יום ראשון, 06.10.2024 שעה 15:09

פרנקלין, לדקי ויאנג מציגים: הבריכה שייכת לצעירים

סיכום 2013 בשחייה: האמריקאיות כיכבו באליפות העולם, הסיני הוא הבוס החדש אצל הגברים לאחר פרישת פלפס. תיקו שני בהיסטוריה, ושני ישראלים בגמר אחד

|
לדקי, יאנג ופרנקלין. ישלטו עוד שנים רבות בבריכה
לדקי, יאנג ופרנקלין. ישלטו עוד שנים רבות בבריכה

ענף השחייה חווה שנה מרגשת למרות שאיבד את מייקל פלפס, אולי השחיין הגדול בכל הזמנים. השחיינים והשחייניות שמהווים את הכוח העולה של הענף השיגו הישגים מרשימים באליפות העולם שנערכה בקיץ בברצלונה, כשעם כל הכבוד לגברים, שבאליפות העולם הקודמת שברו שמונה שיאי עולם לעומת אחד בלבד של הנשים, השנה הזו שייכת למין היפה.

באליפות העולם שנערכה בברצלונה נשברו שישה שיאי עולם, כשכולם הגיעו מענף הנשים. הגברים הצילו את כבודם כשמדובר בשיאי האליפות, אך גם בגזרה הזאת הובסו על ידי הנשים שהשיגו שלושה שיאי עולם, לעומת אחד בלבד של הגברים.

ארה"ב הוכתרה למנצחת הגדולה של אליפות העולם כשגרפה 34 מדליות, 15 מתוכן מזהב. אחריה סיימה סין עם 29 מדליות (14 מזהב) ורוסיה סיימה שלישית עם 19 (9 מזהב).

שחיינית השנה בעולם, קייטי לדקי מארה"ב, קבעה שני שיאי עולם מדהימים במשחים של 800 ו-1500 מטרים חופשי. גם רותה מיילוטיטה הליטאית קבעה שני שיאי עולם בענף החזה בו היא מתמחה, בשחייה למרחקים קצרים של 50 ו-100 מטרים. שני שיאי העולם הנוספים נשברו על ידי ריקה מילר פדרסן הדנית, בשחייה למרחק של 200 מטר חזה, ועל ידי יוליה ימיפובה מרוסיה, שקבעה שיא עולם במרחק 50 מטרים חזה במוקדמות, אותו שברה מיילוטיטה בשלב חצי הגמר.

פלפס (רויטרס)
פלפס. השאיר את הבמה (רויטרס)
 

שחיינית השנה אשתקד, מיסי פרנקלין בת ה-18, הציגה אליפות נהדרת, כשזכתה בשש מדליות זהב (3 אישיות ו-3 קבוצתיות) ובכך למעשה שברה את שיא הזכיות באליפות שעמד על חמש זכיות. אגב, האחרונה שזכתה בשש מדליות זהב באותה תחרות הייתה כריסטין אוטו, באולימפיאדת סיאול שנערכה בשנת 1988. פרנקלין זכתה בזהב במשחים למרחק 200 מטר חופשי, ובמשחים של 200 ו-800 מטר גב. במקצי השליחות זכתה ארה"ב בכל הקטגוריות, 100X4 מעורב, 100X4 חופשי ו-200X4 חופשי, כשבכולן פרנקלין השתתפה. אגב, במשחה ל-100X4 שליחות, נבחרת ארה"ב שברה גם את השיא האמריקאי.

פרנקלין (רויטרס)
פרנקלין. עדיין הגדולה מכולן (רויטרס)
 

עם כל הכבוד לפרנקלין, קייטי לדקי בת ה-16 הייתה הסיפור הגדול של השנה. השחיינית הצעירה אמנם זכתה בפחות מדליות זהב (ארבע מדליות, 3 אישיות ואחת קבוצתית) אך בגלל ששברה שני שיאי עולם, הצליחה להדיח את פרנקלין הנהדרת מתואר שחיינית השנה. לדקי זכתה בזהב במשחים ל-400, 800 ו-1500 מטר חופשי, והייתה לשחיינית השנייה הכי צעירה בהיסטוריה שזוכה בשלוש מדליות זהב באותה אליפות עולם, כשהיחידה שהייתה צעירה ממנה היא בת ארצה טרייסי קולקינס, שזכתה במספר זהה של מדליות ב-1978. במשחה למרחק 200X4, לדקי שיתפה פעולה בנבחרת ארה"ב ביחד עם פרנקלין, וזכתה במדליית זהב נוספת.

לדקי (רויטרס)
לדקי. שחיינית השנה בת ה-16 (רויטרס)
 

למרות שהנשים הביסו את הגברים בכל פרמטר, ראיין לוכטה וסאן יאנג שמרו על כבודם. שחיין השנה של 2010 וגם של 2011, ניצל את היעדרותו מהבריכה של בן ארצו, מייקל פלפס, ובלט עם ארבע מדליות, שלוש מזהב ועוד אחת מכסף. אגב, מלוכטה ונבחרת ארה"ב נגזלה מדליית זהב נוספת כשהצליחו לנצח במקצה ל-4X100 שליחים, אך הנבחרת נפסלה בגלל זינוק מוקדם של שחיין החזה, כשצרפת נהנתה מההפקר.

המדליות בהן זכה התווספו לארון מדליות מרשים שכולל כעת 11 מדליות אולימפיות, מהן 5 מזהב, ו-25 מדליות מאליפויות העולם השונות, מהן 15 מזהב. השחיין בן ה-29, בניגוד לעמיתו האגדי, לא מתכנן לפרוש בקרוב, ואל תתפלאו אם נראה אותו גם באולימפיאדה הבאה.

לוכטה (רויטרס)
לוכטה. ניצל את העדרותו של פלפס (רויטרס)
 

למרות ההישג המרשים של לוכטה, את הסיפור של האליפות סיפר סאן יאנג הסיני, שנבחר לתואר שחיין השנה בעולם ובכך למעשה קטע רצף של שבע שנים בהן זכו שחיינים אמריקאים בפרס. ההישג של סאן יאנג הוא עצום, מכיוון שהוא גם השחיין הסיני הראשון שזוכה בתואר מאז חולק לראשונה בשנת 1964.

לאחר אולימפיאדה די מוצלחת בלונדון, בה זכה בארבע מדליות (מתוכן שתיים מזהב) הצליח הסיני הענק (1.98 מטר) לגרוף ארבע מדליות גם באליפות העולם בברצלונה, כששלוש מהן מזהב, במקצים בהם הוא מתמחה, 400, 800 ו-1500 מטרים חופשי. השחיין הסיני הוא השחיין השני בלבד לכל אורך ההיסטוריה אשר זוכה בשלוש מדליות זהב בשלושת המקצים באליפות העולם, כשהשחיין הנוסף שהצליח לעשות זאת היה גרנט האקט באליפות העולם ב-2005.

יאנג (רויטרס)
יאנג. הכוח העולה של השחייה (רויטרס)
 

סאן יאנג מחזיק בשיא העולם למשחים 400 ו-1500 מטרים, אותם קבע בלונדון, אך בברצלונה לא הצליח להתקרב לשיאיו. כשהוא בגיל 22 בלבד, הקריירה של הסיני עוד אמורה להרקיע שחקים בתחרויות הבאות, כשהוא ינסה להשתפר במשחים לבריכות קצרות.

האליפות תיזכר גם בשל העובדה שבפעם השנייה בלבד בהיסטוריה של אליפויות העולם נרשמה תוצאת תיקו, כשמאט גריברס האמריקאי וז'רמי סטרביוס הצרפתי ענדו שניהם את מלדיית הכסף לאחר משחה הגמר ל-50 מטר גב. רגע נוסף שייזכר במיוחד באליפות הזו, הוא הפיכתו של סזאר סיילו, הפנומן הברזילאי, לשחיין הראשון בהיסטוריה שזוכה בשלוש אליפויות עולם ברצף במדליית זהב למשחה של 50 מטר חופשי. בנוסף, סיילו בן ה-26 גם זכה בפעם השנייה ברציפות במדליית זהב למשחה של 50 מ' פרפר.

סיילו (רויטרס)
סיילו. הברזילאי עשה היסטוריה (רויטרס)
 

ומה עם הישראלים? ובכן, לאחר שבשנה שעברה השיג יעקב טומרקין את הישג השיא של ישראלי אי פעם, כשסיים שביעי בגמר ה-200 מטר גב בלונדון, השנה הגיע עוד רגע מרגש בגזרת הכחול לבן כאשר לראשונה אי פעם היו שני שחיינים ישראלים באותו משחה גמר, משחה ה-50 מטר גב. כזכור, גיא ברנע ויונתן קופלב העפילו למשחה וריגשו את כולנו, אך בגמר עצמו לא הצליחו להפתיע וסיימו במקומות 7 ו-8. למרות זאת, הם סיפקו לנו רגע מרגש באליפות די מאכזבת של השחיינים הישראלים.       

גיא ברנע חוגג את העלייה לגמר (רויטרס)
גיא ברנע חוגג את העלייה לגמר (רויטרס)
 
   

גל נבו לא היה בשיא היכולת ודי אכזב, עמית עברי, שהייתה נהדרת באולימפיאדה, לא הצליחה לשחזר את ההופעה המרשימה, למרות ששברה שלושה שיאי ישראל באותה אליפות. ובכן, מדובר בשנה פוסט אולימפית שבה בדרך כלל יש ירידת מתח מסויימת ובדרך כלל לא צריך לשפוט את השחיינים בשנה הזו. כל שנותר הוא לקוות שנזכה לראות את ענף השחייה בישראל תופס תאוצה בשנים הקרובות, לקראת אליפות העולם ב-2015 והאולימפיאדה ב-2016. 

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */