יום שישי, 20.09.2024 שעה 09:52

זנדברג: הגענו לנקודה שצריך לפרק את האיגוד?

הוועדה לביקורת המדינה ערכה דיון מיוחד בכנסת על הנעשה באיגוד הכדורסל. חברת הכנסת: "צריך לעבור לפסים מעשיים". כהן: "יש המון דברים לא תקינים"

|
הוועדה בכנסת (יניב גונן)
הוועדה בכנסת (יניב גונן)

הוועדה לביקורת המדינה בראשות חבר הכנסת, אמנון כהן, דנה היום (רביעי) בכנסת על הנעשה באיגוד הכדורסל. הדיון עצמו היה מאכזב למדי, שכן הוודעה לא עסקה באמת בכל הבעיות באיגוד.

לדיון הוזמנו ראשי איגוד הכדורסל ואנשי סיעת עוז שיוצאים כבר שנים נגד ההתנהלות של האיגוד. בדיון מתעסקים בין השאר בענייני חבר ההנהלה, מוטי אמסלם, שחייב כסף לאיגוד, הסתרת נתונים ע״י האיגוד, העברת הכסף של מפלגת ישראל ביתנו וגזירת העמלה, נושא היועץ המשפטי, דו"חות הביקורת שיצאו עד כה, יישום הדוחות, אי עמידה בדרישות התאגידים ועוד. 

אל הדיון הגיעו בין היתר יושב ראש האיגוד, עמירם הלוי, חבר סיעת עוז שאול אייזנברג, מנכ"ל הטוטו איציק לארי, דודו מלכא המשמש כראש מנהל הספורט והספורט ההישגי וח"כ מיקי רוזנטל.   

חברת הכנסת, תמר זנדברג, אמרה: "כולם מדברים פה בנימוס, אבל יש פה דברים בעייתיים מאוד. השאלה היא אם הגענו לנקודה שצריך לפרק את האיגוד? אני עדיין לא יודעת, אבל צריך לעבור לפסים מעשיים פעם אחת ולתמיד".

צפו בדיון הסוער בכנסת

המשנה למנכ"ל מבקר המדינה, ליאורה שמעוני סיפרה: "איגוד הכדורסל הוא גוף שאמור לשמש כמודל חינוי בארץ ובעולם. בדקנו אספקטים שקשורים למוסדות האיגוד ומצאנו ליקויים במוסדות הפיקוח. האיגוד מתפקד בצורה לקויה, יש חולשה במוסדות המנהלים אותו ובראש ובראשונה בתקנון".

אמנון כהן (יניב גונן)
אמנון כהן (יניב גונן)
 

"גם האסיפה הכללית לא מתנהלת בצורה תקינה", הוסיפה שמעוני, "הפרוטוקולים אינם משקפים את המתרחש בדיונים, שאמורים להיות מוקלטים ומתומללים כדי לבצע בקרה ומעקב אחרי המתרחש. אין סיבה שלא תתבצע שקיפות בנוגע לפרוטוקולים בצורה מסודרת".

"הנהלת האיגוד פועלת בניגוד לתקנון, יש להסדיר מסגרת משאבים סדירה כדי לבצע ביקורת של המבקר. על האיגוד לפעול בהתאם לקוד האתי של משרד התרבות והספורט שמטרתו למנוע ניגוד עניינים, גם בנוגע לקשר שבין האיגוד לבין משרד רואי החשבון שלו, טוב עם ייפרדו זה מזה".

היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, עו"ד רונן וינברג הגיב להאשמות: "מדובר בתקלה טכנית בנוגע לפרוטוקולים, יש הקלטות ותמלולים", אייזנברג קטע את דבריו של וינברג וצעק: "זה שקר וכזב". עו"ד המשיך והדף את הביקורות: "החתימה תוקנה בעקבות הביקורת, וועדת הביקורת זוכה לגיבוי מלא ושיתוף פעולה מצדנו. העיכובים בהעברת החומר התרחשו בתקופתו של היו"ר הקודם. בנושא ועדת הכספים, הכנו כללים שימנעו ניגוד עניינים".

דודו מלכא הוסיף לגבי טיב הקשר בין האיגוד: "יש לנו קשרים טובים עם כל איגודי הספורט ובעיקר עם איגוד הכדורסל ואנחנו מקיימים בקרה מלאה. איגוד הכדורסל הוא אחד מ-12 הענפים המועדפים. הכוונה שלנו להרחיב את כמות הספורטאים הפעילים ובהתאם נגדיל את כמות ההשקעה".

שאול אייזנברג (יניב גונן)
שאול אייזנברג: "הדברים שנאמרים פה הם שקר גס" (יניב גונן)
 

איציק לארי סיפר: "האיגוד זוכה ל-11 וחצי מליון שקלים, הוא נקבע לפי אמות מידה של כמות ספורטאים וכדומה. אנחנו עורכים ביקורת כשאנחנו מבינים שיש התנהלות לא תקינה ואף מטילים סנקציות", נציג עיריית קריית גת וחבר הנהלה, מיקי זוהר הוסיף: "במהלך תפקידי עשיתי עשרות ביקורות ואני חושב שמגיע לאיגוד מגיע ציון לשבח במיוחד בגלל ההתנהלות השקופה שלו. כמו בכל ארגון ציבורי גדול יש טעויות, אני גאה להיות חלק מהאיגוד". אמנון כהן שאחראי על הכינוס אמר: "אני מרגיש שאנחנו בכיוון הנכון, אני מבצע את התפקיד שלי לפי דו"ח מבקר המדינה והאיגוד במסלול הנכון".

עו"ד מרשות התאגידים, שולי אבני שוהם חשפה: "האיגוד לא קיבל אישור לשנת 2015", עמירם הלוי הרחיב: "הכסף לא הועבר עבור האקדמיה למצוינות בווינגייט וזה עולה לנו כספים רבים", ח"כ רוזנטל חשף מה מטריד אותו בדיון: "העיסוק בכספי ציבור הוא הבעיה הגדולה".

לאחר דבריהם של עמירם הלוי ורוזנטל, אייזנברג דרש את זכות הדיבור ואמר: "האזנתי לכולכם, אך כמי שנמצא בענף כמעט 40 שנה, רוב הדברים שנאמרו פה הם שקר גס. למה לא שואלים מדוע דו"ח מבקר הפנים יצא רק היום, כשהטיוטה הייתה מוכנה בשנה שעברה? המבקר נמנע מלהגיע לדיון באיגוד. אותי ניטרלו מלעסוק בנושא הזה, אבל יש גניבות ומעילות".

אמנון כהן הפריך את ההאשמות: "לדעתי הדו"ח מצוין והתיקונים בו נפלאים", יו"ר סיעת עוז צביקה שרף עמד על הליקויים באיגוד: "היו"ר החדש מגן על דברים שלא התרחשו בתקופתו וזה מצב אבסורדי לדעתי, יש המון דברים שלא מתנהלים בצורה תקינה. השיקולים באיגוד לא תמיד פועלים לטובת הכדורסל, המבקר עובד בהתנדבות מלאת רצון לעזור לכדורסל בישראל".

אמנון כהן (יניב גונן)
אמנון כהן: "התיקונים בדו"ח הם נפלאים" (יניב גונן)
 

מבקר הפנים של האיגוד הגיב להאשמות: "הדו"ח שלי התחיל בתקופתו של דני חלוץ, לא היו לנו את כל המסמכים הדרושים. הדו"ח הסופי יצא בקרוב. אני חושב שאנחנו עושים עבודה טובה אבל צריך אמצעים. היו"ר הנוכחי טיפל בנושא הביטוחים והמטרה שלנו היא להמשיך ולשפר. אני שמח שההמלצות שלנו מתקבלות".

היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, עו"ד טל אור ניסה להדוף את ההאשמות: "ארבעה גופים שונים מבקרים את האיגוד וטוענים לניגוד עניינים. לא שמעתי ממר אייזנברג שום גילוי נאות, הרי הוא חייב מיליונים לשחקניות", אייזנברג בתגובה: "מדובר בשקרים, על איזה ניגוד עניינים אתה מדבר?".

חברת הכנסת טעם מפלגת הליכוד, גילה גמליאל קראה את הצדדים לסדר: "השיח הבין אישי הוא לא לעניין, ההצעה שלנו היא לברך את המבקרים". זנדברג הוסיפה: "אנחנו חייבים להוכיח שיפור מוכח, אולי צריך לפרק ולהרכיב מחדש. הדיון חייב לעבור לפסים מעשיים".

היועץ המשפטי של סיעת עוז, עו"ד אמיר רוזנברג שלא זכה לזכות דיבור מאמנון כהן שקל לעזוב אך לבסוף נותר בדיון והוסיף: "הביקורת קבעה שהפרטוקולים לא משקפים את מה שנעשה בישיבות. אם רוצים שהוועדה תקח את עצמה ברצינות, אסור שדברים יתמסמסו". עמירם הלוי פנה אל זנדברג: "כולנו באנו לכדורסל מתוך אהבת המשחק, יש אי הסכמות וזה מותר אבל יש כללים".

לסיכום הדיון אמר אמנון כהן: "אני לא שופט ולא חוקר, כדאי שהוועדה תיכנס לעובי הקורה כדי שהכל יהיה תקין. אנחנו עושים הכל לטובת מדינת ישראל, האיגוד הוא דבר חשוב. אנחנו צריכים לחזק את האיגוד, התרשמנו שהאיגוד הולך לתקן את הליקויים", לגבי המאבקים בין הנוכחים בדיון: "יש פה מאבקי כוח פוליטיים, אבל זו הדמוקרטיה. עוד חודש נבדוק אם הדברים תוקנו".

אייזנברג סיפר על תחושתיו בסיום הדיון: "כל הדברים צפו על פני המים, הם הדבר החשוב ביותר. האיגוד מתנהל בצורה נוראית ואופפת אותו הרבה שחיתות. ברגע שיהיה ניהול תקין הכל יתברר, צריך מלווה מטעם רשם התאגידים שינער את האיגוד ויכין אותו לבחירות חדשות".

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */