יום שישי, 05.07.2024 שעה 10:53
לוח משחקים
  • ריאל מדריד
  • 95 - 77
  • פנאתינייקוס

טבק מנתח: כך תנצח מכבי את ריאל במדריד

הסנטר האגדי וע. מאמן ריאל בעבר ל-ONE: "הכי חשוב - לא לרוץ מולם". וגם: היחסים החמים עם וויצ'יץ', הזכרונות מהאקים ואיך מכבי תעפיל לפיינל פור?

|
ז´אן טבק. מתי הפגישה עם וויצ'יץ'? (יוסי ציפקיס)
ז´אן טבק. מתי הפגישה עם וויצ'יץ'? (יוסי ציפקיס)

אחרי שנים כאחד השחקנים הגדולים בתולדות היורוליג ולאחר מכן כעוזר מאמן בריאל מדריד ומאמן ראשי, בין השאר, בקאחה לבוראל, שחקן העבר הקרואטי, ז'אן טבק מתרגל לחיים כמובטל. הסנטר האגדי, המתנשא לגובה 2.13 מטרים היה חלק מהאימפריה של יוגופלסטיקה ספליט שזכתה בשלוש האליפויות אליפות אירופה ברציפות בין השנים 1991-1989 וכעת הוא מתגורר במדריד בלי מקום עבודה מסודר וכנראה שזה משפיע עליו.

"ידעת שאני נפגש עם מנהל מכבי ת"א ניקולה וויצ'יץ' ברביעי הבא לארוחת ערב במדריד?", טבק שאל ומיד תיקנתי אותו, "אתה מתכוון לרביעי הקרוב? מכבי במדריד ממחר בבוקר" (הראיון נערך שלשום). טבק התעשת וענה, "וואוו, נכון, אתה צודק. מאז שאני לא עובד אני כבר לא זוכר תאריכים או ימים בשבוע. הכל מבולבל".

מאז שהיה נער חייו של טבק בן ה-43 סבבו סביב כדורסל. הוא אומנם החל לשחק בגיל מאוחר, אך למעגל המשפחתי שלו תמיד הייתה נגיעה לכדור. אחיו הצעיר שיחק באופן מקצועני בקרואטיה, וכמוהו גם אשתו גורנה ואביה, ראטומיר טוורדיץ' - שוטינג גארד אגדי שזכה בשתי מדליות זהב ביורובאסקט ואחת נוספת באליפות העולם עם נבחרת יוגוסלביה, אולם פרש בגיל 29 בלבד בעקבות שנאתו הידועה לאימונים (סוג של מקביל אירופאי לאלן אייברסון).

"זו הפעם הראשונה מגיל 14 שאין לי תעסוקה. מאז שהתחלתי לשחק כדורסל הייתי פעיל בכל הקבוצות והנבחרות במהלך עונות וגם בקיצים ולאחר מכן מיד עברתי לאימון" הסביר טבק. "זה סיטואציה מוזרה, אבל אני מבין שזה חלק מהג'וב בהיותי מאמן ועכשיו זה לא הזמן שלי", הוסיף.

מכבי תל אביב תפגוש הערב (חמישי, 21:45, חי ב-ONE) את המכונה המשומנת של פאבלו לאסו וריאל מדריד למשחק יוקרתי במסגרת המחזור החמישי ביורוליג. הצהובים מגיעים מהמקום הראשון בבית עם מאזן מושלם ואילו הספרדים גוררים הפסד לצסק"א מוסקבה ורוצים להתפוצץ על היריבה. טבק סיפק בראיון מיוחד ל-ONE ניתוח מקצועי למשחק ועוד כמה עובדות מעניינות על הבלאנקוס ו-וויצ'יץ'.

רודריגס ויול. רצים בלי הפסקה (GettyImages)
רודריגס ויול. רצים בלי הפסקה (GettyImages)
 

"לא לרוץ. המפתח החשוב ביותר מבחינת מכבי זה לשחק מבוקר ואיטי ולא להיגרר למשחק המהיר של מדריד כי הם פשוט לא יעמדו בקצב. ריאל אומנם מובילה את היורוליג בנקודות ויש להם שחקנים מצויינים, אבל אסור למכבי לאפשר למדריד לקלוע סלים קלים".

אילו עוד מפתחות יש?
"מדובר בקבוצה הטובה ביותר באירופה והפייבוריטית לזכייה ביורוליג. הם שמרו על הרבה מאוד שחקנים בשנים האחרונות ושיפרו את הבסיס עם החתמות טובות והעונה הגיעו לפיק. יש להם צוות מקצועי מצויין, את החמישייה הטובה ביותר באירופה, הספסל העמוק ביותר באירופה והרבה יכולות התקפיות ונשק בכל עמדה, כך שקשה מאוד לעצור אותם. אבל הנתון הכי מפחיד מבחינת מכבי הוא שריאל מגיעה אחרי הפסד ביורוליג. תיאורטית, אם מכבי יעשו את מה שאמרתי יהיה להם יותר סיכוי, אבל קל יותר לדבר בטלפון מאשר ליישם על המגרש".

איך ישפיע על מכבי החיסרון של שון ג'יימס?
"צפיתי בכמה משחקים של מכבי העונה, חלק מהם היא גם ניצחה ללא ג'יימס. דעתי היא שבטווח הרחוק החיסרון של הגבוה הכי טוב שלהם יזיק, אבל בטווח המיידי זה עשוי לעבוד לטובתם כי בסיטואציות כאלה שחקנים מתעלים ומשחקים עם אקסטרה מוטיבציה".

שון ג´יימס. החיסרון שלו יהיה לטובה? (יניב גונן)
שון ג´יימס. החיסרון שלו יהיה לטובה? (יניב גונן)
 

מכבי תפגוש לא פחות מתשעה שחקנים שהדיחו אותה בסוויפ קליל בשלב ההצלבה בשנה שעברה וארבעה, פיליפה רייס, ניקולה מרוטיץ', סרחיו רודריגז וסרחיו יול, שהובסו ע"י הצהובים בחצי גמר הפיינל פור בברצלונה. בדומה לכדורגל, רוחות של שינוי מעידות על שליט חדש בכדורסל הספרדי לאחר זכייתה של ריאל אשתקד באליפות ה-ACB והעפלתה לגמר היורוליג.

"הזכרת את הכדורגל וכך גם השליטה של ריאל וברצלונה בכדורסל הספרדי היא אבסולוטית, אבל הן מתחלקות ביניהן בתארים", ניתח טבק. "כשמדובר במועדוני העילית של היורוליג, ריאל, בארסה, פאו, אולימפיאקוס, צסק"א ומכבי, אי אפשר להתייחס אליהן כקבוצות של איש אחד ולא משנה עם הכוכב הוא ג'יימס, נבארו או פרננדס. התקופות בהן הכדורסל האירופי היה נשלט ע"י שחקנים בודדים מתאימות יותר לשנות השבעים, השמונים וקצת מהתשעים. בכדורסל המדורני הצלחה של קבוצה נמדדת על ידי יכולת של ההנהלה והמאמנים לצרף שחקנים עם חומר אנושי מתאים לטווח ארוך".

אלו שחקנים לדעתך נופלים בקטגוריה של אלה ששלטו באירופה?
"ארבידאס סאבוניס, טוני קוקוץ', דינו ראדג'ה ומאנו ג'ינובילי. שחקנים מהסוג שלהם עשו כמעט הכל על המגרש, אבל התקופות השתנו והכדורסל התפתח".

 
 הפסדים לא מתקבלים בברכה בריאל בגלל שרף הציפיות כל הזמן בשמיים. אחת הבעיות שהיו במדריד זה חוסר הסבלנות של ההנהלה כלפי המאמנים והשחקנים ורק עכשיו הם מגלים את הסגל שיוביל אותם לתארים 
 
 
 

טבק, הקרואטי הראשון שהגיע לסדרת גמר של ה-NBA עם שתי קבוצות שונות, שיחק בליגה הטובה בעולם מ-1994 עד 2001 במדי יוסטון (עימה זכה באליפות כמחליפו של האקים אולאג'ואן האימתני), טורונטו, בוסטון ואינדיאנה. לאחר מכן עבר לליגה הספרדית ושיחק בשורות ריאל, בדאלונה ומלאגה, בשורותיה זכה בגביע המלך לפני שפרש ב-2005 וסיים קריירה של 20 שנים.

טבק במדי טורונטו מול בילי אואנס (רויטרס)
טבק במדי טורונטו מול בילי אואנס (רויטרס)
 

מנה את חמשת השחקנים הגדולים ביותר איתם שיתפת פעולה על המגרש
"במקום הראשון ללא ספק האקים אולאג'ואן. אחריו רג'י מילר, טוני קוקוץ', דראזן פטרוביץ' ומארק ג'קסון, אבל תרשה לי להכניס עוד שחקן. לצורך העניין נקרא לו "השחקן השישי" - סשה דג'ורג'ביץ'".

אחרי שנתיים כסקאוט של ניו יורק ניקס, טבק הצטרף כעוזר מאמן לצוות המקצועי במדריד וזכה עם המועדון בגביע יול"ב ואליפות ספרד. אחרי גיחות כמאמן ראשי בליגה הספרדית השנייה ופולין, טבק מונה בנובמבר 2012 למאמן קאחה לבוראל והצעיד את המועדון לרצף מרשים של 17 ניצחונות בכל המסגרות (כולל 70:71 על מכבי בנוקיה), אך פוטר בסיום העונה. אגב, לחובבי הסטטיסטיקה מביניכם, על כמה עומד רצף הניצחונות הנוכחי של מכבי? 17. כמה ניצחונות רצופים רשמה עד כה מדריד בזירה המקומית ומשחקי הגביע? 17.

"אני מעדיף לשכוח ולא לדבר על מה שהיה בוויטוריה" טבק הפתיע וגילה כי הוא שומר על בטן מלאה מאז עזב את המועדון. "לדעתי רשמנו לא מעט הישגים במהלך העונה. זה התחיל ברצף 17 הניצחונות אחרי שקיבלתי קבוצה מפורקת, המשיך עם העפלה גדולה לטופ 16 ביורוליג כנגד כל הסיכויים והסתיים בכך שסיימנו את העונה הסדירה במקום השני בליגה כסגנית ה-ACB. בסך הכל עשינו הרבה דברים טובים כקבוצה, אבל נפלנו בשמינית גמר הפלייאוף של הליגה והודחנו בשלב יחסית מוקדם. אני חושב שאם לא היה מדובר במאמן צעיר בלי הרבה ניסיון כמוני, ויטוריה לא הייתה יכולה לשחרר אותי בקלות כמו שהיא שעשתה, אך מאמן נמדד לפי המשחק האחרון שלו ובמשחק האחרון שלי לא הייתי טוב".

טוני קוקוץ (רויטרס)
טוני קוקוץ'. נכנס לחמישייה של טבק (רויטרס)
 

שיחקת עונה אחת במדריד ולאחר מכן היית עוזר מאמן שלוש עונות במועדון. מה הבעיה ב-DNA של ריאל שמונעה ממנה לזכות ביורוליג כבר כמעט 20 שנה, למרות שמושקע שם הרבה מאוד כסף?

"בכנות, אין לנו מספיק זמן כדי שאוכל לענות לך על השאלה הזאת כי התשובה זה ראיון בפני עצמו. יש כל הרבה סיבות למה ריאל נכשלת, אבל העניין הוא שעבדתי במועדון ואני מכיר את האנשים שם, כך שזה לא נראה לי מתאים שאבקר חברים שלי. מה שאני כן יכול לומר זה שרק בשנים האחרונות הם הצליחו לפענח את סוד הסבלנות והבנייה לטווח ארוך".

"בקצרה, אני יכול לספר שבשנה הראשונה שלי במדריד זכינו ביול"ב קאפ ובאליפות. שנה לאחר מכן הודחנו בחצי גמר גביע המלך ולמרות שסיימנו את העונה הסדירה במקום הראשון בטבלה, לא זכינו באליפות. בשנה השלישית נפלנו בשלב ההצלבה ביורוליג ולא זכינו בתארים וכמו בכל מועדון גדול, הפסדים לא מתקבלים בברכה בגלל שרף הציפיות כל הזמן בשמיים. אחת הבעיות שהיו במדריד זה חוסר הסבלנות של ההנהלה כלפי המאמנים והשחקנים ורק עכשיו הם מגלים את הסגל שיוביל אותם לתארים".

וויצ´יץ´ (יניב גונן)
וויצ´יץ´. "אמרתי לו שמדובר בהזדמנות מצויינת" (יניב גונן)
 

טבק ו-וויצ'יץ' מיודדים מאוד. בקרואטיה מספרים שלטוורדיץ', החם של טבק, הייתה השפעה גדולה מאוד על הצמיחה של סנטר העבר של מכבי וכי הוא שימש לדמות מרכזית בחייו ככדורסלן. טוורדיץ' כיהן כג'נרל מנג'ר של יוגופלסטיקה ספליט והיה זה שהביא את וויצ'יץ' לקבוצת הבוגרים וזה שמינה אותו לקפטן.

השמועה מספרת שניקולה התייעץ איתך לפני שהסכים להתמנות למנהל הקבוצה במכבי. מה סיפרת לו?
"אמרתי לו שמדובר בהזדמנות מצויינת עבורו להשתלב במועדון גדול ושאם הוא רוצה להישאר בתחום הכדורסל הוא חייב לנצל את ההזדמנות במכבי".

וויצ'יץ' לאחרונה דיבר על כך שקשה מאוד במכבי ושהוא לא ציפה שהקבוצה תיקלע לעונה מלאת עליות וירידות. טבק צוחק ועונה, "ברור שהוא לא חשב. כשהוא היה על המגרש במכבי הכל היה נראה ורוד. עכשיו כשהוא יושב בקצה השני של הספסל, בחליפה, הוא רואה את הצד האחר בביזנס. טבעי שבמועדון כמו מכבי יש הרבה לחץ וציפיות לנצח, אבל זה נורמלי והוא יתרגל".

יד אליהו (ONE)
היכל נוקיה. "אי אפשר לנצח בסדרה בת"א"
 

מכבי העונה מפתיעה מאוד ביורוליג והפסידה רק פעמיים. לדעתך היא מסוגלת לדבר חזק על בפיינל פור?
"בכל עונה יש הפתעות ביורוליג, אבל העונה חשוב מאוד שמכבי תגיע לשלב ההצלבה עם יתרון ביתיות כי אז באמת הכל פתוח. לקבוצה אורחת ביורוליג לנצח בנוקיה זה כמעט בלתי אפשרי. נכון שעשיתי את זה בעבר, אבל זה היה רק משחק אחד ואת מכבי אי אפשר לנצח בסדרה בת"א".

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */