יום שבת, 05.10.2024 שעה 03:18

אתם קובעים: מה הייתה הסנסציה של השנה?

שנת 2014 היתה מלאה בהפתעות: מכבי זוכה ביורוליג, צ'יליץ' באליפות ארה"ב, אתלטיקו באליפות ושיא בקפיצה במוט. כנסו ובחרו ואולי תזכו בפלייסטיישן 4

|
דיוייד בלאט. עונה מדהימה של מכבי (יניב גונן)
דיוייד בלאט. עונה מדהימה של מכבי (יניב גונן)

שנת 2014, כמו כל שנה, הייתה רוויית סנסציות והפתעות. רק על מדינת ספרד היינו יכולים להכין כתבה שלמה: אתלטיקו מדריד שברה את ההגמוניה של שתי הגדולות בספרד וזכתה באליפות; נבחרת ספרד הודחה באופן מפתיע בשלב הבתים במונדיאל אחרי שהגיעה כאלופת העולם וכאלופת אירופה פעמיים ברציפות. הנבחרת הצעירה של ספרד, זאת שזכתה ב-2013 באליפות אירופה בישראל, לא העפילה לאליפות אירופה לנבחרות צעירות ב-2015; נבחרת הכדורסל של המדינה כשלה בניסיון שלה לזכות באליפות העולם הביתית אחרי שנבחרת צרפת הדהימה אותה והדיחה אותה מוקדם מן הצפוי.

לחצו כאן כדי להצביע ואולי תזכו בסוני פלייסטיישן 4

כמו כן, ישנן עוד מדינות מלבד ספרד, והיו עוד הרבה הפתעות וסנסציות. מכבי תל אביב הדהימה את אירופה עם שנת הניסים הגדולה בתולדותיה, כזאת שמתעלה על הניסים של פיני גרשון ב-2004.

נבחרת ברזיל התרסקה במונדיאל הביתי עם 7:1 מול גרמניה בחצי גמר המונדיאל, קוסטה ריקה הדהימה את העולם עם ההעפלה לרבע גמר המונדיאל.

רנו לאבילני, הקופץ במוט הצרפתי, הימם את העולם כששבר את שיאו של סרגיי בובקה עם 6.16 מטרים בתחרות בדונייצק כשהוא משפר ב-8 סנטימטרים את השיא שלו תוך שבועיים בלבד.

לאבילני (GettyImages)
לאבילני. הדים את העולם (GettyImages)
 

מארין צ'יליץ' הקרואטי הדהים את כל עולם הטניס עם הזכייה באליפות ארה"ב הפתוחה כשהוא מציג טניס איכותי ביותר ושולט בטורניר ללא עוררין וזוכה בגראנד סלאם הראשון בקריירה שלו. עם זאת, אי אפשר היה להכניס את כל ההפתעות והסנסציות שהתרחשו בעלם ב-2014, וגם בשתי הפסקאות האחרונות הרבה מהן לא נכנסו. לכן, בחרנו את ה-4 הכי גדולות.

להצבעה לחצו כאן

מועמד מספר 1 - מארין צ'יליץ' זוכה באליפות ארה"ב הפתוחה
משנת 2004 ועד שנת 2014, 37 מתוך 40 הגראנד סלאמים נלקחו ע"י אחד מארבעת הגדולים: רוג'ר פדרר, רפאל נדאל, נובאק ג'וקוביץ' ואנדי מארי. אם רוצים להקצין, אז משנת 2006 ועד לשנה הנוכחית, רק חואן מרטין דל פוטרו שבר את ההגמוניה של הרביעייה הזאת עם זכייה באליפות ארה"ב הפתוחה ב-2009.

השנה הצליח סטן ואורינקה לזכות בגראנד סלאם הראשון של השנה והראשון שלו, אליפות אוסטרליה הפתוחה, אך עם כל הכבוד לשווייצרי, הזכייה של מארין צ'יליץ' באליפות ארה"ב הייתה מפתיעה יותר ובעיקר משמעותית יותר.

 מארין צ´יליץ´ עם הגביע (רויטרס)
מארין צ´יליץ´ עם הגביע (רויטרס)
 

הקרואטי הצעיר, שהושעה בשל שימוש בחומרים אסורים והחמיץ את אליפות ארה"ב הקודמת, הציג טניס איכותי, מרשים והדהים את כל מי שראה אותו. צ'יליץ' ניצח בצורה משכנעת את נישיקורי בגמר, את פדרר בחצי ואת ברדיך ברבע. בכל אחד מהניצחונות הללו הוא שלט במשחק ללא עוררין, הכה בעוצמות ודחף קדימה ללא חשש.

הקרואטי בן ה-24, שדורג במקום ה-16 לפני התחרות, סיפק שבועיים קסומים מבחינתו ולא מעט בזכות הדומיננטיות והיכולת שהציג בדרך לגראנד סלאם הראשון שלו, מדברים כבר על שבירת ההגמוניה של הרביעייה הגדולה. נכון, ההגמוניה נשברה גם בגלל הפציעות של נדאל, העובדה שפדרר לא הולך ונהיה צעיר ושיש דור חדש ואיכותי של שחקנים, אך צ'יליץ' הוא הבולט בדור הזה.

צ'יליץ' הדהים את כל עולם הטניס עם הזכייה בעיקר בגלל הטניס שהציג, כעת כולם מחכים לראות אותו בגראנד סלאם הבא כאשר זכייה שלו בגראנד סלאם נוסף בעונה הבאה כבר לא תיכנס לקטגוריה הזו. מי יודע, אולי הוא בכלל יהיה מהספורטאים המצטיינים של 2015 אם ימשיך את היכולת הנהדרת שלו וימנף אותה.

מארין צ´יליץ´ חוגג (רויטרס)
מארין צ´יליץ´ חוגג (רויטרס)
 
מועמדת מספר 2 - אתלטיקו מדריד זוכה באליפות ספרד
כשהקבוצה של דייגו סימאונה רצה בצמרת בתחילת העונה עם ריאל מדריד וברצלונה, אמרנו: "הם בקרוב יתחילו להפסיד ויחזרו למקומם הטבעי". כאשר אתלטיקו מדריד המשיכה לרוץ חזק בצמרת, לא להרפות משתי האימפריות האחרות וגם להצליח לרוץ היטב בליגת האלופות, אמרנו: "בסדר, תכף תגיע הנפילה. אין להם סגל מספיק רחב לרוץ בשתי המסגרות, הם ישקיעו באירופה כי גם ככה הסיכוי לאליפות קלוש".

כאשר הרוחיבלאנקוס הגיעו לשלבים הסופיים בליגת האלופות, העפילו לבסוף לגמר המפעל וגם זכו בתואר האליפות בספרד, אמרנו: "לא ייאמן. דייגו סימאונה גאון, אחד המאמנים הטובים ביותר בעולם. חבורה של ווינרים, לוחמים, קשוחים, בעלי אופי".

אתלטיקו מדריד זוכה באליפות ומשתיקה את ריאל ובארסה
אתלטיקו מדריד זוכה באליפות ומשתיקה את ריאל ובארסה
 

אז כן, אתלטיקו מדריד נתנה לנו אשתקד בומבה אחר בומבה, העמידה אותנו על טעויותינו פעם אחר פעם והוכיחה שיש לה קבוצה מעולה והצליחה להדהים את ברצלונה וריאל מדריד כשלקחה מהם את האליפות, ובסטייל: אתלטיקו יצאה למשחק חוץ במחזור האחרון מול ברצלונה בידיעה שהפסד יעלה לה באובדן האליפות. החניכים של סימאונה לא הסתגרו, נחלצו מפיגור והביאו את האליפות הביתה לראשונה מאז 1996. מדהים.

מועמדת מספר 3 - שיא העולם בקפיצה במוט נשבר אחרי 21 שנים
ב-1993 בתחרות האתלטיקה בדונייצק, קבע סרגיי בובקה האגדי 6.15 בקפיצה במוט. אף אחד, גם בובקה עצמו, לא חשב שהשיא יחזיק כל-כך הרבה זמן ואף אמר: "חשבתי שהשיא יישבר מוקדם יותר". עם זאת, ככל שנקפו השנים, נראה היה שהשיא הזה לא יישבר. ואז הגיע רנו לאבילני. ב-15 בפברואר 2014 שבר הקופץ במוט הצרפתי את שיאו המיתי של הקופץ האוקראיני כשקפץ 6.16 מטרים בניסיון הראשון. וכמה סמלי שהשיא של הצרפתי התרחש בדונייצק שבאוקראינה ובאותה תחרות בה שבר בובקה את השיא הקודם.

רנו לאבילני לאחר שבירת השיא המדהים
רנו לאבילני לאחר שבירת השיא המדהים
 

אגב, נתון לא פחות מדהים הוא שלאבילני שיפר 8 סנטימרים בשבועיים, כאשר שבועיים לפני שבירת השיא קפץ 6.08 המחמאות לקופץ הצרפתי לא פסקו אחרי ההישג המדהים שלו, וז'אן גאלפיון, האלוף האולימפי מ-1996 בקפיצה במוט ומי שהחזיק בשיא הצרפתי בקפיצה לגובה עד לפריצתו המטאורית של לאבילני, אמר: "זה כמו לרוץ מהר יותר מאוסיין בולט, כמו להגיע לסטטיסטיקות מרשימות יותר ממייקל ג'ורדן", מי אנחנו שנתווכח אתו.

מועמדת מספר 4 - מכבי תל אביב זוכה באליפות אירופה
בתחילת העונה שעברה, אחרי הפסד לנס ציונה ובמהלך הפיגור במשחקה של מכבי ת"א מול אילת, רבים כבר פיטרו את דייויד בלאט וחשבו על מחליפים עבור מאמן מכבי ת"א. אלא שלבסוף המאמן ניצח את אילת ולאחר מכן הוביל את הצהובים לאחת העונות הגדולות בתולדותיהם. עונת ניסים כמו בשנים היפות של היכל נוקיה עם פיני גרשון על הקווים. הניסים התחילו במילאנו, ונגמרו בעיר האופנה האיטלקית.

מכבי ברגע הזכייה
מכבי ברגע הזכייה
 

בשלב ההצלבה במשחק הראשון מכבי פיגרה ב-12 נקודות שתי דקות לסיום, אלא שאז ריקי היקמן וטייריס רייס הוציאו את בלאט מהקבר ודאגו לסדר לצהובים ניצחון חוץ וגניבת יתרון הביתיות; זה המשיך עם ניצחון ענק על צסק"א בחצי גמר הפיינל פור, כאשר דייויד בלו ניצל איבוד כדור של ויקטור חרייאפה 11 שניות לסיום כשמכבי בפיגור נקודה, המתאזרח מסר לרייס שרץ כל הדרך והעניק לצהובים יתרון שהעניק גמר פיינל פור. בגמר, מול ריאל מדריד הגדולה, רייס, בלו ושאר החברים סחפו את בלאט כל הדרך לזכייה ראשונה ביורוליג. עונת סנסציונית ויוצאת דופן, גם במונחים של מכבי ת"א.    

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */