יום שישי, 20.09.2024 שעה 00:23

בקצב הסמבה: ההצגה כבר בדרך לשבור שיאים

חגיגת הכדורגל נמשכת בקצב של 3.5 שערים למשחק. המשחקים הגדולים, ההפתעות, הדרמות והנתונים: מאז 1954 לא היה טורניר עם ממוצע שערים גבוה יותר

|
ניימאר חוגג. קצב הסמבה שולט (רויטרס)
ניימאר חוגג. קצב הסמבה שולט (רויטרס)

עולם הכדורגל בפרט והספורט בכלל עוצר את נשימתו מידי ערב ולילה, כל פעם מחדש ורק מסיבה אחת: פסטיבל הכדורגל המושלם שאנו זוכים לראות בימים אלו בברזיל. המונדיאל הגדול לו חיכינו במשך ארבע שנים ארוכות, סוף סוף הגיע, ובענק.

עד כה ראינו שמונה משחקים, 16 נבחרות שנלחמו ראש בראש וסיפקו לנו הצופים בכל רחבי תבל, פסטיבל כדורגל מהאגדות. בשמונת המשחקים הראשונים קיבלנו כמות שערים מטורפת, דרמות גדולות, גיבורי ניצחון, הפתעות מדהימות שהשאירו אותנו פעורי פה לא פעם, גם טעויות שיפוט כבר ראינו אבל מעל הכל זכינו לראות כדורגל משובח.

ברזיל לא אכזבה. ארץ הסמבה הנצחית, המקום שטוף השמש והריקודים ואולי המדינה החשובה ביותר בהיסטוריה של הענף עמדה במשימה ובגדול. הכדורגל השמח, ההתקפי, היפה והמרגש, שונה מכל טורניר גדול שראינו בעבר ונראה כאילו כל הנבחרות שלוקחות חלק בחגיגה הגדולה פשוט נדבקו "בחיידק" הברזילאי. ארץ הסמבה מציגה: כדורגל סמבה.

כבר במשחק הפתיחה, שמבחינת כדורגל בלבד היה החלש ביותר עד כה, קיבלנו ארבעה שערים שנתנו את האות לפתיחת החגיגות. המארחת ואחת המועמדות הטובות ביותר לזכייה בגביע העולם, ברזיל, עמדה בלחץ וגם כוכבה הצעיר, ניימאר, לא אכזב את מיליוני האוהדים כשכבש צמד במשחק הבכורה שלו בבמה הגדולה מכולם, בדרך להוביל את ברזיל ל-1:3 על קרואטיה.

ניימאר חוגג (GettyImages)
ניימאר חוגג. היהלום הצעיר עמד בלחץ (GettyImages)
 

הפסטיבל נמשך עם משחק קיצבי ונהדר בו מקסיקו ניצחה 0:1 את קמרון ואם צוות השיפוט לא היה מתעקש להרוס לנו את הקרנבל היינו זוכים בעוד שני שערים חוקיים שנפסלו.

ואז הגיעה המנה העיקרית. הולנד התעללה באלופת העולם ונקמה בספרדים על ההפסד בגמר המונדיאל הקודם עם 1:5 משוגע ומוצדק שגם ראש האוהדים ההולנדים לא היה מעז לחלום על נקמה טובה יותר. האורנג׳ מחצו את הספרדים ההמומים והנחילו להם מכה שאולי לא יצליחו להתאושש ממנה בזמן. מעבר לתוצאת הסיום המוחצת, הספרדים נותרו עם זיכרון מר אחד שלא יחלוף בקרוב.

ואן פרסי חוגג עם ואן חאל (GettyImages)
ואן פרסי חוגג עם ואן חאל ע"ח הספרדים (GettyImages)
 

הספרדים ספגו בכל שלושת הטורנירים האחרונים בהם גם זכו, שישה שערים סך הכל ובמשחק אחד מול חברתו של לואיס ואן חאל, אלופת העולם הוציאה מהרשת כמעט את אותה הכמות. הלה רוחה הפכה לאלופת העולם החמישית סה"כ שמפסידה את משחק הפתיחה. ב-1950 הייתה זאת אורוגוואי שהפסידה את משחק הפתיחה בתור אלופת העולם, ארגנטינה הפסידה ב-1982 וב-1990 וצרפת הפסידה ב-2002. ויסנטה דל בוסקה יוכל להתנחם בעובדה כי ההפסד הגדול ביותר בהיסטוריה של הספרדים לא רשום על שמו. ב-1950, הספרדים הובסו 6:1 לברזיל והפעם הם "רק" התקרבו למפלתם הגדולה מאז.

אבל לא רק ספרד. הנבחרות שסומנו לפני תחילת הטורניר כפייבוריטיות ברורות, נחלו כבר בשבוע הראשון למונדיאל הפסדים צורמים וההפתעות עוד רחוקות מלהסתיים. אין לדעת לאן משחקים ילכו וגם נבחרות כמו קוסטה ריקה מצליחות לסחוף ולרגש את כולנו כשהשאירו את ליבם וגופם על המגרש ב-1:3 הענק על אורוגוואי. חשוב לזכור שכמו ספרד, גם אורוגוואי עוד הובילה במשחק שלה אך האנדרדוג הלוחם מן הצד השני לא התרגש מהפיגור המוקדם.

איקר קסיאס.  (רויטרס)
איקר קסיאס. היה שמח לשכוח את המשחק הזה (רויטרס)
 

גם ה-0:3 המבריק של קולומביה על יוון הפיל את אחרון המהמרים מהכיסא. נבחרת יוון שספגה סך הכל ארבעה שערים בטורניר המוקדמות וידועה שנים במשחק ההגנה המשובח שלה, הגיעה לארץ הסמבה ונשברה לחלוטין. הבית כמו כל הבתים כמובן עוד פתוח ומוקדם לצאת בהצהרות והיוונים עוד יכולים להתאושש מהמכה הכואבת שספגו.

המשחק שבו איטליה ניצחה את אנגליה 1:2, סיפק קרב כדורגל משובח ומעט מפתיע. שתי הנבחרות שכבר מזמן לא נוצצות, הציגו משחק מהיר וקצב גבוה, הרבה עניין ומתח ומריו באלוטלי אחד שכבש את שער הניצחון למרות שלא היה במשחק בכלל. אנדראה פירלו הבלתי נגמר סיפק עוד ניהול משחק מבריק והוליך את חבורתו של פראנדלי צעד נוסף לעבר שמינית הגמר. האנגלים מנגד, כבר הבינו ממזמן שהם לא מועמדים אמיתיים לזכות בגביע ואולי דווקא הורדת הלחץ מגבם עזרה לשחקנים של רוי הודג'סון. הדור הצעיר שכובש את הממלכה הבריטית היה נהדר גם במשחק הפתיחה וניתן לצפות מראחים סטרלינג, דני וולבק ודניאל סטארידג' להוביל את נבחרת שלושת האריות לעתיד טוב יותר.

אוהדי איטליה חוגגים. החגיגה הזאת של כולנו (רויטרס)
אוהדי איטליה חוגגים. החגיגה שייכת לכולנו (רויטרס)
 

עד כה נערכו שמונה משחקים בהם הובקעו לא פחות מ-28 שערים. נתון מפחיד לכל הדעות. ממוצע השערים בברזיל עומד על 3.5 שערים למשחק ואנחנו רק בשלב הבתים. לצורך השוואה, המונדיאל בשנת 1998 שנערך בצרפת הניב את כמות השערים הגבוהה ביותר בהיסטוריה של הטורניר עם 171 שערים ממוצע השערים בטורניר בו זכתה גם צרפת עמד על 2.67 שערים למשחק.

למעשה, מאז המונדיאל של שנת 1954 בו זכתה גרמניה המערבית וממוצע השערים בו עמד על 5.38 למשחק (שיא כל הזמנים), שום גביע עולמי לא סיפק לנו כמות כזו גדולה של שערים כשהממוצעים לאורך השנים נאים סביב השניים וחצי שערים למשחק. בדיוק שער אחד פחות מהתענוג הברזילאי. במונדיאל 2010 שנערך בדרום אפריקה הובקעו אחרי שמונה משחקים 13 שערים בלבד, שהם פחות מחצי מהכמות במונדיאל הנוכחי ולנו נותר לקוות שהמונדיאל רק יימשך ככה.

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */