יום שלישי, 09.07.2024 שעה 00:09
מוקדמות יורובאסקט 23-24
4152-1752סלובניה1
3149-1492פורטוגל2
3158-1512ישראל3
2166-1502אוקראינה4
לוח משחקים
  • סלובניה
  • 79 - 88
  • ישראל
  • אוקראינה
  • 79 - 77
  • פורטוגל

ג'ינג'י קשוח וסנטר "ייחודי": על קמפיין הנבחרת

הדימיון לסן אנטוניו, המשמעת של אדלשטיין שראוי לציון לשבח והיכולת של מקל, כספי ופישר האמוציונלי. אחרי ההעפלה לאל' אירופה, הגיע זמן הסיכומים

|
שחקני הנבחרת מתכנסים מול הונלד (איגוד הכדורסל)
שחקני הנבחרת מתכנסים מול הונלד (איגוד הכדורסל)

1. ראשית כל, מברוק. למרות החלטת פיב"א להעתיק את הביתיות לקפריסין על רקע המצב הבטחוני, נבחרת ישראל תרשום בקיץ הבא תריסר הופעות רצופות באליפות אירופה.

אבל רגע, היכן יתקיים היורובאסקט? את התשובה לכך האנשים בפיב״א טרם מצאו.

נבחרת ישראל, אחת המוכשרות ביותר שידע הכדורסל הכחול-לבן, רשמה ניצחון רביעי ברציפות אחרי שדרסה אמש (ראשון) ללא רחמים את נבחרת הולנד 60:83 כאשר במהלך ההתמודדות ההפרש נשק ל-30 נקודות. 

למעשה, כשיש עוד משחק נוסף לפרוטוקול מול נבחרת בולגריה, ישראל העפילה לאליפות אירופה 2015 מהמקום הראשון בבית כשהיא מחזיקה (בשלב זה) במאזן הטוב בבית, 1:4. ועכשיו זמן לסיכומים.

2. מדובר היה במשימה הלאומית הראשונה של ארז אדלשטיין וחשוב לציין כי הרוויח ביושר ציון ראוי לשבח. 

ארז אדלשטיין במהלך המשחק מול הולנד (איגוד הכדורסל)
ארז אדלשטיין במהלך המשחק מול הולנד (איגוד הכדורסל)
 

אדלשטיין, שנזרק מהפועל תל אביב בתום שלוש שנים מצויינות בהן החייה את המותג הישראלי, העלה אותה ליגה, והוביל את המועדון חזרה לצמרת הכדורסל המקומי, קיבל נבחרת מפורקת וחלון הזדמנות נדיר להרים במו ידיו פרוייקט נוסף לתהילה. 

הקמפיין הלאומי האחרון הסתיים בכישלון צורם. המניה של המאמן לשעבר אריק שיבק קיבלה מכה קשה ואף לא אחת מהקבוצות המקומיות שחיפשו רענון על הקווים הרימה את הכפפה. למעט גל מקל ודיאור פישר, שחקנים רבים ניקו עצמם מהבושה מהקמפיין הקודם. 

את הקדנציה הראשונה שלו הג׳ינג׳י החל בצליעה עם שחקנים שאיחרו לאימונים, סנטרים ופורוורדים פצועים, ובכרטיס צהוב לנוכח הרפיון ההגנתי והמבוכה במאבק על הכדורים החוזרים והטיפול בפיק-אנד-רול שהוביל להפסד למונטנגרו. 

 
 "בניגוד לטיוס שלרוב פסיבי-מדי ברמה הבין-אישית, פישר אמוציונאלי מאוד. תחילה לשחקנים היה קשה להסתגל לתנועות המתלהמות של השחקן בכל פעם שהנבחרת ספגה סל. או לצעקות שלו בהגנה אחרי כישלון הגנתי נוסף בטיפול בפיק-אנד-רול. טיוס גם מעולם לא היה מרשה לעצמו לנופף בשלילה באצבע למאמן" 
 
 
 

אולם אדלשטיין התעשת במהרה ואיתו השחקנים בדרך להפוך ליחידה קרבית מלוכדת שמציגה כדורסל קבוצתי, מפרגן ומלהיב, א-לה סן אנטוניו ספרס, כפי שהשווה את הנבחרת עומרי כספי לאלופת ה-NBA. 

לתפקיד הגדול ביותר בקריירה שלו, אדלשטיין הגיע מוכן. אולי זה הרצון המתבשל להעמיד את ראשי הפועל ת״א על טעותם או פשוט צירוף מקרים נדיר, אלא שעם ג׳ינג׳י הטמפרנט אין דבר כזה צירוף מקרים.

כבר במפגש הפתיחה התווה אדלשטיין סדר ומשמעת (בלי פלאפונים בחדר ההלבשה) והבטיח לשחקניו כי בתמורה למחויבות מלאה לדגל, יעמוד עבורם בחזית האש התקשורתית אם הנבחרת תיכשל. 

שחקני סן אנטוניו חוגגים אליפות. מזכיר לכם משהו? (רויטרס)
שחקני סן אנטוניו חוגגים אליפות. רואים את הדימיון? (רויטרס)
 

אדלשטיין למד את הנבחרת לאורך ולרוחב. הוא ישב עם שחקנים ומאמני עבר ומכולם אסף חומרים ורעיונות לצד טיפים לניהול הכוכבים ומשמעת טקטית. לאדלשטיין היה חשוב לנטרל את האגו שהשפיע רבות על הופעתה של הנבחרת בסלובניה. 

הנבחרת הראתה ניצוצות שהחלו בטורניר רוסיה, נמשכו בהכנה בגרמניה והסתיימו אמש ברבע ראשון מפלצתי אותו סיימה ישראל ביתרון 5:26 על הולנד המסכנה. 

המאמן חתום על הצלחות רבות, ביניהן היכולת להעלים את חסרונו של אלכס טיוס עם תרומה מקצועית וחברתית מדיאור פישר.

אלכס טיוס. אדלשטיין העלים את חסרונו (יניב גונן)
אלכס טיוס. אדלשטיין העלים את חסרונו (יניב גונן)
 

בנוסף, למרות החגיגה התקשורתית סביב זימונו של קפטן מכבי ת״א, גיא פניני לסגל, דווקא אדלשטיין שיצא בהצהרות פומביות לפיהן אסור לפניני ללבוש את מדי הנבחרת, קיבע את מעמדו של הפורוורד כאחד השחקנים החשובים בהיררכיה וחשוב מכל, סחט ממנו הופעות יציבות לאורך הטורניר בהן קלע בדו-ספרתי ארבעה משחקים ברציפות. 

רביב לימונד הפך למחליף הראשון מהספסל מבין הגארדים וביצע את המוטל עליו בצורה כמעט מושלמת בשני צידי המגרש.

״עבדנו מאוד קשה בשביל לעלות לאליפות אירופה. אנשים נתנו את התחת ולא ציינו מספיק את המאמנים. לארז מגיע שאפו ענק ועם אנשים היו יודעים מה הוא עשה בנבחרת מעבר לכדורסל היו מעריכים אותו הרבה יותר״, פירגן הקפטן יותם הלפרין למאמנו. 

יותם הלפרין זורק. הגארד פירגן למאמנו (איגוד הכדורסל)
יותם הלפרין זורק. הגארד פירגן למאמנו (איגוד הכדורסל)
 

3. תחת הג׳ינג׳י, גל מקל קיבע את מעמדו כרכז הבכיר של הנבחרת ולצד ממוצעים מרשימים של 14.6 נקודות ו-4.4 ריבאונדים בממוצע למשחק, רכז המאבריקס מוביל את האליפות באסיסטים עם שבעה בממוצע בכל הופעה כשהוא מסר 35 אסיסטים - יותר מכל שחקן אחר באליפות - ואף מחזיק ביחס אסיסטים-איבודים מרשים של 3.9 אסיסטים על כל איבוד. 

מקל אף סיפק הופעה פנומנלית מול מונטנגרו החזקה עם טריפל-דאבל של 14 נקודות, 11 ריבאונדים ו-11 אסיסטים והשכיח לחלוטין את חסרונו של יוגב אוחיון הפצוע, ובמיוחד את זה של מורן רוט שנטש בשלב מוקדם את מחנה האימונים.

״היה קמפיין ענק שעשינו אותו קל. מי היה מאמין שאחרי ההפסד הראשון מול מונטנגרו שהיינו עם הראש באדמה ומתוסכלים באמת נעלה ונשתפר על משחק. שנה הבאה יש הרבה למה לצפות ואנחנו יכולים לעשות דברים גדולים עם הנבחרת״, אמר מקל.

גל מקל. קמפיין ענק (איגוד הכדורסל)
גל מקל. קמפיין ענק (איגוד הכדורסל)
 

4. עומרי כספי, שסיים מוקדם את הקמפיין וחזר ארצה במהלך הלילה כדי לשהות לצד משפחתו שמתאבלת על פטירת סבו, היה לאחד הבולטים במסעה של הנבחרת. 

העובדה שלמרות מות סבו כספי שהה עם חבריו והתעקש ליטול חלק במשחקים הוכיחה את רמת המחויבות שלו לדגל ולהצלחת הנבחרת. הסמול-פורוורד של סקרמנטו קינגס רשם טורניר מוקדמות מצויין כשהוא מוליך את קלעי הנבחרת עם 19 נקודות ב-50% אחוזים מחוץ לקשת ומדורג שלישי באליפות בנקודות אחרי מירזה טלטוביץ׳ הבוסני (26.3) ואלסנדרו ג׳נטילה האיטלקי (20). כספי אף הוסיף 7.2 ריבאונדים ו-2.6 אסיסטים בממוצע.  

4. אין ספק שפישר איננו טיוס. סנטר אלופת אירופה שחוזר הקיץ על ידי לא מעט קבוצות עשירות ברחבי היבשת, נחשב לחייל ממושמע מן המניין. כשהוא חלק מהמניין, כמובן. 

דיאור פישר מטביע את ההולנדים (איגוד הכדורסל)
דיאור פישר מטביע את ההולנדים (איגוד הכדורסל)
 

בניגוד לטיוס שלרוב פסיבי-מדי ברמה הבין-אישית, פישר אמוציונאלי מאוד. תחילה לשחקנים היה קשה להסתגל לתנועות המתלהמות של השחקן בכל פעם שהנבחרת ספגה סל. או לצעקות שלו בהגנה אחרי כישלון הגנתי נוסף בטיפול בפיק-אנד-רול. טיוס גם מעולם לא היה מרשה לעצמו לנופף בשלילה באצבע למאמן. 

אך עם כל זאת, ולמרות שהוא אוכל כל הטעיית קליעה, לפישר חלק מרכזי בהצלחת הנבחרת. עם ממוצעים נאים של 9.4 נקודות ב-75 אחוזים מצויינים מהשדה, בתוספת 4.4 ריבאונדים ו-1.4 חסימות להתמודדות, פישר סימן ״וי״ על קיץ מרשים בו חתם על חוזה רוסי בגובה 700 אלף דולר, הפך לאבא טרי, והשלים העפלה לאליפות אירופה. 

בסיום המשחק התכנסה הנבחרת בחדר ההלבשה שם אדלשטיין הודה באופן פומבי לפישר על הגישה הנהדרת שלו לנבחרת, על התרומה שלו לקמפיין והביע תקווה כי ישרת את הנבחרת גם בשנה הבאה באליפות אירופה. 

ד´אור פישר (יניב גונן)
ד´אור פישר. החברים התרגלו (יניב גונן)
 

״היה ניצחון חשוב מאוד עבורנו, יותר מכל דבר. אני גאה בנבחרת, גאה בצוות המקצועי, ארז עשה עבודה מצויינת בקמפיין וזה עוד לא נגמר, יש משחק אחד נוסף שצריך לנצח אבל אני מבורך ומתרגש להיות חלק ממערכת מצליחה. קצת עצוב שזה נגמר עבורי אבל אני מאוד מקווה להיות פה בשביל הנבחרת ביורובאסקט״, סיכם פישר.

את מקומו כמתאזרח מול בולגריה יתפוס ג׳ייק כהן שירשום הופעת בכורה רשמית במדים הלאומיים. 

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */