יום שישי, 20.09.2024 שעה 11:49

"הנהלת איגוד הכדורסל בעד הטרדות מיניות"

מאמנת רמה"ש, אורנה אוסטפלד, שוקלת להגיש תביעה נגד איגוד הכדורסל בגין הטרדות מיניות של אוהדים, נגדן האיגוד לא עשה דבר: "הם מעודדים את זה"

|
אורנה אוסטפלד (משה חרמון)
אורנה אוסטפלד (משה חרמון)

היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל, עו"ד רונן ויינברג, אומר כי הוא לא יכול להעמיד קבוצות לדין בגין קללות של האוהדים, אלא אם מדובר בגידופים הקשורים לשואה או נאצה. 

למרות הצהרתו של ויינברג, מאמנת א.ס. רמת השרון, אורנה אוסטפלד, שוקלת להגיש תביעה נגד האיגוד בגין הטרדות מיניות, זאת לאור העובדה כי בשנתיים האחרונות היו מספר משחקים בהם נרשמה אלימות מילולית קשה ביותר כלפי אוסטפלד, בלי שהדבר הסתיים בהעמדה לדין.

עו"ד ויינברג טוען כי ביקש כבר מספר פעמיים מהנהלת איגוד הכדורסל לתקן את התקנון, אך עד כה לא נעשה דבר.

על פניו, בדיקת מערכת ONE למקרים שהתרחשו במשחקי קבוצת הכדורסל של א.ס. רמת השרון עם אליצור רמלה, מלמדת על אלימות מילולית קשה נגד הקבוצה והמאמנת אורנה אוסטפלד, שלא זכו לתגובה מהאיגוד, שיועציו המשפטיים קבעו כי אין מקום ואפשרות להעמיד לדין את המגדפים.

מנגד, השבוע החליט היועץ המשפטי ויינברג להעמיד לדין את הפועל ת"א, זאת בעקבות התקרית בה היה מעורב סופוקליס שחורציאניטיס. היועץ כתב כי האדומים יעמדו לדין "בעקבות התנהגות קהל הקבוצה וכן בגין השמעת ביטויי האלימות והנאצה שהושמעו על ידם לפני תחילת המשחק ובמהלך המשחק". זאת, אגב, בלי שהיה דו"ח של השופטים או של משקיף המשחק, שלמה רבינוביץ', שמיהר בסיום המשחק לחדר השופטים כדי לשמש בכובע השני שלו, כיו"ר הוועדה המקצועית של איגוד השופטים.

אורנה אוסטפלד (חגי ניזרי)
אורנה אוסטפלד. סופגת קללות ואיומים (חגי ניזרי)
 

לפני פחות מחודש, במשחק של אליצור רמלה נגד רמת השרון, העביר משקיף המשחק דו"ח ממנו עלה כי הושמעו ביטויים אלימים ע"י הקהל של רמלה כלפי המאמנת אוסטפלד: "אורנה זונה". אך שימו לב מה כתב על כך עו"ד טל אור ממשרד היועץ המשפטי של איגוד הכדורסל :"בנסיבות העניין, בין היתר לאור האמור בדו"ח המשקיף ולאור העובדה כי לא מצוי בתקנון המשמעת סעיף האוסר השמעת ביטויי אלימות מילולית (קללות וגידופים), לא ניתן להעמיד לדין משמעתי את הקבוצה".

עו"ד אור אף הוסיף כי לעניות דעתו, על האיגוד לבחון את האפשרות להוסיף לתקנון המשמעת סעיף האוסר השמעת ביטויי אלימות מילוליים ע"י אוהדי קבוצות, כך שניתן יהיה להעמיד אותם לדין משמעתי. 

המקרה השני היה במשחק שנערך במרץ 2012 בין אליצור רמלה לרמת השרון במסגרת חצי גמר גביע המדינה. ברמת השרון טענו בזמנו באמצעות עורך דינם, כי כל המשחק לווה בקריאות נאצה, גזענות וביזוי כלפי נשים, כולל אורנה אוסטפלד. "בקריאות אשר אין הדעת נותנת כי יישמעו במהלך משחק כדורסל", כך כינו במועדון את הקללות הקשות שנשמעו באולם.

שוקי קרמר (ONE)
שוקי קרמר: "לא זוכר את פרטי המקרה"
 

בין שאר הקריאות הקשות מאוד שהשומעו כלפי אוסטפלד היו: "אורנה זונה, אורנה כריש, אורנה מוצצת לכל ג'ואריש, אורנה זונה, מוצצת לכל השכונה, אורנה אוסטפלד בת זונה ויאללה רמלה מלחמה, אורנה שרמוטה מזדיינת, נזיין אותך בתחת". (הקללה האחרונה עשויה להיחשב כמסיתה לאונס).

למרות הדברים הקשים, היועץ המשפטי של האיגוד שטיפל בכך, עו"ד שוקי קרמר, החליט שלא להעמיד את רמלה לדין, זאת משום שלא היה מדובר בקללות גזעניות, אלא רק באלימות מילולית. עו"ד קרמר מסר בתגובה: "אני לא זוכר כרגע את פרטי המקרה כי זה התרחש לפני שנתיים. אני צריך להסתכל בתיק".

יש לציין כי בחוזר רשמי שהוצא לקבוצות לפני העונה שעברה, צורפו בין השאר תקנות איסור אלימות במגרשים כפי שנקבעו ע"י משרד התרבות והספורט ואושרו על ידי השרה לבנת. בין השאר נקבע :"אסורה התבטאות גזענית או התבטאות אחרת שיש בה משום איום, השפלה או אלימות".

אורנה אוסטפלד נשמעה היום (חמישי) זועמת על האיגוד ואמרה ל-ONE: "הייתכן שהיועץ המשפטי של איגוד הכדורסל הוא בעד אלימות מילולית וביזוי נשים? אני נגד אלימות, אבל אני נגד אפליה, ונגד פוליטיקה. צריך שיהיה בית דין נטול פניות. לא יכול להיות שלגבי המקרה השני היועץ המשפטי היה נגד הבאת המקרה לבית הדין".

רונן ויינברג (רדאד ג´בארה)
רונן ויינברג: "צריך לעקור את התופעה הזו" (רדאד ג´בארה)
 

עוד הוסיפה אוסטפלד: "באיגוד, מצד אחד, שלחו את האיסור באלימות שהיא השפלה ומנגד טוענים כי אי אפשר להעמיד לדין על מה שנעשה לי. אלו ביטויים של הטרדה מינית, ואני שוקלת להגיש תביעה נגד איגוד הכדורסל בגין הטרדה מינית, כי הוא לא עשה כלום ולמעשה מעודד את זה. נראה שאיגוד הכדורסל בעד הטרדה מינית ותומך בכך אם הוא לא עושה כלום", אמרה אוסטפלד בדבריה הקשים.

עו"ד רונן ויינברג אמר בתגובה לדברים: "ההבדלים בין קריאת 'זונה' לקריאות שואה ואלימות הם גדולים. גם בתי המשפט קבעו לא אחת שלקלל כך שופט זה בגדר חופש הביטוי. יש לי גם החלטות של בית הדין של איגוד הכדורסל שאי אפשר להעמיד על כך לדין. אני מנסה כבר הרבה זמן לתקן את תקנון המשמעת, אני לא מוכן לקבל, ולא חושב, שמישהו צריך לקבל קללות במגרשים".

 אז למה לא מתקנים את זה?
"תפנה להנהלת איגוד הכדורסל. צריך למצוא את האיזון בין חופש הביטוי, מה כן מותר מה אסור. לי זה צורם מאוד, גם הקללות נגד אורנה וגם כשמקללים את השופט. חייבים לתקן. אשמח אם גם התקשורת תירתם לכך. צריך שינוי מגמה כדי לעקור את תופעת האלימות המילולית. גם ביטויים שהם לכאורה 'חופש הביטוי'. צריך לעקור את התופעה הזו".

אסור לפספס
נגןהצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
הצצה לעונה החדשה של ג'ורג'ינה בנטפליקס
נגןמי ביקש תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
מי רצה תמונה? אלחמיסטר פגשה את בקהאם
נגןהכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
הכפיל של לאמין ימאל ממשיך לעבוד על כולם
נגןהכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
הכי מפנק שיש: הסוויטה באצטדיון של פאריס
/* LAST / NEXT ROUNDs */