יום שני, 08.07.2024 שעה 18:39

נדאל חזר ובגדול, פדרר דעך ומארי הגשים חלום

סיכום 2013 בטניס: השור הספרדי החזיר לעצמו את המקום ה-1, הטניסאי הגדול בכל הזמנים לא הצליח להתאושש והבריטי שימח אומה שלמה. ובנשים: סרינה שלטה

|
סיכום השנה בטניס. עליות ומורדות
סיכום השנה בטניס. עליות ומורדות

2013 היא השנה בה טניסאי בריטי זכה בווימבלדון. 2013 היא השנה בה האגדה ששמה רוג'ר פדרר החלה להתפוגג. 2013 היא גם השנה בה שלטו רפאל נדאל  וסרינה וויליאמס, זה אחרי קאמבק מדהים וזו בגיל 32, כשהיא בשיאה, אחרי שלפני שנתיים סבלה מכריש דם בריאה.

2013 היא גם השנה בה שחר פאר צללה לתהומות המקום ה-179 בעולם אך הצליחה להתאושש ולסגור את השנה 100 מקומות קדימה בדירוג. 2013 היא שנת הפריצה הגדולה של יוליה גלושקו, שכדור אחד הפריד בינה לבין שמינית גמר גראנד סלאם. 

לחצו כאן לבחירת אנשי השנה

את הסקירה הזו נפתח עם רפאל נדאל. ביוני 2012 הוא הובס בווימבלדון ע"י המדורג 100 בעולם, נפצע בברך, החמיץ את האולימפיאדה וברקע היו דיבורים על פרישה. בפברואר 2013 הוא חזר לטורניר בצ'ילה קצת חלוד, אבל את השנה הוא סיים במקום הראשון בעולם, עם שני תארי גראנד סלאם, בפאריס ובניו יורק, ובסך הכל 10 תארים.

אם התואר השמיני שלו ברולאן גארוס היה איכשהו צפוי, הרי שהמקום בו הוא הרשים באמת היה על המגרשים הקשים, עם זכיות בטורנירי המסטרס במיאמי, סינסינטי וטורונטו והרגע הגדול מכולם, ניצחון על נובאק ג'וקוביץ' בגמר אליפות ארצות הברית הפתוחה. זו היתה יכולה להיות עונה מושלמת של השור הספרדי, אבל הפסד אומלל לסטיב דארסיס מבלגיה בסיבוב הראשון בווימבלדון מנע את זה. בכל מקרה, הקאמבק של נדאל הוא הסיפור של השנה בטניס.

נדאל מנשק את הגביע (רויטרס)
נדאל מנשק את הגביע (רויטרס)
 

ואגב ההפסד בווימבלדון, הוא הגיע במהלך אחד הטורנירים המשוגעים ביותר שזכורים לחובבי הענף, כולל פציעות רבות, החלקות על הדשא שנכנסו לפנתיאון, ומדורגים רבים שעפו מוקדם בטורניר. אבל הדחה אחת הטילה הלם מוחלט על עולם הטניס וזה הניצחון של סרגי סטחובסקי מאוקראינה, האלמוני מהמקום ה-116, שגבר על מלך הדשא הבלתי מעורער של כל הזמנים, רוג'ר פדרר, האיש והאגדה.

ההדחה הזו סימנה בגדול את תחילת הדעיכה של הטניסאי הטוב בכל הזמנים, שהתקשה להתאושש, השיג בעונה שלמה רק שני נצחונות על שחקני טופ 10 וצלל למקום השביעי בעולם כשהוא נכנס לאליפות סוף השנה בדקה ה-90. רבים קראו לפדרר לפרוש ולהימנע מהפסדים מביכים, אבל השווייצרי נהנה מהטניס ושם לו למטרה את אולימפיאדת ריו 2016. כנראה שהוא ינסה להמשיך את הקריירה ולשרוד בלי יותר מדי השפלות עד אז.

פדרר. לא מצליח להתאושש משנה זוועתית (רויטרס)
פדרר. לא מצליח להתאושש משנה זוועתית (רויטרס)
 

ונובאק ג'וקוביץ'? הוא החל את השנה מצוין וסיים אותה באותה הדרך. באמצע  היתה הבעיה. נולה זכה בינואר באליפות אוסטרליה הפתוחה עם תואר שלישי רצוף ביבשת החמישית. הוא סיים אותה עם 24 ניצחונות רצופים ותואר אליפות סוף השנה.

בין לבין הוא הפסיד לנדאל בחצי גמר הרולאן גארוס (9:7 במערכה חמישית, במשחק שרבים רואים כמשחק השנה), למארי בגמר ווימבלדון ושוב לנדאל בגמר אליפות ארה"ב הפתוחה. אבל ההתאוששות של הסרבי לקראת סוף השנה שכללה ניצחונות על נדאל, העניקה לו ביטחון מחודש והוא ינסה בעזרתו של בוריס בקר, מאמנו החדש, לעשות חילופים בפסגה במהלך 2014.

ג´וקוביץ´ עם הגביע על הראש (רויטרס)
ג´וקוביץ´. סיים את השנה עם תואר (רויטרס)
 

הצלע הרביעית בחבורת הצמרת, אנדי מארי, הגשים השנה את השאיפה של אומה בריטית מזה 77 שנה וזכה בכתר ווימבלדון. מאז הוא נעלם, גם בגלל האופוריה וגם בגלל פציעה בגב לקראת סוף השנה. מבחינות רבות הרגע בו מארי הניף את הגביע על הדשא היה הרגע המרגש של השנה בטניס. מארי, ששנה קודם פרץ בבכי אחרי הפסד לפדרר באותו מעמד, השיג את המדליה האולימפית ואת אליפות ארה"ב כבר ב-2012, אבל את רגע השיא שייכנס לדפי ההיסטוריה אף אחד לא ישכח.

השנה חזינו גם בחואן מרטין דל פוטרו חוזר ליכולתו מלפני הפציעה ועוקץ פה ושם את נדאל, נולה ומארי. ראינו גם את דוד פרר הספרדי תופס מקום של קבע בצמרת ומגיע לגמר הרולאן גארוס. עוד בלטו סטן ואורינקה משווייץ בשני משחקים הירואים מול ג'וקוביץ', והכוכבים העולים י'זי ינוביץ' מפולין, גרגור דימיטרוב הבולגרי ומילוש ראוניץ' הקנדי, שמסומנים כדור הבא אבל ייאלצו לחכות כנראה עוד כמה שנים טובות כדי לזכות ברגעי התהילה הגדולים באמת.

דוד פרר. ללא ספק זו היתה שנת פריצה שלו  (רויטרס)
דוד פרר. ללא ספק זו היתה שנת פריצה שלו (רויטרס)
 

סרינה וסרינה, אבל לא רק סרינה
בנשים, זו היתה אמורה להיות השנה בה סרינה וויליאמס קוטפת את כל התארים בהליכה. אבל גם הטניסאית הגדולה ביותר בעשור האחרון, הראתה שהיא אנושית, ומעדה פעמיים באופן לא צפוי. ברבע גמר אליפות אוסטרליה לסלואן סטיבנס, שנחשבה עד אז לבת טיפוחיה, אבל מאז עבר ביניהן חתול שחור. ובאופן הרבה יותר מפתיע, בשמינית גמר ווימבלדון לסבין ליסיקי מגרמניה, לאחר שהוליכה 0:3 מולה במערכה שלישית.

פרט לשני ההפסדים הללו, סרינה זכתה בכל השאר, לראשונה מאז 2002 ברולאן גארוס, באליפות ארצות הברית, באליפות סוף השנה ובכל הטורנירים הגדולים בהם השתתפה.

סרינה וויליאמס ואזרנקה (רויטרס)
סרינה וויליאמס ואזרנקה (רויטרס)
 

ההשתלטות של סרינה על הסבב, הותירה רגעים מעטים לאחרות. ויקטוריה אזרנקה זכתה באוסטרליה אחרי שהיה נדמה לכולם שנה לי הסינית בדרך לגראנד סלאם ראשון, נפצעה במשחק הדרמטי. מריון ברטולי, היתה זו שניצלה את ווימבלדון המשוגע בו כל המדורגים עפו בזה אחר זה, כדי להניף גביע גראנד סלאם ולפרוש מטניס מקצועני שבועיים לאחר מכן, סימונה האלפ מרומניה פרצה במחצית השנייה של 2013 ועם ששה תארים, טסה למקום ה-11 בעולם. 

סרינה וויליאמס בטירוף. שולטת בטניס הנשים  (רויטרס)
סרינה וויליאמס בטירוף. שולטת בטניס הנשים (רויטרס)
 
היו גם רגעים גדולים מחוץ למגרשים. הקמבק של אלייסה קליאבנובה ממחלת הסרטן אל המגרשים המרכזיים של הטורנירים הגדולים הוא המרגש מכולם. הרומן של מריה שראפובה וגרגור דימיטרוב הוא אולי הרגע הלוהט מכולם והקרב המילולי בקשר לבני הזוג בין סרינה לשראפובה ערב ווימבלדון הוא הצהוב מכולם.

שארפובה. הסתכסכה עם סרינה  (GettyImages)
שארפובה. הסתכסכה עם סרינה (GettyImages)
 

זו שעולה וזו שיורדת
בגזרה הישראלית, זו היתה השנה של יוליה גלושקו, שסוף סוף מימשה את הפוטנציאל ונכנסה לטופ 100, אחרי שנעצרה באליפות ארה"ב הפתוחה בסיבוב השלישי, כשהיא מתחילה את הטורניר מהמוקדמות, מנצחת בסיבוב הראשון את נדיה פטרובה הדועכת, אז 20 בעולם, ומפסידה אחרי דרמה גדולה לדניאלה הנטוחובה, אחרי שהישראלית הגישה למשחק במערכה השנייה ועלתה לארבע נקודות משחק במערכה השלישית.

לחצו כאן לבחירת אנשי השנה

ההפסד הזה מנע מגלושקו את ההזדמנות, אולי החד פעמית, להגיע לשמינית גמר גראנד סלאם, אך הקפיץ אותה מדרגה והיא נכנסה לטופ 100 וסיימה את העונה במקום ה-91. שבוע קודם לאליפות הזו, גלושקו נכנסה לטורניר טורונטו ונתנה פייט אדיר לסמנתה סטוסר, במשחק הטוב בקריירה שלה, לדעת רבים. עוד קודם, גלושקו נכנסה גם לרולאן גארוס.

גלושקו. יכולה להיות מרוצה משנה טובה שלה  (משה חרמון)
גלושקו. יכולה להיות מרוצה משנה טובה שלה (משה חרמון)
 

שחר פאר, מי שלפני שלוש שנים היתה רחוקה ניצחון מכניסה לטופ 10, התדרדרה במהלך השנה עד המקום ה-179 בעולם, אבל הצליחה לבלום את הסחף, עם שני טורנירים נידחים אך מוצלחים בהם ניצחה בעיקר שחקניות מחוץ ל-100 הראשונות, וסיימה את העונה במקום ה-76.

שחר פאר (רויטרס)
שחר פאר. בלמה את סחף הירידה (רויטרס)
 

דודי סלע, התחיל את השנה לא טוב, נאלץ לשחק מוקדמות בגראנד סלאמים, אבל כמו פאר, ידע לזכות בשלושה טורנירי צ'לנג'ר שמיקמו אותו לקראת סוף העונה סביב המקום ה-70 בעולם, דירוג שיכניס אותו בחזרה לסבב ה-ATP ללא מוקדמות.

דודי סלע ואמיר וינטרוב. סיימה שנה בינונית  (משה חרמון)
דודי סלע ואמיר וינטרוב. סיימה שנה בינונית (משה חרמון)
 

אמיר וינטרוב פתח בינואר עם הישג ענק, סיבוב שני באוסטרליה, אך בסופו של דבר לא השיג יותר מכך השנה, ונשאר לדשדש בתחתית המאייה השנייה בעולם.

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */