יום רביעי, 03.07.2024 שעה 14:27

עוני ועבודה בשדות: דני אלבס חוזר לשורשים

המגן, שחולם להוביל את ברזיל לזכייה במונדיאל, גדל בתנאים קשים אך הצליח כנגד כל הסיכויים. תחקיר של ה-BBC ניסה להתחקות אחר אלבס הילד

|
אלבס עם הבננה.
אלבס עם הבננה. "הוא מאוד רגוע"

מגנה הימני של ברצלונה ונבחרת ברזיל, דני אלבס, נחשב לאחד הטובים בכדורגל העולמי, וכיאה לכך מרוויח כ-120 אלף פאונד בשבוע. אבל כמו ברזילאים רבים, ההצלחה של אלבס עברה דרך ילדות קשה של עוני. תחקיר של ה-BBC נותן הצצה לילדות של אלבס ולמאבקו הקשה להצליח כנגד כל הסיכויים.

המגן, שכרגע נמצא עם נבחרתו במונדיאל הנערך בארצו, נולד בז'ואזיירו, עיר בצפון-מזרח ברזיל הממוקמת במדינת בהאיה. 

כמה קשה הייתה ילדותו? מספיק שנגיד שבמקום שערים סטנדרטיים אלתרו ילידי המקום מסגרות מכמה קורות עץ, שנעטפו בקצוות בענפים ונדחפו לתוך האדמה.

אלבס, בנו של החקלאי סאו דומינגוס ואחד מחמשה אחים, נולד באיזור כפרי שבו שימש הכדורגל כמפלט לתושבים המקומיים אחרי יום קשה של עבודה בשדות.

"הוא היה נכנס לשדה עם מצ'טה על גבו", סיפר שכנו, "הרבה אנשים כאן עובדים בשדות. כשחושבים על צפון-מזרח המדינה, מדמיינים אדמה יבשה ועוני".

השער המאולתר (רויטרס)
אחד מהשערים המאולתרים בז`ואזיירו
 

אלבס הוא אחד מיחידי הסגולה שיצאו מהאיזור והצליחו - דבר לא ברור מאליו לנוכח הדעות הקדומות המתמשכות והיעדר ההשקעה במקום, כמו גם העובדה שרוב חברי הנבחרת הברזילאית מגיעים מהמדינות הדרומיות של ריו דה ז'נרו, סאו פאולו ומינאס גראיס.

למרות כל הסיבות האפשריות לכישלון, המגן, שירש מאביו את הרוח הבלתי-מנוצחת שלו, עזב את חבל הארץ ואת ברזיל כדי להגשים את חלומותיו, וכיום משחק באחת הקבוצות המפוארות בעולם, ברצלונה, לצד לאו מסי וניימאר.

"כבר מגיל שש או שבע, הוא דיבר על לשחק במונדיאל, ואמר שהוא יהיה בנבחרת ברזיל", סיפרה אמו של השחקן, דונה לוסיה, "הוא לעולם לא חשב להישאר כאן, איפה שהוא נולד וגדל. לאלוהים היו תוכניות גדולות יותר עבורו".

מעבר לפן הרגשי, לוסיה מציינת כי לדעתה בנה הוא דוגמא לחוזקה של נחישות. "הוא לעולם לא הביט אחורה. הוא תמיד אמר: 'אני רוצה לשנות את חיי ואת חייהם של הוריי".

אמו של אלבס (רויטרס)
לוסיה עם התמנות של בנה. "לעולם לא חשב להישאר כאן"
 

בכפר מספרים כיצד היה אלבס לוקח חלק באליפויות בין הישובים הכפריים, תוך משחק על אדמה קשה ויבשה המאפיינת את האיזור. אחרי שחתם לראשונה על חוזה באספורטה קלאב באהיה, המגן עבר לספרד ושיחק בסביליה לפני שחתם בברצלונה. כיום, בבית שבו גדל ובו גרים כרגע דודתו ובן זוגה, ניצבות תמונות של אלבס עם חבריו בקבוצה הקטאלונית.

למרות הקשיים שחוותה, משפחתו הגאה של הברזילאי לא ביקשה הרבה, גם לפני הצלחתו. "תודה לאל, אף פעם לא חסרו לנו הדברים הבסיסיים", אמרה לוסיה שמספרת כי למרות בשלב מסוים עברו היא ובעלה לבית קטן שבנו בעצמם, אחרי ארבעה חודשים בספרד, אלבס קנה להם בית.

למרות ההצלחה והפרסום, השחקן בן ה-31 לא שוכח מאין בא. בכל הזדמנות שהוא מבקר בברזיל הוא חוזר לבית הוריו, שם מגדל אביו מנגואים, קוקוסים ועוד פירות. אגב, לאחר התקרית במשחק מול ויאריאל השנה שבה אכל אלבס בננה שנזרקה לעברו בשל צבע עורו, צחק האב עם בנו ואמר לו שאולי עכשיו ישקול לגדל עכשיו גם את הפרי הצהוב.

אלבס 3 (מערכת ONE)
ז`ואזיירו. "כשחושבים על צפון-מזרח המדינה, מדמיינים אדמה יבשה ועוני"
 

דומינגוס מספר כי לא הופתע מתגובתו המתונה של אלבס למחווה הגזענית כי לטענתו "הוא תמיד היה אדם מלא כבוד, גם כהורה וגם כבן". גם לוסיה מצטרפת לכך: "הוא מאוד רגוע", סיפרה.

על השאלה האם יש סיכוי שיוביל את ברזיל לזכייה במונדיאל אמו של אלבס ענתה בנחרצות: "הוא נולד ככוכב שנועד לזרוח", והוסיפה כי "לפני כמה שבועות הוא אמר לי, אנחנו הולכים לזכות במונדיאל בשביל סאו דומינגוס".

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */