יום שבת, 06.07.2024 שעה 13:11
ליגת ווינר סל 23-24
 בית עליון 
86%2310-267029מכבי ת"א
72%2348-266329הפועל ת"א
62%2325-239129הפועל ירושלים
62%2348-242729עירוני רמת גן
55%2321-235729הפועל חולון
45%2493-238829עירוני קריית אתא
 בית תחתון 
50%2664-248130הפועל חיפה
47%2461-246530עירוני נס ציונה
40%2435-243130הפועל עפולה
40%2503-244930בני הרצליה
33%2598-246930הפועל גליל עליון
30%2646-248130הפועל ב"ש/דימונה
30%2553-233330הפועל אילת
לוח משחקים
  • מכבי ת"א
  • 74 - 82
  • הפועל ת"א

מניה עולה: מכבי יכולה רק להרוויח מלינהארט

הפורוורד אולי לא מוכר לחובבי הכדורסל, אך לצהובים סיכוי גבוה לגזור קופון. ההתאמה לאלופה, העלות הזולה, הקליעה מ-3. עוד גניבה לצוות הסקאוטינג?

|
נייט לינהארט. מכבי רק יכולה להרוויח
נייט לינהארט. מכבי רק יכולה להרוויח

לא מעט גבות הורמו בעקבות החתמתו של הפורוורד האמריקאי נייט לינהארט במכבי תל אביב, ועם כל הכבוד לצוות המקצועי ומערך הסקאוטינג של אלופת אירופה – בצדק.

עוד קודם לכן, עם הגעת הצדדים להבנות כספיות והדלפות פרטי העסקה והפיצוי הגרמני לרשת, אנשי מקצוע באירופה וברחבי העולם, ביניהם שחקני עבר והווה במועדון, נשארו פעורי פה לנוכח העובדות בשטח.

"מי זה, מאיפה הוא?", הפך למשפט הכי מזוהה בקרב אותם אנשים. כן, גם אוהדי מכבי. רובם, אם לא כולם. יקום אותו אוהד שצפה אשתקד במשחקים של ונציה מתחתית הליגה האיטלקית או הליגה באוסטריה, ויגיד, "אני מכיר נייט לינהארט". מכביסט ידוע טען בביטחון: "הוא לא מסיים את העונה. חודש וחצי גג והשמועות על שחרורו יתחילו לרחף".

במכבי חושבים אחרת. צוות הסקאוטינג אבי אבן ויאיר שבח, שניים שאחראים על הפלופים מילאן מצ'באן ודארקו פלאניניץ', במקרה גם חתומים על הגעתם של טייריס רייס וריקי היקמן, כך שעם קבלות קשה להתווכח. גם במקרה הזה, השניים מאמינים כי מצאו את הדבר הבא. סקופון: גם דייויד בלאט התעניין בקיץ הקודם בלינהארט וקיים שיחות עם השחקן.

בלאט (מיכה בננו)
בלאט. התעניין כבר בקיץ הקודם בלינהארט (מיכה בננו)
 

במכבי רואים ברכש הטרי כשחקן פרופיל טיפוסי של הסמול-פורוורד התל-אביבי הקלאסי. להלן הנתונים היבשים של לינהארט: לבן, קולע באחוזים טובים מחוץ לקשת, עוזר בריבאונד, בעל ראיית משחק, אינטיליגנט והמרכיב המנצח? שמאלי.

שלושת המוסקטרים שעונים על נתונים המוזכרים לעיל וקדמו לו בתפקיד? בסדר כרונולוגי: צ'אק אידסון, ניק קיינר-מדלי וג'ו אינגלס. אלא שהשלושה לא הפילו אותכם מהכסא. בעונה שקדמה להגעתם למכבי, אידסון נבחר לשחקן העונה ביורוקאפ; קיינר-מדלי, מהליגה הספרדית, נבחר לפורוורד השנה ביורוקאפ, ואינגלס נחת היישר מברצלונה החזקה. התואר היחיד בארון של לינהארט: גביע אוסטרי.

ג´ו אינגלס עובר את אלישי כדיר (יניב גונן)
ג´ו אינגלס. יש לו יותר תארים בקריירה, אבל לינהארט יצליח יותר במכבי? (יניב גונן)
 

אך לפני זה, בואו נחזור להתחלה. עשרות, אם לא מאות שמות של שחקנים זרמו למיילים של גיא גודס, אבי אבן, שמעון מזרחי וגם דני פדרמן. כמעט כל הסוכנים הציעו שחקנים, ולא אחד או שניים. מגילות עמוסות בכישרון, חלקן יותר וחלקן פחות.

מכבי בחנה אין ספור מועמדים. ממעקב רב שנתי, לצפייה בווידיאו, לטיסות חשאיות למשחקים בחו"ל, לזווית קלוז-אפ אישי בליגת הקיץ באורלנדו ולאס ווגאס, מכבי חרשה את השוק. והיו שמות טובים, שמות שתתפלאו - לא הוזכרו כלל מבין הרבים שהודלפו באתרים זרים.

גיא גודס (יוסי ציפקיס)
גיא גודס. בחר בלינהארט מבין רבים (יוסי ציפקיס)
 

מלכודת הדבש של סילבן לנדסברג
אולם מאחורי הקלעים, הבאתו של לינהארט הייתה מחושבת לא רק מקצועית וכלכלית, אלא גם כללה פן טקטי משמעותי מאוד עבור עתיד המועדון. זה שעשוי, או עלול שלא, להכליל את סילבן לנדסברג.

הפורוורד המתאזרח שיפתח את עונתו החמישית בישראל והשלישית בשורות מכבי נכנס ל-"עונת חוזה". פירוש הביטוי אומר שמדובר בעונתו האחרונה של השחקן תחת חוזה כך שעליו להוכיח עצמו במטרה לגזור קופון בקיץ הבא.

לנדסברג(יניב גונן)
לנדסברג. ניצב בשנה קריטית מבחינתו (יניב גונן)
 

מבחינת מכבי, מדובר במלכודת דבש. מחד גיסא, לייבש את לנדסברג עונה שלישית ברציפות על הספסל ולהצליף בו עם שוט כפי שעשה בלאט לאחר כל טעות תסלול את דרכו בעונה הבאה אל מחוץ לקבוצה. לאירופה, או גרוע מכך, להפועל ירושלים.

מאידך גיסא, התפוצצות של לנדסברג בזירה האירופית תגרור התעניינות עוד יותר גדולה בקרב קבוצות בעלות הון כלכלי גבוה מזה של אלופת המדינה ויקפיץ את תג המחיר של השחקן אל מעבר ליכולותיה של מכבי.

גודס בחר להמר באפשרות השנייה. ההתעקשות על ג'רמי פארגו והרצון ללכת עם ננו גיזנבורג כעוזר מאמן הוכיחו כי בניגוד לקודמו בתפקיד, גודס מקבל גב מההנהלה. הוותיקה והצעירה.

דני פדרמן (רדאד ג´בארה)
דני פדרמן. נותן גב לגודס (רדאד ג´בארה)
 

בעונתו הראשונה כמאמן של הקבוצה הכי לחוצה במדינה, עוזרו הנצחי של מאמן קליבלנד קאבלירס יפקיד את המושכות בעמדת הסמול-פורוורד בצוותא עם גיא פניני, בידי לנדסברג בן ה-24. גודס מאמין כי אחרי שנתיים רצופות בהם כמעט הוביל את הליגה המקומית בנקודות לצד שנתיים מתסכלות במכבי באופן אישי, חישלו את המתאזרח והכינו אותו לעונת הפריצה בקנה מידה אירופי.

לנדסברג עצמו נמצא בקשר ישיר עם גורמים במכבי לאורך הקיץ ונצמד לתוכנית אימונים שקיבל מהקבוצה. לנדסברג אף נכנס לכושר לקראת העונה בשלב מוקדם כשהוא מככב בליגת הקיץ החובבנית בניו יורק לצד שחקנים כמו לאנס סטיבנסון משארלוט, ג'יי.אר. סמית' מניו יורק ניקס, סמוש פארקר, עומר קוק, סטיב בארט, דלרוי ג'יימס, קרטיס קלי, ראיין פירסון, וסקוטי הופסון.

סקוטי הופסון מטביע (יניב גונן)
סקוטי הופסון. שיחק בליגת הקיץ עם לנדסברג (יניב גונן)
 

קצב החשיפה וההתקדמות של לנדסברג יכריעו כמה דקות מגרש יקבל לינהארט שבמקור הוחתם כזר שישי ואחרון בסגל. לינהארט לא מבריק בשום אספקט של המשחק, אך עושה הכל על הפרקט בצורה טובה. "הוא מביא איתו קשיחות, אנרגיות, קליעה טובה, קבוצתיות ורצון עז לנצח, לכן הוא מתאים מאוד לקונספציה של המועדון", התייחס גודס ללינהארט.

אך חשוב לזכור – הדלת למכבי כבר נסגרה עבור לינהארט. אחרי שהשחקן הגיע עם מכבי להבנות כספיות על חוזה לשלוש עונות עם נקודות יציאה בבעלות הקבוצה בכל קיץ, ארטלנד דראגונס, הקבוצה הגרמנית במדיה חתם, הערימה קשיים ודרשה פיצויים שכמעט היו זהים לסך גובה החוזה של ליהנארט.

החבילה הכוללת של לינהארט והבייאווט שהכריע את מכבי
קשה לומר אם מכבי "נבהלה", אך הצהובים נתנו הוראה לרדת מלינהארט ולחזור לשוק השחקנים המייגע. ד'שון תומאס, עומר תומאס, גארי פורבס, מייק בראמוס, ג'יימס ווייט וג'יימס נאנולי, הם חלק מרשימה מצומצת שנבחנה עם נפילתה של עסקת לינהארט. על השניים האחרונים, ווייט ונאנולי, מכבי הלכה בכל הכוח. גורמים במועדון ניהלו שיחות עם ווייט באופן אישי וכן קיבלו חוות דעת מקצועית מריקי היקמן, עימו שיתף פעולה בפזארו. ההצעה שמכבי כביכול הייתה מגישה לשחקן לא התקרבה למה שחתם בקאזאן. לגבי נאנולי, גם עם אנשיו התקיימו מגעים מתקדמים, אלא שמכבי קיבלה ברקס מה-NBA כשחקרו על אופיו של השחקן.

היקמן (יניב גונן)
היקמן. המליץ על וויט (יניב גונן)
 

בלי שום קשר, אף אחד מבורסת השמות הללו לא משתלב עם החזון המיועד ללנדסברג. רוב השחקנים צורכים כדורסל אישי, לא מתאימים ל-DNA של הקבוצה, בעלי קליעה חשודה או פשוט לא יסכימו לעלות מהספסל ולנגן כינור משני ברוטציה עמוקה. חלקם יותר אתלטיים, מוסרים ברמה גבוהה יותר, קולעים באחוזים טובים יותר, אך בחבילה הכוללת, גם הכלכלית, לינהארט הכי קסם.

מעט לאחר מכן, אחרי שהרכבת כבר יצאה מהמקום, לינהארט יצר קשר עם האלופה ועל השולחן הנוסחה שתוביל אותו לישראל. השחקן הגיע להסדר עם הקבוצה הגרמנית לפיה ישתתף מכיסוי בביי-אווט והסדר הפיצויים ובכך יחסוך למכבי סכום לא מבוטל של כסף. בוקר לאחר מכן, הצהובים הודיעו על החתמתו של האניגמה באופן רשמי והמומחים דאגו להעביר חוות דעת.

הדעות חלוקות: הפורוורד מתאים למכבי?
"נייט שחקן מוכשר יותר וטוב יותר מג'ו אינגלס, פשוט לא מדובר בשם סקסי כמו האוסטרלי ובגלל זה הוא התגלגל מתחת לראדר. הקליעה של ג'ו טובה יותר אבל נייט יתרום יותר למכבי", הגיב אקס הפועל אילת ומכבי חיפה טרנס רודריק שהעביר את עונת הרוקי בקריירה, בדומה ללינהארט, בליגה האוסטרית.

רודריק (משה חרמון)
רודריק. החמיא ללינהארט (משה חרמון)
 

באיטליה, תחנתו האחרונה בעונה שעברה, התקשו להאמין. "אין לי מילים. נייט לינהארט שהעמיד ממוצע נקודות חד ספרתי בתחתית הליגה האיטלקית, שכמעט נחתך מהקבוצה וכבר קיבל הוראה לארוז את המזוודות, חותם במכבי תל אביב. הוא שחקן בינוני שטוב לקבוצות בינוניות", אמר בנחישות גורם בכיר בכדורסל האיטלקי.

דעה נוספת טוענת כי לינהארט מתאים לתורת הסקאוטינג של מכבי, יגיע קטן ויצא גדול. "מכבי עשו עסקה גדולה עם לינהארט. יש לו אפסייד גבוה. הוא צ'אק אידסון לעניים", אמר גארד אלופת גרמניה באיירן מינכן, ברייס טיילור, שהתמודד מול לינהארט במשך שנתיים בבונדסליגה. "בגרמניה לינהארט היה מבין שחקני הכנף הטובים בליגה. הוא שומר קשוח, משחק חזק, לא יקלע בכמויות למעט הבלחה עונתית אחת או שתיים, ולא מדובר בקלע אבסולוטי. הוא כן אתלטי, מוסר טוב, יכול לשחק פיק-אנד-רול, ומאוד חכם. הוא הרול-פלייר האולטימטיבי ביורוליג", הוסיף.

"אני מאוד מופתע מהמהלך של מכבי. לינהארט הוא כישרוני אבל יש כישרוני ויש כשרוני למכבי תל אביב. לא ראיתי אותו משחק בלייב כבר כמה שנים אז אין לי דעה מגובשת כרגע", התייחס שחקנה לשעבר של ברק נתניה וגלבוע/גליל רומאו טראוויס, ששיחק במכללת אקרון ממנה יצא לינהארט.

רומאו טראוויס (עמית מצפה)
רומאו טראוויס. הופתע מהמהלך של מכבי (עמית מצפה)
 

״נייט התקשה תחילה בליגה ולקח לו שלושה חודשים להבין את הכדורסל האיטלקי אבל ברגע שלמד וצבר ניסיון היה אחד השחקנים החשובים בקבוצה״, אמר מאמנו של לינהארט בונציה, זארה מארקובסקי הוותיק. ״הופעתי לטובה מהמהלך של מכבי ואני חושב שאם נייט מגיע כשחקן שמיני ברוטציה, הוא יעשה עבודה מצויינת. לינהארט שומר קשוח, במיוחד באחד על אחד, הוא קלע טוב ויצליח אם יתאים עצמו של גיא גודס״, הוסיף.

האפסייד הגבוה על לינהארט, מכבי יכולה רק להרוויח ממנו
להוציא עונה אחת בה ירד ל-27% אחוזים ממעבר לקשת, ליהנארט שומר על יציבות בקליעה מרחוק ולאורך הקריירה העמיד ממוצע של 37.5%. מקו העונשין המצב פחות מעודד ובחמש עונות באירופה עומד על 73% כשבעונה האחרונה צנח ל-62%. לשם המחשה, דווין סמית' קלע ב-85.3% מקו העונשין ביורוליג.

המבחן החשוב ביותר שיקבע עבור מכבי הוא Value Per Money – האם ההפסד בעסקת לינהארט גדול יותר מהרווח? התשובה היא שלילית. הצהובים יכולים רק להרוויח. ליהנארט, כפי שציינו, מגיע כזר אחרון, סותם חורים, שחקן משלים. יש שיקשו על סוגייה זו ויגידו כי דווקא השחקן המשלים בסגל צריך להיות הדבק הקבוצה; אך בחוזה של 180 אלף דולר, מתוכם השחקן ממן עצמאית את עלות שחרורו מגרמניה, מכבי מקבלת זר עם אפסייד גבוה בעלות מצחיקה של כ-100 אלף דולר.

דני פדרמן ושי רקנאטי. ירוויחו גם מלינהארט? (משה חרמון)
דני פדרמן ושי רקנאטי. ירוויחו גם מלינהארט? (משה חרמון)
 

דווקא מי שנחשב למשכיל בשיטה זו הוא פדרמן ג'וניור. בעונתו הראשונה של פארגו במכבי הרוויח השחקן 250 אלף דולר, אחרי בוררות פיב"א נקבע כי עליו לפצות את הצהובים ב-250 אלף דולרים, דהיינו, פארגו שיחק בחינם.

לגבי רייס, פדרמן התעקש על סכום יציאה גבוה בחוזהו של ה-MVP של פיינל פור היורוליג שהרוויח בעונה אחת במכבי כ-450 אלף דולרים. אחרי הפיצוי שקיבלו הצהובים בעקבות יציאתו מהחוזה ומעברו לחימקי מוסקבה, מכבי נהנתה משחקן שספק גדול אם אי פעם יצליח לשחזר את עונת השיא בקריירה בעלות רטרואקטיבית של כ-150 אלף דולר.

מסקנה: המניה של ליהנארט יכולה ללכת רק בכיוון אחד, למעלה.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */