יום שני, 08.07.2024 שעה 20:42
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-0 0עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

רק בישראל: עונשים מגוחכים על קריאות "שואה"

בדיקת ONE מעלה מספר מקרים שהתרחשו ברחבי העולם שבהם אוהדים נענשו בחומרה על שלטים וקריאות שואה, גם ע"י הקבוצות. ומה קורה בארץ?

|
השלט המגעיל של אוהדי הפועל (יניב גונן)
השלט המגעיל של אוהדי הפועל (יניב גונן)

הדרבי אחרון, בו ניצחה מכבי תל אביב 2:3 את הפועל תל אביב באחד המהפכים שללא ספק עוד ידברו עליהם בעתיד, ריכז בתוכו לא רק כדורגל מרתק ודרמה גדולה, אלא גם את אחד הרגעים הדוחים ביותר שנראו במגרשי הכדורגל בשנים האחרונות.

במהלך הפסקת המשחק הונף דגל גדול בשער 4-5 עם המילים "סופר יודנראט", שעורר זעזוע רב בקרב כל מי שנתקל בשלט וגרר תגובות חריפות מצד ארגונים אשר פועלים למען ניצולי שואה והוביל גם לפניות לשר לבטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ' ויו"ר ההתאחדות, אבי לוזון, לפעול לענישה מרתיעה נגד אותם אוהדים.

יומיים לאחר הדרבי התייצבה הפועל ת"א בפני בית הדין של ההתאחדות לכדורגל ונענשה בסגירת שער 4-5 לשלושה משחקי בית וספגה קנס כספי בגובה 50 אלף ש"ח. העונש הושג במסגרת עסקת הסכם טיעון.

כאן יש מקום להבהיר כי אין חקיקה בנושא קריאות השואה ולמעשה הידיים של הקבוצות ובתי הדין כבולות, אולם פסק דין תקדימי שהתקבל בשנת 2011 קבע כי מעכשיו ניתן להעניש על קריאות שואה, אולם הדבר ממשיך לזכות לטיפול מלטף.

בשל כך, הבינו הארגונים השונים כי אין מה לבנות על ההתאחדות שתשנה את פני הדברים ולכן הונחו על שולחנו של השר אהרונוביץ' שני מכתבים דחופים של ארגון "ממעמקים" ושל הקרן לרווחת נפגעי השואה. השאלה היא האם השר אהרונוביץ' מתכוון סוף סוף להרים את הכפפה ולטפל בבעיה? ואיפה בדיוק כבוד השרה לימור לבנת בכל הסיפור הזה? מדוע לא מסייעים לבתי הדין ולקבוצות לטפל באותם אוהדים? שאלות שנותרו ללא מענה.

"שימו שימו את מכבי בתאים, מלאו אותם בגז", שרים חלק מאוהדי הפועל ת"א בשער 5 באחד השירים המזוויעים שלהם שעליו הם לא עמדו ולו פעם אחת לדין למרות שהוא מושמע ביציע בערך באותה התדירות שאוהדים אחרים צועקים "מחבל".

"העם דורש שואה למכבי", "אומרים מכבי נאצים... הלוואי שתמותו שתשרפו חיים", "מה מה מה מכבי, שתנשמו ת'ציקלון בי", הם רק עוד חלק "מהפנינים" שמופיעים בשירים של אותם אוהדים הנבדלים מהכלל, אבל מה עם ענישה? מלחמה בתופעה? מסתבר שבמדינת ישראל 2014, להשתמש בביטויי שואה זה כבר לא נורא כל כך. 

אוהדי דורטמונד עם המופע הקבוע (רויטרס)
אוהדי דורטמונד. המועדון נלחם בנגע (רויטרס)
 

בסוף השבוע האחרון שוחחנו עם ההתאחדות הגרמנית וניסינו להבין מה היו עושים שם במקרה שכזה. "אנחנו מבינים את הזעזוע שלך מהשלט הזה, אבל אתה צריך להבין שאיננו יכולים להגיד באופן ודאי מה היה קורה", השיבו בנימוס. "יש תהליך מסודר שצריך לעבור, קודם כל פותחים בחקירה, את ממצאי החקירה מגישים לבית הדין. השופט מסתכל על כל הפרמטרים, איך המועדון נהג בעבר במקרים שכאלה, אם היו הרשעות קודמות, באיזה אוהדים ובכמה מהם מדובר, ואחרי כל חקירה והעמדה לדין יש פסק דין שיתחיל במינימום מעונש כספי ויכול להוביל לסנקציות קשות הרבה יותר".

אז מה הן אותן סנקציות? הנה מספר דוגמאות לאיך נוהגים בעולם באוהדים שמרשים לעצמם להשתמש בביטויי שואה, בקריאות "נאצי" ושימוש בהצדעות במועל יד לעומת מה שקורה בישראל. 

רק בסוף החודש האחרון אוהד של בורוסיה דורטמונד שקרא "זיג הייל" במהלך דקת דומייה לפני משחק של קבוצתו מול המבורג הורחק ממשחקי הקבוצה לשש שנים. האוהד שהורחק מהמגרש על ידי כוחות האבטחה ספג עונש הרחקה לשלוש שנים מבית הדין, אלא שבדורטמונד החליטו שהם לא מסתפקים בעונש והכפילו את הרחקתו מהמגרשים.

אוהד הפועל עם הכתובת &qout;שתהיה שואה למכבי&qout; (חגי ניזרי)
אוהד הפועל עם הכתובת "שתהיה שואה למכבי" (חגי ניזרי)
 

בחודש נובמבר 2013 ההתאחדות הגרמנית שוב נתקלה באוהד דורטמונד, שהפעם בחר להצדיע במועל יד בזמן ניצחון הקבוצה 1:6 על שטוטגרט. ההתאחדות הפעילה את העונש המקסימלי והרחיקה את אותו אוהד לארבע שנים מהמגרשים. את הפנייה אגב עם שמו של האוהד ופרטיו להתאחדות, ביצעה דורטמונד בעצמה.

"אותו אוהד שנתפס מצדיע הוענש קשות. בגלל הסצינה המגעילה לה הוא אחראי הוא כעת לא יוכל להיכנס לאף אחד מהאיצטדיונים בגרמניה", הודיע המועדון שבאותה השנה הכריז על מלחמה בתופעה ופעל להרחקת שמונה אוהדים נוספים מהמגרשים לאותו פרק הזמן (4 שנים) בשל ענידת סמלים ניאו-נאציים על בגדיהם. 

חודש לפני כן, אוקטובר 2013, וגם בריאל מדריד נאלצו להתמודד עם התופעה. ארבעה אוהדי הבלאנקוס הובאו בפני שופט אזרחי, ספגו קנס של 3,000 יורו והורחקו לחצי שנה מהמגרשים בשל ענידת סמלים נאציים בדרבי נגד אתלטיקו מדריד.

יוסי בניון (GettyImages)
יוסי בניון במדי ווסטהאם. אוהד של הקבוצה הורחק לכל חייו (GettyImages)
 

באותו החודש, גם בהונגריה החליטו להילחם בתופעה. אוהדי פרנצ'בארוס הניפו דגל עליו התנוסס צלב קרס והורחקו על ידי המועדון לכל החיים. הדגל הונף במשך 10 שניות, אולם לא זכה להתעלמות של ראשי המועדון שהזדעזעו: "זאת פרובוקציה גועלית. אנחנו לא מאמינים שיש אוהדים שלנו שנוהגים כך. שמותיהם הועברו גם לידי המשטרה".

בחודש נובמבר 2012, בזמן שיוסי בניון משחק בווסטהאם, פגשה הקבוצה את טוטנהאם לדרבי לונדוני סוער במהלכו קראו אוהדי ווסטהאם לעבר אוהדי טוטנהאם: "היטלר בא לקחת אתכם". בזמן שמשטרת לונדון הייתה עסוקה במעצרים של שני אוהדים מתוך החמישה שזוהו, בווסטהאם כבר פעלו ואחד האוהדים הורחק לכל חייו מהמגרשים. 

ומה קורה בישראל? העונש האחרון שספגה הפועל מדבר על סגירת יציע לשלושה משחקים וקנס כספי. בהפועל פעלו במהרה והאוהדים שאחראים למעשה איבדו את המנוי העונתי שלהם ואף תוגש נגדם תביעה אזרחית.

מבט נוסף על הענישות של בית הדין במקרים דומים וחוסר הטיפול בתופעה גם מצד הגורמים המדיניים בשונה למשל מאירופה, משקף תמונה קשה עוד יותר. ב-22 בספטמבר 2011 נענשה הפועל בקנס של 2,000 ש"ח על קריאות "שואה" ו"נאצי" בדרבי ליגת הנוער. הכותרות דיברו אז על "עונש תקדימי" שמלמד איך נהגו בדיוק בישראל בקריאות שהוזכרו למעלה אשר מושמעות ביציעים במשך שנים. 

אוהדי הפועל והשלט עם הכיתוב &qout;פניני לגז&qout; (יניב גונן)
אוהדי הפועל והשלט עם הכיתוב "פניני לגז" (יניב גונן)
 

באותה העונה, במחזור השמיני של ליגת העל, הועברו יושבי שער 5 לשבת בשער 11 בשל עונש מבית הדין. באותו המשחק רוססו צלבי קרס וכתובות "שואה למכבי" בשירותי שער 11 על ידי אוהדי הפועל. בית הדין הטיל על הפועל שני משחקים בהם ייסגר שער 5 וכמו כן, משחק רדיוס נגד מכבי חיפה.

האופציה להקלה בעונש הייתה אם הפועל תעביר רשימה של 20 אוהדים לידי בית הדין החשודים בביצוע המעשה. לבסוף הפועל זוכתה מהעונש, אף שם לא הועבר, והטענה לזיכוי הייתה כי מעכשיו הפועל תשתף פעולה עם המשטרה בנושא. אלא שמאז המשטרה לא עשתה דבר כדי למגר את התופעה.

בעונה שעברה, לאחר התקרית בין גיא פניני ליונתן שולדבראנד בדרבי הכדורסל, הניפו אוהדי הפועל שלט עם הכיתוב "פניני לגז" במשחק נגד מ.ס. אשדוד. בית הדין גזר שלושה משחקי רדיוס על האדומים ובערעור ביטל אותו בטענה כי מעכשיו תינקט יד קשה כנגד התבטאויות הקשורות בשואה. האומנם?

עונה שעברה. השלט "סופר יודנראט" הונף. ענישה קשה? מעצרים? אוהדים מורחקים מהמגרשים למספר שנים? היעלמות התופעה? התערבות משטרתית? כמובן שלא. הגופים המדיניים שותקים, בית הדין לא מאמץ את הגישה בה הוא נקט בעצמו רק לפני כשנה אלא שלשם שינוי, הפועל החלה להילחם בתופעה בעצמה.

יש לציין כי האוהדים אשר הניפו את השלט סופר יודנראט הורחקו מהמגרשים ותוגש נגדן תביעה אזרחית על ידי הפועל ולמעשה מדובר באקט גינוי של ההנהלה החדשה, כאשר מרבית מקרי העבר מיוחסים להנהלות ישנות של הפועל ת״א. אולם התרעומת היא לא בהכרח רק נגד הטיפול של הנהלות הפועל בעבר, אלא חוסר תשומת הלב שניתנת לנושא על ידי המוסדות השיפוטיים ביחס לשאר העולם כפי שהובאו בדוגמאות הנ״ל. ואנחנו שואלים, מה עוד צריך לקרות כדי שמדינת ישראל תשים סוף לאנשים אשר מבזים את השואה? תשובות, כמובן, אין לנו אך הימשכות התופעה לצערנו הרב, מובטחת.

"לא ניתן למספר אנשים להכתים את שמה של הפועל ת"א"
תגובת הפועל תל אביב: "המועדון נקט בצעדים חמורים ומהירים מיד עם הנפת השלט המכוער כשהחרים את המינויים לשלושת האוהדים שהוצאו מתחומי האצטדיון ע"י כוחות האבטחה ולאחר מכן גינה את האירוע בחריפות".

"ההשוואה לטיפול במקרים באירופה אינה נכונה שכן ברוב מדינות היבשת, השימוש בביטויים מהסוג הזה, מוגדר כעבירה פלילית עם עונשים הקבועים בחוק, בעוד שבישראל זו עדיין לא עבירה פלילית והשימוש בביטויים אלו, שנפוץ לצערנו לא רק במגרשי הספורט, עדיין נכלל במסגרת חופש הביטוי, מה שמקשה מאוד על המשטרה וכיוצא מכך, גם על המועדון לטפל בתופעה בכל האמצעים".

אוהדי הפועל ת&qout;א ביציע (שי לוי)
אוהדי הפועל ת"א. "לא ניתן לבודדים להכתים את שמו של הקהל" (שי לוי)
 

"למרות זאת , לא ניתן למספר אנשים בודדים שלא ראויים להיקרא אוהדי הפועל ת"א, להכתים את שמם של עשרות אלפי אוהדי הפועל ת"א האמיתיים והמסורים, ואת שמו של המועדון כולו, שכן כל תכליתם של אנשים אלו היא לפגוע פעם אחר פעם ספורטיבית, תדמיתית וכלכלית במועדון". 

"המועדון החל בביצוע פעולות אקטיביות כמו שכירת חברת חקירות פרטית והגשת תביעות כנגד מי שפוגע בהפועל ת"א והנהלת הקבוצה נחושה לבער את הנגע הרע הזה מקרבנו".

"במקביל נעשות פעולות חינוכיות-הסברתיות בקרב האוהדים ובקרב עשרות אלפי ילדי מפעלות החינוך ומחלקת הנוער של הפועל ת"א, שמטרתן  להעניק ידע על ההיסטוריה של העם היהודי וזיכרון השואה, מה שיסייע להעלמת התופעות השוליות הללו.מדובר בתהליך מתמשך שהצליח להביא לצמצומה של התופעה באופן ניכר, שכאמור לא ייחודית רק למגרשי הספורט. עם זאת, אנו ערים למסע הדה לגיטימציה המכוון המתוזמן שמכליל ומכתים באופן  מגמתי  את כלל אוהדי אוהדי הפועל ת"א.  מעבר לכך, לא נגיב על דרכי הפעולה של ההנהלה הקודמת".

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */