יום שני, 08.07.2024 שעה 05:21

פייר פליי: גלו מיהו הכדורגלן ההוגן בעולם

מירוסלב קלוזה ויתר על שער, רובי פאולר אמר לא לפנדל, הצד העדין של פאולו די קאניו ומהי המעשייה ששיגעה את איראן? גלו מיהו השחקן ההוגן בעולם

|
די קאניו, פאולר וקלוזה. ההוגנים ביותר
די קאניו, פאולר וקלוזה. ההוגנים ביותר

רצונם העז של הכדורגלים לנצח, לעיתים מטיל צל על אחד הערכים הגדולים של הספורט: ערך ההגינות. בכל רחבי הגלובוס ישנם שחקנים שנתנו לערך זה משנה תוקף, כששלחו תזכורת קטנה לכל חובבי הספורט שאולי שכחו שהמונח "לנצח בכל מחיר", הוא רק משפט אותו המציאו מאמנים החוששים למעמדם.

האם חשבתם פעם מה היה קורה אם דייגו מראדונה היה ניגש לשופט באותו משחק זכור מ-1986 מול אנגליה האומללה, ולוחש לו באוזן: "כבשתי את השער עם היד"? יכול מאוד להיות שזה היה נגמר באדום לארגנטינאי, פסילת השער, ואפילו אובדן התואר החשוב ביותר בעולם הכדורגל, בו זכתה ארגנטינה באותו מונדיאל בלתי נשכח.

הכבוד לקולגות הוא דבר חשוב, את זה לומדים בכל מקצוע בכלל, ובספורט התחרותי בפרט. 

את מראדונה כבר הבנתם שלא תמצאו בכתבה הקרובה, אך אספנו עבורכם מספר סיפורים מרגשים על שחקנים שלקחו החלטה של רגע במהלך משחק, ושמו את ההגינות לפני המטרה שלשמה עולים על כר הדשא, הניצחון.

מראדונה (רויטרס)
מראדונה עם גביע העולם. הוא לא ברשימה (רויטרס)
 

הפאשיסט ההגון והטוב
הסיפור הראשון שלנו התרחש אי שם בשנת 2001, בה חלוצה המושמץ של ווסטהאם, פאולו די-קאניו, זכה בפרס ה'פייר פליי' של פיפ"א. הפרס היה תפנית מדהימה עבור השחקן הבעייתי ששלוש שנים קודם לכן הושעה ממשחק פעיל לאחר שדחף את השופט פול אלקוק לדשא כששיחק במדי שפילד וונסדיי. ומדוע די-קאניו גרף את הפרס? גם היום קשה להאמין שזה באמת היה הוא באותו משחק בו פגשה ווסטהאם את אברטון.

די קאנו (GettyImages)
די קאניו במדי ווסטהאם. איש לא ייקח לו את הרגע ההוא (GettyImages)
 

הפטישים החלו בהתקפה מסודרת מימין ושוערה של אברטון, ג'רארד לאי, יצא אל מפתן הרחבה בכדי להרחיק כדור, מעד ונפגע בברכו. אחד משחקני ווסטהאם המשיך לשחק והרים כדור לתוך הרחבה, שם חיכה פאולו די-קאניו, שבמקום להניף את הרגף ולהרים את הרשת, הניף את ידיו ותפס את הכדור, כשהוא מצביע אל עבר השוער הפגוע.

שחקני אברטון ההמומים החלו לטפוח על שכמו של החלוץ, שצעד אל עבר השוער כשהוא אוחז בכדור בידיו. לימים די-קאניו יעבור ללאציו האיטלקית ויהיה מעורב במספר שערוריות די-קאניות למיניהן, ביניהן הצדעה במוהל יד לאוהדיה הפאשיסטים של הקבוצה האיטלקית, אך את הרגע ההוא במדי ווסטהאם הלונדונית, איש לא ייקח לו.

הפאול על פאולר
הסיפור הבא מגיע מהפרמייר-ליג, במשחק בין ליברפול לארסנל שנערך בשנת 1997. חלוצה של ליברפול, רובי פאולר, שעט לבדו מול שוערה האגדי של ארסנל ונבחרת אנגליה דאז, דייויד סימן. כשניסה החלוץ לעבור את השוער שיצא לעברו, הוא זינק מעליו והחליק על הדשא. השופט ג'ראלד אשבי הצביע על הנקודה הלבנה ללא היסוס, כשרובי הצנום מסמן לו בתנועות ביטול וקורא לעברו: "לא היה כלום".

אשבי לא התרגש מהמחווה של פאולר, ולא שינה את החלטתו. מי לקח את הפנדל? ניחשתם נכון, רובי פאולר. החלוץ ניגש לכדור ובעט לפינה השמאלית של סימן, השוער זינק והדף, אך ג'ייסון מקאטיר כבש את הריבאונד.

פאולר (רויטרס)
רובי פאולר. חצי הגינות (רויטרס)
 

כולם היו בטוחים שפאולר החטיא את הפנדל בכוונה, אך לאחר המשחק הוא טען בדיוק את ההיפך: "חלק מתפקידי כחלוץ זה לקחת את הפנדלים ורציתי לכבוש. רציתי מאוד לכבוש אפילו, אני לעולם לא מחטיא בכוונה. זה פשוט קרה, זה היה פנדל גרוע".

המשחק אגב, הסתיים בניצחון 1:2 לליברפול, כאשר באותה שנה זכה רובי פאולר בפרס ה'פייר פליי' של אופ"א על אותה מחווה לשוער ארסנל. לאחר מספר שנים נשאל פאולר בראיון מדוע הוא לא הפציר בשופט לשנות את החלטתו, והחלוץ הודה שהוא חשש שמא יקבל צהוב שני על התחזות. זה מה שנקרא, חצי הגינות.

יד הזהב של מירוסלב
בתחילתה של עונת 11/12 מירוסלב קלוזה ריגש את כל העולם כשהדגים 'פייר פליי' מהו, במשחק שנערך בין לאציו לנאפולי בסטאדיו סאו פאולו, מול קבאני, פאנדב, האמשיק וחבריהם. כבר בדקה השלישית הוגבה כדור קרן מימין, אותה דחק החלוץ עם ידו לרשת של נאפולי, אל מול עיני שחקניה ההמומים.

שחקני הנשרים רצו לחבק את חברם לאחר כיבוש השער, כששחקני נאפולי רצים גם הם אל עבר השחקן בכדי למחות על השער שנכבש באופן לא חוקי. שחקני לאציו חיבקו את קלוזה ביד אחת והדפו את שחקנים נאפולי הזועמים בידם השנייה באקט משעשע, אלא שלפתע ניתן היה להבחין שמשהו לא כשורה אצל החלוץ.

מירוסלב קלוזה (רויטרס)
מירוסלב קלוזה והיד הכובשת (רויטרס)
 

קלוזה ניגש לשופט לוקה באנטי ואמר לו שהשער נכבש בצורה לא חוקית, שהוא מעד וכבש בטעות עם היד. השופט לא היסס ופסל את השער במקום. שחקני נאפולי ניגשו לחלוץ בזה אחר זה והודו לו על כך שהיה מספיק הוגן להודות שהשער לא היה חוקי.

אגב, באותו משחק קלוזה נשאר רק עם המחמאות, מכיוון ש'המטאדור', אדיסון קבאני, פירק את לאציו שלו עם שלושער נפלא בדרך לניצחון מוחץ. בדיעבד, קלוזה בטח מתחרט על מה שעשה, אך לנו הוא סיפק עוד סיפור יפה על הגינות בכדורגל.

יהודים טובים
אייאקס אמסטרדם היא אולי קבוצת הכדורגל שהכי מזוהה עם העם היהודי ברחבי הגלובוס, כשדגלי ישראל מתנוססים דרך קבע ביציעי ה'אמסטרדם ארינה', אצטדיונה הביתי. הסיפור הבא שייך לקבוצתה הצעירה של אייאקס, ששיחקה מול הקבוצה הבוגרת של קמבור בשנת 2005.

בדקה ה-73 של אותו משחק, כשאייאקס מוליכה כבר 0:2, דריק בוריגטר מגנה של קמבור נפצע וקיבל טיפול. שחקני אייאקס כמובן התכוונו להחזיר את הכדור לשוער, ו-יאן ורטורחן הופקד על המשימה. ורטוחן קיבל כדור במרחק של 60 מטרים משערה של היריבה ושלח בעיטה/מסירה אל עבר שוער קמבור, ואן דר ולאג. הכדור התרומם גבוה מעל השוער וחדר לרשת, כשורטוחן נעמד במקום ופרס את ידיו לצדדים, כאילו מנסה לומר "לא התכוונתי".

שחקני אייאקס חוגגים (רויטרס)
שחקני אייאקס חוגגים. יהודים טובים (אילוסטרציה, רויטרס)
 

שופט המשחק, ואן מינן, נאלץ לאשר את השער על פי החוקה, ולוח התוצאות הראה על 0:3 לאייאקס. ורטוחן התנצל בפני כל אחד מהשחקנים באופן אישי, כולל בפני השוער ואן דר לאג. אלא שכאן הסיפור רק החל. כששחקני קמבור פתחו את המשחק, הם הופתעו לגלות שהחבר'ה הצעירים מאמסטרדם עומדים כמו קונוסים ונותנים להם לשחק. אחד משחקני קמבור שלח כדור ארוך (שכמעט יצא אל מחוץ לתחומי המגרש) אל עבר טיג'ד האווינג, שהגיע לבדו מול שוער אייאקס וכבש. התוצאה נשמרה עד הסיום, אייאקס ניצחה 1:3, אך כאמור, הערב הזה ייזכר בעיקר בגלל המחווה הנדירה של הקבוצה ההולנדית.

נתניהו - מה תגיד על זה?
כשאזרח ישראלי שומע את המילה 'איראן', בדרך כלל עולות לו קונוטציות שליליות, אתם יודעים, פצצה גרעינית, איומי השמדה ועוד. ובכן, במדינה האיסלאמית שכבר העפילה לארבעה מונדיאלים, יש גם כדורגל, ואם לשפוט על פי הסיפור הבא, יש גם הגינות לעיתים.

ב-1 למאי 2012 ארחה אל נאסר מאיחוד האמירויות את פולאד ספהאן האיראנית, למשחק במסגרת ה-AFC, גביע האלופות של אסיה. האיראנים הוליכו במחצית 0:1, עד שבדקה ה-50 אירע האירוע המדובר.

ספואן (רויטרס)
שחקני פולאד ספואן האיראנית. גם שם יש הגינות.. (רויטרס)
 

הילאל סעיד מאל נאסר נפצע והכדור הורחק בכדי לאפשר טיפול. לאחר שהאחרון התרומם על רגליו, הקבוצה האיראנית החזירה את הכדור לשוער, אלא שחלוצה של ספהאן, שאבייר שוקאג', רץ לעבר הכדור וניסה לעבור את השוער עבדולה מוסא. שומר הקורות הכשיל אותו בדרכו אל השער, והשופט שרק לכדור עונשין מ-11 מטרים.

שחקני אל נסאר מחו בפני השופט, שהרחיק את מוסא ההמום, על אף מחאתם. שוקאג' הרים את ידו לעבר מאמנו כשהוא מביע את רצונו לבעוט את כדור העונשין (הרצחת וגם ירשת?) ומאמנו סימן בתנועות ביטול. אל נאסר ערכה חילוף והכניסה את שוער המשנה עבדולה מחואד לשער, להתמודד עם כדור העונשין הגורלי, כשהיא כזכור, כבר בפיגור 0:1. החלוץ האיראני אומיד אברחימי ניגש לבעיטה, ובמקום לבעוט בחוזקה, פשוט מסר את הכדור לשוער באקט מרשים. אגב, המשחק הסתיים בניצחון 0:3 לאיראנים, כשאת אחד השערים כובש שאבייר שוקאג' המפוקפק.

אסור לפספס
נגןהקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
הקולקצייה הספורטיבית של נטע אלחמיסטר
נגןרק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
רק בישראל: קורטואה משחק כדרוסל ומטביע!
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */