יום רביעי, 03.07.2024 שעה 14:07

ח"כ פריג' דרש מלבנת: תפטרי את עודד טירה

חבר הכנסת פנה לשרת התרבות והספורט בנוגע להתבטאויותיו הגזעניות של יו"ר המועצה הלאומית. גם ח"כ סולומון שלח מכתב חריף: "להפסיק עם מכבסת המילים"

|
פריג´.
פריג´. "אינו ראוי לשאת בתפקיד ציבורי" (חגי ניזרי)

דבריו של יו"ר המועצה הלאמית לספורט, עודד טירה ("במכבי שיחקו 5 כושים")אתמול (שלישי) עוררו תגובות חזקות במערכת הפוליטית. חבר הכסנת עיסוואי פריג' (מרצ), פנה לשרת התרבות והספורט, לימור לבנת, וביקש ממנה לפעול לפיטוריו של טירה.

"אין ספק שיו"ר המועצה החדש, מר עודד טירה, הינו איש רב פעלים שניתן לזקוף לזכותו קרדיט רב על פעילותו במהלך השנים בזירה הציבורית במדינת ישראל", כתב פריג', "עם זאת, הוא הוכיח כבר בישיבה הראשונה של המועצה לספורט כי הוא אינו ראוי לשאת תפקיד ציבורי  בשל התבטאויותיו הגזעניות".

המועצה לספורט הוקמה רק לאחרונה עם המנדט של היותה גוף העל בספורט הישראלי, המייעץ לשרת הספורט בנושאי מדיניות הספורט בישראל וקביעת סדרי העדיפויות להשקעת משאבים, מתקנים, תשתיות ופעילות ספורט שוטפת. לא ייתכן שבראש גוף ציבורי שכזה, אשר האינטרס הציבורי חייב לעמוד לנגד עיניו, יעמוד איש העושה שימוש בכינויים גזעניים מן הסוג שנאמרו אתמול".

מגעיל: התבטאויות גזעניות במועצה

לטענת פריג', התגובה היחידה המתאימה למקרה כזה היא פיטוריו של טירה. "במקרה הזה, התנצלות אינה מספיקה. התנהגות זו מעידה על הלך רוח שאין מקומו, לא בספורט הישראלי בפרט ולא במדינת ישראל בכלל. התגובה צריכה להיעשות מהר, באופן שייתן דוגמא אישית נאותה ומסר חשוב לכולנו.

על כן, אבקשך לפעול בהקדם להפסקת פעילותו של עודד טירה כיו"ר המועצה לספורט. כיו"ר שדולת הספורט בכנסת אני מוצא לנכון להזכיר לכולם כי במדינה רב תרבותית כמדינת ישראל, אמירות מן הסוג הזה, הינן בלתי נסבלות ומחלחלות אל הציבור", סיכם.

ח"כ סולומון: "קורא להמשיך את הקו שהחל מר סילבר בארה"ב"
גם יו"ר השדולה למלחמה בגזענות, חבר הכנסת שמעון סולומון (יש עתיד), פנה ללבנת ודרש את פיטוריו של טירה, כשהוא נותן כדוגמא את קומישינר ה-NBA, אדם סילבר, שהרחיק את בעלי לוס אנג'לס קליפרס דונלד סטרלינג, לכל חייו מהליגה ואף קנס אותו ב-2.5 מיליון דולר, בגין התבטאות גזענית כנגד שחורים.

"הבסיס למלחמה בגזענות בחברה העולמית בכלל, והישראלית בפרט, מצוי בטרמינולוגיה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר באנשים נושאי משרה בכירה האמורים לשמש דוגמא", כתב סולומון.

ח&qout;כ סולומון (יש עתיד) (מערכת ONE)
ח"כ סולומון. מקווה לשחזור תגובת סילבר
 

"ספורט, מעצם היותו, שופט את המתחרים על פי יכולותיהם ועל פי ביצועיהם. על כן, עצוב שבעתיים, כאשר מר עודד טירה, העומד בראש גוף ממלכתי האמון על קידום הספורט, מתבטא במשפטים כמו: 'כל הכבוד על ההישג (הספורטיבי), למרות שיש כאלה שלא אהבו ששיחקתם עם חמישה כושים בדקות רבות בגמר'.

לפני כחודש, התבטא הבעלים של קבוצת הלוס אנג'לס קליפרס, דונלד סטרלינג, באופן גזעני גם כן: 'אל תבואי עם שחורים למשחקים שלי' ו'בישראל מתייחסים לשחורים כמו לכלבים'. גם אז, שלחתי מכתב זועם לקומינשינר ה-NBA , מר אדם סילבר, ובו התרעתי בפניו על חשיבות עוצמת התגובה שלו, ושל הארגון בראשו הוא עומד, כדוגמא לשאר העולם איך מתמודדת ארצות הברית עם גזענות בתוך הספורט!.

מר אדם סילבר הבין את גודל תפקידו ואחריותו, ונקט בצעדים חריפים כנגד הבעלים הגזען כאשר השעה אותו מכל פעילות הקשורה ב-NBA לצמיתות, וקנס אותו ב-2.5 מיליון דולר. הוא עשה זאת תוך 48 שעות

מרגע התפוצצה הפרשה. אין מסר חד וחזק מזה, וכך יש לנהוג, אם רוצים באמת להילחם בגזענות.

אני קורא לך מכאן להמשיך את הקו אותו החל מר סילבר בארה"ב. לא מתקבל על הדעת שהממסד יסבול התבטאות שכזו היוצאת מתוכו, בוודאי לא כשזה מגיע מיו"ר הועדה. אם הממסד יסבול התבטאויות מסוג זה, מה יגידו אזובי הקיר? הגיע הזמן להפסיק את מכבסת המילים ולנקוט בצעדים – פיטוריו לאלתר של היו"ר!, סיכם סולומון. 
 

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */