יום חמישי, 19.09.2024 שעה 02:20
ליגת העל 24-25
91-63מכבי ת"א1
72-83מכבי חיפה2
76-93מכבי בני ריינה3
63-53בית"ר ירושלים4
43-53הפועל חיפה5
46-63מ.ס אשדוד6
32-43בני סכנין7
33-33עירוני ק"ש8
35-13מכבי פ"ת9
36-13עירוני טבריה10
21-13הפועל ב"ש11
22-13הפועל חדרה12
17-23הפועל ירושלים13
08-33מכבי נתניה14
לוח משחקים
  • הפועל ירושלים
  • שבת, 21/09, 19:30
  • מכבי בני ריינה
  • עירוני טבריה
  • שבת, 21/09, 19:30
  • בני סכנין
  • מכבי פ"ת
  • שבת, 21/09, 20:00
  • הפועל חיפה
  • מכבי נתניה
  • שבת, 21/09, 20:00
  • עירוני ק"ש
  • הפועל ב"ש
  • שבת, 21/09, 20:30
  • הפועל חדרה
  • מ.ס אשדוד
  • ראשון, 22/09, 20:15
  • מכבי ת"א
  • מכבי חיפה
  • שני, 23/09, 20:30
  • בית"ר ירושלים

התובע: להוריד להפועל ולמכבי 2 נק' ולסגור יציעים

רשף הציע 0:0 ללא ניקוד בדרבי ועונש זהה לשתי הקבוצות, כעת ממתינים להחלטה: "אירוע חמור". עו"ד מאירי: "האוהדים שפרצו לא יהיו יותר בכדורגל"

|
דייני בית הדין. ארבע שעות של דיונים (רדאד ג`בארה)
דייני בית הדין. ארבע שעות של דיונים (רדאד ג`בארה)

לאחר ארבע שעות מתישות, הדיון בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל על אירועי הדרבי התל אביבי הגיע לסיומו וכעת ממתינים להחלטת הדיינים. הדיון התקיים בהרכב של שלושה דיינים, אב ביה"ד עו"ד ישראל שמעוני, עו"ד גיורא לנדאו ועו"ד ונועם לובין. מכבי והפועל תל אביב הועמדו לדין בסעיפים חמורים. את הפועל ת"א ייצגו עו"ד עמית פינס, הבעלים חיים רמון והדובר רותם גרוסמן. מהצד של מכבי הגיעו עו"ד מורן מאירי, ג'ורדי קרויף, קרלוס גארסיה והדובר עופר רונן.

עו"ד פינס: "התנצחות בנינו לא תקדם אותנו לשום מקום"
עו"ד פינס ביקש בפתיחת הדיון: "כהצעת ייעול, צריך להפריד בין הדיון של השחקן לדיון של הקבוצות. זה מקובל גם על חברי, עו"ד מורן מאירי. אני לא בטוח שזה רלוונטי". הדיין שמעוני השיב לו: "מייחסים לו (גארסיה -א.מ) קריאה לקהל להיכנס לדשא כאשר הירידה לכר הדשא הייתה הזיקה לפיצוץ המשחק. אם נגיד שהוא האקט, אתה דווקא צריך לחבק אותו".

עוד הוסיף עו"ד פינס: "יש אירועי אלימות קשים שמתגלגלים במהירות ואין זמן לעכל ולהגיב אליהם. מחפשים מבוגר אחראי שיתעלם מעל לסיטואציה וזה לא קרה לצערי במשחק. האירועים היו מחוץ לשליטת הקבוצות, לפחות לגבי סעיפי האישום ופריצת האוהדים. טרם הדיון באנו בדברים שני המועדונים וניסינו להסתכל בעיניים מפוקחות על האירוע עצמו והגענו למסקנה שאסור לנו להפוך את בית הדין לזירת קרב נוספת. צריך לעשות מעשה, אולי אמיץ וכזה שלא יישא חן בעיני אוהדינו, לבוא בחזית אחת כנגד הענשת הקבוצות. אפילו הגעתי עם קלסר צהוב".

צפו בתקציר הדרבי שפוצץ

"לצערנו, כולם מסתכלים על איך המשחק הזה הסתיים ואף אחד לא זוכר איך הדרבי הזה התחיל, בטקס מרגש לניצן שירזי ז"ל, אדם שכולו טוב. התנצחות בנינו לא תקדם אותנו לשום מקום אבל נותרה בכל זאת מחלוקת אחת - הגענו למסקנה שהקבוצות לא צריכות להיענש יחדיו אבל יש לנו פערים רק בנוגע למה יהיה גורלו של המשחק".

עו"ד מאירי הצטרף לבקשתו של עו"ד של הפועל וטען: "חשוב להשאיר את הדיון בעניין השחקן לשלב מאוחר יותר. זה לא דיון רגיל עבורנו, שנינו לוקחים כאן סיכון משפטי. יהיו ציניקנים ואולי יבואו בביקורת, אבל בכל זאת אבקש לטעון קודם לגבי הקבוצות ואח"כ לגבי השחקן". שמעוני השיב לו: "ההחלטה תבוא בכל אופן רק לאחר שנשמע את כל הטיעונים לגבי כל הצדדים". הקבוצות ותובע ההתאחדות הסכימו כי אין צורך בשופט ריינשרייבר, שעזב את האולם.

בעוד הקבוצות הבהירו שהן כופרות באשמה נגדן, עו"ד מאירי הסביר: "הסכמנו להפיק קמפיין משותף נגד גזענות ואלימות. היו הרבה מחשבות על משחק ידידות או ארוחה משותפת. בסופו של דבר הוחלט שכל השחקנים יצטלמו לקמפיין הזה. אנו מאמינים שזה הדבר שיתרום לשיפור המצב. יש דרבי בכדורסל הערב ובסוף המשחק, בפעם הראשונה בחיי, נתבקשתי להגיע לחדרי ההלבשה. האווירה שם הייתה חברית בניגוד למה שנראה כלפי חוץ ואם האווירה באמת טובה, אז צריך להפיק את הדבר הנכון מכך. אתם תסיקו מסקנות".

בית הדין (רדאד ג´בארה)
בית הדין (רדאד ג´בארה)
 

עו"ד פינס הוסיף: "האירוע הזה הוא קוטבי. במקרה של הפועל אוהד אחד פרץ לשדה המגרש, אבל מרגע זה ואילך הפועל התנהגה למופת". הדיין שמעוני הגיב לו: "זה לא נכון, האוהדים שלכם המשיכו לזרוק חפצים. היו גם הרבה יותר מידי אנשים על הדשא", וזה השיב: "הפוקוס של האירוע הוא פריצת האוהד, זה מרכז הכובד של התיק הזה".

עוד טען עוה"ד של הפועל: "לפי הדין הפלילי לא מפילים אחריות על גורם אחראי כאשר יש גורם זר ומתערב שלא ניתן היה לצפות אותו. בכל משחק אנחנו משלמים הון תועפות לדרישות המשטרה והפועל ת"א פעלה בדיוק כפי שנדרש ממנה בהיערכות למשחק, ועדיין מעשה שכזה גם חברת אבטחה לא יכולה למנוע. אי אפשר להקיף את כל המגרש במאבטחים שיחזיקו ידיים לאורכו. אם מישהו רוצה לעשות מעשה שכזה, הוא תמיד יוכל בלי קשר לכמות השוטרים והמאבטחים ואין מה לעשות כנגד דברים כאלה. אין שום דרך לצפות, למנוע או לטפל בזה".

"התקדים היחיד שמצאתי בהתאחדות, שהוא דומה, קרב בפברואר 2013 שבו אוהד של מכבי ת"א במהלך משחק מול בית"ר ירושלים גחן לעבר המגרש והיכה את שחקן היריבה, קאדייב. ההחלטה הזו חשובה כי הדיין העניש את הקבוצה בסעיף של התפרעות אוהדים והטיל עליה קנס של 30 אלף שקל. אבל גם קדאייב הועמד לדין באותו היום".

קרויף, קרלוס גארסיה (רדאד ג´בארה)
קרויף, קרלוס גארסיה (רדאד ג´בארה)
 

פינס המשיך להציג שורת מקרים כהגנה על קבוצתו: "כשיש אשם שניתן להצביע עליו והוא כפוף למוסדות בתי הדין, לא משתמשים בסעיף האחריות השילוחית. אני לא מגן על קרלוס גארסיה, אבל אם היו סבורים שלמועדון יש אחריות שילוחית היו מעמידים גם את המועדון. עוד דוגמא ניתן לראות מהכדורסל, שם היה את סופוקליס שחורציאניטיס שהגיב להתגרות ורדף בפרץ של אלימות אחר אוהד ביציע - ומכבי ת"א לא הועמדה לדין אלא סופו. גם במשחק ב-2007 בין טוטנהאם לצ'לסי, טוטנהאם לא הועמדה לדין על פריצת אוהד שנכנס להכות את למפארד". בשלב זה חיים רמון התפרץ והוסיף עוד מקרה: "גם המבורג נגד דורטמונד זה קרה והמבורג לא הועמדה לדין".

הדיין לנדאו שאל: "האגודה לא אחראית למעשיו של האוהד?". עו"ד פינס: "ברור לכולם מי אשם, אוהד הפועל וארבעה אוהדי מכבי שפרצו לדשא. אלה המקרים שמצאתי ואם נחזור לדיון שלנו, אני זכאי ליהנות מההגנה הזאת ושעקרון האחריות השילוחית לא יופעל כלפיי". הדיין שמעוני אמר: "כבודו של הדין הפלילי במקומו מונח, אבל יש כאן הוראה תקנונית ישירה של בית הדין הזה" ופינס טען מנגד: "יש הבדל בין התפרעות של קהל לבין מעשה שהיינו עדים לו עכשיו. אנחנו לא יכולים להתנער מהאוהדים שלנו כמותג וכשם גנרי, אבל קבוצה כן יכולה להתנתק מאוהד עבריין אחד שעשה מעשה מטורף".

עו"ד מאירי התפרץ לדיון והוסיף לדבריו של עו"ד פינס: "אנחנו לא יכולים לחנך את כולם. במקרה הזה היו 13 אלף אוהדים שהלכו הביתה בשקט בסוף המשחק. החמישה שפרצו נתפסו ועומדים לדין, אבל זה בדיוק ההפך ממקרה של זורק אבוקה". עוד הוסיף פינס: "מה חיים רמון אחראי על פואד? הוא שילם מכיסו על אבטחה ושיטור, אז למה האחריות היא עליו?"

דייני בית הדין (רדאד ג´בארה)
דייני בית הדין (רדאד ג´בארה)
 

פינס הוסיף: "אם היו זורקים פצצה מחוץ למגרש והמשחק הזה היה מופסק גם כן, מי היה האשם? בית הדין צריך להיות המבוגר האחראי. הקנסות לא משנים לאף אחד, גם לא לאוהדים, חוץ מהקבוצות. שני מיליון שקל הפועל שילמה פה קנסות, צריך לרענן את החשיבה. למישהו אכפת כמה זה פוגע במיץ' גולדהאר שמשקיע הון בכדורגל? אם פואד יישב בכלא זו תהיה ההרתעה לקהל, אבל בית הדין לא ישיג אותה אם יעניש את הקבוצות".

הדיין שמעוני שאל: "עם כל מה שעשה בעברו, איך ייתכן שפואד החזיק מנוי לשער 5 ונכנס למשחק הזה?". עו"ד פינס ענה: "עד היום פואד לא עשה שום עבירה בתוך המגרש. אם אותו פואד רצה לקנות מנוי לשער 5 ואין לו אישור לכך, הוא ישלח את אחותו לקנות ואין לנו שליטה על זה". עו"ד מאירי הוסיף: "בעניין הזה, בקרוב ייכנסו לבלומפילד כפיילוט מערכות לזיהוי פנים וגם על הבעיה נזאת נתגבר בעתיד".

עו"ד מאירי הגיש פרוטוקול מהדיון האחרון של המנהלת שעבר באירועי הדרבי ואמר: "תראו מה חשבו ראשי הקבוצות ואילו פעולות נעשו בתחום. בתקנון המנהלת יש סעיף שמטרתו היא המלחמה באלימות. המנהלת היא הקבוצות וממומנת על ידן. הקמנו ועדה למניעת אלימות ושיפור חווית הצופה וזו פעולה של הקבוצות. עד סוף השנה החקיקה תשתנה וזה בזכות הקבוצות, אנחנו מובילים את זה". הפועל הגישה תצהירים על מתווה פעולה עם אוהדים צעירים שהתפרעו בעבר בתמיכת הוריהם. "אנחנו עושים פעולות במישור החינוכי וזה מה שיביא לנו את הפתרון. נעשתה עבודה יסודית וקריאות השואה למשל הופסקו. זה תהליך איטי ויש ניצני שינוי", אמר עו"ד פינס.

מורן מאירי ויעל מרגלית (רדאד ג´בארה)
מורן מאירי ויעל מרגלית (רדאד ג´בארה)
 

לאחר הפסקה קצרה, עו"ד מאירי החל לטעון בשם מכבי: "יש לנו רצון שייצא גם מהדיון הזה מסר כל שהוא. זה אירוע רציני ודרמטי, אין ספק. אם תתנו לנו עונש שאף אחד לא חלם עליו, עם הפחתה של עשר נקודות וחמישה רדיוסים, האם זה ירתיע את השיכור או המסומם הבא מלפרוץ למגרש? לא. נכון שהענישה השיגה מטרות חשובות אבל גם הובילה לזה שחיים רמון מפסיד כסף בדרבי". עו"ד מאירי אף הצהיר: "אנחנו נוקטים ביד קשה וארבעת האוהדים שלנו שפרצו לדשא לא יהיו יותר בכדורגל, לא אצלנו. בנוסף, השקענו במסגרת המנהלת סכומים אדירים בנושא והתקדמנו".

עוד הוסיף מאירי: "עברנו קיץ מאוד קשה עם פגיעות כלכליות ומקצועיות לא צפויות בגלל המצב שהיה במדינה. לבעלי הקבוצות קשה מאוד גם כך ואם בית הדין יכפיל את העול על אותם בעלים קיימים זה לא יתרום לקידום הכדורגל. אני חושב שזה מחייב חשיבה מחודשת לכל מקרה, זה המינימום שאנו מבקשים". באשר לפעולות שעשתה מכבי על מנת להימנע ממקרי אלימות של אוהדיה, הציג עו"ד צילומים מהדרבי ואמר: "מכבי צילמה את קהל אוהדיה והצבנו חמישה מאבטחים שלנו ביציע". בתוך כך, עו"ד מאירי הציג את שמות ארבעת האוהדים.

עו"ד מאירי הציע פתרון: "אספנו את כל עובדי המועדון ואמרנו שמי שלא ימסור עדות במשטרה על הקריאות נגד מהראן ראדי, יפוטר מהמועדון. הם מסרו את עדותם ללא יוצא מן הכלל בפיקוח הבעלים. הספיקו לנו רק קללות, בלי התערבות של בתי הדין, כדי לפעול נגד אלימות וגזענות. אוהדים הורחקו לשלושה חודשים והרגשנו לאכזבה גדולה. ואז הבנו שצריך לפעול לשיפור החקיקה ואנחנו עושים זאת. אין מה להחמיר מעבר למה שאומר התקנון על עבירת פריצה לדשא המשחק, קיום משחק ביתי ללא קהל וקנס של לא פחות מעשרת אלפים שקלים או רדיוס. אנחנו עושים מעל ומעבר".

ריינשרייבר (רדאד ג´בארה)
ריינשרייבר ורונן הרשקו (רדאד ג´בארה)
 

על כניסת בעלי התפקידים לדשא בעקבות המהומות: "מי שעשה זאת, נכנס כדי להרגיע את הרוחות". הדיין שמעוני השיב לו: "במובן מסויים איבדתם את הצפון לגמרי. הרי זה התחיל מהכוכב שלכם שדרש מכולם לרדת לחדר ההלבשה" והדיין לנדאו הוסיף לדבריו: "בקטע הזה, האירוע היה נטול מבוגרים אחראיים כולל מנהלי הקבוצות". מאירי השיב: "אני מבין את מה שאתם אומרים אבל אני לא רוצה להיכנס לזה, המהות של העניין הוא פריצת האוהדים. עם הסיכון שאנחנו לוקחים, אנחנו מצפים דווקא לתמיכתכם".

תובע ההתאחדות, עו"ד ניר רשף, השיב לטיעונים של נציגי הקבוצות: "עם כל הטיעונים ששמענו פה, כמעט ששכחתי שאירע אחד מהאירועים החמורים במדינת ישראל במגרשי הכדורגל אי פעם. כזאת לא הייתה לנו. אני לא מזלזל במאמצים של הקבוצות לאבטחת משחקים כפי שחיים רמון טען, אבל אם מישהו נדקר במועדון, הוא נסגר על אף הביטוח שיהיה לו. הרי אף אחד לא רוצה לפרקאת הקבוצות, המטרה היא להרתיע. בשנים האחרונות בית הדין הזה תרם תרומה אדירה בכך. בל נשכח שיש כאן מקרה שאוהד פרץ למגרש ותקף שחקן במשחק מרכזי בספורט הכי פופולארי בישראל, אימהות היו בהיסטריה. אם לא תהיה כאן אחריות שילוחית של הקבוצות יהיה פה מערב פרוע, המרחק הוא רב בין להעניש כפי שצריך לבין למוטט קבוצות. זו מערכה רב-מערכתית של רשויות החוק, המנהלת וההתאחדות".

ניר רשף (חגי ניזרי)
ניר רשף. דורש להוריד נקודות לקבוצות (חגי ניזרי)
 

עוד הוסיף רשף: "אני סבור שצריך לקבוע 0:0 ללא נקודות בדרבי. מאחר ומדובר בעבירות קהל, יש לסגור את היציעים של הגרעין הקשה לפחות לארבעה משחקים. יחד עם זאת למען ההרתעה יש להוריד לכל קבוצה בגין האירועים האלימים הללו שתי נקודות בפועל".

דייני בית הדין (רדאד ג´בארה)
דייני בית הדין (רדאד ג´בארה)
 

עו"ד מאירי הגיב לטענות התובע: "דבריו של חיים רמון נאמרו מתוך כאב רב. יש פה משולש של תובע, קבוצות וביה"ד. לצערי ניסינו להסביר למה הענישה של ביה"ד הזה לא נכונה בעת הזו, אך לא שמעתי מהתובע שום התייחסות לכך בדבריו. הגעת ספונסרים ומשקיעים תלויה בביה"ד הזה, כי הם לא יבואו אם תהיה ענישה קשה ואלימות". שמעוני אמר לו: "אם ניתן החלטה מקלה, יאמרו שאנחנו מוקיונים".

אבטחה כבדה מחוץ לבין הדין, מחסומים ו-30 שוטרים
מחסומים, 30 שוטרים ופרשים ניצבו בסמוך לבית הדין, אבטחה חסרת תקדים מחוץ למשרדי ההתאחדות לכדורגל בזמן הדיון. ניידות משטרה ובהן יותר מ-30 שוטרים ואנשי יס״מ חמושים שמרו על הסדר מחוץ למשרדים כשמחסומים נפרסו כבר משעות הבוקר. השוטרים תודרכו לשמור על אזור סטרילי בין הכניסה למשרדים לבין האזור שוב אמורים להתקבץ האוהדים.

בית הדין (רדאד ג´בארה)
אביטל דיקר (רדאד ג´בארה)
 

בנוסף, גם ארבעה פרשים הגיעו לאבטח את האירוע, ככל הנראה כלקח מהאירועים שהיו בבית המשפט כיממה לאחר אותו דרבי מפורסם. בתדריך נאמר בין היתר לשוטרים לא להקל ראש במקרה של התפרעויות והפרות סדר.

שבוע בדיוק עבר מאז המאורעות הקשים בהם הותקף קשר האלופה, ערן זהבי על ידי אוהד הפועל ת"א, במקרה שהחל שרשרת אירועים שפיצצה לבסוף את המשחק בדקה ה-31 במצב של 1:1.

האירוע חולל מהומה בין כל השחקנים על כר הדשא, שהסתיימה בהרחקתו של זהבי. הקשר הורה לשחקני קבוצתו לרדת מהמגרש ולבסוף, כשיצא סוף סוף מכר הדשא, נכנס טל בן חיים במשה אוחיון, בעבירה שהובילה לפריצה לכר הדשא של מספר אוהדים של מכבי ת"א ולפוצץ את המשחק.

ריינשרייבר (רדאד ג´בארה)
ריינשרייבר ורונן הרשקו (רדאד ג´בארה)
 
אסור לפספס
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
נגןהמסלול החדש של רדבול הוא על רכבת נוסעת!
המסלול החדש של רדבול הוא על רכבת נוסעת!
נגןהצצה: כך נראה האולפן הביתי של כריסטיאנו
הצצה: כך נראה האולפן הביתי של כריסטיאנו
/* LAST / NEXT ROUNDs */