יום שני, 01.07.2024 שעה 18:12

אפקט הדומינו: סיפור הנבחרת הגרועה בעולם

מאמן שיכור, כבאי, בנאי ושרת בהרכב. אימונים משותפים עם בנות וגיוס שחקנים באינטרנט. טרקס וקייקוס, הנבחרת היחידה בעולם שהוקמה בגלל משחק דומינו

|
הכל התחיל בגלל דומינו. הסיפור של טרקס וקייקוס
הכל התחיל בגלל דומינו. הסיפור של טרקס וקייקוס

בכל חודש יוצאת הודעה מסודרת שמבשרת מחדש את הדירוג הרשמי והלא כל כך ברור של פיפ"א. כל ילד בוודאי יוכל למנות בראש דירוג זה מדינות כמו ארגנטינה, ברזיל גרמניה וכמובן ספרד, הרי מי לא מכיר את נבחרות נוצצות כמו הסלסאו, האלביסלסטה וכמובן הלה רוחה?. אך האם תהיתם אי פעם איזו מדינה מתפארת בתואר הלא כל כך מחמיא - "הנבחרת הגרועה בעולם"?

על פי הדירוג שהתפרסם ביום חמישי האחרון את המקום ה-207 והאחרון חולקות בגאווה לא פחות משלוש נבחרות. את סן מרינו כולנו מכירים, תופתעו לגלות שאי שם באסיה נמצאת גם ממלכת בהוטן ששוכנת לה גם היא עמוק בתחתית הטבלה ביחד עם נבחרת הדייגים מאירופה. למרות הפיקנטריה הרבה ששתי הנבחרות הללו יכולות לספק לנו, סיפורה של נבחרת טרקס וקייקוס (הצלע השלישית במשולש השפל) הוא המרגש והמבדר ביותר.

די סביר להניח שמעולם לא שמעתם על טרקס וקייקוס, צמד האיים המופלא שנמצאים בצידו השני של הגלובוס, מדובר בטריטוריה השייכת לבריטניה ושוכנת מזרחית לקובה וצפונית לרפובליקה הדומניקנית. ממש פנינה פסטורלית אי שם בים הקאריבי. מה עוד נוכל לספר לכם על גן העדן הזהוב שמוקף במי טורקיז?

בעבר אותם איים שימשו כמקום מסתור מצוין עבור שודדי ים, האוכלוסייה בהם כוללת 31.458 תושבים שמתפרשים על שטח קטנטן של 948 קמ"ר, באותו שטח קטנטן דרך אגב, מבקרים כל שנה בסביבות ה-200,000 תיירים.

טרקס וקייקוס פנינה פסטורלית אי שם בים הקאריבי
טרקס וקייקוס פנינה פסטורלית אי שם בים הקאריבי
 

מלבד הנתונים הגיאוגרפים הלא כל כך מעניינים והעובדה שהפנינה הקאריבית היא מקום התיירות המועדף על כובבים כמו ברוס וויליס, דמי מור וריו פרדיננד, מסתבר שהמשחק הלאומי שמעסיק יומם וליל את תושבי האיים הוא דומינו. איך משחק האבנים קשור לכדורגל אתם שואלים? את התשובה תוכלו למצוא בציטוט הבא.

"הייתם אומרים לי קריקט, כדורסל או אפילו שחייה, הייתי יכול להבין אבל דומינו? איך לעזאזל המשחק הלאומי פה הוא פאקינג דומינו.מהרגע הראשון שהגעתי לפה ראיתי אנשים נרקבים מסביב לשולחן ופשוט הייתי חייב לעשות משהו בנידון".

&qout;איך המשחק הלאומי פה הוא פאקינג דומינו?&qout;  תמונה טיפוסית מהמשחק שמשגע את האיים (ONE)
"איך המשחק הלאומי פה הוא פאקינג דומינו?". תמונה טיפוסית מהמשחק שמשגע את האיים
 

את התובנה המרגשת בציטוט הקודם סיפק לנו כריס גאנון, האיש שהביא את טירוף הכדורגל לאי. הכל התחיל אי שם בשנת 2001. גאנון, כבאי אנגלי מדופלם ששירת בתחנת מכבי האש של ווסטמינסטר (שכונה  בלונדון) במשך 11 שנים, קיבל הצעה לה הוא לא יכל לסרב. כפי שסיפרנו לכם בפתיחה , איי טרקס וקייקוס למעשה קיבלו מעמד של מושבת כתר מבריטניה, כך שאנגליה כממלכה, חייבת לספק לטריטוריה הקאריבית שירותים בסיסיים, בין היתר שירותי כבאות והצלה

מי שנשלח לבנות את המערך הזה היה כמובן גאנון, שהקים בגאווה את תחנת מכבי האש הראשונה והיחידה באיים. מסתבר שמלבד אותה תחנה, הכבאי האנגלי בנה גם ליגה מקומית הכוללת חמש קבוצות. "לבנות את ליגת האיים, היה הרבה יותר קשה מלבנות תחנת כיבוי. הייתי צריך להתחנן לאנשים בכל שבוע מחדש. בסוף זה הצליח".

כך נראה משחק בליגת האיים המרתקת. בסופו של דבר הוקמה גם נבחרת
כך נראה משחק בליגת האיים המרתקת. בסופו של דבר הוקמה גם נבחרת
 

אהבתו של הכבאי האנגלי לכדורגל הייתה עצומה ומאז ומתמיד. בתקופת התיכון הוא היה התקווה הגדולה של תיכון סר פאבריס אוסבורן לצידו של דייויד ג'יימס, שוער ליברפול ונבחרת אנגליה לשעבר. לצערו, בזמן שג'יימס פרח עם השנים והפך לאגדה/בדיחה, גאנון סיים את הקריירה בגיל 17, רגע לפני שחתם על חוזה מקצועני בצ'רלטון. הסיבה - אביו טירפד את העיסקה הנוצצת מפני שבנו הפסיק להשקיע בלימודיו.

"אתם יודעים מה? אם כבר יש כאן ליגה יחסית מסודרת, למה שלא תהיה לנו גם נבחרת", זרק גאנון לאוויר באחד ממחזורי הליגה. לשמחתו הרבה, החבר'ה נענו לאותה הצעה ביזארית. לצערו, הייתה זאת משימה לא פשוטה בכלל. אמנם על הנייר טרקס וקייקוס היתה רשומה כנבחרת רשמית כבר בשנת 1996, אך מסתבר שדי קשה לשחק בלי ליגה, בלי אצטדיון וכמובן בלי שחקנים.

שחקן אש, כריס גאנון בתחנת הכיבוי אותה הקים.
שחקן אש, כריס גאנן בתחנת הכיבוי אותה הקים
 

בדיוק כמו בניית הליגה המקומית ותחנת מכבי האש, בסופו של דבר הכבאי המדופלם הצליח להקים גם נבחרת לתפארת. טוב, אולי לא לתפארת, אבל לפחות הוקמה נבחרת. המבחן הראשון של טרקס וקייקוס היה אי שם במוקדמות מונדיאל 2002 מול פדרציית סנט קיטס ונוויס (מסתבר שיש גם כזאת נבחרת). התוצאה בסיכום שני המשחקים הייתה 0:14 לטובת קיטס. אין מה לעשות, אי אפשר היה לצפות מטבח, ארבעה פועלי בניין, שלושה דייגים, שרת, חשמלאי וכמובן כבאי לתוצאה טובה יותר.

ארבע שנים לאחר אותה תבוסה הגיע שוב רגע האמת של נבחרת האיים כשטרקס וקייקוס הוגרלה מול האיטי, השכנה מהקאריבים. הפעם גאנון התכונן כראוי. במסגרת תוכנית goal שהקימה פיפ"א, נבנה אצטדיון מפואר ורשמי במרכז האיים, אך מה אפשר לעשות באצטדיון כשאין לך (שוב) מספיק שחקנים בסגל?

דייגים, פועלי בניין ושרת. נבחרת טרקס וקייקוס בפעולה
דייגים, פועלי בניין ושרת. טרקס וקייקוס בפעולה
 

שוב היה זה גאנון שהפשיל שרוולים ויצא למסע חיפוש מפרך. לאחר שרוב תושבי האיים המשיכו להעדיף כדורסל, קריקט וכמובן דומינו על פני כדורגל, פנה האנגלי העיקש לפלאי הטכנולוגיה ופירסם את ההודעה הבאה באינטרנט: "אם נולדת באיים טרקס וקייקוס או ידוע לך על שורשים (עד דרגת סבא/סבתא) או שאתה מחזיק באזרחות מאחת ממדינות ממלכת בריטניה וברצונך לשחק כדורגל, אתה מוזמן לסגל נבחרתנו לקראת משחקי העפלה למונדיאל הקרוב מול נבחרת האיטי”.

מסתבר שפלאי הטכנולוגיה עשו את שלהם והפנייה המרגשת אירגנה לנבחרת האיים שני כוכבים של ממש. צמד האחים גווין ודואנה גלינטון שמשחקים ב-MLS ונולדו לאב מהאיים עלו על המטוס הראשון לקאריבים והפכו לשחקנים המקצועיים הראשונים של טרקס וקייקוס מאז ומעולם. לצערם, גם הם לא עזרו יותר מדי ונבחרתם החדשה הפסידה "רק" 7:0 ליריבה המרה האיטי.

הפסידו רק 0:7. טרקס וקייקוס מול האיטי במוק´ מונדיאל 2006
הפסידו רק 7:0. טרקס וקייקוס מול האיטי במוק´ מונדיאל 2006
 

אם עד כה נגענו רק בסיפורו של גאנון הכבאי, הגיע הזמן לעסוק באנגלי השני בחשיבותו של הנבחרת. אנו מתכוונים כמובן למת'יו גרין, מאמנה של הנבחרת הגרועה בעולם מאז שנת 2004, למקרה ששאלתם את עצמכם, בטרקס וקייקוס לא צריך שום תעודת פרו או קורס מאמנים כדי לקבל את המינוי הנוצץ של הנבחרת הגרועה בעולם, כך שהניסיון הרב של גרין בליגת הפאבים בשכונת ילדותו בהאל הספיק לחלוטין.

מי שהיה המאמן המדופלם של "שיכורי ספידרס" בליגת הפאבים הרשמית של ימי ראשון לא בדיוק הקל ראש בתפקידו למרות המיקום הלא כל כך מחמיא של נבחרתו בדירוג פיפ"א: "כולם חושבים שאני כל היום בחוף שותה פינה קולדה. אני עובד פה יותר קשה ממה שעבדתי כל חיי. לאמן קבוצת שיכורים ונבחרת לאומית, זה לא אותו דבר, גם אם אותה נבחרת במקום האחרון בעולם".

המשימה הקשה בחיי. מת´יו גרין על רקע האיים
מאמן השיכורים שהפך למאמן נבחרת. מת´יו גרין על רקע הנוף הקאריבי
 

גרין, שנזרק בגיל 15 מהאל בשל גובהו הנמוך, לא הסתפק רק באימון הגברים אלא לקח על עצמו גם את אימון הנשים והילדים של האיים, עד כאן הכל טוב ויפה, הבעיה היא שכולם מתאמנים שלוש פעמים בשבוע באותו מגרש בו זמנית. מסתבר שערבוב המינים והגילאים של גרין עזר בסופו של דבר מפני שבמוקדמות מונדיאל 2010 טרקס וקייקוס השיגה את ניצחונה הראשון אי פעם בכל הזמנים במסגרת רשמית עם 1:2 מול סנט לוסיה. לצערו הרב של גרין במפגש הגומלין של דרבי האיים לוסיה ניצחה 0:2 והעפילה לשלב הבא.

הבנים על הבנות. כך נראה אימון נבחרת שיגרתי.
הבנים על הבנות. כך נראה אימון נבחרת שגרתי.
 

מה עבר על הנבחרת החביבה מאז אותו הפסד כואב? בעיקר הפסדים נוספים כמו ה-10:0 לאיי בהאמה. המאמן גרין חוזר פה ושם לחופשות מולדת וסופג אינספור עלבונות מחבריו השיכורים מהפאב השכונתי. כריס גאנון הכבאי פרש ממשחק פעיל והפך להיות יו”ר ההתאחדות באי הסימפטי, ושאר חברי הסגל לקחו להם הפסקה קצרה של שנתיים וחצי ממשחק פעיל.

סביר להניח שאתם בוודאי שואלים את עצמכם איך יכול להיות שנבחרת כלשהי לא פעילה במשך כל כך הרבה זמן. כנראה שזה מה שקורה כאשר אותה נבחרת הוקמה בגלל משחק דומינו.

הכל התחיל ממשחק דומינו, נבחרות האיים בתמונה קבוצתית
הכל התחיל ממשחק דומינו, נבחרות האיים בתמונה קבוצתית
 

אסור לפספס
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
נגןתופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
תופעה: אוהדים מקעקעים את החתימה של מסי
נגןמסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
מסי חולק את עוגת יום ההולדת עם האוהדים
נגןניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
ניימאר: "ויניסיוס הכי מכוער ששיחק איתי"
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */