יום שני, 08.07.2024 שעה 09:50

שוער עולה: נוייר מגדיר מחדש את חוקי המשחק

האיש בין הקורות של גרמניה המציא תפקיד חדש: שוער/בלם. היציאות ההרתפקניות הצילו את המאנשאפט באין ספור מקרים במונדיאל. אומץ או טפשות?

|
נוייר בעוד יציאה הרפתקנית (רויטרס)
נוייר בעוד יציאה הרפתקנית (רויטרס)

אם תשאל אדם ברחוב מה לדעתו המאפיין העיקרי של שוער, רוב הסיכויים שהוא יגיד שהוא צריך להיות "משוגע". הרי עד כמה אדם שמוכן לקפוץ לתוך רגליים של שחקני כדורגל יכול להיות שפוי. אבל, תמיד בכל כלל יש יוצא מן הכלל ולקטגוריה הזאת נכנס מנואל נוייר. שוער שאוהב להישאר מחוץ לאור הזרקורים ומעדיף לעשות עבודה שקטה על המגרש.

כאשר מדברים על נבחרת גרמניה בדרך כלל אוהבים לדבר על תומאס מולר, מסוט אוזיל, בסטיאן שוויינשטייגר, מריו גצה ואחרים, אבל אין ספק שאחד מעמודי התווך של המאנשאפט הוא השוער המוכשר של באיירן מינכן. נוייר הוא למעשה אחת הסיבות לכך שגרמניה הגיעה לאן שהגיעה במונדיאל.

במהלך שמינית הגמר מול אלג'יריה נוייר הוכיח, ולא בפעם הראשונה, את היכולות המצוינות שלו. הנבחרת של ואהיד חלילודז'יץ' שיחקה כדורגל אטרקטיבי וכמעט הצליחה לרשום הדחה סנסציונית של הגרמנים, אבל נוייר, שתפקד למעשה במהלך ההתמודדות בתור בלם שלישי, עצר את ההתקפות של אלג'יר פעם אחר פעם. במהלך המשחק הוא נגע בכדור 21 פעמים מחוץ לרחבה, נתון מדהים בהתחשב בעובדה שמדובר בשוער.

לא תמיד זה נגמר טוב. ב-2011 ברבע גמר ליגת האלופות נוייר יצא בשניות הראשונות ונגח כדור שהגיע עד דיאן סטנקוביץ', שכבש בוולה מהחצי.

נוייר אמנם לא נולד עם כפית זהב בפה, אבל המילים נולד עם כדור בפה בהחלט נכונות לגביו. כבר בגיל שנתיים קיבל את הכדורגל הראשון שלו ואהבתו לענף רק הלכה וגדלה. כאשר היה ילד היה משחק כדורגל ברחובות עיר הולדתו, גלזנרקירשן, עם אחיו, מרסל, ושניהם הפכו את הספורט לקריירה. בעוד שמרסל הפך מאוחר יותר לשופט כדורגל, נוייר התמקד בלשחק במועדון הכדורגל האהוב עליו, שאלקה 04.

 
 

הוריו הפכו אותו לחבר עמותת האהודים של שאלקה כבר בגיל חמש וכך חלק מאנשי הקבוצה החלו להכיר אותו. כבר אז הוא סומן, לא רק בתור אוהד מן השורה, אלא גם בתור כדורגלן. בהתאם לכך, הוא נקלט באקדמיה של הקבוצה. למרות ההתחלה המבטיחה, התקשה השוער להתמיד בלימודיו וכמעט נשר מבית ספר, אבל שיתוף פעולה מוצלח בין המועדון לבית ספרו, הוביל לכך שהוא סיים את לימודיו.

גיבור ילדותו של השוער הכישרוני היה יינס להמן ומבחינתו היה זה חלום לעמוד בשער של הקבוצה שבה שיחק גיבורו. בגיל 20 החלום הוגשם באופן רשמי כאשר ערך את הופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה הבוגרת. היכולת המצוינת הקנתה לו מקום קבוע בהרכב של הקבוצה מגלזרקישן ומהר מאוד הסקאוטים של הקבוצות הגדולות רצו להחתים את מי שזכה לכינוי "קסיאס הגרמני".

קסיאס. גם הוא בין המחמיאים (GettyImages)
קסיאס. גם הוא בין המחמיאים (GettyImages)
 

ב-7 ביוני בשנת 2011, עבר השוער בן ה-28 לבאיירן מינכן תמורת סכום מטורף של כ-30 מיליון דולר והפך למעשה לשוער השני היקר בעולם אחרי ג'יאנלואיג'י בופון. יומיים אחרי החתימה אמר עליו שוער ריאל מדריד, איקר קסיאס: “יש לו רפלקסים מהירים, מיקום טוב והוא קורא את המשחק בצורה מושלמת". ואכן, הוא השאיר את חותמו בבאיירן מינכן כבר בתחילת הקדנציה שלו ותוך מספר שבועות שבר את שיא הדקות של המועדון הבווארי באי ספיגת שערים והעמיד אותו על 1,000.

תחילת התקופה של נוייר בדי רוטן הראתה באופן סופי את ההתאמה בינו לבין הקבוצה של פפ גוארדיולה. בתור אחד שאוהב לחיות מחוץ לאור הזרקורים, האווירה השקטה במינכן עשתה לו טוב. "האנשים ברחוב רק אומרים שלום ומאפשרים לי להמשיך ללכת", התייחס נוייר לחייו בעיר והוסיף: "הם לא לוקחים הרבה תמונות ומאפשרים לי לחיות בשלווה. לדעתי זה דבר טוב. המנטליות הבווארית מתאימה לי מאוד".

יינס להמן. הגיבור של נוייר (רויטרס)
יינס להמן. הגיבור של נוייר (רויטרס)
 

החיים השקטים בבאווריה והאופי השקט של נוייר תואמים גם לזוגיות שלו עם הדוגמנית קתרין גליך. הזוג מתחבא מעיני המצלמות, לא מתראיין הרבה לכלי התקשורת ולא מספק הרבה חומרים לצהובונים. במהלך הראיונות המעטים שהזוג כן עורך עם כלי תקשורת שונים, הם נמנעים משיחות על מערכת היחסים שלהם.

נראה שהשקט שמקרין נוייר הוא בדיוק מה שיואכים לב צריך מול צרפת על המגרש. אחרי ה-1:2 על אלג'יריה, ציין השוער כי "אף אחד משחקני הנבחרת לא מרוצה מהיכולת שהפגנו במשחקים האחרונים, אבל בסופו של דבר מה שמשנה זאת התוצאה הסופית". ההתייחסות של נוייר למבחן התוצאה לא מונעת ממנו מלהיות דרוך לקראת ההתמודדות מול צרפת.

שחקני באיירן חוגגים. נויר משתלב היטב במכונה (רויטרס)
שחקני באיירן חוגגים. נויר משתלב היטב במכונה (רויטרס)
 

"צריך לזכור שצרפת היא נבחרת חזקה, מגוונת ומאוד מסוכנת", הוסיף השוער. ואכן, היכולת שהפגינו המאנשאפט במשחקים האחרונים שלהם לא תספיק מול הטריקולור, אבל אם יש משהו שיואכים לב יירצה שיישאר בדיוק כמו במפגש מול האלג'יראים, זו היכולת של השוער השקט. כך, לפחות בפן ההגנתי, הוא יוכל להרגיש בטוח.

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */