יום שישי, 05.07.2024 שעה 07:54

טלנובלה, נוסח היציע: חיים ומוות ביד האולטראס

אלימות היא לא מחזה נדיר בדרום אמריקה, אך מה קורה כשבניו של מנהיג ה"בארה בראבה" נרצחים ע"י המשטרה? אוהדי קילמס מציגים: מלחמה שיצאה משליטה

|
חיים ומוות ביד האולטראס:  אוהדי קילמס וארון הקבורה
חיים ומוות ביד האולטראס: אוהדי קילמס וארון הקבורה

זה היה אמור להיות עוד משחק שיגרתי בליגה הארגנטינאית. למען האמת, אם אוהד כדורגל ממוצע היה איכשהו מזפזפ בשלט ומגיע למפגש בין קילמס לאוניון סנטה פה שנערך באוקטובר 2012, סביר מאוד להניח שהוא לא היה נשאר במתח מול המסך. אלא שאז, בערך בדקה ה-47, בדיוק אחרי ששופט המשחק סיים את תוספת הזמן ושרק למחצית, התרחש אחד האירועים ההזויים שנראו על כר הדשא מאז ומעולם.

בזמן ששחקני הקבוצות עשו את דרכם לחדרי ההלבשה, 200 אוהדים המשתייכים לארגון המכונה "לוס אלמוס", ארגון האוהדים של קילמס, נכנסו למגרש כשהם נושאים על גבם חפץ שלא רואים כל יום באצטדיוני הכדורגל, הם נכנסו עם ארון קבורה. בארון זה היה קבור חוססיטו פרננדס בן ה-15 שנרצח על ידי שוטרים במהלך שוד מזויין. אם עד כאן הסיפור נשמע לכם מחריד ומופרך, חכו להמשך, זו רק ההתחלה.

אותו ילדון שנדרס על ידי המשטרה המקומית בזמן שאיים על שני אזרחים באיומי אקדח, היה בנו של לא אחר מאשר חוסה מריה פרננדס, מי שהיה עד 2010 מנהיגה הבלתי מעורער של ארגון "הבארה בראבה" המרכזי של המועדון. 

לצערו הרב של חוסה האב, חוססיטו לא היה בנו היחיד שקיפח את חייו לאחר סכסוך עם כחולי המדים. בנו הבכור - מוייסס, נורה למוות גם הוא על ידי שוטר סמוי בזמן שניסה לפרוץ לרכב, אך כפי שטענו בפיסקה הקודמת היה זה רק קצה הקרחון.

גראפיטי לזכרם של חוססיטו ומוייסס. רצו ללכת בעקבות אביהם ומצאו את מותם
גראפיטי לזכרם של חוססיטו ומוייסס. רצו ללכת בעקבות אביהם ומצאו את מותם
 

מאבקי שליטה בחסות המשטרה
בכדי שנמשיך בעלילה, עלינו להסביר לכם בקצרה על תפקיד "הבארה בראבה" בדרום אמריקה. בדיוק כמו אירגוני האולטראס באירופה גם ביבשת הדרומית, אירגונים אלה אחראים למורל של קבוצתם האהובה ביציעים, על השירים, התפאורה וכל פרטי העידוד, החל מזריקת קונפטי ועד להנפת דגלים המתפרשים על גבי מאות מטרים. רק שלהבדיל מאירופה, שם האולטראס אחראים בעיקר על העידוד, בארגנטינה מדובר בכנופיות פשע אכזריות ששולטות במועדונים בברוטאליות ובאכזריות.

בדיוק כמו רוב הבארות בארגנטינה, גם זה של קילמס, הפך עם הזמן לכזה שמתעסק בגביית פרוטקשן מהנהלת המועדון ולא בעידוד, רק שלהבדיל מארגונים אחרים, "קילמס אינדיוס" (האינדיאנים - כינויים של אוהדי קילמס) התפצל לשתי קבוצות. "הלוס אלמוס" המורכבת מאנשיו של חוסה מריה פרננדס ו"אל מונטה" המורכבת מאנשיו של רמירו בוסטאמאנטה. לאחר פרישתו של חוסה ב-2010 ומותם הטראגי של יורשיו, המאבקים על השליטה ביציעים התגברו והחריפו. אחרי ההסבר המקוצר על כנופיות הפשע בארגנטינה ועל הפילוג ביציעי האינדיאנים הגיע הזמן לחזור להלוויה ההזוייה.

כבר לא מדובר בוועדת קישוט. מבט ליציע של קילמס
קהל אחד, שני מחנות אוהדים. אוהדי קילמס בפעולה
 

שני בניו של חוסה פרננדס - מוייסס וחוססטיטו רצו כמובן ללכת בדרכו של אביהם ולשלוט ביציעים ביד רמה, אך כדי להגיע לשם היתה להם עוד דרך ארוכה. כפי שראיתם, שניהם נהרגו בסופו של דבר כתוצאה מעימותים ישירים עם המשטרה. התגובה של חברי ה"לוס אלמוס" לא איחרה לבוא. אחרי מותו של מוייסס הם פרצו לתחנת המשטרה המקומית, החריבו אותה לחלוטין תוך כדי שהם גונבים ניידת ועוד מספר לא מבוטל של אמצעי לחימה.

במקרה של חוסה ג׳וניור הם כבר השאירו את הכאוס לכר הדשא. אחרי שנכנסו עם ארון הקבורה לתחומי המגרש חלקם הגדול הוציא נשקים והתחיל לירות לכל עבר, המשחק פוצץ אך המאבק על כס המלכות ביציעים רק החל. "הם פשוט ירו לכל עבר, מעולם לא פחדתי כל כך, התפללתי לאל שהסיוט הזה יגמר", סיפר פאפרווק חואקין שוערה האומלל של אוניון שהתמודדה באותו יום עם קילמס באיצטדיון סנטנריו.

נקמה נוסח הלוס אלמוס. תחנת המשטרה אחרי הלינץ´
נקמה נוסח הלוס אלמוס. תחנת המשטרה אחרי הלינץ´
 

למקרה שחשבתם שמדובר במלחמה בין מחנות אוהדים, טעות בידכם. אירגוני האולטראס הם כלי משחק במאבקים בהם מעורבים פוליטקאים, אנשי תקשורת וכמובן בעלי הקבוצות. שם המשחק בתופעת ה"בארה בראבה" הוא כמובן כסף. המועדונים מעבירים כספי פרוטקשן לארגון החזק ביציע, הפוליטיקאים רוצים להראות שהם ממגרים את התופעה ואילו גופי התקשורת יודעים שבסופו של דבר אלימות מוכרת. כך שארגוני האולטראס הם בסך הכל כלים, חזקים מאוד, אך עדיין כלים.

למרבה ההפתעה גם שחקני הקבוצות בארגנטינה אינם יכולים לברוח מנחת זרועם של כנופיות האוהדים. רק בשנה שעברה פאבלו מיגליורה שוער ארחנטינוס בהווה ובוקה ג'וניורס בעבר, נעצר בחשד שהחביא את מקסימיליאנו מסארו, אחד ממנהיגי ה"בארה בראבה" של בוקה, שרצח בדם קר את שכנו. מקרה מצמרר זה ששחקן פעיל הסתבך עם כנופיית אוהדים/עבריינים לא היה נדיר בנוף הכדורגל הארגנטינאי.

קורבן נוסף של הבארה בראבה. פאבלו מיגליורה נלקח למעצר
קורבן נוסף של הבארה בראבה. פאבלו מיגליורה נלקח למעצר
 

לפני מספר חודשים קילמס אירחה את ראסינג למשחק ליגה שיגרתי, לצערם הרב של אוגוסטין פלטיירי ולואיס איבניאס, שחקני האורחת שהתיישבו ביציע העיתונאים. האולטראס המקומי לא אהב את המיקום המיוחד ותוך כדי המשחק פרץ ליציע זה וסילק אותם בברוטאליות לחדרי ההלבשה. למרות אירוע זה הבעיה המרכזית  ביציעי הסנטנריו היא מלחמת האוהדים הארורה בין המחנות השונים.

בדרך לעוד ארון קבורה
מאז טקס ההלוויה ההזוי שסיפרנו לכם בפתיח, עברה שנה וחצי אך עד ימים אלו מלחמת הכנופיות על השליטה ביציעים גובה קורבנות רבים. את מקומם של ה"לוס אלמוס", תפסה החבורה המתחרה, "אל מונטה" בהנהגת רמירו בוסטאמאנטה אך מקורביו של חוסה מריה פרננדס עדיין מסרבים להיכנע. אותם מקורבים מונהגים על ידי "דדו" (האצבע) בסרה. אם בתחילה הושגה פשרה שבה הוחלט שכל פלג ישלוט באיזור אחר ביציעים לאחר מספר חודשים הכל התפורר.

לאחר מספר חודשים הכל התפורר. מבט מקרוב ליציעי הסנטנריו
לאחר מספר חודשים הכל התפורר. מבט מקרוב ליציעי הסנטנריו
 

לא מעט דם נשפך במהלך התקופה האחרונה במאבק הכנופיות של רמירו בוסטאמאנטה ודדו בסרה. לא פעם ולא פעמיים הארגונים היריבים נקלעו למלחמת יריות ברחבי העיר, באחת מהתקריות לפני יציאה למשחק חוץ מול אינסטיטוטו, בסרה נפצע באורח בינוני בראשו. המלחמה הארורה נמשכה גם לפני משחק הליגה מול ריבר פלייט כשאותן כנופיות נלחמו על השליטה בדוכני הנקניקיות. באותה תקרית בוסטאמאנטה נלקח למעצר בו הוא שוהה עד היום.

די סביר להניח שכבר הפסקתם לעקוב אחרי השמות באופרת הסבון האלימה אך מאבקי השליטה הגיעו לשיאם בתחילת החודש כשקילמס אירחה את אול בויס למפגש שנגמר באסון. האירוע המצמרר התרחש כשבנו של "דדו", אוסבאלדו בסרה, נכנס עם חבריו ליציע בו שולטת כנופיית "אל מונטה". התוצאות היו הרסניות. תוך שניות האירגונים היריבים פתחו בקטטה שהסתייימה בכאוס מוחלט.

אוסבאלדו בסרה מתבוסס בדמו. כנראה שהוא לא האחרון
אוסבאלדו בסרה מתבוסס בדמו. כנראה שהוא לא האחרון
 

בסיומה של אותה קטטה מזוויעה שלושה שוטרים נפצעו באורח בינוני לאחר שניסו להפריד בין מחנות האוהדים ועוד שבעה פצועים קשה מצאו עצמם מתבוססים בדמם ברחבי היציע. הפצוע הקשה ביותר היה אוסבאלדו, בנו של בסרה, שנדקר מספר פעמים והוכה בכל איברי גופו כשהוא מוטל על הריצפה חסר הכרה. עד ימים אלו בסרה עדיין שוכב בבית החולים במצב אנוש, אך כפי שראיתם בכתבה זאת, הוא לא הראשון שהגיע למצב כזה ובטח שלא האחרון.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */