יום שבת, 05.10.2024 שעה 03:58

סכנה: מתקני הספורט לא מתוחזקים וללא פיקוח

מבקר המדינה ערך ביקורת על פעולות הרשויות המקומיות בנוגע למתקני הספורט ומצא שהם פועלים ללא תחזוקה שוטפת, פיקוח ורישיון. לא עודכן מיפוי מ-2009

|
מגרש, דשא, אילוסטרציה (יניב גונן)
מגרש, דשא, אילוסטרציה (יניב גונן)

סכנת מוות. מסתבר כי עשרות אלפי מתקני הספורט המצויים בשטח הרשויות המקומיות לטובת ציבור האזרחים פועלים ללא פיקוח, ללא תחזוקה נאותה שוטפת וללא רישיון עסק.

מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם השבוע דו"ח קשה מאד העוסק במתקני הספורט ברחבי ישראל. בחודשים דצמבר 2013 עד מרץ 2014 בדק משרד מבקר המדינה את פעולות הרשויות המקומיות בנוגע למתקני הספורט הציבוריים בתחומי שיפוטן. נושא מתקני הספורט הציבוריים נותר ללא אסדרה מחייבת וולא פיקוח נאות. הבדיקה התמקדה בתכנון מתקני הספורט, הקמתם, מימון ההקמה, רישוי המתקנים ותחזוקתם.

התמונה שמצא מבקר המדינה מאד מדאיגה. מתברר כי עפ"י המבקר מנהל הספורט לא עדכן את מיפוי מתקני הספורט ברחבי הארץ שנעשה בשנת 2009.  מתברר כי משרד התרבות והספורט ומשרד הפנים כלל לא הנחו את הרשויות המקומיות לפעול על פי תקן 5515 בבדיקת מתקני הספורט הציבוריים. תחום מתקני הספורט ברשויות המקומיות נותר ללא אסדרה מחייבת וללא פיקוח נאות.

חלק מהרשויות שנבדקו לא ניהלו מאגר נתונים בנוגע למיקומם, מועד הקמתם, תחזוקתם ומצבם הפיזי של מתקני הספורט. כך בתחומי שיפוטן של שמונה מהרשויות שנבדקו היו 161 מתקני ספורט שאינם ניגשים לאנשים עם מוגבלות למרות שהחוק מחייב זאת.

עוד עולה כי עפ"י מאגר הנתונים שהכין מנהל הספורט בשנת 2009, 2,540 כ-38% מ-6,700 מתקני הספורט המצויים בשטחי שיפוטן של הרשויות המקומיות לא היו ניגשים לאנשים עם מוגבלות. מתקני ספורט ברשויות שנבדקו פעלו ללא רישיון עסק, בניגוד למתחייב מחוק רישוי עסקים, דבר שעלול לפגוע בשלומו של הציבור.

מגרש (מערכת ONE)
מגרש (מערכת ONE)
 

היעדר תחזוקה של מתקני הספורט
בגלל שמשרד התרבות והספורט ומשרד הפנים לא קבעו הוראות ונהלים בדבר תחזוקתם של מתקני הספורט הציבוריים ובדבר הפעולות שיש לנקוט כדי לשמור על מצבם התקין, רשויות מקומיות שנבדקו לא ביצעו כלל תחזוקה של מתקני הספורט המצויים בתחומי שיפוטן, רשויות אחרות ביצעו בדיקות תחזוקה חלקיות, שלא באמצעות מעבדה מאושרת שהסמיך מכון התקנים.

משרד הספורט בתוכנית העבודה שלו לשנת 2013 נכללו מיפוי מתקני הספורט, אך בתשובתו למשרד המבקר ציין כי לא עשה זאת בהיעדר תקציב, וכי הוא פועל לפיתוח מערכת ממוחשבת שתכיל נתונים זמינים בנוגע למתקני הספורט וצפויה להסתיים עד תחילת שנת 2015.

משרד מבקר המדינה: "המשרד מעיר למשרד התרבות והספורט כי עליו לעדכן את המיפוי שעשה, כדי שישמש בסיס מהימן לקבלת החלטות בנוגע להקצאת משאבים לרשויות המקומיות לפיתוח מתקני הספורט המצויים בתחומי שיפוטן".

מבקר המדינה יוסף שפירא (משה חרמון)
מבקר המדינה יוסף שפירא (משה חרמון)
 

עוד מציין המבקר כי: "ממצאי הביקורת מחייבים את משרד התרבות והספורט לפעול למימוש סמכותו האמורה של השר, ולא להפוך אותה ל"אות מתה" בספר החוקים".

משרד המבקר אף מעיר למשרד הספורט: "כי כל עוד לא נקבע תקן אחר, עליו לפעול, בשיתוף משרד הפנים שהוא המאסדר של השלטון המקומי, כדי לחייב את הרשויות המקומיות לקיים את הוראת תקן 5515 בנוגע למתקני הספורט המצויים בתחומי שיפוטן".

אך מסתבר כי לפי מבקר המדינה גם התקן הזה חסר ואינו מסדיר את כל היבטי הבטיחות של מתקני הספורט, וכי חסרות בו דרישות בנוגע להתקנתם של המתקנים, לנגישותם לאנשים עם מוגבלות, לתחזוקתם ולשגרת הבדיקות שיש לבצע בהם.

מגרש הטניס ברמת השרון פועל ללא רישיון עסק
המבקר מצא ורואה בחומרה את פעילותם של 38 (27% ) ממתקני הספורט שהיו טעונים אישור של משרד הכלכלה לקבלת רישיון עסק, בלי שקיבלו אישור כזה. מסתבר אף שאצטדיון הטניס ברמת השרון בו אף משחקת נבחרת ישראל במשחקי הדייוויס, לא קיבל את אישור משרד הכלכלה לקבלת רישיון עסק, ולפיכך פעל במשך שנים רבות ללא רישיון עסק תקף. בתשובתה ממאי 2014 מסרה עיריית רמת השרון כי נתנה רישיון עסק למרכז הטניס בלבד ולא לאצטדיון הנמצא בו, וכי בשנים 2013-14 לא התקיימה באצטדיון פעילות, מאחר שהוא לא קיבל את אישור משרד הכלכלה לקבלת רישיון עסק.

מגרש הטניס ברמה&qout;ש (יניב גונן)
מגרש הטניס ברמה"ש (יניב גונן)
 

המבקר מצא כי עיריית אשדוד בה יש יותר מ-100 מתקני ספורט ובהם 21 אולמות לא ביצעה בדיקות תחזוקה תקופתיות במתקני הספורט שבתחום שיפוטה, אלא בדיקות חלקיות בלבד, לא סדירות ומזדמנות . עיריית אשדוד מסרה בתשובתה כי רשות הספורט בה מבצעת בדיקות באולמות הספורט בכל שלוש עד ארבע שנים. בבדיקה בעיריית כרמיאל העלתה כי העירייה לא ביצעה בדיקות תחזוקה תקופתיות של מתני הספורט על פי תכנית סדורה. אבל באוקטובר 2012 לאחר האסון במגרש ספורט בת"א בו נהרג נער בדקה העירייה באמצעות משרד מהנדסים את כל הסלים, שערים, רשתות, התקרות ועמודי התאורה במגרשי הספורט בבתי הספר. בדיקה במועצה האזורית חוף הכרמל העלתה כי רבים ממתרני הספורט לא נבדקו ולא תוחזקו כראוי.

מגרש הטניס ברמת השרון (יניב גונן)
מגרש הטניס ברמת השרון (יניב גונן)
 

כך גם אצטדיון הכדורגל בדימונה לא קיבל את אישור משרד הכלכלה וגם האצטדיון בעפולה לא קיבל את אישור משרד הכלכלה.

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */