יום שישי, 26.04.2024 שעה 21:24
ליגת העל 23-24
 פלייאוף עליון 
6922-6230מכבי ת"א1
6222-6230מכבי חיפה2
5525-4930הפועל ב"ש3
5040-4230הפועל חיפה4
4329-3230מכבי בני ריינה5
3637-2830בני סכנין6
 פלייאוף תחתון 
3734-3229הפועל ירושלים1
3341-2529הפועל חדרה2
3353-3529מכבי פ"ת3
3244-3029מכבי נתניה4
3135-3929בית"ר ירושלים5
2744-3229הפועל ת"א6
2744-2329מ.ס אשדוד7
2143-2229הפועל פ"ת8
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 27/04, 17:00
  • מכבי ת"א
  • הפועל ב"ש
  • שני, 29/04, 20:00
  • בני סכנין
  • הפועל חיפה
  • שני, 29/04, 20:30
  • מכבי חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 04/05, 17:00
  • הפועל ת"א
  • הפועל פ"ת
  • שבת, 04/05, 20:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שני, 06/05, 20:30
  • מכבי פ"ת
  • בית"ר ירושלים
  • שני, 06/05, 20:30
  • מ.ס אשדוד

מחפשים זהות: האם קבוצות האוהדים בעלייה?

חוץ מהכדורסל, מועדוני האוהדים די התקדמו. מי עלו ליגה, איך נראית "מגמת ההשתלטות" על המועדונים ומתי תגיע קבוצת הנשים הראשונה? ONE עם תמונת מצב

|
יש קבוצות אוהדים שנמצאות בעלייה (נעם מורנו)
יש קבוצות אוהדים שנמצאות בעלייה (נעם מורנו)

טרנד קבוצות האוהדים, שלקחו בעלות על מצבם ויצרו אלטרנטיבות לקבוצות הגדולות שאהדו מהילדות, החל בשנים האחרונות ולדעת רבים היה אמור להישאר ככזה - כטרנד - הרי כמה זמן יצליחו האוהדים להחזיק בבעלותם קבוצת כדורגל? אלא שבפועל המציאות היא אחרת. קבוצות האוהדים שרדו עם השנים וחלקן גם חגגו העונה את ההתקדמות שלהן עם עליית ליגה, בעיקר בענף הכדורגל.

להקמת המועדונים האלה, שבאו בזכות המודלים הרבים שנראו באירופה, יש הרבה סיבות. רובן נכתבו, בין היתר גם לפני כשנתיים ב-ONE, כאשר לרוב מדובר באוהדים שמאסו בהתנהלות של הקבוצות שאהדו והחליטו להקים קבוצה חדשה, עם ערכים משלה, שסוחפת קהל גדול אחריה - ולא רק שהיא סוחפת, אלא גם גורמת לו לשלם באופן קבוע דמי חברות של מאות או אלפי שקלים ואף לקחת חלק אקטיבי בניהול המועדון.

והטרנד הוא כבר לא רק טרנד, אלא המציאות. נכון להיום, יש מעל עשר עמותות אוהדים שכמה מהן מחזיקות בקבוצות פעילות בענפי הכדורגל והכדורסל, שמתנהלות על בסיס המודל של קבוצות האוהדים. המועדונים האלה רק הולכים ומתקדמים, וגם רשימת החברים בהם לרוב רק הולכת וגדלה עם השנים. כעת ONE ערך בדיקה מחודשת על מצבן של הקבוצות העצמאיות בישראל. איפה הן כיום, מה קרה בדרך והאם החלום של קבוצות הכדורגל להגיע יום אחד לליגת העל, כמו בכדורסל, באמת כל כך תלוש מהמציאות? 

אוהדי בית"ר נורדיה בחגיגות העלייה שלהם בטדי (אורן בן חקון)אוהדי בית"ר נורדיה בחגיגות העלייה שלהם בטדי (אורן בן חקון)

קבוצת האוהדים הוותיקה והגדולה ביותר בכדורגל הישראלי היא כמובן הפועל קטמון ירושלים, קבוצה שנולדה על מנת להיות זו שביום מן הימים תרכוש את הפועל ירושלים המיתולוגית ותשחזר את ימיה היפים בליגה הבכירה ביותר בארץ. אחרי לא מעט שיחות, פגישות וניסיונות, נדמה שהצדדים התייאשו מלשבת למשא ומתן שיביא לאיחוד עם הפועל המקורית, שבינתיים ירדה לליגה א’. וקטמון, מצליחה להתקיים בכוחות עצמה בזכות המותג שיצרו בבירה והפך לחזק יותר עם הזמן.

מעבר לכך שקטמון תקעה יתד בליגה הלאומית, נכון להיום יש לקבוצה גידול מתמשך במספר חברי העמותה שעמד בעונה שעברה על 909 חברים. המועדון הזה גורם ללא מעט אנשי עסקים להתעניין בו ולא מזמן הצטרפה לדירקטוריון נציגת הנהלה חדשה מטעם בית השקעות, שתקבל החלטות לטובת הקבוצה כראות עיניה ותוכל גם להשפיע. בימים האחרונים היו דיונים חוזרים על איחוד עם הקבוצה המקורית, דבר שסביר להניח שלא יקרה. 

אבל המשיכה לקטמון מגיעה בין היתר גם בגלל החיבור שלהם לקהילה, שהגדיל בצורה משמעותית את נפח הפעילות של המועדון. כך למשל, העונה קטמון חנכה לראשונה אקדמיה לכדורגל עבור תלמידי תיכון. הנערים שבאקדמיה חיים בתנאי פנימייה בחוות הנוער הציוני, בה הם מקיימים בכל בוקר אימון בנוסף לפעילות הקבועה שלהם במחלקת הנוער ושם גם דואגים שייצאו עם תעודת בגרות מלאה.

בנוסף, המועדון מפעיל קבוצות לנוער בסיכון ובשנים האחרונות הוקמו קבוצות משולבות עם חרשים ובעלי צרכים מיוחדים מעמותת שק"ל. בעונה הבאה שעות הפעילות של כל ילדי הקבוצות יגדלו עוד יותר עם מרכז למידה שיעזור בסיוע בלימודים ויספק ארוחות חמות שיתוכננו על ידי תזונאי ספורט. חוץ מזה, בקטמון משחקות כיום כ-350 נשים בשלוש קבוצות לנערות בגילי 8 עד 18 שמצליחות לגרוף לא מעט תארים. רק לאחרונה זכתה קבוצת הנערות על שמה של שירה בנקי ז”ל באליפות המדינה לנערות. ובעוד שהביקוש להרשמה אליה רק הולך וגובר, בעונה הבאה צפויות לשחק באדום לא פחות מ-500 נשים ונערות, כאשר בטווח הרחוק המטרה היא להקים גם קבוצת בוגרות בעונת 2018/19. זו תהיה קבוצת הנשים הראשונה בבעלות אוהדים בישראל.

גרף העלייה של חברי עמותת קטמון. שיא חדש בדרך? (הפועל קטמון)גרף העלייה של חברי עמותת קטמון. שיא חדש בדרך? (הפועל קטמון)

כרגע, הבעיה העיקרית של קטמון היא קפיצת המדרגה המשמעותית יותר בתולדות המועדון הצעיר - העפלה היסטורית לליגת העל עם קבוצת הבוגרים. "כרגע אין לנו את הכסף הדרוש לזה", טען ראש הוועד המנהל, ירון דוויק, "אבל יש לנו תכנית ארוכת טווח לפיה בהשקעה נכונה נעשה את זה בתוך שנתיים או שלוש. יש גרף התקדמות בהכנסות, שמשתפר משנה לשנה, ואנחנו יוצאים מנקודת הנחה שזה יוכל לקרות אם נפתחת כלכלית".

לשלב הזה הגיעה גם מ.ס רובי שפירא חיפה, קבוצת האוהדים של מאוכזבי הפועל חיפה, שהתרכזה העונה בעיקר בניסיונות שלה להעפיל לליגה הלאומית. את העונה הסדירה היא סיימה במקום השני, אחרי הפועל חדרה שהעפילה מהמקום הראשון, ולצערם של האדומים הקבוצה שלהם הפסידה במאבק הזה וגם במאבק על העלייה דרך הפלייאוף. מקצועית, זו הייתה עונה מאכזבת עבור הקבוצה שמנסה להיכנס לתודעה. 

אבירם ברוכיאן חוגג עם חבריו בקטמון. בקרוב בליגת העל? (אורן בן חקון)אבירם ברוכיאן חוגג עם חבריו בקטמון. בקרוב בליגת העל? (אורן בן חקון)

מי שכן הצליחה לעלות ליגה היא בית"ר נורדיה, שעלתה מליגה ב' לליגה א' העונה. הקבוצה שמשחקת באצטדיון טדי ומזוהה במקור עם אוהדי בית"ר ירושלים, סחפה אחריה הרבה אוהדים ירושלמים להגיע למשחק העלייה, כולל הקומיקאי גורי אלפי שהודיע בחשבון באינסטגרם שלו על כך שחזר לטדי אחרי היעדרות של כמעט עשור. אלא שנורדיה היא קצת עוף מוזר בעיני מי שמוביל את עמותות האוהדים בארץ. חברי נורדיה, בניגוד לכולם, לא נמנים בקרב חברי ארגון "היציע", שנחשב לאיגוד העל של האוהדים ומקיים ישיבות עם ראשי העמותות, ובנורדיה גם לא עושים דברים במסגרת הפוליטיקלי-קורקט.

בדרך לעליית הליגה, נורדיה פגשה את אחת מהיריבות שלה, עירוני אשדוד, שנחשבת לעוד קבוצת אוהדים שקמה בשנים האחרונות. עיקר הסכסוך ביניהן היה סביב מעברו של פרדי ציון, שחקן מ.ס אשדוד הגדולה שהגיע לנורדיה, והירושלמים ספגו האשמות על כך שכביכול שיתפו פעולה עם מ.ס אשדוד מליגת העל במטרה לפגוע לכאורה בקבוצת האוהדים שקמה בעיר. בנורדיה לא התרגשו, המשיכו בשלהם וניצחו את האשדודים, בעוד שעירוני אשדוד נלחמה על העלייה בפלייאוף והפסידה ממש ברגע האחרון לעיני אלפי צופים.

שחקן המריבה, פרדי ציון, במשחק של נורדיה מול אשדוד (נעם מורנו)שחקן המריבה, פרדי ציון, במשחק של נורדיה מול אשדוד (נעם מורנו)

"הרבה מקבוצות האוהדים קמו כתוצאה מניהול כושל של קבוצות האם שלהם ואנחנו לא כאלה, כי בנינו קבוצה ממניעים אחרים, ולכן אולי אנחנו נראים אאוטסיידרים בברנז'ה של קבוצות האוהדים", הסביר איציק אלפסי מנורדיה. "אנחנו באמת מתעסקים בעצמנו ורוצים רק להתפתח. בשנה שעברה היו לנו 202 חברים ואחרי שעלינו ליגה פתחנו הרשמה מחודשת לעמותה, כשבתוך שבוע היו לנו כבר 135 חברי עמותה שנרשמו. המטרה שלנו היא לנסות לרוץ בצמרת גם בעונה הבאה ולהמשיך להתקדם".

עוד קבוצה שקמה כביכול כקבוצת אוהדים, אבל היא לא ממש מתנהלת ככזאת - כלומר, בלי בחירות לוועד מנהל ובלי אפשרות להצטרף כחבר עמותה או לבחור ולהיבחר - היא הפועל אשדוד שנקראת בלשון העם "הפועל אדומים", על אף שהקבוצה עדיין לא זכתה לתמיכתו הרשמית של מרכז הפועל. אם זו קבוצת אוהדים או לא, ואם היא עומדת במודל הנהוג או לא, למרות הכל, האדומים מאשדוד העפילו לליגה ב' עם תמיכה של קהל רב והם עשו זאת בדרך שלהם, עם טקסים לשחקני עבר ומסורת שפיתחו.

מכבי קביליו יפו, שכבר נמצאת תקופה ארוכה בליגה א', לא ממש הצליחה לעשות את קפיצת המדרגה שלה בשנים האחרונות. ובעקבות זאת, בשנתיים האחרונות, כך נדמה, רבים מהאוהדים שחושבים לפתוח קבוצת אוהדים נרתעים מהרעיון ומחליטים לנסות ולהשתלט על הקבוצה הקיימת במקום לייצר לה אלטרנטיבה.

כך מנסים לעשות למשל בעמותת "הכחולה" שגייסה כספים ופתחה במשא ומתן מול בעלי הפועל פתח תקווה, דורון גלנט, שאמור לצרף אותם כשותפים שווים. כך עשו בעבר בקבוצות הגדולות בארץ, כמו הפועל ת"א, וכך עשו גם במשך שנים אוהדי הפועל כפר סבא שמחזיקים בעשרה אחוזים בניהול המועדון שנמצא בבעלותו של סתיו שחם - הבעלים שאף הודיע לאחרונה על כך שהחליט להעביר את מלוא זכויות הניהול לידיהם לאחר ירידת הליגה ללאומית, דבר שיצר סכסוך גדול עוד יותר בין הצדדים, ומי שמשלם את המחיר בינתיים הוא המועדון עצמו. מנגד, ניצנים יפים של שיתוף פעולה נראים ביחסים בין בעלי מכבי נתניה אייל סגל לבין האוהדים שלו, כאשר סגל משתף אותם בנעשה בקבוצה ואף הצהיר בעבר שישמח אם הם ירכשו בעתיד חלקים מבעלות המועדון.

סתיו שחם. בעלים לשעבר עם אוהדים מרוצים לשעבר? (חגי ניזרי)סתיו שחם. בעלים לשעבר עם אוהדים מרוצים לשעבר? (חגי ניזרי)

עוד אחת מהקבוצות ששמן נקשר עם קבוצת האם שלה היא נורדיה, שלפי שמועות שהתרוצצו בירושלים היא הייתה יכולה להפוך לקבוצת הבת של בית"ר ירושלים, לכאורה כמסר של "מלחמה בגזענות" מצד הקבוצה מליגת העל. אלא שכל הצדדים הכחישו זאת והיחסים אפילו גרמו לפילוג מסוים בעקבות סדרת תביעות שמתנהלת בין המועדונים.

מה שכן, זה מעיד על החשיבות של עמותות האוהדים שהגיעו בשנתיים האחרונות גם לפריפריה ובהרבה מקומות חושבים לנסות לאמץ את המודל, אך לרוב זה לא יוצא לפועל. איפה שזה כן קורה, זה נוחל הצלחה, כמו למשל בקבוצת הכדורסל החדשה שקמה על שם גליל עליון, זו שלא מאוחדת עם גלבוע. הקבוצה הזו הלכה בעקבותיהן של הפועל חיפה והפועל רמת גן/גבעתיים. האחרונה סיימה את העונה בפלייאוף העליון של הליגה הלאומית והודחה ברבע הגמר, אבל הפכה להיות הנציגה היחידה מרמת גן בליגה אחרי שעירוני ירדה לארצית באופן מעשי ואחרי שנים של מאבק, היא גם קיבלה הכרה מהעירייה. הפועל חיפה בכדורסל אמנם סיימה את העונה בפלייאוף התחתון אבל ניצלה מירידה ותישאר בליגה.

ראשי קבוצות האוהדים בפגישה (ארגון "היציע")ראשי קבוצות האוהדים בפגישה (ארגון "היציע")

בעוד שבכדורסל אין התקדמות משמעותית וברורה בקרב הקבוצות הקטנות, גם האחות הגדולה הפועל תל אביב נכנסה למשבר זהות מסוים העונה בעקבות כישלון בבחירת הזרים והמאמן רמי הדר, מה שהוביל לעליהום על היו"ר רמי כהן מצד הקהל במהלך העונה.

הפועל גליל עליון לקחה את המודל של קבוצות האוהדים הרגיל והפכה אותו לקהילתי יותר. "יש ועד מנהל, יש אסיפת עמותה שכל חברי המועדון חברים בה ויש עוד הנהלה מורחבת של 12 איש שכולם מתנדבים", סיפר גלי כץ. "אבל אצלנו זו לא המתכונת הרגילה כי אנחנו קבוצה קהילתית יותר. בשיא היו לנו 400 חברי עמותה והיום יש לנו 200 פלוס, אבל להפועל אוסישקין תל אביב למשל יש גרעין מאוד קשה שבא למשחקי החוץ ובגליל זה לא ככה. יש אופי שונה באזור שלנו ובקבוצה עצמה. אין פה פנאטיות, יש פה קבוצה שמסמלת את האזור. קיבלנו אותה על סף פשיטת רגל ויצאנו מנקודת הנחה שאין לה זכות קיום בלי חיבור לקהילה".

רמי כהן. לא תמיד הכל הולך בקלות (שחר גרוס)רמי כהן. לא תמיד הכל הולך בקלות (שחר גרוס)

מעבר למחלקת נוער של כ-400 ילדים, במועדון הכדורסל מהצפון מציינים: "יש לנו הרבה פעילויות שהן מעבר למה שמכירים כמו סתם ביקור חטוף בבית חולים. אצלנו יש פרויקט של 'כדורסל השלום' שנמשך לאורך רוב העונה בשיתוף כפרים ערביים ועוד דברים מעניינים. זה אזור שחולה על כדורסל".

הבעיה העיקרית של הקבוצה היא, שמדובר בפריפריה אמיתית, מה שמשפיע על ההוצאות שלה ולכן הקבוצה בעיקר שורדת בליגה הלאומית. עניין הספונסרים תמיד הופך למשמעותי ודי ברור שבלי תמיכה כלכלית מהצד לאוהדים קשה מאוד לתפקד. זה למעשה מה שעושה את השדרוג וזה מה שמתחיל לאחרונה למשוך ספונסרים דווקא לקבוצות האוהדים, אלה שפעילות בקהילה. כדי לחגוג בסיום העונה צריך לעבוד קשה ולכולם ברור שזה לא הולך להיות פשוט, אבל אולי בעתיד הקהלים השונים באמת יצליחו לעשות היסטוריה. או שבאמת מדובר בטרנד?

אסור לפספס
נגןשיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
שיא חדש ומטורף בקפיצת סקי לרוחק
נגןאוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
אוהדי פורסמות' שרים לכדור שיחזור ליציע
נגןבולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
בולט: "הייתי שמח להתחרות באמבפה בריצה"
נגןהוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
הוא נשבר! שיא העולם בזריקה לאחור לסל
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */