יום שבת, 06.07.2024 שעה 04:58
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
86%2310-267029מכבי ת"א
72%2348-266329הפועל ת"א
62%2325-239129הפועל ירושלים
62%2348-242729עירוני רמת גן
55%2321-235729הפועל חולון
45%2493-238829עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
50%2664-248130הפועל חיפה
47%2461-246530עירוני נס ציונה
40%2435-243130הפועל עפולה
40%2503-244930בני הרצליה
33%2598-246930הפועל גליל עליון
30%2646-248130הפועל ב"ש/דימונה
30%2553-233330הפועל אילת
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • 74 - 82
  • הפועל ת"א

שופטים הגישו תביעה לביה"ד: ההסכם עימנו מקפח

שלושה שופטי כדורסל הגישו תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א בבקשה לבטל את ההסכם הקיבוצי שחתמה ההסתדרות הכללית לפני כשנה עם השופטים

|
שופטי כדורסל. אילוסטרציה (משה חרמון)
שופטי כדורסל. אילוסטרציה (משה חרמון)

שלושה שופטי כדורסל - יגאל פינגל, עברי שילון ושמעון דודפור – הגישו הבוקר (שלישי) תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, נגד ההסתדרות הכללית, איגוד הכדורסל, איגוד שופטי הכדורסל ונציגי ועד שופטי הכדורסל המאורגן בהסתדרות הכללית באמצעות עורכי הדין אייל שטרנברג ורוית קרן, בבקשה לבטל את ההסכם הקיבוצי שחתמה ההסתדרות הכללית לפני כשנה עם שופטי הכדורסל, בהיותו נוגד את הדין, אינו מייצג את שופטי הכדורסל מהסגל הכללי ומקפח את זכויותיהם.

השופטים טוענים כי ההסתדרות אינה ממלאה את תפקידה ואינה אוכפת את קיומו של ההסכם הקיבוצי. לטענתם, איגוד הכדורסל מלין את שכרם של העותרים ושופטי הסגל הכללי באופן שיטתי ואינו פועל בהתאם להסכם. כמו כן, שופטי הסגל הכללי – אשר שפטו במשחקים המתקיימים בימי שבת – לא קיבלו את השכר המגיע להם בהתאם לחוק, 150% בגין שעות עבודתם בשבת.

השופטים טוענים כי המהלכים בהם נקטה ההסתדרות ובייחוד החתימה על הסכם קיבוצי מקפח לקבוצת שופטי הסגל הכללי יוצרים מצב לפיו ההסתדרות לא פעלה לטובת השופטים. זאת ועוד, נציגות העובדים הפלתה את שופטי הסגל הכללי לרעה וכשלה בייצוגם בכך שהעניקה להם ייצוג לא הולם, ובכך הפרה את חובת האמון כלפיהם.

העותרים הינם שופטי כדורסל ותיקים, שלדבריהם מעולם לא חתמו על טפסי חברות בהסתדרות הכללית ומעולם לא הסכימו לתנאי ההסכם שהוחל עליהם בדיעבד החל משנת 2014.

איגוד הכדורסל מעסיק כ-500 שופטים, 53 מהם שייכים לסגל הבכיר והם מועסקים בעיקר במשחקים של ליגת העל, ליגת העל בכדורסל נשים והליגה הלאומית בכדורסל גברים, וכ-450 שופטים שייכים לסגל הכללי ומועסקים כשופטים ביתר המשחקים בליגות אותן מנהל האיגוד.

גילי עובד. השופטים דורשים צדק (שי לוי)
גילי עובד. השופטים דורשים צדק (שי לוי)
 

בשנת 2003 נחתם לראשונה הסכם קיבוצי בין ההסתדרות לבין איגוד הכדורסל. הסכם זה הכיר בשופטי הסגל הבכיר כעובדים והסדיר את תנאי עבודתם. בשנת 2013 חודש ההסכם הקיבוצי בין הצדדים –הסכם זה קובע באופן חד משמעי כי היחסים בין איגוד הכדורסל ובין שופטי הסגל הבכיר ימשיכו להיות יחסי עובד מעביד וככל שיחודשו הסכמי עבודה אישיים מיוחדים בין שופטי הסגל הבכיר ובין איגוד הכדורסל – ישמרו רצף הזכויות של יחידי הסגל הבכיר.

ביום 24.3.14 נחתם הסכם קיבוצי בין נציגות שופטי הכדורסל בישראל המאורגנת )לכאורה( בהסתדרות ובין ההסתדרות לבין איגוד הכדורסל בישראל באמצעות יו"ר איגוד הכדורסל דאז מר דן חלוץ, ואיגוד השופטים בעניינם של שופטי הסגל הכללי.

בניגוד להסכם המיטיב אשר נחתם עם שופטי הסגל הבכיר, ההסכם מהשנה האחרונה לא משפר את תנאי העסקתם של שופטי הסגל הכללי, אלא אף מרע את תנאיהם.

בתביעה נטען כי הליך המשא ומתן בין ההסתדרות ובין איגוד הכדורסל נערך בחדרי חדרים, מבלי ליידע את שופטי הסגל הכללי כי מתקיים הליך שכזה. שופטי הסגל הכללי בכלל, והעותרים בפרט, לא היו חשופים לעיקרי ההסכם,ולתוכנו והם קיבלו הודעה על חתימת ההסכם
באמצעות הדואר האלקטרוני ובדיעבד.

העותרים טוענים שתוצאה ישירה של ההליך הלא תקין שהתנהל היא היותם מנועים מלדרוש את זכויותיהם הסוציאליות המגיעות להם על פי דין, ואף יותר מכך – על פי דבריו של ניר אלון, מנהל חטיבת הספורט בהסתדרות - ההסתדרות הסכימה עם התנאים המקפחים ולא הביעה את הסתייגותה מתוכנו של ההסכם.

ניר אלון (גיא בן זיו)
ניר אלון (גיא בן זיו)
 

כאשר נחשף ההסכם התברר לשופטי הסגל הכללי, רוב חברי הארגון, שההסכם פוגע בזכויותיהם, שארגון העובדים וההסתדרות נטשו את העקרונות שעליהם כביכול נלחמו, שההסכם אינו מוסיף כל זכויות מהותיות מעבר לזכויות הנלוות להכרה בקיום יחסי עובד מעביד, ואינו מסדיר את תנאי עבודתם לגבי תקופת העסקתם טרם החתימה על ההסכם. בעתירה נטען עוד שאיגוד הכדורסל הפר את חובת הנאמנות כלפי סגל השופטים הכללי כעובדים, והסתיר מהם מידע רלבנטי.

אחת הטענות הקשות בתביעה מופנית כלפי ההסתדרות: מההסתדרות, שהינה ארגון עובדים אשר על דגלו חרוטים ערכי השוויון והצדק החברתי, לטובת העובדים, הגמלאים והאוכלוסיות המוחלשות בישראל, ניתן היה לצפות כי תקיים מו"מ בשקיפות ובהגינות תוך שיתוף שופטי הסגל הכללי בהסכמות המתגבשות וקבלת מנדט משופטי הסגל הכללי להמשך המו"מ.

התביעה מביאה את תחושתם של 450 שופטי הסגל הכללי שאינם יכולים להשלים ולא ישלימו עם התנאים המוכתבים על ידי הסכם זה למשך תקופת זמן ממושכת ביותר. 

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */