יום שבת, 06.07.2024 שעה 00:17

לעד בצל: התווית שרודפת את צמד המולרים

הסיומת היא התכונה שמגדירה את צמד המולרים, שכיכבו בהפרש של 40 שנה. האחד הביא גביע בצל בקנבאואר, השני מככב בתוך מכונה משומנת. מי גדול יותר?

|
תומאס מולר וגרד מולר
תומאס מולר וגרד מולר

בעולם הכדורגל המורכב של ימינו, חייו של כדורגלן בנויים מסופרלטיבים. “ענק", “מדהים", “הטוב בעולם" וכו' שמורים בד"כ לליונל מסי וכריסטיאנו רונאלדו בהווה ולפלה ודייגו מראדונה בעבר. את הסופרלטיב המעליב קצת, “אנדרייטד" אפשר לשייך באותו הקשר לשני שחקנים עם שם וגורל דומה – גרד ותומאס מולר.

הנתונים היבשים זהים. מדובר קודם כל בגולרים, בעלי התמצאות ברחבה, קור רוח מול השער, סיומת קטלנית ויכולת להתעלות במשחקים וטורנירים גדולים. אז למה אנדרייטד אתם שואלים? לא בטוח שיש תשובות.

גרד, או גרהרד מולר אם תתעקשו, היה אחד מעמודי התווך של אחת הנבחרות הגדולות בהיסטוריה של המשחק. החלוץ שנולד בנורדלינגן שבגרמניה ב-3 בנובמבר 1945 הוא ללא ספק אחד הגולרים הגדולים בהיסטוריה של המשחק.

מולר גדל בנורדלינגן, אך כבר בגיל 19 הגיע לבאיירן מינכן והחל בדרכו להפוך לאגדה. לא פחות מ-398 שערים כבש מולר ב-453 הפעמים שלבש את מדי הבווארים. אמנם המשחק היה קצת שונה אז והחלוצים נטו לחגוג, אך מדובר בהישג חסר כל קנה מידה.

מולר. חדות מול השער (רויטרס)
מולר. חדות מול השער (רויטרס)
 

ההצלחה הגיעה גם לנבחרת וההישגים החלו להגיע בשנות השבעים. מונדיאל 1970 יהיה זה שמולר יזכור כל חייו. החלוץ פתח עם שער ניצחון מול מרוקו ועבר לשלושער מול בולגריה ופרו כדי לסיים את שלב הבתים עם שבעה שערים.

מולר כבש את שער הניצחון בהארכה על אנגליה בשמינית הגמר והוסיף צמד נגד איטליה בחצי, רק כדי לראות את ריברה כובש דקה אחריו בהארכה כדי לשלוח את האיטלקים לגמר מול ברזיל. החלוץ האימתני כבש 10 שערים בטורניר והפך לאגדה מהלכת.

יורו 1972, בו השתתפו רק 4 נבחרות, הלך למערב גרמניה כשמולר כובש צמדים ב-1:2 מול בלגיה בחצי הגמר וב-0:3 על האיחוד הסובייטי בגמר.

גרד מולר (GettyImages)
גרד מולר. כוכב עוד בשנות העשרה (GettyImages)
 

האגדה התבססה כשמולר הוליך את מערב גרמניה לזכייה בגביע העולם ב-1974, במהלכו כבש ארבעה שערים, כולל כמובן שערים ברבע, בחצי ובגמר עצמו. הסיומת הקלינית, השערים והקלאסה תמיד היו שם, אך כך גם פרנץ בקנבאואר.

הקייזר תמיד שם את מולר בצל והשערים הרבים התגמדו לצד יכולות הפליימייקינג של הליברו המפורסם. מולר אגדה שכבשה 14 שערים במונדיאל, הוא מדורג שלישי ברשימת כובשי כל הזמנים בטורניר ושמו יזכר לעד. עם זאת, תמיד יהיה שם את ה"אבל" הזה, שאומר שבקנבאואר תמיד היה שם לפניו, מה שהופך אותו, לצערו, לקצת אנדרייטד.

40 שנים בדיוק לאחר ההופעה הראשונה של מולר במונדיאלים, עשה זאת מולר אחר. תומאס , רק בן 20, עלה בהרכב של גרמניה מול אוסטרליה ובדקה ה-68 כבש את שערו הראשון בטורניר ב-0:4 על האוזיס. אגב, 46 דקות מוקדם יותר כבש מירוסלב קלוזה, שלימים יהפוך למבקיע הגדול ביותר במונדיאלים, נכון לעכשיו.

גרד מולר (מערכת ONE)
גרד מולר. סיומת קלינית (מערכת ONE)
 

מולר נולד ב-13 בספטמבר 1989 בווילהיים. בגיל 11 הגיע לאקדמיית הנוער של באיירן מינכן וב-2008 עלה לבוגרים. קראתם נכון, שנתיים בלבד לאחר שחגג בכורה בבוגרים הפך לשחקן שפותח בהרכב גרמניה במונדיאל.

אותו טורניר המשיך נהדר מבחינת מולר. הקשר/חלוץ כבש צמד בלתי נשכח ב-1:4 על אנגליה בשמינית הגמר, במשחק שכלל את שערוריית השער של פרנק למפארד, פתח את הסכר ב-0:4 על ארגנטינה ברבע, אך לא יכול היה לסייע בהפסד לספרד בחצי.

לקינוח, הוסיף שער ב-2:3 על אורוגוואי במשחק על המקום השלישי כדי להתבסס עם חמישה שערים במונדיאלים, בגיל 20 בלבד. עם זאת, מהמונדיאל ההוא יזכרו, בהקשר של גרמניה, את הפריצה המטאורית של מסוט אוזיל, שנקנה לאחר מכן על ידי ריאל מדריד.

תומאס מולר. קריירה קצרה ומפוארת (רויטרס)
תומאס מולר. קריירה קצרה ומפוארת (רויטרס)
 

מולר המשיך להוסיף תארים בזירה המקומית ולמרות טורניר לא טוב ביורו 2012, השתייך לנבחרת שהגיעה חצי הגמר.

למונדיאל הנוכחי הגיע מולר שוב בשיא הכושר ורגע לפני הגמר ברשותו 10 שערים, רק 4 פחות ממולר ה-”מקורי" ו-6 פחות בלבד מקלוזה, ששבר את השיא של רונאלדו האגדי בראש מלכות השערים.

גם הפעם, למרות המשחקים המצויינים של מולר והשערים המנצחים שלו מול פרטוגל וארה"ב והשער שהתחיל את הטרגדיה הברזילאית ב-7:1, נבחרת גרמניה תיזכר במונדיאל הזה כ-”קבוצה" בין נבחרות של כוכבים בודדים.

מולר והחברים מגרמניה חוגגים. בדרך להישג אישי מדהים (רויטרס)
מולר והחברים מגרמניה חוגגים. בדרך להישג אישי מדהים (רויטרס)
 

שוב, המולר התורן לא מקבל את ההערכה הראויה לו, למרות שעל פניו הוא סוחב נבחרת שהציגה כדורגל די בינוני להוציא את המשחק מול ברזיל, כמעט לבדו אל הגמר. מולר, קשר בתחילת הקריירה, מוצב כחלוץ יחיד וסוחב כמעט לבדו את החוד הגרמני. ההבדל הבולט בינו לבין גרד הוא העובדה שהוא שיחק כקשר ונחשב לשחקן יותר טכני וקצת יותר מגוון.

אין ספור תארים מתחלקים בין המולרים. גרד זכה בארבע אליפויות, ארבעה גביעים, שלושה גביעי אירופה וגביע המחזיקות לצד הזכייה בגביע העולם וביורו.
בקריירה הקצרה של תומאס, יש לו כבר שלושה דאבלים עם באיירן, שני סופר קאפ, ליגת האלופות וגביע העולם לקבוצות, אך עם זאת, אולי בגלל התפיסה המעוותת של מה הוא כוכב, בימינו, שניהם ישארו לעולם "אנדרייטד", אך לגמרי לא בצדק.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */