יום שישי, 05.07.2024 שעה 23:31

מבחן הלמה: למה בעצם יובנטוס זו הגברת הזקנה?

כתבה שנייה בסדרה, והפעם: הכינויים של הקבוצות. למה ליברפול הם המרסיסיידרס, והסיפור ההזוי של אתלטיקו מדריד והמזרנים. כן, המזרנים

|
פירלו חוגג. אבל איפה הגברת הזקנה? (רויטרס)
פירלו חוגג. אבל איפה הגברת הזקנה? (רויטרס)

אי שם בשנת 427 לפני הספירה נולד לו בחור יווני נחמד העונה לשם אפלטון. אותו אפלטון שהפך לאחד הפילוסופים הגדולים שידע עולמנו, האמין שבכדי למצוא את האמת בחיינו צריך תמיד לשאוף לשאול שאלה אחת- למה? כמובן שבסדרת הכתבות הזאת החלטנו לאמץ את גישתו של הפילוסוף העתיק ולגלות את האמת הגדולה בעולם הספורט. אם בכתבה הקודמת גילינו סיבות רבות לשמן של הקבוצות ברחבי הגלובוס, בכתבה זאת נעבור לתחום הכינויים.

חושבים שאתם יודעים הכול על כינויים בספורט? לחצו כאן כדי להיכנס למבחן הלמה ואולי תטוסו למשחק הליגה בין ברצלונה לאתלטיקו מדריד בקאמפ נואו. אתם עוד כאן?

שאלתם את עצמכם למה יובנטוס מכונה הגברת הזקנה? מהיכן הגיע הכינוי ההזוי "החמורים המעופפים?" מה הקשר של אתלטיקו מדריד למזרנים ועל איזה אירוע היסטורי אוהדי ריבר פלייט מצטערים יותר מכל.

כמובן שכל קבוצה שמכבדת את עצמה חייבת שם ססגוני, אך כפי שתראו יש אינספור קריטריונים לכינויים הרבים שניתנו לקבוצות הכדורגל במהלך השנים. כמובן שהקריטריון הבנאלי ביותר הוא קריטריון הצבע. באנגליה יש את מנצ'סטר יונייטד הלא הם השדים האדומים, צ'לסי כמובן הם הבלוז הכחולים). גם באיטליה רוב הקבוצות מכונות לפי צבען, מילאן הרוסונרי (אדומים שחורים) אינטר – נראזורי (כחולים שחורים ) פיורנטינה – ויולה סגולים). כמובן שאי אפשר להוציא גם את הלה ליגה מקריטריון זה ריאל מדריד – הבלאנקוס (לבנים), ברצלונה – בלאוגרנה (כחול ארגמן). נכון שיש עוד אינספור דוגמאות אך את משמעות הצבעים נשאיר לכתבה הבאה.

רונאלדו. אבל למה בלאנקוס? (רויטרס)
רונאלדו. אבל למה בלאנקוס? (רויטרס)
 

ישנן עוד סיבות רבות למתן כינויים מלבד הצבעים, נוכל למצוא כינויים שהודבקו בעקבות מיקום גיאוגרפי. ליברפול – המרסיסיידרס בגלל הקרבה לנהר המרסי שזורם ברחבי העיר ועל שמו קרוי מחוז מרסיסייד). חיות: לאציו – הנשרים, רומא – הזאבים, ליון- האריות, ולנסיה – העטלפים. כפי שכבר גיליתם בכתבה הקודמת במבחן הלמה, שמה של קבוצת ארסנל האנגלית הומצא על ידי מספר פועלים שעבדו במפעל לייצור נשקים בשם "רוייאל ארסנל" כך שכולנו יודעים מדוע כינוי הקבוצה הוא "התותחנים"

אם עד כה עסקנו בסיבות הנפוצות למתן כינויים, הגיע הזמן לעבור למיוחדים. שאלתם את עצמכם פעם מהיכן הגיע הכינוי המוזר של אתלטיקו מדריד – הקולצ'ונרוס (יצרני המזרנים). מי שעדיין לא יודע, השם המשעשע הגיע כתוצאה מכך שבתחילת דרכו של המועדון, הבד שנלקח כדי להכין את מדי הקבוצה, הגיע משאריות מזרנים בכדי לחסוך בעלויות הייצור.

דייגו קוסטה. תתעורר, אתה לא על מזרון  (רויטרס)
דייגו קוסטה. תתעורר, אתה לא על מזרן (רויטרס)
 

עוד סיפור הזוי לא פחות מתקשר לקייבו שמתפארת בכינוי "החמורים המעופפים" ההסבר מגיע כתוצאה ממאבקי כוחות של אוהדי קייבו עם אוהדי היריבה העירונית ורונה. אולטראס ורונה שבמשך השנים התרגל לעובדה כי קבוצתו היא הבכירה בעיר מצפון איטליה, התגרה פעמים רבות באוהדי קייבו: "ביום שקבוצתכם תעלה לסרייה A חמורים יתחילו לעוף בשמים".

אומנם כיום שתי הקבוצות משחקות בליגה הבכירה של מדינת המגף אך בשנים האחרונות התהפכו היוצרות כשדווקא קייבו שיחקה בליגה הבכירה ואילו ורונה דשדשה לה במחוזות נמוכים.

אם כבר עסקנו באיטליה אז גם נמשיך במולדת הפיצה ונסביר אחת ולתמיד מדוע יובנטוס מכונה "הגברת הזקנה". למען האמת לכינוי זה ישנן מספר סיבות. המיתוס הראשון מספר שכבר בראשית ימי המועדון שהוקם בשנת 1897 גברת זקנה ליוותה את המועדון מטורינו במסירות ולא הפסידה אף משחק עד ליומה האחרון. מיתוס נוסף מספר כי בתקופת השפל של הביאנקונרי בשנות ה-20, עיתונאי מתוסכל טען כי שחקניה של הקבוצה מטורינו משחקים כמו גברת זקנה.
למרות התרחישים המשעשעים הפירוש האמיתי לכינוי המבדר הוא למעשה גם ההגיוני ביותר. המועדון מטורינו הוא אחד הוותיקים באיטליה ומכאן הגיע המילה זקנה . בוודאי שאלתם את עצמכם מדוע דווקא הגברת הזקנה ולא האדון הזקן. התשובה לכך נמצאת בפירוש המילה "Juventus" בלטינית היא (נעורים) מילה שמתייחסת לנקבה ולא לזכר.

ג´יאנלואיג´י בופון. אבל למה זקנה? לממממהההה?  (רויטרס)
ג´יאנלואיג´י בופון. אבל למה זקנה? לממממהההה? (רויטרס)
 

אחרי שעברנו על כינויים ססגוניים ברחבי אירופה הגיע הזמן לחתום עם סיפור מעניין בדרום אמריקה. בשנת 1966 ריבר פלייט פגשה את פניארול בגמר גביע הליברטדורס. הארגנטינאים כבר הוליכו 0:2 בתום המחצית הראשונה אך הקבוצה הלוחמנית מאורוגוואי שהגיעה למפגש כאנדרדוג מובהק, פשוט נתנה את כולה ובעזרת משחק הקרבה אדיר הפכה את התוצאה ובסופו של דבר הניפה את הגביע היוקרתי אחרי 2:4 מרשים.

אם עד כאן ישנה רק גרסה אחת להפסד הביזיוני, להמשך הסיפור ישנם מספר הסברים. הראשון והמקובל יותר היא שאוהדי הקבוצה מבואנוס איירס היו כל כך מתוסכלים על המשחק הפחדני של קבוצתם שהם פשוט צעקו לעבר שחקני ריבר "Gallinas" (תרנגולים). ההסבר השני הוא שבסיומו של אותו משחק, אוהדי ריבר יצאו לקרב רחוב מול אוהדי היריבה אך בסופו של דבר התחרטו וברחו. לא ברור עדיין איזה גרסה היא האמיתית מבין השתיים אך עד ימים אלו הכינוי שהודבק לריבר בגלל אירוע שלילי הפך לכינוי הרשמי של המועדון. חושבים שאתם יודעים הכול על כינויים בספורט? לחצו כאן כדי להיכנס למבחן הלמה ואולי תטוסו למשחק הליגה בין ברצלונה לאתלטיקו מדריד בקאמפ נואו. אתם עוד כאן?

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */