יום שבת, 06.07.2024 שעה 02:16

הולך בדרכו: מסי ממשיך במרדף אחרי מראדונה

כוכב ארגנטינה במונדיאל 2014 יודע שזכייה בטורניר הנוכחי תקרב אותו למעמד של אליל ילדותו. הדמיון והשוני בין הענקים. דברו בטריבונה של ווינר

|
מראדונה ומסי. לאחד יש גביע, לשני גם?
מראדונה ומסי. לאחד יש גביע, לשני גם?

ליונל מסי יעמוד הערב (ראשון) ב-22:00 למשחק מול נבחרת גרמניה בגמר מונדיאל 2014, כשהוא יוכל אחת ולתמיד להוכיח ללא מעט ספקנים, שהוא מסוגל לעשות את מה שדייגו מראדונה עשה ב-1986 ולסחוף את ארגנטינה לזכיה ראשונה לאחר 28 שנים עקרות.

התשובה לשאלה מי טוב יותר מבין שני מספרי ה-10 של האלביסלסטה כנראה שלעולם לא תוכרע, אך אם תשאלו את שניהם, הערכה ההדדית בינהם לא נפגעה ולו לרגע מהיריבות הספורטבית המופלאה.

אחד המעריצים הגדולים ביותר של מסי הוא לא אחר מאשר דייגו מראדונה עצמו; האחרון עוד הספיק אפילו לאמן את הפרעוש במונדיאל 2010, כאשר הנבחרת הודחה בבושת פנים לאחר ההפסד כואב 4:0 לגרמניה.

משחקן ספסל במונדיאל 2006, לציפייה והאכזבה ב-2010
במונדיאל הראשון שלו ב-2006, הפרעוש היה רק בן 19 ושימש כשחקן ספסל בנבחרת הארגנטינאית אותה אימן באותה תקופה חוסה פקרמן. מסי כבש את שערו הראשון במשחק הניצחון הגדול 0:6 על נבחרת סרביה, אך חוץ מזה הוא לא הותיר חותם; הוא פתח במשחק אחד בלבד ובהדחה של האלביסלסטה ברבע הגמר מול גרמניה, איננו נטל חלק.

ארבע שנים לאחר מכן, במונדיאל 2010, רמת הציפיות מהשחקן הייתה כבר גדולה הרבה יותר. אם ב-2006 אף אחד לא בנה על השחקן, הפעם הסיפור היה שונה לחלוטין. בגיל 23 ליאו כבר היה נחשב למנהיג בקבוצה של דייגו מראדונה, שראה בו כיורשו הטבעי.

אך ציפיות לחוד ואכזבות לחוד. הנבחרת הגרמנית הייתה שוב זו שמנעה מהחלום של דייגו וליאו להתגשם, כשהדיחה את נבחרתם שוב בשלב רבע הגמר לאחר הפסד צורם.

 
 

הפרעוש זכה אמנם בכל תואר אישי וקבוצתי, אך בסופו של דבר מבקריו הגדולים תמיד טענו שאם הוא רוצה להגיע ל"גדולה" של מראדונה עליו להראות יותר מנהיגות ואופי במשחקיה של הנבחרת הלאומית, בה הוא נהג להיעלם לא מעט. במונדיאל הנוכחי מסי אמנם מוכיח הרבה יותר בגרות ואופי, אך למרות ההגעה לגמר לא הרבה אנשים נותנים סיכוי לנבחרת של אלחנדרו סבאלה, שהייתה עסוקה ברוב שלבי הטורניר בהתגוננות.

הכירו: השיר שכבש את רחובות ברזיל

מסי לאחר ההדחה ב-2010 (רויטרס)
מסי לאחר ההדחה ב-2010 (רויטרס)
 

קפטן בגיל 25, השערורייה במקסיקו 86 ושירת הברבור ב-94
המונדיאל הראשון של דייגו מראדונה היה ב-1982 בספרד, כשהיה בן 22 בלבד. מראדונה ששיחק באותה העת בבוקה ג'וניורס, נחשב כבר בגילו הצעיר לאחד השחקנים החשובים בסגל של ארגנטינה. מראדונה פתח בכל המשחקים, כבש שני שערים, אך לא הצליח להושיע כשהאלביסלסטה הודחה בשלב הבתים השני, כשסיימה האחרונה בבית עם ברזיל ואיטליה.

מראדונה במשחק ההפסד מול ברזיל ב-1982(מערכת ONE)
מראדונה במשחק ההפסד מול ברזיל ב-1982(מערכת ONE)
 

במונדיאל 1986 במקסיקו הסיפור של דייגו כבר נכנס לאגדות. מראדונה אמנם נחשב כבר לאחד השחקנים הגדולים בעולם הכדורגל ואף שימש כקפטן הנבחרת כבר בגיל 25, אך את מה שקרה במשחק רבע הגמר מול אנגליה באותו טורניר אף אחד לא יכל היה לחזות.

מראדונה באחד הרגעים המפורסמים המונדיאל (מערכת ONE)
מראדונה באחד הרגעים המפורסמים בתולדות המונדיאל (מערכת ONE)
 

בדקה ה-51 במשחק רבע הגמר, הגיע הרגע השערורייתי ביותר בתולדות המונדיאלים כאשר הקשר הכניע את שוערה של נבחרת אנגליה, פיטר שילטון, כשהוא מכניס את הכדור בעזרת ידו אל השער, שכונה מאוחר יותר כ"יד האלוהים". מאוחר יותר המאסטרו כבש את שער הסללום המפורסם שלו ולקח את הנבחרת עד למשחק הגמר בו היא גברה על מערב גרמניה 2:3.

מראדונה ברגע הזכייה  המתוק במונדיאל 1986 (מערכת ONE)
מראדונה ברגע הזכייה המתוק במונדיאל 1986 (מערכת ONE)
 

במונדיאל 1990 מראדונה לא היה רחוק משיחזור ההישג כשמי שמנעה ממנו זכייה הייתה לא אחרת מאשר מערב גרמניה, שנקמה על ההפסד בגמר הטורניר הקודם. סוללת הכוכבים של המנאשפאט, בראשותו של המאמן פרנץ בקנבאואר, מנעה זכייה שנייה רצופה מארגנטינה כשניצחה אותה 0:1.

מראדונה במשחק ההפסד בגמר מול גרמניה בגמר 1990 (מערכת ONE)
מראדונה במשחק ההפסד בגמר מול גרמניה בגמר 1990 (מערכת ONE)
 

מונדיאל 1994 היה שירת הברבור העצובה של מראדונה. השחקן כבש שער במשחק נגד יוון ולאחר משחקו השני מול ניגריה, בבדיקה שנעשתה לו נמצא סם מסוג אפדרין, שסיים את הטורניר לכוכב. דייג נזרק מהטורניר ונבחרת ארגנטינה שלא התאוששה מהמקרה הודחה בשלב שמינית הגמר על ידי רומניה.

מראדונה בתחילת הנפילה במונדיאל 1994 (רויטרס)
מראדונה בתחילת הנפילה במונדיאל 1994 (רויטרס)
 

המקרה הזה הוא בדיוק ההבדל בין ליונל מסי ודייגו מראדונה. אם מראדונה היה נחשב לטיפוס שבעברו אהב להחליף נשים כמו גרביים ואת האהבה לקוקאין הוא לקח רחוק מאוד, אז מסי הוא בדיוק ההפך הגמור. הבחור שתחביביו העיקרים הם הוצאת הכלב ושנת צהרים טובה, מראים על השוני הרב בין השניים.

האוייבת המשותפת – גרמניה
קו משותף שהשניים חולקים הוא היריבות הבלתי נגמרת עם נבחרת גרמניה/מערב גרמניה. אם מראדונה זכה בתואר המונדיאל הראשון שלו ב-1986 מול המנשפאט והפסיד להם את השני בגמר ארבע שנים לאחר מכן באיטליה, אז ליאו מסי יוכל במשחק הגמר הקרוב להיות מודח בפעם השלישית ברציפות על ידי אותה הנבחרת.

בפעם היחידה שהשניים שיתפו פעולה זה נגמר אפילו רע יותר. במונדיאל 2010 הארגנטינאים ספגו תבוסה קשה מהנבחרת הגרמנית, שגרמה לפיטוריו של מראדונה מיד לאחר מכן ופקפוק הבלתי פוסק ביורשו, מסי, ביכולות שלו לקחת את האלביסלסטה לזכייה נוספת.

מסי ינסה לעשות הכל בשביל שהפוזה המוכרת הזאת לא תחזור על עצמו (רויטרס)
מסי ינסה לעשות הכל בשביל שהפוזה המוכרת הזו לא תחזור על עצמה (רויטרס)
 

בטורניר ב-2010 הייתה ציפייה גדולה מאוד מהאלביסלסטה. הדחה נוספת ברבע הגמר לא התקבלה בחשבון ומשום כך הוחלט על הבאתו של האליל הארגנטינאי, דייגו מראדונה, שנתיים קודם לכן. מראדונה אמנם לא היה מנוסה בתור מאמן, אך האמונה במדינה הדרום האמריקאית הייתה, שנסיונו העצום בתור שחקן והקשר הטוב עם כוכב הקבוצה, מסי, תעשה את ההבדל ותיקח את הנבחרת עד הסוף. אך ציפיות לחוד ואכזבות לחוד.

מראדונה לאחר ההדחה לגרמניה במונדיאל 2010 (רויטרס)
מראדונה לאחר ההדחה ברבע הגמר לגרמניה במונדיאל 2010 (רויטרס)
 

הגמר שצריך לעשות את ההבדל
כנראה שהשאלה "מי יותר טוב?” לא תענה לעולם, אך גמר המונדיאל הקרוב מול גרמניה יוכל לתת לליאו מסי את הכבוד שלו זכה דייגו מראדונה כשחקן. הפרעוש, שעשה כמעט הכל בכדורגל העולמי יודע שזכייה בטורניר הקרוב היא הכרחית, אם ברצונו להיכלל באותו המקום שנמצא דייגו, ששינה את פני הכדורגל עם הזכייה במונדיאל 1986.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */