יום שישי, 05.07.2024 שעה 04:11
ליגת העל 24-25
00-00בית"ר ירושלים1
00-00בני סכנין2
00-00הפועל ב"ש3
00-00הפועל חדרה4
00-00הפועל חיפה5
00-00מ.ס אשדוד6
00-00מכבי בני ריינה7
00-00מכבי חיפה8
00-00מכבי נתניה9
00-00מכבי פ"ת10
00-00מכבי ת"א11
00-00עירוני ק"ש12
00-00עירוני טבריה13
00-00הפועל ירושלים14
לוח משחקים
  • מכבי בני ריינה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי נתניה
  • מכבי חיפה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • עירוני טבריה
  • בית"ר ירושלים
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מ.ס אשדוד
  • עירוני ק"ש
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ב"ש
  • בני סכנין
  • שבת, 24/08, 00:00
  • מכבי פ"ת
  • מכבי ת"א
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל ירושלים
  • הפועל חדרה
  • שבת, 24/08, 00:00
  • הפועל חיפה

על כבוד ואירופה: חבל ההצלה של חיפה והפועל

מכבי ברחה, ב"ש וק"ש צוחקות מלמעלה והגביע? היסטוריה. שתי המאכזבות רוצות אירופה והדרך עוברת ב-20:50 בקריית אליעזר. הפרשנים מנתחים

|
בן שמעון, דמארי, עזרא ובנאדו. נותר רק הכבוד
בן שמעון, דמארי, עזרא ובנאדו. נותר רק הכבוד

נראה כי גם בדמיונות המופרכים ביותר לפני תחילת העונה לא חשבו מכבי חיפה והפועל ת"א שכך הן יגיעו למשחק המסקרן ביניהן הערב (שני, 20:50) בקריית אליעזר, בטח לא בשלב הזה של הליגה. אך חלומות לחוד ומציאות לחוד. עם הישורת האחרונה של הסיבוב השני, שני מועדוני הפאר נשארו הרחק מאחור בקרב על השליטה בכדורגל הישראלי, בעוד מכבי ת"א של מיץ' גולדהאר מקדימה אותן בהפרש עצום ורחוקה מהן שנות אור.

אם לא די בכך, "סינדרלות" חדשות נכנסו למאבק העיקש על צמרת הליגה. הפועל ב"ש ועירוני ק"ש מציגות עונה נפלאה ומוצלחת בהרבה מזו של חיפה והפועל והטבלה מדברת בעד עצמה. אם בעבר משחק שכזה היה בגדר קרב ישיר על צמרת הליגה, הרי שהפעם הוא עשוי להכריע רק את זהות הכרטיס לאירופה, במקרה הטוב. איך קרה ששתי קבוצות גדולות בכדורגל הישראלי מציגות עונה כל כך חלשה? הסיבות רבות. פנינו למיטב הפרשנים על מנת לנתח את הסיכויים שלהן רגע לפני הקרב הקריטי בקריית אליעזר.

"פעם זה היה משחק העונה, היום מדובר במשחק משני על המקום הרביעי שלא מעניין אף אחד", פתח אייל ברקוביץ' את דבריו. "שתי הקבוצות נמצאות במשבר גדול, הן מבחינת היכולת של השחקנים והן מבחינת היציבות. האוהדים משני הצדדים מאוכזבים מאוד. ההבדל היחידי בין הקבוצות הוא שלמכבי חיפה יש בעלים מסודר ואילו הפועל ת"א נמצאת תחת סימן שאלה גדול לגבי העתיד".

המאמן והפרשן גילי לנדאו סבור כי המשחק די קריטי עבור שתי הקבוצות: "מדובר בשני מועדונים שסימנו את כל התארים כמטרה עם פתיחת העונה; אליפות, גביע המדינה והעפלה לאירופה. בפועל, שניהם יצאו מוקדם מדי מהמרוץ לאליפות והודחו מהשלבים המוקדמים של הגביע. הדרך היחידה שלהם להציל משהו מהעונה הזאת ולא ללכת לחוף הים, היא דרך המיקום בטבלה".

על האש: חיפה מול הפועל ראש בראש

המומנטום של הפועל מול הביתיות של חיפה: מה יכריע?
"להוציא את ההפסד להפועל חיפה בגביע, הפועל ת"א היא קבוצה מתייצבת שמצאה את הנוסחה לעלות על דרך המלך ולשמור על מגמת עלייה", אומר לנדאו, "זאת למרות התיקו מול בני יהודה, שהיה חריג ואינו מאפיין את התקופה האחרונה". גם הפרשן איציק אהרונוביץ' סבור שהאדומים עדיפים: "הם מחוברים יותר, מאורגנים יותר והם גם משחקים בחוץ, שזה נוח בעיקר בשל משחק המתפרצות שלהם. יש להם את החלוץ הטוב והמהיר בארץ, עומר דמארי, שיפגוש את הבלמים האיטיים של מכבי חיפה".

ברקוביץ' דווקא חושב אחרת: "אף אחת מהן לא מגיעה עדיפה, יש שוויון. הפועל משחקת כדורגל יפה יותר, אך הקהל של מכבי חיפה דוחף את הקבוצה ועושה את ההבדל. ראינו 4,000 אוהדים ירוקים בטדי, לכן המשחק יהיה שקול כמו כל המפגשים ביניהן".

היתרונות והחסרונות: מה יעשה את השינוי במשחק?
לנדאו פתח ונגע בבעיות של חיפה: "היא מתקשה למצוא זהות, לחזור לנצח ולמצוא את ההרכב שיוביל אותה לסדרה של ניצחונות. היא מנסה לפצח את הקוד של עצמה ולא מצליחה. בעיתוי הנוכחי, שתי הקבוצות צריכות לזנק מעבר לשיא ולהוכיח עצמן. האתגר הזה תמיד יכול לשאוב ממך יכולת משום מקום וזה הסיכוי של חיפה לרשום ניצחון יוקרתי שימנף אותה להמשך הדרך. מבחינת הפועל? ניצחון על חיפה יצהיר לכולם שהיא לא מוותרת לעצמה והולכת על אירופה עד הסוף".

אוהדי מכבי חיפה (עמית מצפה)
אוהדי מכבי חיפה. "הם עושים את ההבדל" (עמית מצפה)
 

מנגד, אהרונוביץ' מוצא לא מעט בעיות בסגנון המשחק של הפועל: "הם מתבססים יותר מדי על מסירות קצרות, לפעמים שקופות, ומניעים את הכדור בטווחים קצרים. סגנון משחק כזה אולי עובד מול הפועל עכו ובני יהודה, אך זה לא יעזור בקריית אליעזר. הם יצטרכו לחפש את השטחים ולהפתיע את חיפה דרך המתפרצות".

אז אם בנושאים מסוימים הפרשנים גילו חילוקי דעות, הרי שבנוגע לדבר אחד כולם תמימי דעים – הכושר הנהדר של עומר דמארי. אהרונוביץ' בטוח שהחלוץ יעשה צרות רבות לחיפה: "היא לא תוכל להתמודד איתו בכל הקשור למהירות וזו נקודת תורפה גדולה, אף על פי שהוא הוכיח השנה שגם מול הגנות צפופות הוא מצליח לכבוש, זה מה שהופך אותו לחלוץ הטוב בישראל".

גם לנדאו מסכים: "היתרון של הפועל הוא המשאלה של מכבי חיפה. דמארי הוא המוציא לפועל של הקבוצה, מבקיע שערים בצרורות. כנראה שאם דמארי היה בצד השני, חיפה הייתה פותרת לעצמה את רוב הבעיות". ברקוביץ' חושב שלשתי הקבוצות יש נקודות תורפה רבות: "יש להן הרבה מאוד חסרונות בעמדות המפתח. במכבי חיפה אין אף כוכב, אין מנהיג. המנהיג היחידי הוא קטן, והשנה הוא לא בא לידי ביטוי. להפועל אין מנהיג בקישור שיעשה את ההבדל. למרות הכישרון הגדול של גילי ורמוט, הוא מראה שהוא לא מנהיג. היתרון הגדול של הפועל? אין ספק, דמארי".

תורג´מן חוגג (רדאד ג´בארה)
תורג´מן. "מזכיר את אלון מזרחי" (רדאד ג´בארה)
 

מנגד, אהרונוביץ' מוצא כי גם לחיפה יש שחקנים משמעותיים שיכולים לעשות את ההבדל: "לטאלב טוואטחה יש יכולת התקפית מסוכנת מאוד ואם הפועל תיתן לו חופש פעולה בצד שמאל, זה יכול לעלות לה ביוקר. מצד שני, הוא עולה להתקפה בלי חכמה ומפקיר את העמדה שלו. כמו שהיכולת ההתקפית שלו היא יתרון, כך הוא גם יכול בשנייה אחת להפוך אותה לחיסרון".

לנדאו בחר להתייחס לחלוץ אלון תורג'מן, שעשוי גם הוא לשדרג את המשחק של הירוקים: "תורג'מן כובש את השערים שלו העונה, הוא שומר על יציבות ומספק את הבישולים ואת המספרים המצופים ממנו". אהרונוביץ' מסכים: "תורג'מן התקדם בצעדי ענק בהרבה פרמטרים, כמו בטכניקה מול השער, תנועה חכמה ומשחק קבוצתי. הוא גם לא מתבייש לעשות הגנה ואם הפועל לא תשים עליו עין בצורה חכמה, הוא יוכל להבקיע מכל מצב. התנועה האלכסונית שלו מצוינת ומתחילה להזכיר את התנועה של אלון מזרחי", מחמיא הפרשן.

למרות שלדעתו הפועל עדיפה, אהרונוביץ' מסביר איך הירוקים יכולים לעקוץ: "חיפה צריכה לנצל את זה שהפועל אוהבת את הכדור יותר מדי. כולם שם טכניים, רוצים לגעת בכדור ולקבל אותו אליהם. שחקני חיפה צריכים לנצל את זה בלחץ על מובילי הכדור, בארגון ובציפוף העמדות ואז כל חטיפת כדור בחצי המגרש של הפועל, תהפוך לסכנה מיידית".

עזרא. &qout;יכול לנצח את הפועל ת&qout;א לבד&qout; (עמית מצפה)
עזרא. "יכול לנצח את הפועל ת"א לבד" (עמית מצפה)
 

שחקני המפתח: עזרא וראיוס ייפלו על יום טוב? ורמוט ודמארי יככבו?
באשר לשחקני המפתח, הרי שלנדאו מצביע על שחקן עיקרי במכבי חיפה: "רובן ראיוס הוא שחקן מפתיע. כשיש במה טובה והוא נופל על יום טוב, הוא יכול להשפיע בצורה משמעותית על צורת המשחק של חיפה". ברקוביץ' סבור כי שחקן המפתח של חיפה הוא דווקא חן עזרא: "הוא השחקן הטוב ביותר של חיפה השנה. למרות שחזר מפציעה, הוא זה שיכול לעשות את ההבדל". אהרונוביץ' מסכים עם ברקוביץ': "אם עזרא ישובץ בצד ימין וישחק את הכדורגל הפשוט שלו ולא ינסה לסבך את העניינים, הוא יכול לנצח את הפועל לבדו".

באשר להפועל, הרי שהדעות חלוקות. ברקוביץ' מטיל את מלוא הכובד על החלוץ המוכשר של האדומים: "אין ספק שעומר דמארי הוא שחקן המפתח של הפועל, אין על כך עוררין". לנדאו מוסיף שחקנים נוספים: "דמארי זה דמארי ואי אפשר להתווכח עם זה. למרות זאת, גם שי אבוטבול, ורמוט ובסארט עבדורחימי הם שחקני מפתח. מאז שאבוטבול חזר להרכב, הוא מראה שההשפעה שלו על המשחק של הפועל ועל השליטה שלה במגרש, היא השפעה מאוד חיובית. ורמוט? במשחק כזה הוא צריך להגיע ולומר 'הנה אני!'".

לא הצליחו לעמוד בציפיות: הכישלון המקביל של שני המאמנים
לא מעט ביקורת הוטחה לאורך העונה בשני המאמנים המאכזבים של הליגה, אריק בנאדו ורן בן שמעון, ודי בצדק. שניהם לא הצליחו להעמיד את הקבוצות שלהן ברמה שתקרא תיגר ממשי על כתר האליפות של מכבי ואפילו המקום השלישי שייך בשלב זה לקבוצה הצפונית של איזי שירצקי.

בן שמעון. &qout;בין שני המאמנים הטובים בארץ&qout; (רדאד ג´בארה)
בן שמעון. "בין שני המאמנים הטובים בארץ" (רדאד ג´בארה)
 

הפרשנים סבורים כי דווקא על הקווים, היתרון די מוטה לכיוונו של רן בן שמעון: "יש לו יתרון גדול על אריק בנאדו", אומר אהרונוביץ', "יש לו ניסיון רב יותר. אני אוהב בלמים שהפכו למאמנים, בנאדו היה בלם חסר טכניקה ואילו רן היה אחד הבלמים הגדולים שהיו בכדורגל הישראלי. לדעתי, הוא המאמן הטוב בישראל".

כשהתבקש להסביר איך בן שמעון הגיע למצב הנוכחי, אמר אהרונוביץ': "נוצר כדור שלג שצבר תאוצה, אך זה נעצר. היתרון של בן שמעון קשור יותר ברמה הטקטית, הוא מבין יותר מבנאדו. הוא לקח אליפות עם עירוני ק"ש, שם לא שיחק אף כוכב, הכל בזכות הידע והרמה השכלית שלו. בנאדו? חסר ניסיון, עשה הרבה טעויות. הוא הביא לקבוצה שחקנים בינוניים כמו אלעד גבאי, רן אבוקרט ושמעון אבוחצירה, הוא השאיר זרים שכמעט לא שיחקו ובגלל זה חיפה נראית כמו שהיא נראית. היכולת האמיתית של חיפה תחת בנאדו, ראויה למקום רביעי או חמישי, אם הם יסיימו במקום השלישי זה יהיה הישג אדיר. בכל מקרה, גם בן שמעון וגם בנאדו נכשלו בגדול, המרוויחים הגדולים הם אלישע לוי וברק בכר".

ברקוביץ' מסכים לגבי העונה העגומה של שני המאמנים: "שניהם נכשלו העונה, ובגדול. באופן אישי, אני חושב שרן הוא בין שני המאמנים הטובים בארץ . אני מאוד מחזיק ממנו, אני חושב שאם מחפשים מחליף למכבי חיפה הוא זה שצריך להיות המחליף, הוא גם גר כאן בחיפה וזה קרוב לו לבית".

שחר עם בנאדו. מי יאמן בעונה הבאה את חיפה? (משה חרמון)
שחר עם בנאדו. מי יאמן בעונה הבאה את חיפה? (משה חרמון)
 

אכן עולות לא מעט תהיות באשר לזהות המאמן שיגיע מדי בוקר לכפר גלים בעונה הבאה. כזכור, בן שמעון היה מועמד לאמן את מכבי חיפה כבר פעמיים בעבר, אך הדברים לא הסתדרו והצדדים לא הגיעו להבנה. הייתכן כי היכן שנכשל עם הפועל, יצליח בן שמעון עם מכבי חיפה? "הוא מתאים להחליף את אריק בנאדו בעונה הבאה", אומר אהרנוביץ' נחרצות. "האם הוא ראוי? כן, האם יש סיכוי שהוא יגיע? לא יודע אם הוא רוצה, אני גם לא יודע מה ההסכם שלו עם הפועל. צריך לשאול את יענקל'ה שחר".

שלב ההימורים: באיזו תוצאה ייגמר המשחק ומי תגיע לאירופה?
לנדאו סבור כי עם שריקת הסיום בקריית אליעזר, התוצאה תצביע על תיקו רב שערים: "ההימור שלי? ייגמר 2:2. באשר לקרב על אירופה, הוא יימשך עד המחזור האחרון של העונה". אהרונוביץ' חושב כי האדומים יצאו כשידם על העליונה: "הפועל תנצח 0:1. בסוף העונה היא תסיים במקום השלישי, ק"ש תסיים רביעית וחיפה חמישית, במקום הריאלי שלה".

ברקוביץ' דווקא חושב שבמשחק הזה, חיפה תנצח: "אין לי תוצאה בראש, זה נזיל, אך ההימור שלי? מכבי חיפה תנצח. בכל מקרה, להערכתי היא תסיים את העונה במקום הרביעי – כישלון גדול".

דמארי חוגג (שי לוי)
דמארי. ימשיך את רצף הכיבושים מול חיפה? (שי לוי)
 

אכן, בחודשים האחרונים המילה 'כישלון' מהדהדת חזק בחדרי ההלבשה של שתי הקבוצות. עונה מוצלחת הן כבר לא ירשמו, הן כאן כדי לקוות לספתח מוצלח עבור עונת 2014/15 וגם כדי להציל מעט ממעמדם המקצועי של השחקנים והמאמנים. ייתכן כי הן סגל השחקנים והן הצוות המקצועי, יעבור חריש עמוק בשני המועדונים, אך למרות הכל, מכבי חיפה נגד הפועל ת"א זה משחק שתמיד יעשה משהו בכדורגל הישראלי. מי תיכשל כישלון נחרץ יותר? הקרב על אירופה יוצא לדרך, או שמא מדויק יותר לומר - הקרב על הכבוד האבוד.

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */