יום שבת, 06.07.2024 שעה 06:20

אגדות המונדיאל: פלה, מראדונה וגם מסי?

"ספר המונדיאל" של נדב יעקבי מביא סקירה מקיפה של 32 הנבחרות שיתמודדו בברזיל ואת ההיסטוריה של המונדיאלים. בפנים: הפרק על השחקנים הגדולים

|
ספר המונדיאל של נדב יעקבי
ספר המונדיאל של נדב יעקבי

ספר המונדיאל הוא בדיוק מה שצריך כל חובב כדורגל אמיתי, בין אם הוא בן 7 או בן 70 - כדי לחוות את המונדיאל הברזילאי באופן המושלם ביותר.

העיתונאי הוותיק ופרשן הכדורגל הבכיר, נדב יעקבי, משיק בימים אלה את הספר: "ספר המונדיאל" אשר מעניק סקירה מקיפה של כל 32 הנבחרות המשתתפות ושל כל 19 המונדיאלים שהתקיימו בעבר; החל מהזכייה של אורוגוואי ב-1930 ועד לשער הניצחון הדרמטי של אינייסטה ב-2010.

הספר (בהוצאת "ידיעות אחרונות") כולל 192 עמודים צבעוניים בהם ניתן למצוא את כל מה שצריך לדעת לקראת המונדיאל הקרוב: סקירת 32 הנבחרות שיופיעו בברזיל, סיפורי 19 המונדיאלים הקודמים, זרקוק על 11 השחקנים שמועמדים לככב בקיץ, לוח המשחקים המלא, שיאי המונדיאלים, האצטדיונים המארחים, וגם פרק שמוקדש לנבחרת ישראל ולנסיונותיה הרבים והלא מוצלחים להעפיל למונדיאל - אבל גם להשתתפות ההיסטורית במקסיקו 1970.

בספר גם תמצאו את סיפוריהם האישיים והמרתקים של הכוכבים שיעמדו במוקד העניינים בברזיל, ובראשם הסופרסטארים הכי גדולים: ליאו מסי, כריסטיאנו רונאלדו וניימאר.

ואי אפשר בלי הנקודה הישראלית. למרות שנבחרת ישראל שוב לא הצליחה להעפיל למונדיאל, פרק מיוחד בספר מוקדש להיסטוריה של ישראל במוקדמות גביע העולם, כולל ההופעה הבלתי נשכחת של הנבחרת במקסיקו 1970.

פרק מתוך הספר: "אגדות המונדיאל"
כדורגל הוא ספורט קבוצתי, ובמונדיאל משחקות נבחרות לאומיות. ובכל זאת, מי שהופכים את האירוע לנצחי, מי שנשארים חקוקים לעד בדפי ההיסטוריה ובזיכרון הקולקטיבי, אלה הם השחקנים הגדולים, הכוכבים. אגדות המונדיאל. במונדיאל בברזיל יצטרף גיבור חדש לרשימה, שחקן שיצליח לסחוף את הנבחרת שלו לזכייה בגביע העולם. כזה שבסיום הטורניר ייכנס לפנתיאון של הגדולים מכולם, לרשימה המצומצמת והמיוחדת של כדורגלנים שהגשימו את חלומם של מיליונים. המונדיאל הראשון שהיה לאירוע עולמי גדול וזכה לסיקור נרחב, כולל שידורים בטלוויזיה, היה זה שהתקיים בשווייץ ב- 1954. פרנץ פושקאש, כוכבה של נבחרת הונגריה, הנבחרת הטובה בעולם באותם ימים, אמור היה להיות הגיבור הגדול של הטורניר. אבל הונגריה נוצחה בגמר בסנסציה ענקית על ידי מערב גרמניה, והלמוט ראן, שכבש את שער הניצחון, נכנס להיסטוריה.

ארבע שנים לאחר מכן הפציע במונדיאל בשוודיה חלוץ ברזילאי בן 17, אדסון ארנטס דו נסימנטו שמו, הלא הוא פלה. בתחילת הטורניר, פלה לא היה בהרכב, אבל מהרגע שהחל לשחק הוא לא הפסיק להבקיע. בגמר מול שוודיה פלה כבש צמד ונהפך לאגדה. פלה שיחק בארבעה מונדיאלים, כאשר בשלושה מהם הוכתר לאלוף. במונדיאל האחרון שלו, שהתקיים במקסיקו ב- 1970, פלה שוב היה הכוכב הגדול והבקיע בגמר מול איטליה. דבר אחד אינו נתון לוויכוח: פלה הוא השחקן הגדול ביותר בתולדות גביע העולם.

פלה (רויטרס)
פלה. השחקן הגדול ביותר בתולדות המונדיאל (רויטרס)
 


פלה היה שותף לזכייה של ברזיל במונדיאל של 1962 , אבל לא שיחק בגמר לאחר שנפצע. מי שנטל את הפיקוד על הנבחרת הברזילאית באותו טורניר היה גארינצ׳ה, שגם הוא נהפך לאגדה. ב-1966 זכתה אנגליה בגביע העולם היחיד שלה והיו לה שלושה גיבורים גדולים: הקפטן והמנהיג בובי מור, השחקן המצטיין בובי צ׳רלטון וג׳ף הרסט, שהבקיע שלושער בגמר מול מערב גרמניה. הרסט הוא השחקן היחיד בהיסטוריה שהבקיע שלושה שערים בגמר המונדיאל.

1974 היתה השנה שבה משחק הגמר הפגיש את שתי הנבחרות הטובות בעולם, מערב גרמניה והולנד, ואת שני השחקנים הטובים בעולם, פרנץ בקנבאואר ויוהן קרויף. הולנד היתה פייבוריטית, אבל גרמניה ניצחה. קרויף סיים את הקריירה בלי זכייה במונדיאל, אבל מקומו ברשימת הכוכבים הגדולים מובטח. ב-1978 זכתה ארגנטינה בגביע העולם הראשון בתולדותיה. הגיבור הגדול שלה היה מריו קמפס, שהבקיע פעמיים בגמר מול הולנד.

ספר המונדיאל (ONE)
ספר המונדיאל של נדב יעקבי
 


1982 הייתה השנה הגדולה של פאולו רוסי, החלוץ האיטלקי החמקמק, שהבקיע שישה שערים במונדיאל בספרד, כולל השער הראשון בניצחון בגמר מול מערב גרמניה. דייגו מראדונה, לדעת רבים הכדורגלן הטוב בהיסטוריה, הגיע לרגע הגדול שלו ב-1986, כשהיה הרוח החיה בזכייה של ארגנטינה בגביע העולם. במהלך הטורניר כבש דייגו חמישה שערים, כמה מהם נצחיים.

מראדונה הגיע עם ארגנטינה לגמר גם ב-1990, אבל הפסיד למערב גרמניה, שהשחקן המצטיין שלה באותו טורניר היה לותר מתיאוס. ב-1994 זכתה ברזיל בגביע העולם הרביעי שלה, כשניצחה בגמר את איטליה בדו קרב פנדלים. רומאריו, שכבש חמישה שערים בטורניר, הפך לגיבורה החדש של ברזיל. צרפת זכתה בגביע ב-1998 עם ניצחון 0:3 על ברזיל בגמר. זינדין זידאן, בנם של מהגרים מאלג׳יריה, הבקיע צמד ונהפך מיד לגיבור האומה ולאחד הכוכבים הגדולים בהיסטוריה של גביע העולם.

ב-2002 היה זה תורו של רונאלדו, חלוץ נבחרת ברזיל, שהפסיד בגמר ארבע שנים קודם לכן. רונאלדו הבקיע שמונה שערים בטורניר שהתקיים במזרח הרחוק, כולל צמד בגמר מול גרמניה, ונהפך לאגדה.

מה שאפיין את הנבחרת האיטלקית שזכתה בגביע העולם ב-2006 היה ההגנה הנפלאה שלה. מי שניצח על משחק ההגנה היה הבלם והקפטן פאביו קנבארו, שנכנס גם הוא לחבורה האקסקלוסיבית של ״גיבורי המונדיאל״. ולפני ארבע שנים, בדרום אפריקה, נכנסו שמות חדשים לרשימה, כוכבי נבחרת ספרד, אלופת העולם החדשה: השוער והקפטן איקר קסיאס, וכובש שער הניצחון בגמר אנדרס אינייסטה. מונדיאל חדש עומד בפתח, ולצד השאלה הגדולה מי תהיה אלופת העולם, חובבי הכדורגל מנסים להעריך ולנחש מי יהיה הכוכב הגדול של גביע העולם 2014. האם זה יהיה אחד המועמדים הטבעיים, ליאו מסי, כריסטיאנו רונאלדו או ניימאר, או שאולי יהיה זה שחקן מפתיע, כזה שאף אחד לא חשב עליו לפני שהמשחקים יצאו לדרך?

בעמודים הבאים מובאים סיפוריהם של 11 הכוכבים הגדולים שישחקו בברזיל. כל אחד מהם הוא השחקן הבולט בנבחרתו, כל אחד מהם כוכב בפני עצמו. אבל רק אחד יוכל להניף ב- 13 ביולי את גביע העולם באצטדיון המרקאנה בריו דה ז׳נרו ולהפוך לאגדת המונדיאל החדשה.            

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */