יום שני, 08.07.2024 שעה 07:55
לוח משחקים
  • ריאל מדריד
  • 95 - 77
  • פנאתינייקוס

ד"ש מהאקס: אנתוני פארקר מייעץ למכבי ת"א

בלעדי: האקס שובר שתיקה ושולח מסר חד לפני צסק"א ב-21:05: "הפסדים זה לא בלקסיקון, גם בנו לא האמינו בהתחלה". על מאמן הצהובים: "מתאים ל-NBA"

|
אנתוני פארקר. זוכר את התקופות היפות
אנתוני פארקר. זוכר את התקופות היפות

"זה כבוד גדול להיחשב לאחד האמריקאים הטובים ביותר ששיחקו באירופה. עם יד על הלב, אם דריק שארפ לא קולע את השלשה המשוגעת נגד ז'לגיריס קובנה ב-2004, השיחה הזאת לא הייתה מתקיימת וכל השושלת שלנו, כולל אנתוני פארקר, היה אוסף של שמות שפעם שיחקו במכבי תל אביב".

אם תשאלו כל אוהד כדורסל מקומי "מי הוא הזר הטוב ביותר ששיחק בישראל?", סביר להניח שאנתוני פארקר יגרוף את מירב הקולות. שחקן העבר האגדי של מכבי ת"א הוא ללא ספק אחד מהגדולים שלבשו את החולצה הצהובה כחולה.

"אני מקבל לא מעט פניות להתראיין מאנשי תקשורת בישראל", אמר אנתוני פארקר בכנות נדירה שכל כך אפיינה אותו. "אני מרבה לסרב".

למרות זאת, פארקר בן ה-38, המשמש כיום כסקאוט המכללות של אורלנדו מג'יק, שובר שתיקה ובראיון ראשון מפלורידה נידב את הפרשנות האישית שלו על מה שקורה היום בקבוצה הכי קרובה לליבו.

פיני גרשון עם פארקר (ONE)
פארקר: "פעם ביורוליג כול משחק היה בעל חשיבות אדירה"
 

"מכבי העפילה לפיינל פור? נגד מי היא משחקת בחצי גמר?", שאל האמריקאי בקול נלהב ונרגש, כשהסברתי לפארקר כי הצהובים טרם השלימו את שלב הטופ 16 אך הצטלבו בפלייאוף מול ארמאני מיאלנו, הפסימיות ניחשפה, "יהיה קשה מאוד למכבי לעבור את מילאנו בפלייאוף כי הסדרה מתחילה באיטליה ואין לה יתרון ביתיות".

לשינוי במפעל שכיכב בו אמר: "לפני כמה שנים הייתי עוקב מקרוב אחרי מכבי ביורוליג, אך החוקים השתנו ונוספו משחקים. ברור שיותר משחקים מסייע לקבוצות להגדיל את ההכנסות, אך פעם באירופה לכל משחק היה חשיבות אדירה וככל שאתה מוסיף משחקים, כך הם מאבדים מערכם".

 
 על חברו הטוב דריק שארפ: "דריק הקדיש את חייו למכבי תל אביב, אבל הוא הגיע לסיטואציה בה היה חייב להתקדם עם החיים ולחזור לארה"ב" 
 
 
 

היריבות בין מכבי לצסק"א מוסקבה הינה אחת היוקרתיות ביותר ביבשת ולרגל המשחק ביניהן (21:05), האקס הצהוב פתח את הכספת והוציא ממאגר הזיכרונות אחד מיוחד: "זה היה בפברואר 2004. לא זכרתי כלום ממה שקרה עד שראיתי את השידורים החוזרים והתחלתי להפנים".

פארקר משחזר בדיוק את הרגע שהגדיר כטוב בחייו: "אני זוכר שבראש שלי אמרתי לעצמי שהפסדנו לצסק"א בבית (87:84) והיינו חייבים שלשה כדי לנצח בהפרש שלוש נקודות ולהבטיח את ראשות הבית. גור שלף הוציא כדור ארוך, תפסתי אותו באוויר עם הגב לסל, כידררתי פעם אחת, הסתובבתי באוויר, שחררתי זריקה והכדור נכנס. ניצחנו במוסקבה 80:83".

צסק&qout;א חוגגת (יעל מרגלית)
על היריבות עם צסק"א: "כולם זוכרים את הגמר, נגדם היה קשה" (יעל מרגלית)
 

הניצחון מול הרוסים נחקק בזכרון וסימן את הדרך לבאות מבחינת הצהובים: "מעבר לזה הכל מעורפל אבל היריבות בינינו הייתה מיוחדת. רוב האנשים זוכרים שבגמר היורוליג ב-2004 ניצחנו את סקיפר בולוניה, אולם המשחק בחצי הגמר נגד צסק"א מבחינתי היה קשה יותר. בשתי העונות שזכינו ביורוליג צסק"א היו פייבוריטים לזכייה והמשחק מולם בחצי היה בעצם משחק הגמר".

האקס הצהוב נזכר במצב הביטחוני לקראת הגמר בת"א: "הייתה מלחמה באותה תקופה וקבוצות חששו להגיע לישראל אבל נלחמנו נגד היורוליג כדי להשאיר את הפיינל פור בת"א. כל האירוע, המשמעות שלו לתושבי ישראל ולכדורסל הישראלי היה עצום וללא ספק אחד האירועים המרגשים ביותר בקריירה שלי".

מכבי ת&qout;א חוגגת את הזכיה ביורוליג ב-2004 (רויטרס)
על הגמר ב-2004 : "אחד הרגעים המרגשים בחיי" (רויטרס)
 

על חבריו ששמם מופיע באותיות קידוש לבנה של המועדון אמר: "לנו הייתה קבוצה טובה אבל כולם הכתירו את צסק"א לאלופי אירופה והיינו צריכים לעבור דרכם כדי להוכיח אחרת. גם ב-2005 כשצסק"א אירחה את הפיינל פור והגיעה אחרי עונה מצויינת במאזן 1:21 ביורוליג, הפסידו בחצי גמר ואנחנו ניצחנו את טאו ויטוריה בגמר".

מה אתה יודע על צסק"א הנוכחית?
"לפני כולם, דן שמיר, שהיה בצוות המקצועי כשהייתי במכבי הוא כיום עוזר מאמן. אני מעריץ את דן ואנחנו מדברים מידי פעם, הוא שלח לי הודעה לפלאפון כשהיה בארה"ב. יש להם קבוצה מאוד מוכשרת עם צוות אימון טוב ושחקנים ברמה גבוהה כמו סאני ווימס וננאד קרסטיץ'".

אטורה מסינה ודן שמיר (שי לוי)
על העוזר של מסינה: "מעריץ את דן" (שי לוי)
 

איך אתה מרגיש עם העזיבה של דריק שארפ את מכבי אחרי 17 עונות?
"אני יודע מה קרה בין דריק למועדון ולמה הוא עזב, אני חושב שבסופו של דבר התקבלה החלטה משותפת להיפרד. דריק הקדיש את חייו למכבי אבל הוא הגיע לסיטואציה בה היה חייב להתקדם עם החיים ולחזור לארה"ב".

על ההיסטוריה של חברו הטוב בצהובים אמר: "אני חושב שהסיפור של שארפ שהחל בכלל בלאומית ב' ונמשכה בירידה שלו לליגה הארצית עד שהגיע למכבי, הוא מדהים. מעבר לשנים שהיה במכבי אנשים שוכחים שדריק שיחק במועדון במשך שלושה עשורים, מ-1996 עד 2011. הוא היה השריד האחרון לשושלת הגדולה שלנו במכבי, אבל עכשיו ניקו (ניקולה וויצ'יץ', ד.פ.) חזר ומייצג אותנו בכבוד, גם על המגרש אני שומע".

ניקולה וויציץ´ (שי לוי)
על השושלת: "ניקולה מייצג אותנו בכבוד" (שי לוי)
 

בימים אלה הוא הסקאוט של המג'יק, בה שיחק 16 משחקים בעונת 1999/2000, פארקר עובד קשה כדי לזהות שחקנים עם פוטנציאל ולספק דוחות ורשימות על שחקני העתיד של ה-NBA. לאירופה הוא כמעט ולא מגיע מכיוון שלאורלנדו יש סקאוט בינלאומי, ואנתוני מנתח בעיקר שחקני קולג', כשלאחרונה המליץ לראשי המועדון על הגארד ויקטור אולדיפו שנבחר במקום השני בדראפט ה-NBA האחרון וניחשב למתמודד רציני לתואר רוקי השנה יחד עם מייקל קרטר-וויליאמס מפילדלפיה. 

בין הטיסות והנסיעות הפוואורד משתדל להיות מעורב בכל הקשור למכבי, כשסאגה המכוערת בין סופוקליס שחורציאניטיס ואוהד הפועל ת"א לא פסחה על אוזניו: "חבל שדבר כזה קרה אבל האוהד שקילל את סופו רץ כל כך מהר כי הוא ידע בדיוק כי הדברים שאמר היו לא בסדר. אוהדי הפועל צריכים לשאת בתוצאות של המעשים שלהם במצבים כאלה ולא רק השחקנים".

סופו מול אוונס (שי לוי)
על סופו: "אוהדים צריכים לקחת אחריות על מעשיהם" (שי לוי)
 

העונה מכבי חווה קשיים בליגה שהצליחו להפתיע את פארקר שנזכר בימי שלו בצהובים: "רגע, זה נכון שמכבי הפסידה העונה פעמיים להפועל ירושלים?, שמעתי על ההפסד האחרון בנוקיה ב-28 הפרש, אבל לא על ההפסד הראשון".

בשלוש העונות בהם שיחק פארקר במכבי בין 2003-2006, מעולם לא חווה רצף של ארבעה הפסדים בכול המסגרות. בעונה הראשונה לצהובים היו 11 הפסדים, בעונה השנייה הצהובים הפסידו חמישה משחקים בלבד ובשלישית 12 הפסדים. העונה סגנית האלופה כבר רשמה 13 הפסדים ופארקר חושף כיצד קיבלו, או לא קיבלו, בזמנו הפסדים בחדר ההלבשה.

"אין דבר כזה להפסיד במכבי. המילה הזאת אפילו לא קיימת בלקסיקון שלה. זכור לי במיוחד משפט שאמרו לי: 'אין סיפור אם מכבי מנצחת, יש סיפור רק אם היא מפסידה'. כל הניצחונות שהשגנו בליגה וביורוליג בשנייה נשכח ברגע שהפסדנו".

שלף פרקר שאראס (רויטרס)
על העונה של מכבי: "הפסד זה לא בלקיסקון של מכבי" (רויטרס)
 

על התחושות בקבוצה לאחר הפסדים הוסיף: "אני זוכר שהיו לנו כמה הפסדים לירושלים וז'לגיריס באותו השבוע לאחר מכן הפסדנו גם לריטאס וילנה והפועל ת"א בדרבי. שבוע שלם התביישנו לצאת מהבית. ההפסד הופיע בעיתונאים ובטלוויזיה ולא יכולנו לברוח מזה".

לשחקנים הצהובים שולח הפאוורד מסר ברור: "צריך להבין שסדרת הפסדים זה משהו חשוב ובריא לקבוצות לעבור כי זה מחזק אותן. אני מבין שבמכבי מצפים כל הזמן לנצח. כשהגעתי למכבי, מיד אחרי שדורון שפר עזב, הרף היה כל כך גבוה. אמרו לי שאין סיכוי שנזכה באליפות או ביורוליג ושכל מה שנעשה לא היה מספיק. הוכחנו אחרת נכון?".

על האסיסט שסיפק השופט גילי עובד לשלשת הניצחון של יותם הלפרין במלחה נזכר בדייטים החמים של מכבי עם האקסים: "וואו, סל ניצחון של הלפרין? אני אוהב את יותם בגלל זה קשה לי עוד יותר להאמין לזה. ככה זה אבל עם האקסים של מכבי, כולם זוכרים כיצד עזב ג'רמי פארגו ל-NBA בזמן הלוק-אווט ואני בטוח שג'רמי יבוא להוכיח עצמו בנוקיה".

בלאט (חגי ניזרי)
על בלאט: "כדורסל ויחסי אנוש יש לדייויד, הוא יכול להגיע ל-NBA" (חגי ניזרי)
 

מוקדם יותר העונה אחרי הפסד בדרבי מספר חברי הנהלה דרשו לפטר את דייויד בלאט. מה אתה חושב עליו כמאמן?
"דייויד הוא אחד המאמנים הטובים בעולם. תמיד שואלים מי המאמן הכי טוב שהיה לי ואני עונה בלאט. דייויד לא מקבל מספיק קרדיט בישראל וגם כשזכינו ביורוליג הגיע לו יותר קרדיט. הוא מוציא מהקבוצה הנוכחית של מכבי הרבה יותר מהיכולת שיש לה בסגל".

בלאט יכול לאמן ב-NBA?
"אני לא יודע מה השיקולים שלו אבל מבחינת כדורסל הוא יכול בהחלט. יש הבדל בין הכדורסל האירופי ל-NBA, אך אם אתה יודע כדורסל ויש לך יחסי אנוש טובים אתה יכול לאמן בכל מקום בעולם, ולדייויד יש את שניהם".

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */