יום ראשון, 06.10.2024 שעה 20:52

משתוללת כאן סופה: איסלנד בדרך למונדיאל?

איך קרה שאומה הקטנה פי 25 מישראל, עם 5 שעות אור ביום וטמפרטורה מתחת ל-0, נמצאת מרחק נגיעה מברזיל? מסתבר ששם עושים הכל נכון. ב-21:15: קרואטיה

|
איסלנד חוגגת. תעפיל למונדיאל? (רויטרס)
איסלנד חוגגת. תעפיל למונדיאל? (רויטרס)

אחרי שקמפיין מוקדמות גביע העולם בברזיל 2014 הגיע לסיומו עבור הנבחרת הצנועה שלנו, לא מעט דובר על השאיפות, ההישגים וההיסטוריה של ישראל במשחקי הנבחרת הלאומית. חלק מהפרשנים סברו כי רמה אירופית אין לנו, כי הנבחרת הגדולה של שלמה שרף כבר לא תחזור על עצמה ובעיקר כי בשנים האחרונות הכדורגל בשאר מדינות אירופה צעד קדימה, בעוד הכדורגל שלנו בדיוק הפוך, רק הלך אחורה.

אחת הדוגמאות הבולטות בקמפיין הנוכחי היא נבחרת איסלנד הצנועה. צנועה? אולי נכון יותר לומר האלמונית, כי ספק אם תוכלו לזרוק שם של אחד משחקניה לאוויר בלי לחשוב כמה דקות. איסלנד היא הדוגמא הקלאסית לנבחרת שצעדה קדימה בשנים האחרונות. הערב ב-21:15 היא תתארח בקרואטיה למשחק הגומלין של פלייאוף ההעפלה למונדיאל אחרי ה-0:0 שהצליחה לחלץ במפגש הראשון באיסלנד.

כמעט כל תוצאה מלבד הפסד עשויה להוביל את הנבחרת להעפלה היסטורית לטורניר העולמי. אם הדבר אכן יקרה, איסלנד תהיה האומה הקטנה ביותר בהיסטוריה שתעפיל לטורניר.

אבל קודם כל קצת נתונים: איסלנד היא מדינת אי בצפון האוקיינוס האטלנטי, שממוקמת בין גרינלנד, נורבגיה וסקוטלנד, צפונית-מערבית לאיי פארו. אוכלוסייתה מונה כ-320,000 נפש בלבד, מחציתם חיים בעיר הבירה רייקיאוויק. לצורך ההשוואה, אוכלוסיית מדינת ישראל מונה כ-7,707,042 נפש, כמעט כפול 25 מהאיסלנדים.

נבחרת איסלנד לפני המשחק הראשון נגד קרואטיה (רויטרס)
נבחרת איסלנד הצנועה לפני המשחק הראשון נגד קרואטיה (רויטרס)
 

באשר להישגים בתחום הכדורגל: אז ככה, כמעט שאין. הנבחרת מעולם לא העפילה לשום טורניר כדורגל בינלאומי גדול. שחקנה המפורסם ביותר הוא החלוץ איידור גודיונסון, המשחק כיום בקלאב ברוז' לצדו של ליאור רפאלוב. בעברו הספיק גודיונסון לשחק בלא מעט מועדוני פאר, כשלבש את מדי פ.ס.וו איינדהובן, בולטון, צ'לסי, ברצלונה, מונאקו, טוטנהאם, סטוק סיטי, פולהאם, א.א.ק אתונה וסרקל ברוז', יריבתה העירונית של קבוצתו הנוכחית.

האנקדוטה המעניינת ביותר בקריירה המקצועית של גודיונסון נרשמה במשחק הידידות בין איסלנד לאסטוניה ב-1996. במהלך המחצית השנייה החליף השחקן בן ה-17 את אביו בן ה-34, ארנור גודיונסון, בפעם הראשונה אי פעם בה אב ובנו שיחקו יחדיו במשחק בינלאומי.

מלבד גודיונסון, שחקן מפתח נוסף בהרכב האיסלנדי הוא חלוץ אייאקס, קולביין סיגפורסון, שהספיק לכבוש עבור הנבחרת 13 שערים ב-19 משחקים. גם גילפי סיגורדסון מטוטנהאם וארון גונארסון מקרדיף הם שחקנים משמעותיים בנבחרת. השלושה אמנם לא בלטו יתר על המידה במשחק הראשון נגד קרואטיה, אך הם המוציאים לפועל הבלתי מעורערים של נבחרתם.

ג´והאן גודמונדסון חוגג (רויטרס)
יוהאן גודמונדסון חוגג. ישחק מול מכבי חיפה במדי אלקמאר (רויטרס)
 

אז איך הנבחרת הקטנה הזו הצליחה להגיע מרחק נגיעה מהטורניר העולמי, דווקא ממוקדמות היבשת עמוסת הכישרון? יש כמה סיבות, הראשונה היא הסיבה האקראית. אין מה לעשות, הגרלת בית 5 הייתה נוחה במיוחד עבור האיסלדים, כשמלבד נבחרת שווייץ שסיימה לפניה במקום הראשון, נבחרות נוחות יחסית כמו סלובניה, נורבגיה, אלבניה וקפריסין השלימו את הבית. כן, ייתכן כי אפילו נבחרת ישראל הייתה מצליחה להגיע לפלייאוף ההעפלה למונדיאל מבית זה.

אך בכל זאת, אסור לזלזל בנבחרת איסלנד, שנותרה בלתי מנוצחת בששת משחקיה האחרונים. מי שעומד על הקווים ומדריך את האיסלנדים הוא קבלן ההעפלות, לארס לאגרבק, שראוי למירב המחמאות. לאגרבק הספיק להעפיל עם נבחרת שבדיה לשלב הבתים ביורו 2000, לשמינית גמר מונדיאל 2002, לרבע גמר יורו 2004, לשמינית גמר מונדיאל 2006 ולשלב הבתים ביורו 2008.

אחרי הקדנציה המפוארת עם שבדיה עבר לאגרבק לאמן את נבחרת ניגריה במונדיאל 2010, אך לא הצליח להעפיל איתה לשלב שמינית הגמר ומ-2012 החל לאמן את הנבחרת האיסלנדית. תחת הדרכתו של המאמן, הצליחה הנבחרת לשמור על סגנון משחק קבוע וידוע, כשבסיס השחקנים מונה פחות או יותר את אותו הרכב שרץ יחדיו עוד מימיהם בנבחרת הצעירה. 

איסלנד מוגרלת מול קרואטיה. תעפיל לראשונה בתולדותיה? (רויטרס)
איסלנד מוגרלת מול קרואטיה. תעפיל לראשונה בתולדותיה? (רויטרס)
 

אך הסיפור של נבחרת איסלנד זה לא רק הגרלה נוחה ומאמן מצוין. בראש ובראשונה מדובר בתהליך ארוך שהחל כבר בשנות ה-90, כשנקודת המפנה הגדולה הגיעה עם המשבר הכלכלי הגדול שפקד את המדינה ב-2008. מועדוני הכדורגל באיסלנד החליטו לוותר על השחקנים הזרים והיקרים והשאירו את הדלת פתוחה לכישרונות המקומיים.

במקביל, החליטה ההתאחדות האיסלנדית לעשות הכל כדי לפתח את הכישרון בקרב הילדים והנוער במדינה ועם מספר רב של מועדוני כדורגל, התאמת המתקנים לאקלים הקשה של המדינה, ובניית בסיס שחקנים שרץ יחדיו לאורך שנים, הצליחה המדינה הקטנטנה לעשות את הבלתי יאומן ולהגיע למשחק הגומלין מרחק נגיעה מהטורניר היוקרתי. 

מנגד, נבחרת קרואטיה סיימה את שלב הבתים עם 17 נקודות, בדיוק כמו נבחרת איסלנד. הסגל של הקרואטים עמוק ומוכשר יותר מזה של איסלנד, בכך אין ספק. רק לצורך ההשוואה, השווי המוערך של צמד הקרואטים לוקה מודריץ' ומריו מנדזוקיץ', זהה לשווי כל שחקני ההרכב הפותח של נבחרת איסלנד.

לארס לאגרבק (רויטרס)
לארס לאגרבק. קבלן ההעפלות יצליח גם עם איסלנד? (רויטרס)
 

הקרואטים לא ציפו להתקשות במשחק הראשון מול איסלנד, אך המקומיים הצליחו לשמור על הגנה צפופה ומאורגנת היטב. הקרואטים היו אלו שסיכנו את השער האיסלנדי פעם אחר פעם, אך קשה להאשים את האיסלנדים. במחצית הוחלף שחקן אייאקס, קולביין סיגת'ורסון, מה שפגע בכלים ההתקפיים של הנבחרת ומהדקה ה-50 הם נותרו בעשרה שחקנים לאחר שלאפור סקולאסון ראה את הכרטיס האדום הישיר.

הקרואטים לא תרגמו את היתרון המספרי לשער, מה שמותיר את הכל פתוח לקראת מפגש הגומלין בין הנבחרות. קרואטיה העפילה למונדיאל לראשונה בתולדותיה ב-1998 ומאז החסירה רק טורניר אחד. איסלנד? גם 1:1 קטן וצנוע יטיס אותה לראשונה למונדיאל בברזיל. אם הדבר יקרה, תצטרך הנבחרת להסתגל לאור יום ולמזג אוויר חם, דבר שהיא לא כל כך מכירה.

באשר אלינו, ההתאחדות לכדורגל בישראל יכולה להסתכל על המודל של האיסלנדים וללמוד. רק תשתית בסיסית, חינוך לכדורגל מגיל צעיר ומקצוענות, יקדמו אותנו לעבר היעד הנחשק.

לוקה מודריץ´ וארון גונארסון במאבק על הכדור (רויטרס)
לוקה מודריץ´ וארון גונארסון במאבק על הכדור (רויטרס)
 

ואל תנסו לחפש תירוצים, עם חמש שעות אור ביום וטמפרטורה שצונחת באופן קבוע מתחת לאפס, הם הגיעו לאן שלא הגענו מאז 1970, פלייאוף העפלה למונדיאל. כשעל כל 25 תושבים ישראליים ישנו תושב איסלנדי בודד, גם אנחנו היינו יכולים להיות שם במקומם. מתי תשתולל כאן סופה כמו באיסלנד?

אסור לפספס
נגןמי ינצח במירוץ? אמבפה מול אצנית מאה מטר
מי יותר מהיר? אמבפה מול אצנית מאה מטר
נגןמה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
מה גרם לדני אבדיה להתפוצץ מצחוק בטיקטוק?
נגןאיך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
איך מתלבשים כמו כריסטיאנו רונאלדו?
נגןהמעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
המעריץ הצליח לברוח מהשומרים והגיע למסי
/* LAST / NEXT ROUNDs */