יום שישי, 20.09.2024 שעה 00:12

פציעת כדורגלן בקב' חובבים לא תוכר כתאונת עבודה

בפס"ד שניתן בבית הדין בירושלים נקבע שאין יחסי עבודה בין שחקן לקבוצת חובבים, אלא אם כן נחתם חוזה ביניהם כשרק כך הוא יוכר ע"י ביטוח לאומי

|
הפועל מרמורק. (מערכת
הפועל מרמורק. (מערכת

פסק דין שניתן לאחרונה בבית הדין האזורי לעבודה בירושלים, אמור להדליק נורת אזהרה בפני שחקני כדורגל בליגות הנמוכות (ליגה א' ומטה), כשבמהלכו נקבע כי שחקן שמשחק בקבוצה חובבנית ללא הסכם חתום, אינו זכאי לכך שפציעה שעבר במהלך משחק/אימון, תוכר כתאונת עבודה.

מדובר בפס"ד שניתן בתביעה של כדורגלן בן 32 ששיחק בהפועל קטמון ירושלים. בסוף אוגוסט 2009 התקיים משחק אימון בין הפועל קטמון לקבוצה אחרת במהלכו נפצע השחקן בברך ונזקק לטיפול רפואי. בעקבות הפציעה הוא לא חזר יותר לשחק כדורגל.

בגין פציעתו פנה התובע לביטוח הלאומי לתשלום דמי פגיעה ונדחה משום שלטענת המוסד לא התקיימו בינו לבין הקבוצה יחסי עובד מעביד ולכן הוא לא מבוטח בביטוח לאומי. התובע ערער על החלטה זו לבית הדין האזורי לעבודה.

השופטת רחל בר"ג-הירשברג דחתה את תביעתו של השחקן הפצוע לדמי פגיעה, כיוון שבמועד התאונה הוא לא בוטח כעובד שכיר בהפועל קטמון, אז בליגה ג'.

 השופטת קיבלה את טענות קטמון, שיוצגה על ידי משרד עורכי הדין גדעון קורן ושות', כי לא התקיימו יחסי עובד-מעביד בין התובע לבין קטמון וכפועל יוצא מכך, התאונה באימון הקבוצה לא הייתה בגדר פגיעה בעבודה.

פסק הדין חידד את האבחנה בין קבוצת כדורגל מקצוענית, הנתונה לפיקוח ההתאחדות לכדורגל ואשר שחקניה ומאמניה הם עובדי הקבוצה, לבין קבוצה חובבנית, שבדרך כלל לא קשורה בחוזה לשחקניה, כמו במקרה זה. השופטת הסתמכה, בין השאר, על תמיכת ההתאחדות לכדורגל בעמדת הפועל קטמון, לפיה אין מקום להגדיר את יחסי הקבוצות החובבניות והשחקנים כיחסי עבודה, היות שרוב השחקנים מתייחסים לעיסוק זה כאל תחביב.

שחקן שעריים. (יוסי ציפקיס)
שחקן שעריים. (יוסי ציפקיס)
 

בהפועל קטמון הציגו נתונים מהם עלה שגם בפרקטיקה הבינלאומית, לפי תקנון פיפ"א, שחקנים חובבנים נוטלים חלק בקבוצה תמורת כיסוי הוצאות בלבד ומבלי להקים יחסי עבודה עם קבוצתם. הפועל קטמון גם טענה, כי קביעת קיומם של יחסי עובד-מעביד בין קבוצת חובבנים לבין השחקנים, עשויה למוטט את הליגות החובבניות שמתקיימות בעיקר מתרומות, שכן הן לא יוכלו לעמוד בנטל הכלכלי שנלווה ליצירת יחסי עבודה.

ביהמ"ש התייחס בין היתר, לכך שהשחקן נפצע באימון לפני תחילת עונת המשחקים, לגילו של השחקן שהיה קרוב ל-32, לכך שעבד בעבודה קבועה, לא התפרנס מכדורגל, לא קיבל תלוש שכר מהקבוצה ואף לא הובטח לו שכר עבודה קבוע, סוגיות אלו הכריעו את הכף כי לא התקיימו יחסי עובד-מעביד בין התובע לבין הפועל קטמון. בנסיבות אלו לא הוכרה התאונה שאירעה לו כפגיעה בעבודה לפי החוק.

עו"ד גדעון קורן, שייצג את קטמון, דיבר על הנושא: "לפסיקת בית הדין צפויה להיות השפעה על מעמדם וזכויותיהם של אלפי שחקני כדורגל לא מקצוענים. אם שחקנים אלה לא ידאגו להסדיר את הסכם אל מול המועדון, הם יכולים למצוא עצמם בסיטואציה לא נעימה במקרה של פציעה בזמן משחק או אימון".

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */