יום שבת, 06.07.2024 שעה 04:19

מנהיג תחת מרד: לאן סמואל אטו יוביל את קמרון?

פרוייקט המונדיאל של ONE: מלך השערים כבר לא בשיאו וחבריו מוסיפים קשיים: "החליטו לא למסור לי". ילד פלא אחד דווקא שמר אמונים לכוכב הגדול

|
נבחרת קמרון בראשות סמואל אטו (GettyImages)
נבחרת קמרון בראשות סמואל אטו (GettyImages)

זה היה במונדיאל ב-1990, אליפות העולם שהתקיימה על אדמת איטליה הוכתרה רשמית כאחת התחרויות המשעממות שנראו בעולם הכדורגל מאז ומעולם. ממוצע שערים עלוב, מאמנים טקטיקנים שהרסו כל שבב של יצירתיות ומשחקים שדמו יותר לבושידו ולא לכדורגל, השאירו כתם שחור על טורניר זה.

למזלה של ארץ המגף, אחת מנקודות האור היחידות באותו מונדיאל הייתה נבחרת קמרון. רוז׳ה מילה האגדי, מיודענו סיריל מקנאקי ושאר החברים בירוק-אדום, הציגו לעולם כדורגל התקפי וקצבי, שמחת חיים בלתי נגמרת וכמובן את הריקודים האפריקאים המפורסמים.

מאז אותם ימים עברו הרבה מאוד מים בנהר. נבחרות אפריקאיות רבות שיחזרו את הישגה האדיר של קמרון (רבע גמר) מלפני 24 שנים. כעת, עם מאמן גרמני מצוין, סמואל אטו הבלתי נגמר וילד פלא עם סיפור מרתק, האם קמרון תצליח להחזיר עטרה ליושנה?

ככל הנראה נבחרתו של סמואל אטו לא תהיה זאת שתניף את הגביע העולמי ב-13 ביולי, אך חניכיו של וולקר פינקה בהחלט יכולים להתנחם בכינוי הכי מרתק מכל 32 הנבחרות שיתחרו הקיץ בברזיל. כן חברים, זוהי נבחרת האריות הבלתי ניתנים להכרעה (באנגלית וקמרונית כינוי זה נשמע יותר מרשים).

סמואל אטו (רויטרס)
סמואל אטו. לאן יוביל את קמרון במונדיאל? (רויטרס)
 

מאמן: פינקה, הגרמני שהוצע לו חוזה לכל החיים
הוא אמנם לא ידוע בתור אחד המאמנים הגדולים בעולם, אך וולקר פינקה הוא שועל קרבות וותיק ומנוסה וטקטיקן בחסד. וולקר או פולקר (במבטא גרמני), פרש ממשחק פעיל ב-1975 וכבר באותו שנה הניף את שרביט האימון. בתחילה זה היה בקבוצות קטנות, אך ב-1991 הוא הגיע לתחנה המרכזית בחייו וחתם בפרייבורג, שם, שימו לב, בילה לא פחות מ-16 שנים.

למרות שהקבוצה מדרום גרמניה הציעה לפינקה חוזה נדיר לכל החיים, המאמן הוותיק החליט לצאת למחוזות חדשים. מאז הוא ניסה את מזלו בליגה היפנית, חזר לכמה תפקידים מנהלתיים במולדתו ובשנה שעברה חתם בשורות האריות.

וולקר פינקה (רויטרס)
וולקר פינקה. ויתר על חוזה לכל החיים בפרייבורג (רויטרס)
 

מערך: סונג במרכז, קיצונים באגפים
כפי שהצלחתם לנחש, כשמדובר במאמן גרמני עם פז״מ של 39 שנים, כנראה שתקבלו טקטיקן גדול. השיטה אותה אימץ פינקה לנבחרתו היא 4:5:1, כשבמרכז חוליית הקישור ניצב אלכסנדר סונג מברצלונה ובודד בחוד ניצב לו מלך האריות, סמואל אטו. למרות שעל פניו נדמה כי שיטת המשחק של הגרמני מעט הגנתית, שני הקיצוניים וינסנט אבובקר (לוריין) ואריק צ'ופו-מוטינג (מיינץ), הם חלוצים אדירים לכל דבר כך שבכל רגע נתון ה-4:5:1 יכול להפוך לפתע ל-4:3:3.

אלכסנדר סונג (רויטרס)
אלכסנדר סונג. יוצב בעמדת הקישור (רויטרס)
 

נקודות תורפה: אטו המנודה כבר לא יכול לסחוב את הנבחרת
כמו רונאלדו בפורטוגל, מסי בארגנטינה וזלאטן בשבדיה, גם סמואל אטו הוא השליט הבלתי מעורער של נבחרתו. אם בשאר הנבחרות השחקנים מכירים בעובדה זאת, בקמרון הסיפור שונה. נתחיל בכך שמלך שערי קמרון בכל הזמנים לא צעיר כמו פעם ואין ביכולתו לסחוב נבחרת שלמה על הגב בטורניר כה גדול.

נקודה נוספת היא המצב החברתי הרעוע ממנו סובל החלוץ. אטו אולי מוערך בכל מקום אליו הוא מגיע, אך כשהוא לובש את מדי נבחרתו מחכים לו הרבה "חברים" שמנסים להכשיל אותו, דוגמא מובהקת לכך התרחשה במשחק הפלייאוף מול תוניסיה: ״בנבחרת פשוט החליטו לא למסור לי, שמעתי שחקנים מדברים על זה בחדר ההלבשה. מעשה זה לא ייסלח לעולם״, סיפר מלך אריות אחרי המשחק הגורלי וחשף את הקרעים הרבים.

שחקני קמרון חוגגים (מערכת ONE)
אטו ושחקני קמרון חוגגים
 

כדאי לשים לב: בנים גידלתי ורוממתי והם פשעו בי
כפי שקראתם בפסקה הקודמת, יש לסמי לא מעט ״אויבים מבית״ בנבחרתו. מי שהיה אמור להיות במחנה של מלך האריות הוא כמובן ז'אן מארי דונגואו, ילד הפלא הקמרוני שצמח באקדמיה אותה הקים אטו במולדתו. הנער בן ה-19 נחשב לאחד הכישרונות הגדולים של ה-'לה מאסיה' בשנים האחרונות. תופתעו לגלות שגם מי שנחשב ליורשו של מספר 9 הקמרוני לא הוזמן למונדיאל בברזיל בגלל, ניחשתם נכון. מערכת יחסים בעייתית עם החלוץ הסורר. ילדון אחר שעדיין שומר חסר נעורים למורו ורבו הוא פבריס אולינגה בן ה-17

דונגאו (insidespanishfootball.com)
דונגאו. הכוכב של קטאלוניה, יחכה לפרישתו של סמי (insidespanishfootball.com)
 

פרח הבוסר הצנום (170 ס"מ ו-66 ק"ג ) אולי משחק היום בזולט וורגם הצנועה, אך מדובר באחד הכישרונות הגדולים ביותר שתראו בשנים הקרובות. כמו אליל נעוריו -אטו, גם פבריס התחיל את מסע הנדודים לאירופה במיורקה הספרדית.

אחרי שלוש שנים במועדונם של דודו אוואט ותומר חמד, גור האריות עזב בעונה שעברה למלאגה ובשורותיה הפך לכובש הצעיר ביותר בליגה הספרדית הבכירה עם שער ניצחון מול סלטה ויגו. פבריס, שכבש בגיל 16 ו-98 ימים ועקף את השיאן הקודם איקר מוניאין ב-198 ימים, הגשים משאלה אחת ונכנס להיכל התהילה של הלה ליגה. כעת נותר לסמן איקס על המשאלה הגדולה מכולם, לשתף פעולה עם אטו במונדיאל.

אולינגה חוגג (רויטרס)
אולינגה חוגג. שמר אמונים למלך האריות (רויטרס)
 

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */