יום שישי, 05.07.2024 שעה 11:21

הקשר המיוחד של אבישי גורדון לסיירת צנחנים

מאז מותו של איתן בלחסן ז"ל, גיסו של גארד גליל עליון, במהלך פעולה בצפון, נוצר קשר מיוחד בין הכדורסלן לחטיבה: "אני לוקח את מותו לכל משחק"

|
איתן בלחסן ז
איתן בלחסן ז"ל. היה הולך למשחקים של גליל עליון

"הלילה בא, רוחות קרות. הלילה בא, האם תדע. האם תדע שבהרים הולכת". זאת ההתחלה של השיר שבועת הסיירים, המנון סיירת צנחנים, עליה פיקד איתן בלחסן ז"ל. רבות דובר על הקשר בין ספורט למלחמות ישראל. אם זה על ספורטאים מבטיחים, שהקריירה שלהם נקטעה בגלל קרבות עקובים מדם, או על ספורטאים שאיבדו קרובי משפחה במלחמות. אחד מהם הוא גארד הפועל גליל עליון, אבישי גורדון, שבלחסן ז"ל היה גיסו.

בלחסן נולד בשני בפברואר 1969, במושב רמות נפתלי שבגליל העליון, לציונה וקלוד בלחסן, אשר עלו ארצה ממרוקו וטוניס. בן שלישי ואח ללירון ואסנת. החיבור לספורט נוצר כבר בילדותו ואחת מאהבותיו הגדולות היו לספורט המוטורי על כל סוגיו. בנוסף, אהב גם לרכב על סוסים.

בתקופת חטיבת הביניים פגש את רעיה, אחותו של גורדון ולימים הם נישאו. "היא הייתה איתי בכיתה והיינו חברות טובות", מספרת אסנת ומוסיפה: "ככה איתן ורעיה הכירו והתאהבו בגיל מאוד צעיר. נוצר גם קשר מיוחד בין המשפחות שנמשך עד היום".

רעיה, אלמנתו של בלחסן, מספרת על הקשר בין בני המשפחה: "כאשר אבישי היה שחקן צעיר בגליל עליון, היינו מבלים קבוע במגרשי הכדורסל בכפר בלום. גם איתן צפה במשחקים. זה היה חלק מהבילוי שלנו. כשנועם נולדה והגיעה לגיל חצי שנה, לקחנו גם אותה למגרש. בגלל ההצלחה של אבישי אי אפשר היה לוותר על החוויות האלה".

בלחסן ז&qout;ל וביתו נועם. לקחו אותה למגרשים
בלחסן ז"ל וביתו נועם. לקחו אותה למגרשים
 

הקשר של בלחסן ז"ל לספורט לא הסתיים רק בהליכה למשחקי הכדורסל של גליל עליון. "הוא היה משחק כדורסל ברמות נפתלי באופן קבוע", מספרת רעיה וממשיכה: "זה היה הספורט המועדף עליו. אומרים שהייתה לו יד טובה". פרט פיקנטי נוסף הוא שאביו היה כדורגלן בהפועל ק"ש.

ביולי 87 התגייס בלחסן לצה"ל במטרה לשרת בחטיבת הצנחנים כמו אחיו ואחותו. כבר בגיבוש, שבו השתתף לקראת השירות הצבאי, סומן כאחד החיילים המובילים, אך לקראת סיומו התייבש עקב שתיית מים מג`ריקן עם נפט, הובל לבית חולים ולא סיים את הגיבוש. בלחסן לא ויתר, ולאחר שסיים קורס מפקדי כיתה בהצטיינות, התחיל מסלול כלוחם בצנחנים. ביולי 1989 יצא לקורס קציני חי"ר ולאחר סיום הקורס נשאר להדריך מחזור אחד בבה"ד 1 לפני שחזר לצנחנים ופיקד על צוות סמלים.

בלחסן ז&qout;ל. לא ויתר על גיבוש צנחנים
בלחסן ז"ל. לא ויתר על גיבוש צנחנים
 

חצי שנה לאחר שחרורו, נקרא בלחסן ע"י מפקד החטיבה לחזור לתפקיד של סגן מפקד בגדוד "צפע". באוגוסט 1992 התמנה למ"פ טירונים ולאחר חופשה באירופה, התמנה להיות חונך של קורס מפקדי פלוגות בבסיס האימונים של הצנחנים. לאחר מכן מונה לתפקיד סמג"ד 202.

ב-17 ביוני 1997, קיבל את הפיקוד על סיירת צנחנים. ב-23 בפברואר, 1999, הוביל בלחסן את הלוחמים למבצע, שמטרתו פגיעה בנתיב ההגעה של מחבלים לפעילויות בצפון. בלחסן יצא לסריקה של העמדות ומטח יריות הרג אותו ואת סגן לירז טיטו ז"ל. סגן דוד גרניט ז"ל, מפקד צוות לוחמים, התעשת ראשון, ניהל את הלחימה בגבורה ונהרג גם הוא. לאחר מותו, קיבל צל"ש אלוף פיקוד צפון על הגבורה שגילה.

בלחסן ז&qout;ל עם ביתו נועם. השקיע הרבה מזמנו בצבא
בלחסן ז"ל עם ביתו נועם
 

באתר של מורשת סיירת צנחנים מתואר בלחסן ז"ל כ"אדם בעל קסם אישי שמילים לא יספיקו בכדי לתארו. אדם אשר נפילתו הותירה בליבנו ובחיינו חלל גדול, אך אנו מנסים ומשתדלים יום יום, שעה שעה, להמשיך וללכת בדרכו האיתנה והמיוחדת של אהובינו".

אבישי גורדון דיבר על תחשותיו לאחר מותו של גיסו: "המדינה הפסידה אדם מדהים וצה"ל הפסיד קצין מדהים. אותי זה תפס כאשר היינו במחנה אימונים במרכז. הייתי עם אורן עמיאל ושיחקתי אז בגליל עליון. קיבלתי את הידיעה בבוקר והתגובה הראשונה היתה של הלם, שזה לא יכול לקרות. לא האמנתי שזה יקרה לאיתן".

גורדון הוסיף ואמר: "מייד לקחו אותי לתל אביב. אני בחיים לא אשכח את ההלוויה הזאת. לראות את אחותי עם תינוקת שרק נולדה. הרגשה של תסכול כי אתה חסר אונים ולא יודע איך לעזור. התמונה שזכורה לי מהלוויה היא איך מפקד יחידת מגלן דאז, יוסי בכר, זרק את הכומתה לתוך הקבר שלו"

3 דורות של ספורטאים, אבישי, אביו ובנו
3 דורות של ספורטאים, אבישי, אביו ובנו
 

15 שנה אחרי, מותו של בלחסן עדיין משפיע על גורדון: "אני לוקח את מותו לכל משחק ולכל מקום. לפני כל משחק אני עורך סוג של טקס שבמהלכו אני מדבר בלב עם כל המשפחה וכמובן שגם אני משוחח איתו. השיחה מזכירה לי את האנשים שאני אוהב וזה עוזר לי". העובדה שבלחסן שירת בצנחנים הובילה ליצירת חיבור מיוחד בין גורדון לצנחנים: "אני הצעתי להם עזרה בכל דבר שקשור לספורט ואפילו ערכתי עם גליל עליון משחק לזכר איתן עם נבחרת העתודה".

מרכז הטניס נרתם לזכרו של בלחסן ז"ל
מעבר לכך שלאחר מותו של בלחסן נערך ראלי לזכרו, החליט מרכז הטניס הישראלי לערוך מידי שנה טורניר טניס לזכרו בהשתתפות ילדים מכל רחבי הארץ. בתום ימי התחרות, מתקיים טקס סיום מסורתי עם חלוקת הפרסים לקבוצות המנצחות ובו יכולים הילדים לשמוע מהמשפחה, החברים והמפקדים של איתן בלחסן ז"ל על אישיותו המיוחדת והדוגמה ששימש כמפקד וכאדם.

במהלך השנים כיבדו בנוכחותם את הטקס שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, אשר נמצא בקשר טוב עם המשפחה, הרמטכ"ל הנוכחי (ואז מפקד זרוע היבשה) בני גנץ, אלוף יום טוב סמיה, מח"ט הצנחנים דאז תא"ל גרשון יצחק (ג'רי), תא"ל און רגוניס, תא"ל נועם טיבון ותא"ל גל הירש.

בלחסן ז&qout;ל. כל שנה נערך טורניר טניס לזכרו
בלחסן ז"ל. כל שנה נערך טורניר טניס לזכרו
 

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */