יום שבת, 06.07.2024 שעה 04:58

מבחן הכוכבים: בוסניה והרצגובינה בהופעת בכורה

פרוייקט המונדיאל של ONE: לאחר 22 שנים מאכזבות כנבחרת עצמאית, הגיעו דזקו, פיאניץ' ואיבישביץ' והצליחו להעלות את הדרקונים לטורניר הכי חשוב

|
נבחרת בוסניה. יצלחו את הופעת הבכורה? (רויטרס)
נבחרת בוסניה. יצלחו את הופעת הבכורה? (רויטרס)

מישהו יודע איך אומרים את המשפט "אין כמו הפעם הראשונה" בבוסנית? דזקו, פיאניץ' סושיץ' המאמן וסושיץ' השחקן, בוודאי יוכלו להשיב לכם על שאלה זו. אחרי הפעמים האחרונות, בהן נפלו הבלקנים רגע לפני הכניסה לארץ המובטחת, הם סוף כל סוף הצליחו לעשות זאת. עם ים של כישרון ואפס ניסיון, הדרקונים הולכים להצית את המונדיאל.

נדמה כי מכל 32 הנבחרות שעלו למונדיאל, סיפורה של בוסניה והרצגובינה הוא המרגש מכולם. "הדרקונים" הם ללא ספק ההוכחה המושלמת למשפט "הגודל לא קובע". מדינה שמונה פחות מ-4 מיליון תושבים, העפילה לטורניר הגדול הראשון בתולדותיה ועשתה זאת עם תצוגות תכלית התקפיות (ממוצע של 3 כיבושים למשחק בטורניר המוקדמות) שגרמו לכולם פשוט להתאהב בה.

סיפורה של נבחרת חבצלות הזהב התחיל בשנת 1992, כשבבוסניה והרצגובינה הוכרו כנבחרת עצמאית אחת לאחר הפירוק מיוגוסלביה. לאט לאט הבחורים מהבלקן טיפסו במעלה הדירוג של פיפ"א, אך סבלו מחוסר מזל משווע כמעט בכל טורניר גדול. מהמונדיאל ב-2006 בוסניה הודחה לאחר שער של קרלוס מרצ'נה הספרדי בדקה ה-96, לפני ארבע שנים הדרקונים הודחו בפלייאוף מול פורטוגל ולפני שנתיים, שוב היו אלה רונאלדו וחבריו שניצחו אותם, הפעם במשחקי הפלייאוף של יורו 2012.

מסתבר שהסבלנות משתלמת, בטורניר המוקדמות האחרון הכדורגל הסוחף וההתקפי לקח את הבוסנים סוף כל סוף לברזיל עם 30 שערים ב-10 משחקים והעפלה היסטורית לגביע העולם.

אוהדי נבחרת בוסניה (רויטרס)
אוהדי נבחרת בוסניה. רוצים בכורה מוצלחת (רויטרס)
 

מאמן: פאפה, השחקן הטוב ביותר של פ.ס.ז' בכל הזמנים
עוד הרבה לפני שטיאגו סילבה, אדינסון קבאני וזלאטן איברהימוביץ' עיטרו את שורותיה של פאריס סן ז'רמן, הכוכב הבלתי מעורער של עיר האורות היה סאפט סושיץ', אחד מגאוני הכדורגל היוגוסלבים הגדולים בכל הזמנים. "פאפה", שכיום נושק ל-60, היה השחקן האולטימטיבי. הוא מעולם לא הורחק או נפצע, הייתה לו בעיטה אדירה בשתי הרגליים ויכולת סיום נדירה שהתבטאה בלא פחות מ-260 כיבושים במהלך הקריירה.

לפני ארבע שנים, העיתון הצרפתי 'France Football' דירג את פאפה כשחקן הטוב ביותר ששיחק בפ.ס.ז' בכל הזמנים, אך לא הישג זה ולא התארים הרבים בהם זכה בתור שחקן משתווים להעפלה הנפלאה בתור מאמן הדרקונים: "היום אני יכול למות בשקט, אני וכל הגברים כאן נכתבנו בדפי ההיסטוריה. אין זה סוד שמדינתנו מפולגת מבחינה פוליטית וכלכלית, אך היום הכדורגל איחד אותנו", הצהיר סושיץ' אחרי הניצחון מול ליטא בשלב הבתים, ניצחון שהעלה אותם רשמית למונדיאל הראשון בתולדותיהם.

סאפט &qout;פאפה&qout; סושיץ´ (רויטרס)
סאפט "פאפה" סושיץ´. כבר עשה היסטוריה בנבחרת (רויטרס)
 

מערך משוער: 4:1:3:2 עמוס מכל טוב
נבחרת הדרקונים היא אולי אחת הנבחרות הצעירות בעולם, אך עובדה זאת לא גורעת מסגלה עמוס הכוכבים. עד כה ניתן לראות כי המערך המועדף על סושיץ' הוא מעין 4:1:3:2 הרפתקני (למרות שהבוסני כבר גילה כי מול ארגנטינה הוא יפתח עם חלוץ אחד בלבד). בשער מקומו של אסמיר בגוביץ' מסטוק סיטי מובטח, כאשר את חוליית ההגנה ינהיגו אמיר ספאחיץ' (באייר לברקוזן) וארמין ביצ'קצ'יץ' (בראונשווייג). בחוליית הקישור תוכלו למצוא את מיודענו משכבר הימים - האריס מדוניאנין מגזיאנטפספור הטורקית, שכנראה יפתח על הספסל.

עם כל הכבוד לאקס מכבי ת"א, הקשר עליו מוטלת רוב העבודה במרכז המגרש יהיה סיאד סליחוביץ' מהופנהיים. מי שיתמוך בסליחוביץ' באגף שמאל של הבוסנים יהיה הקיצוני הזריז של לאציו - סניאד לוליץ', שיכול לשחק בהגנה ובקישור. בר המזל שקיבל את תואר הפועל השחור של הבוסנים הוא מוחמד בשיץ', שחקנה של פרנצווארוש. דרך אגב, הוא התבשר כבר לפני מספר חודשים על ידי מאמנו שהוא יהיה זה שישמור אישית את ליונל מסי במשחק מול ארגנטינה.

דזקו וואיבישביץ´ (רויטרס)
דזקו ואיביסביץ´ חוגגים. לאן יצעידו את בוסניה? (רויטרס)
 

אם עד כה לא הרמתם גבה מרוב התרשמות, הגיע הזמן להציג את התותחים הכבדים. הפליימקר והשחקן הנוצץ ביותר בסגל הדרקונים הוא כמובן קשרה האדיר של רומא מיראלם פיאניץ'. שני הכוכבים שיוליכו את החוד הבוסני ויקוו להמשיך ביכולת הכיבוש המשובחת מטורניר המוקדמות, הם ודאד איביסביץ' שהרשית במדי שטוטגרט 10 שערים בעונה החולפת ואלוף אנגליה הטרי - אדין דזקו, שכבש במדי מנצ'סטר סיטי 16 שערים העונה. שני הדרקונים היו ללא ספק הצמד המתואם ביותר בטורניר המוקדמות האירופי, כשכבשו יחדיו 18 שערים (איביסביץ' - 8, דזקו - 10).

נקודות תורפה: מאמן, שחקנים ונבחרת - חסרי ניסיון
למרות כל המחמאות (המוצדקות) לחבצלות הזהב, הבוסנים ומאמנם עדיין בחיתוליהם בכל הקשור לטורנירים בסדר גודל כזה. סאפט סושיץ' אמנם היה שחקן עבר נפלא, אך מאז שהחל את קדנציית האימון הוא בילה מעט בצרפת, ערב הסעודית ובעיקר בטורקיה, ומעולם לא זכה בשום תואר משמעותי. בדיוק כמו פאפה, כך גם חניכיו. נכון שאין סיבה לזלזל בשחקנים מעולים שמגיעים מהסרייה A, מהבונדסליגה ומהפריימר ליג, אך אין ספק שהמונדיאל בברזיל הוא טורניר ענק שמצריך ניסיון רב, מה שעדיין חסר לפיאניץ' דזקו ולשאר החברים.

סושיץ´ והחבורה הבוסנית חוגגים העפלה למונדיאל (רויטרס)
סושיץ´ והחבורה הבוסנית חוגגים העפלה למונדיאל (רויטרס)
 

כדאי לשים לב: טינו סושיץ', הכל נשאר במשפחה
מסתבר שגם בבוסניה והרצגובינה, הכול נשאר במשפחה. אחת התקוות הגדולות של הכדורגל הבוסני הוא לא אחר מאשר טינו סושיץ', אחיינו המוכשר של המאמן הלאומי. "לטינו היו שתי עונות מצוינות בהיידוק ספליט ואני בטוח שהוא הרוויח ביושר את מקומו בסגל", הצהיר פאפה במסיבת עיתונאים בה חשף את הסגל.

הקשר בין ה-22 אולי לא ירש את הסיומת האדירה של דודו, אך הוא נחשב לקשר 50/50 שידבר עוד הרבה בכדורגל האירופי בשנים הקרובות. בכל אופן, יהיה נחמד לראות את קרובי המשפחה וכמובן את תגובות התקשורת על משחקיה של בוסניה.

טינו סושיץ´. הכל נשאר במשפחה (scsport.ba)
טינו סושיץ´. הכל נשאר במשפחה (scsport.ba)
 
אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */