חשבתם שאלופת אירופה והעולם מצליחה רק על כר הדשא? ריאל מדריד סיימה את העונה במקום הראשון כמועדון הרווחי ביותר ממכירת מנויים וכרטיסים. ככלל, מועדוני כדורגל בעולם מצליחים להתקיים כלכלית על פי דגם בו ההכנסות מגיעות מזכויות שידור, מתן חסויות, שיווק סחורה (מרצ'נדייז) וממכירת מנויים וכרטיסים. בכל שנה המועדונים הרווחיים ביותר מדורגים על פי סך ההכנסות מכל הסוגים, אך בעיקר על בסיס מכירת הכרטיסים.
כיום, חשיבות ההכנסות מימי משחקים חיונית מאוד, ואת זה אפשר להסביר ברצון המועדונים העשירים ביותר להגדיל את קיבולת האצטדיון שלהם. נזכיר שארסנל עברה מהייבורי הקטן לאצטדיון האמירויות החדיש ב-2006, וליברפול מתכננת להרחיב את אנפילד, אצטדיונה הישן.
אף על פי שאוהדי בורוסיה דורטמונד ממלאים את האצטדיון כל משחק, והממוצע הוא הגבוה ביותר בעולם (80,297 למשחק), המועדון הכניס בסיום העונה שעברה כ-40.5 מיליון יורו. לשם השוואה, יובנטוס שהאצטדיון החדש שלה קטן בחצי מזה של הצהובים-שחורים, הכניסה בערך 40.9 מיליון יורו וממוצע הקהל שלה נמוך בהרבה (38,475).
|
אוהדי בורוסיה דורטמונד. תכולה מלאה תמיד (רויטרס) |
|
|
המועדונים המכניסים ביותר ממכירת כרטיסים ושאר רווחים שקשורים במתקניהם הם ריאל מדריד, ברצלונה ומנצ'סטר יונייטד. בעונה שעברה, שתי הקבוצות הגדולות של ספרד הכניסו לקופתן 131.5 מיליון יורו (ריאל מדריד) ו-128.5 מיליון יורו (ברצלונה). מצד שני, ברצלונה שזוכה לממוצע אוהדים גבוה (72,116 אוהדים למשחק) לא מצליחה למלא את הקאמפ נואו בכל משחקיה (73 אחוזי תכולה).
אחוז התכולה של אלופת אירופה בסנטיאגו ברנבאו הוא גבוה יותר (83) מזה של ברצלונה, אך ממוצע האוהדים נמוך במעט - 71,588. אחוזי התכולה הללו לא מתקרבים לאחוזים המרשימים של מנצ'סטר יונייטד, דורטמונד, באיירן מינכן, שאלקה וארסנל. בכמות האוהדים, רק מנצ'סטר יונייטד מדביקה את הצהובים-שחורים (75,207), אבל המועדון האנגלי מרוויח הרבה יותר (129.7 מיליון יורו).
ארסנל שמוכרת כרטיסים ומנויים במחירים גבוהים למדי, הצליחה להכניס 120.2 מיליון יורו, למרות שמספר האוהדים הממוצע (60,013 אוהדים למשחק) נמוך יותר משאר הקבוצות המוזכרות. באיירן מינכן, שמשווקת את כרטיסיה במחירים נמוכים יותר, הכניסה רק 96.2 מיליון יורו, גם אם בכל משחק 71,000 אוהדים מגיעים בצורה קבועה.
|
אוהדי ארסנל. משלמים לא מעט על מנויים (רויטרס) |
|
|