהיה תוצאתו במרחק הכפול והאולימפי, 100 גב, שכן זה המשחה בו יימדד בשנתיים הבאות אם ברצונו להגיע לטוקיו, והקריטריונים הפעם במשחה זה (53.85 לקריטריון A), קשים במיוחד.

יהונתן קופלב (רויטרס)יהונתן קופלב (רויטרס)

עמית עברי

משחים: 50 פרפר, 100 פרפר

השחיינית הבכירה של ישראל בהיסטוריה (חצי גמר אולימפי למי ששכח) הרגילה אותנו באליפויות הקודמות ללוח זמנים צפוף עם משחים רבים, אולם הפעם, לא כך הדבר. לאחר שהתמקדה לא מעט במשחי המעורב והחזה, הפעם עברי חוזרת הביתה, לסגנון שהביא לה את ההישג הגדול ביותר שלה באליפויות אירופה, הפרפר. הצמרת העולמית במשחים שבחרה אמנם צפופה מאוד והמשימה להעפיל לגמר תהיה כלל לא פשוטה, אך אם תפלרטט עם שיאיה הלאומיים היא בהחלט יכולה לעשות זאת. בניגוד לאליפות מלפני ארבע שנים בה סיימה שלוש פעמים במקום התשיעי, גם קצת מזל לא יזיק הפעם.

עמית עברי (שחר גרוס)עמית עברי (שחר גרוס)

מירון חירותי

משחים: 50 חופשי, 100 חופשי, 50 פרפר

אומרים שלפעמים לספרינטרים לוקח קצת יותר זמן ״להתבשל״ עד שהם מנצלים את הפוטנציאל הטמון בהם. ובכן בגיל 20 (כמעט 21), הגיע זמנו של מירון חירותי להתחיל לפרוץ קדימה. חירותי היה מהבודדים שהתאמנו בתקופה האחרונה בארה״ב, בין היתר תחת עינו הבוחנת של דייב מארש, יועץ העל של האיגוד, ונראה כי התקופה הזו נתנה לו פוש נוסף למעלה. ללא שום הכנה הוא שבר את שיאו הישראלי ב-50 מטר פרפר, ונראה כי גם השיא הישראלי ב-50 חופשי, אליו התקרב עד כדי 6 מאיות, הוא רק זמני כשהוא בסביבה. העפלה שלו לחצי הגמר היא אמנם היעד הריאלי ביותר ובמידה מסוימת ההכרחי, אך לא נופתע כלל אם יעפיל שלב אחד גבוה יותר, אפילו שמדובר במשימה קשה יותר מאשר לפני שנתיים בלונדון.

מירון חרותי (איציק בלניצקי)מירון חרותי (איציק בלניצקי)

אנדראה מורז

משחים: 50 חופשי, 100 חופשי, 200 חופשי

השחיינית האולימפית, שבגלל מחלה לא הגיעה להישגים משמעותיים בריו, היא מעט אניגמה בכל הנוגע למשלחת הישראלית. היא עדיין שיאנית ישראל במשחי החופשי, עם תוצאות איכותיות מאוד ויכולת תחרותית שלא ניתנת לערעור, אולם לאחר שהחלה ללמוד תואר ברפואה, לו מקדישה את מירב זמנה, אין ספק כי גם כושרה במים מעט נפגע. קשה להאמין שהיא תשחזר את המקום החמישי שהשיגה באליפות הקודמת בלונדון ב-100 חופשי, במיוחד כי העולם התקדם מאוד במשחים אותם היא שוחה, אולם יהיה נחמד לראות אותה מוכיחה יכולת גבוהה ומתקרבת לשיאיה. חצי גמר או שניים בהחלט יהוו הצלחה נאה.

אנדראה מורז חוגגת (רדאד ג'בארה)אנדראה מורז חוגגת (רדאד ג'בארה)

איתי גורביץ׳

משחים: 200 מעורב איש, 400 מעורב אישי, 200 פרפר

גורביץ׳ היה מאלה שהיו מאוד מאוד קרובים להשיג את הקריטריון האולימפי לריו, אך נותר בסופו של דבר בחוץ. מאז, השתחרר מהצבא, עבר להתאמן באוניברסיטת לואיוויל, וזה הזמן שלו להוכיח את מה שלמד שם. לפני ריו הוא התמקד בעיקר ב-400 מעורב אישי, אולם נראה כי את השיפור העיקרי הוא עשה דווקא במשחים הקצרים יותר, כאשר שבר את שיאיו ב-100 וב-200 פרפר, וכן ב-200 מעורב אישי בחודש אפריל השנה בגביע האיגוד. בכל אחד מהמשחים שלו הוא יכול להתברג בין ה-16 הראשונים, כאשר ירידה מגבול שתי הדקות ב-200 מעורב גם היא מטרה ראויה לציון בדרך לקריטריון האולימפי (1:59.67 דקות).

איתי גורביץ' (אחמד מוררה)איתי גורביץ' (אחמד מוררה)

אנסטסיה גורבנקו

משחים: 200 מעורב אישי, 200 גב, 100 חזה, 200 חזה

אחרי שהוקדשה לה באתרנו כתבה שלמה, נוכל הפעם מעט לקצר ולהזכיר שמדובר בילדה שעוד לא מלאו לה 15, אך כבר כעת נחשבת לאחת התקוות הגדולות של השחייה הישראלית. תוצאתה ב-200 מעורב אישי באליפות אירופה לנוער לפני חודש היא לא פחות ממדהימה לגילה, ונראה כי לאחר שפרצה היטב את טבלת השיאים לנוער, טבלת השיאים לבוגרות היא רק עניין של זמן. קשה להעריך כיצד תשחה בגלאזגו, שכן כאמור רק לפני חודש שחתה את תחרות המטרה שלה, אולם נראה כי בכל מקרה מדובר בעיקר בתחרות שאמורה לתת לה את מנת הניסיון הדרושה לה, כדי שבפעמים הבאות, כבר נגיד מילים כמו ״גמר״ או ״מדליה״ בלי להתבייש.

אנסטסיה גורבנקו (איציק בלניצקי)אנסטסיה גורבנקו (איציק בלניצקי)

דוד גמבורג

משחים: 50 גב, 100 גב, 200 גב, 100 חופשי

שחיין נוסף שהיה קרוב מאוד להגיע לריו, אך פספס במעט את הקריטריון הוא גמבורג. מי שתמיד היה בצל של טומרקין במשחי הגב נתקע מעט מאז המרדף אחרי הקריטריון התקשה לשחזר את שיאיו האישיים בשנה שלאחר המשחקים. עם זאת, דווקא את הספרינט נראה שהשחיין בן ה-24 הצליח להעלות מדרגה כשקבע 25.68 ב-50 גב השנה, מה שמבשר טובות לגבי יכולתו במרחק הכפול, בו נראה כי סיכוייו להגיע לחצי הגמר הם הגבוהים ביותר. אין זמן טוב יותר להראות לעולם שחזרת לעצמך מאשר באליפות אירופה ודוד בהחלט מסוגל לעשות זאת, כאשר גם בשליחים הוא נחשב לבורג משמעותי.

דוד גמבורג (שחר גרוס)דוד גמבורג (שחר גרוס)

דניס לוקטב

משחים: 100 חופשי, 200 חופשי, 400 חופשי

אחד השחיינים הצעירים המבטיחים ביותר במשלחת הוא לוקטב, שעושה ממש בימים אלו את צעדיו האחרונים בגיל הנוער (18) ועובר לשחות בבריכה של הגדולים. הוא היה שותף להיסטוריה בדמות זכייה באליפות אירופה לנוער עם נבחרת השליחים רק לפני חודש, אליה גם הוסיף מדליית כסף אישית ב-200 חופשי. כעת, מעניין לראות אותו מתמודד עם הצמרת הגבוהה של הבוגרים, כאשר אמנם יש לו סיכוי טוב לחצי גמר כבר עכשיו (ותפקיד מהותי בשליחים), אולם מדובר הרבה יותר בצבירת ניסיון. מגמת השיפור שלו היא מופלאה וכבר כעת הוא קרוב לקריטריון האולימפי ב-200 חופשי, כך שבהחלט מותר לחלום.

דניס לוקטב (רדאד ג'בארה)דניס לוקטב (רדאד ג'בארה)

מרקוס שלזינגר

משחים: 50 פרפר, 100 פרפר

הקריירה של שלזינגר מאז עלה לישראל לפני כמה שנים רצופה בלא מעט ״כמעטים״. כמעט שיאי ישראל בשלושה משחים שונים - 50 חופשי, 50 פרפר ו-100 פרפר וכמעט קריטריון למשחקים האולימפיים בריו. כעת, לאחר ששהה גם הוא בארה״ב תחת דייב מארש חלק מהותי מהעונה, הוא מקווה להפוך את הכמעט לממש ולהעפיל לראשונה בקריירה לחצי גמר אירופי. ניפוץ שיאו האישי ב-50 פרפר עשוי לעשות את העבודה, אך כל מאית שנייה עשויה לקבוע אם יהיה בפנים או בחוץ.

מרקוס שלזינגר (אחמד מוררה)מרקוס שלזינגר (אחמד מוררה)

לאה פולונסקי

משחים: 100 חזה, 200 חזה, 200 מעורב אישי, 400 מעורב אישי

לצד גורבנקו, לאה בת ה-16 נחשבת לאחת ההבטחות הגדולות של השחייה הישראלית. אלא שבניגוד לראשונה, היא מגיעה דווקא אחרי הופעה מעט פחות טובה באליפות אירופה לנוער לפני חודש. בשנה שעברה חוותה עונת שיא, שבמרכזה שלל שיאי גילאים, שתי מדליות בפסטיבל האירופי לנוער ומשחים נהדרים באליפות אירופה לנוער. השנה, היא לא הצליחה לשחזר את שיאיה בתחרות המטרה בהלסינקי, כאשר השאלה הנשאלת היא האם היא ומאמנה חנן שטרלינג שומרים לנו הפתעות לקראת תחרות הבוגרות הגדולה הראשונה שלה. לעניין התחרות הנוכחית, צבירת ניסיון הוא כמובן ביטוי המפתח, כאשר גם אם תשפר את שיאיה יהיה לה קשה מאוד להעפיל שלב. עם זאת, גם את השם שלה כדאי לכם לזכור לקראת השנים הבאות.

לאה פולונסקי (איציק בלניצקי)לאה פולונסקי (איציק בלניצקי)

איתי גולדפדן

משחים: 50 חזה, 100 חזה

לפני ארבע שנים, כשהיה בן 18, עלה גולדפדן על הפודיום באליפות אירופה לנוער ובן רגע הפך לעתיד ספרינט החזה בארץ, שנותר מעט ריק מאז ימי מיקי מלול. מאז, התקשה לשחזר את שיאיו, אולם נראה כי בתקופה האחרונה גם זה השתנה. השחיין מעמק חפר עבר להתאמן באוניברסיטת דרום קרוליינה ובאפריל האחרון בתחרות במסה סוף סוף קיזז משמעותית את שיאו ב-50 חזה, כשקבע 27.59 שניות. את שיאו ב-100 מאותה תחרות נוער בהולנד, טרם שבר ונראה שבעת הזאת הוא מתמקד יותר במרחק הקצר, אולם במרחק זה הוא בהחלט יכול לעשות, לראשונה בקריירה, חצי גמר אצל הבוגרים.

איתי גולדפדן (בעז גורן)איתי גולדפדן (בעז גורן)

אביב ברזלי

משחים: 50 גב, 100 גב, 200 גב

בגיל 16 בלבד, גם עבור אביב תהיה זו תחרות בוגרות ראשונה בזירה האירופית כאשר הציפיות (הגבוהות) ממנה מופנות בעיקר לשנים הבאות ולאו דווקא לתחרות הנוכחית. גם לה הייתה תחרות פחות מוצלחת באליפות אירופה לנוער, אולם גם אצלה סימן השאלה הוא האם היא מכינה לנו דברים נוספים לתחרות האחרונה של העונה. אחרי שהתאמנה גם היא זמן לא מבוטל בארה״ב, מעניין יהיה לראות את התקדמותה של שחיינית הגב ארוכת הרגליים בשנים הקרובות. לחצי הגמר בגלאזגו סביר כי זה לא יספיק, אולם מותר לחלום.

אביב ברזילי (שחר גרוס)אביב ברזילי (שחר גרוס)

זיו קלונטרוב

משחים: 50 חופשי, 50 גב

מי שהיה נחשב לנער הזהב של השחייה הישראלית רק לפני שנתיים ולתקווה הגדולה של הספרינט נעלם מעט מהרדאר ומגיע כשיש הרבה פחות ציפיות ממנו. לשיאו הישראלי הנהדר ב-50 החופשי (22.16 ש׳), הוא לא התקרב בשלוש השנים האחרונות, אולם במרחק הכפול הוא הצליח דווקא לשפר את שיאו באפריל האחרון. בגביע האיגוד ירד זיו לראשונה מגבול 50 השניות (49.94 ש׳) והוכיח למי שעוד היה לו ספק, שמדובר בשחיין שתמיד יש לקחת בחשבון. חצי הגמר אמנם לא נראה באופק, אולם בהחלט ניתן לצפות ליכולת גבוהה, גם במשחים האישיים וגם בשליחים ל-4X100.

זיו קלונטרוב (הוועד האולימפי בישראל)זיו קלונטרוב (הוועד האולימפי בישראל)

שחר מנחם

משחים: 50 גב, 100 גב, 200 גב, 200 חופשי, 200 מעורב אישי 400 מעורב אישי,

אחת ההפתעות הנעימות ביותר של השנה האחרונה היא שחר מנחם. השחיינית בת ה-21 מרעות, שתמיד הייתה בצמרת הישראלית, אך אף פעם לא ממש פרצה לרמה האירופית, עשתה זאת, ובגדול. היא הפכה לראשונה בקריירה לשיאנית ישראל בבריכות קצרות והתקרבה עד כדי שש מאיות מהשיא ב-200 גב בבריכה אולימפית. אם תמשיך ותצליח לשחזר את שיאה פעם נוספת, היא אף מועמדת לגיטימית להעפיל לחצי הגמר במשחה זה.

שחר מנחם (גיא יחיאלי, איגוד השחייה)שחר מנחם (גיא יחיאלי, איגוד השחייה)

יונתן בטשא

משחים: 200 חופשי, 400 חופשי

בגיל 22, בטשא הוא אחד משחייני החופשי הבכירים של ישראל, כשהשיפור שלו בתוצאות עקבי ומתמיד. כאשר השליחים על הפרק, הוא תמיד יכול להתעלות וגם במשחים האישיים בהחלט מצופה ממנו לקבוע שיאים אישיים. אם יהיה במיטבו, גם רביעיית השליחים תיהנה מזה וגם הוא יעשה צעד נוסף בדרך למקום שיכול לאיים על חצי הגמר.

דניאל נמיר

משחים: 200 חופשי, 400 חופשי

שחיין נוסף מאותה קבוצת גיל, אשר מגיע עם אותה מטרה עיקרית והיא השליחים ל-4X200. אחרי שכבר עשה זאת היטב באליפות העולם בבודפשט, והשתפר אף יותר בשנה החולפת, יהיה חלק מהניסיון להעפיל לגמר אירופי ולקבוע שיא ישראל. במשחים האישיים, כמובן שהצפי הוא שיאים אישיים גם אצלו.

אסור לפספס
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
נגןתופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
תופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */