יום רביעי, 03.07.2024 שעה 02:44

באים קטנים, יוצאים גדולים: הכירו את ספליט

אם הקרואטים ינצחו זו אמנם תהיה הפתעה, אך אסור לזלזל בקבוצה שעלתה ליגה ארבע עונות ברצף ונעצרה באירופה רק מול פולהאם. הכל לקראת המשחק ב-21:30

|
ספליט חוגגת לקראת המפגש מול ב
ספליט חוגגת לקראת המפגש מול ב"ש (האתר הרשמי)

"אני לא חושב שספליט פייבוריטית לעבור את הפועל באר שבע, כי לקרואטים אין את הניסיון הדרוש במפעלים האירופים", כך מנתח העיתונאי הקרואטי בלאז דופלאנצ'יץ' מהאתר 'דלמציה ניוז' את סיכויי הקבוצה אותה הוא מסקר, לדלג מעל הקבוצה של אלישע לוי.

"הרבה אנשים בסביבת המועדון חושבים שהפועל באר שבע תעבור בסיכום צמד המפגשים, אבל המטרה של ספליט היא לנצח כדי לצאת עם מקדמה טובה לגומלין. בקבוצה גם עוקבים אחר המצב הביטחוני בישראל כדי להיערך לקראת המשחק", הוסיף דופלאנצ'יץ'.

דבריו של העיתונאי הקרואטי לא נאמרו רק כדי להנמיך ציפיות, הם באמת משקפים את ההבדלים בין הקבוצות. להוציא את דינאמו זאגרב, רייקה ולפרקים גם היידוק ספליט, הליגה המקומית בקרואטיה חלשה יותר מליגת העל והבדלי הרמות בין שתי הקבוצות די ברורים.

למרות זאת, אסור לאלישע לוי לקחת את צמד המפגשים בשאננות, כיוון שהקבוצה הקרואטית אמנם סיימה בעונה שעברה רק במקום הרביעי בארצה והעפילה למוקדמות הליגה האירופית רק בזכות הפרש שערים עדיף, אבל שיחקה באירופה לפני שלוש שנים.

פעילים במלחמת האזרחים בספרד, לחמו לצד טיטו ביוגוסלביה
RNK ספליט (בקרואטית Radnički Nogometni Klub Split, בעברית - 'קבוצת העובדים בכדורגל' או 'קבוצת הפועלים') קיימת כבר 102 שנים ונוסדה שנה אחת אחרי היריבה העירונית היידוק. למרות זאת, חניכיו של איבן מאטיץ' לא השיגו תואר משמעותי ונדדו לאורך השנים בין הליגות השונות ביוגוסלביה.

אוהדי ספליט (האתר הרשמי)
אוהדי ספליט (האתר הרשמי)
 

שני סיפורים גדולים קשרו את ההיסטוריה של קבוצת הכדורגל לאירועים ברחבי העולם; במהלך מלחמת האזרחים בספרד שהחלה בשנות ה-30 של המאה הקודמת, שחקני הקבוצה התנדבו למאבק ועמדו לצידה של הקואליציה נגד כוחותיו של פרנסיסקו פרנקו.

במהלך מלחמת העולם השנייה נהרגו 120 איש, בהם גם שחקני הקבוצה הבוגרת, עת שלחמו לצידם של הכוחות הפרטיזנים בהנהגתו של יוסיפ טיטו כנגד כוחות הציר. באותה תקופה, הקבוצה שיחקה רק שתי עונות בליגה הבכירה ביוגוסלביה ואת מרבית שנותיה העבירה בליגות הנמוכות.

קבוצת ספליט אי פעם (האתר הרשמי)
קבוצת ספליט אי פעם (האתר הרשמי)
 

המפנה הגיע באמצע שנות האלפיים, כשהקבוצה הקטנה עשתה את כל הדרך מהליגה הרביעית לליגת העל הקרואטית תוך ארבע עונות. ההצלחה לא נעצרה כאן; בעונתה הראשונה בליגה הבכירה (2010/11) תפסה ספליט את המקום השלישי והמכובד שהבטיח לה העפלה היסטורית למוקדמות הליגה האירופית.

ההצלחה הייתה כל כך גדולה, שהקבוצה הקטנטנה הייתה רחוקה רק שתי נקודות מהיריבה העירונית והמפוארת היידוק, שסיימה את אותה עונה במקום השני. ההתחלה באירופה הייתה מעולה כשבסיבוב המוקדמות הראשון דילגו הקרואטים בקלות מעל דומז'אלה מסלובניה עם 2:5 בסיכום.

מדונוביץ': "הסיכויים 50:50, הליגה הקרואטית ברמת ליגת העל"
בסיבוב השני היריבה כבר הייתה פולהאם האנגלית, אבל גם מולה עמדו הקרואטים בכבוד כשסיימו ב-0:0 בבית לפני שנכנעו בחוץ 2:0 והודחו מהמשך המשחקים. העונה, זו הפעם השנייה בה ספליט נוטלת חלק במפעלים האירופיים.

"האוהדים בספליט מאמינים שהסיכויים נוטים לטובת הפועל באר שבע ביחס של 40:60, אבל אני קרואטי ולכן אני לא אובייקטיבי וחושב שזה 50:50", אומר דראז'ן מדונוביץ' ששיחק בבאר שבע בתחילת שנות האלפיים.

האצטדיון הביתי של ספליט (האתר הרשמי)
האצטדיון הביתי של ספליט (האתר הרשמי)
 

מדונוביץ' סבור שאין הרבה הבדל בין הליגה המקומית לליגת העל: "דינאמו זאגרב ורייקה הן שתי הקבוצות הטובות בקרואטיה, אבל שאר הקבוצות במדינה הן ברמה של הכדורגל בישראל כשגם חברי הטוב בסראט עבדורחימי ששיחק בעונה שעברה בהפועל ת"א, חושב כך".

עד כמה תחלופת השחקנים בקבוצות הקרואטיות היא גדולה? הנתון הבא יעיד; אנטה ארצג בן ה-24 שגדל בספליט, הוא השחקן היחיד שנותר בהרכב הקבוצה ששיחקה באירופה לפני שלוש שנים, כששאר ההרכב השתנה לחלוטין.

ספליט הקרואטית. מחכה לב&qout;ש (האתר הרשמי)
ספליט הקרואטית. מחכה לב"ש (האתר הרשמי)
 

הסגל של המאמן בן ה-43 איבן מאטיץ', מורכב רובו ככולו משחקנים מקומיים כשרק הקמרוני הנרי בלה הוא הזר היחיד בקבוצה שנולד מחוץ למדינות יוגוסלביה לשעבר. בלה בן ה-25, פותח את עונתו השלישית בספליט, במדיה כבש בעונה החולפת ארבעה שערים ב-29 משחקים.

ווינוביץ' וביליץ' מסוכנים, גאלוביץ': "על הנייר, ב"ש פייבוריטית"
הסיפור הגדול בספליט הוא מאטה ביליץ'. החלוץ בן ה-33 שגדל ביריבה העירונית הבכירה, היידוק, חזר בעונה שעברה לעיר מולדתו אחרי 12 שנה בכדורגל הספרדי. ביליץ' שיחק בסראגוסה, אלמריה, ליידה, קורדובה וספורטינג חיחון, באחת הקריירות המפוארות של שחקן קרואטי בספרד.

מאטה ביליץ´ (רויטרס)
מאטה ביליץ´. השם החם בספליט הקרואטית (רויטרס)
 

בקריירה המפוארת של ביליץ' ניתן למצוא גם שתי זכיות בגביע הספרדי וסופר קאפ, כך שאם אלישע רוצה לעבור שלב, כדאי שישים אליו לב. הקשר אליושה ווינוביץ' שכבש ארבעה שערי ליגה בעונה החולפת, מהווה איום נוסף כשהוא מגיע מאחור.

לא תתקשו לזהות את ווינוביץ'. הקשר בן ה-28 מתהדר בזקן שלא היה מבייש את דני עמוס בעונה החולפת. יש לשים לב גם לבלם טומיסלאב גלומאץ' שמתנשא לגובה של 194 סנטימטרים ומהווה איום במצבים הנייחים של הקבוצה.

אליושה ווינוביץ´ (www.sportcom.hr)
אליושה ווינוביץ´. הקשר מסוכן כשהוא מגיע מאחור (www.sportcom.hr)
 

אני חושב שהפועל באר שבע היא עדיין הפייבוריטית", אמר הבלם ניקו גאלוביץ', "אבל זה על הנייר ולא אומר שום דבר, כי מה שחשוב הוא מה שקורה על המגרש. המונדיאל הזה הוכיח כמה כדורגל הוא בלתי צפוי. באר שבע היא קבוצה טובה יותר ממיקה ולכן מצפה לנו משחק קשה מאוד".

על הנייר ולמרות ההערכות של מדונוביץ' וחבריו הקרואטים, הפועל באר שבע צריכה לעבור את המשחק הזה בדרך לסיבוב השלישי. למרות זאת, כבר הוכח שהפתעות בכדורגל הן עניין שבשגרה ובאר שבע צריכה להישמר כדי לחזור עם מקדמה רצינית לגומלין.

אסור לפספס
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
נגןתופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
תופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */