יום שבת, 06.07.2024 שעה 02:21

כדור הרגעה: ניצחונות של ברזיל ימתנו את המוחים

המחאות לא מפסיקות, אבל יש רק דבר אחד שירגיע בטווח הקצר - הגעה לגמר. אמנדה דייויס על נבחרת הסלסאו וההפגנות. וגם: סקירה של האימפריות

|
אוהדי נבחרת ברזיל (רויטרס)
אוהדי נבחרת ברזיל (רויטרס)

זה כאן. גביע העולם 2014 אוטוטו יוצא לדרך, וכל הדרכים מובילות רק למקום אחד - ברזיל, המדינה שהשם הנרדף שלה הוא כדורגל. האומה עם מספר גביעי העולם הרבה ביותר - חמש; המקום שמגלם את האימרה "כדורגל הוא דת"; הבית של כוכבי הסמבה, הקפריניות, החופים וכל העולם מתכונן למסיבה.

אבל ברחבות בברזיל, שם הסיפור הוא שונה לגמרי. מחאות, עיתונאים עם מסכות גז, כשאנחנו רק כמה ימים לפני פתיחת המונדיאל. ברזיל רחוקה מלהיות מאוחדת.

רבים מתושבי ברזיל לא מאושרים, בלשון המעטה, מהעובדה שגביע העולם ייערך במדינתם. הם לא רואים שום סיבה לחגוג; להפך, הם מרגישים שהם בתחתית הדירוג של סדרי העדיפויות.

ברזילאים רבים מרגישים שהוציאו יותר מדי כסף על המונדיאל - 4 מיליארד דולר", טוען שאסטה דרלינגטון, כתב CNN שנמצא בסאו פאולו. "קבוצות רבות במדינה מנסות להשתמש במונדיאל כמנוף ללחוץ את הממשלה לעמוד בדרישותיהם; שכר מורים גבוה יותר, שכר רופאים גבוה יותר ועזרה בדיור לבעלי הכנסה נמוכה".

דיווח מיוחד מסאו פאולו, ברזיל

לפי סקרים שנערכו, התמיכה בקיום המונדיאל ירדה מ-78% ב-2008 ל-48% כעת. אבל זה לא רק הציבור; גם השחקנים בנבחרת ברזיל, שבעבר פחדו להביע דעתם מחשש לסערות, תומכים בפומבי במפגינים. ואז מתחילים להבין את גודל הבעיה.

לקראת מה שמוגדר כרגע הגדול ביותר שלו בקריירה, אמר לי ניימאר: "אין לי שום בעיה עם המחאה. כל עוד זה בשלום, בלי אלימות, בלי ונדליזם, הם צריכים למחות למען השיפור במחיה בברזיל".

פאבלה בברזיל (רויטרס)
פאבלה בברזיל (רויטרס)
 

הטורניר יחל אוטוטו אבל האלימות והמחאות צפויות כאמור להמשיך. איפה זה שם את ניימאר וחבריו לקבוצה לקראת המונדיאל? שאסטה דרלינגטון אמר: "היית מצפה שתהיה התלהבות במדינה כזו עם תשוקה לכדורגל, אבל במקום זה הרבה אנשים מרגישים נבוכים מהעיכובים והבעיות, או כועסים על העלויות".

ניימאר. זה הטורניר שלו (רויטרס)
ניימאר. זה הטורניר שלו (רויטרס)
 

על רקע זה, הצורך של המדינה המארחת לספק מונדיאל יוצא מן הכלל מכל הבחינות, מעולם לא היה גדול יותר. אם הברזילאים מרגישים שמדינתם משלמת יותר מדי עבור הזכויות לארח את המונדיאל, רק זכייה של לואיס פיליפה סקולארי והשחקנים עשויה להיות פיצוי הולם.

קאפו, שזכה פעמיים בגביע העולמי, אמר: "בשבילנו זה הולך להיות רגע היסטורי ופנטסטי. מאז גביע העולם האחרון שאירחנו, לא היינו כל כך ברי מזל, אבל עכשיו אני חושב שיש לנו את כל האמצעים לשנות את הרושם ולהפוך את ברזיל לאחת המארחות הטובות ביותר, למקום בטוח, וכמובן שאנחנו רוצים גם לזכות בפעם השישית בגביע העולם".

סקולארי מודע לכך שכישלון אינו אופציה. המאמן שהוליך את ברזיל לגביע העולם האחרון שלה ב-2002, אמר: "אין לנו שום מטרה אחרת מלבד זכייה. אנחנו אומרים זאת בריש גלי: אנחנו בבית, התנאים לטובתנו ואנחנו הולכים לזכות". אשתקד, השחקנים של סקולארי שיחקו היטב, זכו בגביע הקונפדרציות והביסו את ספרד 0:3 בגמר.

פליפה סקולארי (רויטרס)
פליפה סקולארי. יניף את הגביע? (רויטרס)
 

למרות שהם ללא קאקה, רונאלדיניו ולוקאס מורה, ברזיל התברכה בכישרון רב. הולק, אוסקר וטיאגו סילבה מככבים לצדו של ניימאר. ולאחר ההפסד להולנד ברבע הגמר במונדיאל בדרום אפריקה, הביטחון חזר לסלסלאו.

הולנד, שהגיעה עד לגמר במונדיאל הקודם, הוגרלה לבית ב' ביחד עם ספרד ובמשחק הפתיחה של הבית הזה נקבל את שיחזור גמר המונדיאל מהשנה שלפני (פעם ראשונה ששני הפיינליסטיות משחקות את משחק הפתיחה שלהן אחת נגד השנייה). אין ספק שהפציעה של קווין סטרוטמן פגע קשות בנבחרת של לואיס ואן חאל, שיצטרך להתבסס על הכוכבים שלו אשר מועדים לפציעות כמו רובין ואן פרסי (שנפצע באופן ביזארי בגלישה בים) ואריאן רובן. גם הולנד וגם ספרד יודעות שמקום שני כמעט בוודאות יבטיח מפגש מול ברזיל כבר בשמינית הגמר.  

ואן פרסי. הולנד בונה עליו (רויטרס)
ואן פרסי. הולנד בונה עליו (רויטרס)
 

ספרד נחשבת לפייבוריטית ברורה ללכת עד הסוף. אין ספק. האם הספרדים יזכו בתואר בפעם הרביעית ברציפות (יורו - מונדיאל - יורו)? הספרדים הוכיחו, לצערם, שהם פגיעים מאוד וכבר ספגון 3:0 מהדהד מברזיל וסיימו רק בתיקו מול נבחרת צ'ילה.

הצ'יליאנים בהחלט יכולים להיות הסוס השחור של בית ב'. עם אלכסיס סאנצ'ס, ארתורו וידאל ואדוארדו ורגאס, הנבחרת הזו מבורכת בכישרונות התקפיים. למרות מעט חולשות בצד ההגנתי, עורך המגזין WORLD SOCCER MAGAZINE, חושב שהם יכולים להפתיע: "אני מקווה שצ'ילה תהיה ההפתעה, כי הכדורגל שלהם עוצר נשימה. כמו כן, גם צרפת יכולה להגיע רחוק בלי שישימו לב".

נבחרת שלא יכולה להישאר מחוץ לרדאר היא כמובן גרמניה. עם הסיסמא "מוכנים כמו שלא היינו מעולם" אלופת העולם ב-1990 מאמינה בסיכוי שלה לזכות על אדמת ברזיל. יש תחושה שאחרי פעמיים שהם הגיעו לחצי הגמר, ועם הכישרון הרב שיש בנבחרת, היא עשויה לזכות.

מולר (רויטרס)
מולר. הגרמנים יצליחו לזכות? (רויטרס)
 

בפעם האחרונה שברזיל אירחה את המונדיאל, ב-1950, אורוגוואי היממה אותם בגמר. השנה ארגנטינה עשויה להיות השכנה מדרום אמריקה שמקלקלת את המסיבה; עם ליונל מסי, אנחל די מאריה, סרחיו אגוארו וגונסאלו היגוואין, הארגנטינאים רוצים את התואר לראשונה מאז 1986.

"לארגנטינה יש קו קדמי טוב יותר משל ברזיל", אומר עורך המגזין WORLD SOCCER MAGAZINE. "יש ספק גדול לגבי ההגנה שלהם והקשיחות המנטלית, אבל אין ספק שהם יכולים להעפיל לגמר".

מסי (רויטרס)
מסי. לארגנטינה חלק קדמי טוב יותר משל ברזיל (רויטרס)
 

כמובן שעוד הרבה יקרה ויתרחש עד למשחק הגמר באצטדיון המראקנה, אבל הגעה של הנבחרת הברזילאית לשם עשויה להיות כדור הרגעה לממשלה בנוגע למחאות האלימות, לפחות בטווח הקצר. ההשפעה החברתית מזכייה במונדיאל יכולה להיות עצומה. אבל הפחד הגדול ביותר הוא הדחה מוקדמת של הסלסאו, שיקרסו תחת הלחץ, מה שעשוי רק להגביר את המחאות כנגד האירוח של המונדיאל.

אמנדה דייויס היא כתבת הספורט של CNN

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */