יום שישי, 05.07.2024 שעה 08:15

זקנים ונהנים: פנאתינאיקוס המבוגרת בנוקיה

באטיסט (36), פוטסיס (32) ודיאמנטידיס (33), שכיכבו מול מכבי ת"א בגמר 2011, יפגשו אותה שוב ב-21:05 (חי ב-ONE) כשהם עדיין ברגים מרכזיים במכונה

|
באטיסט, פוטסיס ודיאמנטידיס.
באטיסט, פוטסיס ודיאמנטידיס. "הקשישים" של פאו

מכבי תל אביב תארח הערב (חמישי) ב-21:05 בהיכל נוקיה את פנאתינאיקוס היוונית במשחק יורוליג נוסף שייכנס לארכיון יריבות היסטורי בין שני אריות אירופה שכמעט כל עונה מוצאות עצמן חונקות אחת את השניה למוות.

המשחק, כמו כל משחקיה של מכבי ביורוליג, יועבר באתר ONE בשידור ישיר ללא תשלום. ניתן לצפות במשחקים גם בסמארטפון וכן בטאבלט.

המפגשים הטעונים בין מכבי לפאו תמיד הלהיבו וסיפקו את הסחורה וכעת, אחרי יריבות של למעלה משלושה עשורים, שחקנים שקיפצו בין שני המועדונים, והרבה ערפל סביב עתידם של מאמני שתי הקבוצות, פרק נוסף בשושלת הקרבות ייכנס לפנתיאון.

מכבי מגיעה ללא ספק כפייבוריטית הברורה ובפורמה טובה הרבה יותר מיריבתה וניצבת בראש הבית עם מאזן 1:3 כאשר ניצחון יבטיח לה כמעט בוודאות מקום בשלב הבא. לעומת זאת, יריבתה היוונית גוררת הפסד ביתי ללוקומוטיב קובאן ולא מרשימה עד כה במפעל האירופי עם מאזן 2:2.

בליגה לעומת זאת, מצבם של היוונים טוב הרבה יותר. פאו (1:4) חובקת את המקום השני בטבלה יחד עם פנאיוניוס ושחקנה המסופסל לשעבר של ברק נתניה ואקס הפועל כפ"ס, אריק מקולום, כאשר בעוד יומיים ייפגשו שני המחנות למשחק על טהרת המקום השני ביוון. זאת, לאחר שהירוקים הפסידו במחזור הפתיחה ליריבתם השנואה, אולימפיאקוס בתוצאה פסיכית, 45:55.

"מגיעים לכאן כדי לנצח"

פנאתינאיקוס מציגה סגל רחב ומנוסה שספק מתאים לפיינל פור היורוליג, אך כזה שכולל לא מעט שחקנים בעלי עבר של ניצחונות בהיכל. בין כוחות ההתקפה של היוונים ניתן למצוא את הקלע המוביל עם 12 נקודות בממוצע, הפורוורד הליטאי הבינלאומי, ג'ונס מצ'יוליס, הכוכב היווני העולה, ניקוס פאפאס, שחתום על 10.5 נקודות ב-67% מחוץ לקשת, הפורוורד האמריקאי, ג'יימס גיסט, שניצח אשתקד את מכבי בנוקיה במדי מלאגה, והאקסים ראמל קרי וסטפון לאזמה ששיחקו בהפועל ירושלים ובמדים הצהובים בהתאמה. בנוסף, כוח האש מאתונה לא מסתיים שם ומציג גם את הרכז הקרואטי רוקו אוקיץ',  מיכאיל בראמוס, לוקאס מברוקפלידיס ו-ולדימיר ג'אנקוביץ' המקומיים.

לאזמה. חוזר לנוקיה בירוק (חגי ניזרי)
לאזמה. חוזר לנוקיה בירוק (חגי ניזרי)
 

אך עם כל הכבוד לקלעים המרשימים, לקפיצים הזרים ולסגל הנוצץ, גלגלי הפלדה במכונה של פנאתינאיקוס חורקים ולכן, כתבה זו בוחנת את מצבם של שלושה מהשחקנים היותר מבוגרים בסגל של המאמן ארגיריס פדולאיקיס. כאלה שעוד רגע נגמר להם הדלק: הסנטר מייק באטיסט (36), הפורוורד אנתוניס פוטסיס (32) והמנוע שעוד רגע נשחק, דימיטריוס דיאמנטידיס (33).

הטריו שניצחו את מכבי בגמר היורליג 2011 (רויטרס)
הטריו שניצחו את מכבי בגמר היורליג 2011 (רויטרס)
 

בעונה שעברה זכתה פנאתינאיקוס באליפות יוון אחרי בצורת של שנה שקטעה רצף של תשע הנפות גביע ברציפות. לבעלי המועדון בראשות האחים ג'יאנאקופולוס, נמאס לראות את האחות האדומה בעיר מניפה פעמיים ברציפות את גביע אירופה וקיבלה החלטה גורפת כי לעונה הנוכחית, "שבו בנים לגבולם".

הצעד הראשון שביצעו היוונים להחייאת הזהות במועדון היה החזרתו של הפורוורד/סנטר מייק באטיסט מפנרבחצ'ה, שם רשם ממוצעים מביכים של 5.4 נקודות ו-4.7 כדורים חוזרים בממוצע. באטיסט, המתנשא לגובה 2.04 מטרים, יחגוג בשבוע הבא 36 קיצים מתוכם העביר תשעה באתונה עד הגיחה המבזה לטורקיה.

הסנטר שזכה בשלוש אליפויות אירופה עם פאו, הגיע כמחליפו הישיר של סנטר מכבי כיום, סופוקליס שחורציאניטיס. סופו שיחק בעונה שעברה בפאו ולמרות פתיחה חלומית, איבד את מקומו ברוטציה ובקיץ נחתך כשהקבוצה טירפדה את חוזהו.

מייק באטיסט. חוזר אחרי עונה חלשה בפנרבחצ´ה (יוסי ציפקיס)
מייק באטיסט. חוזר אחרי עונה חלשה בפנרבחצ´ה (יוסי ציפקיס)
 

עיקר הטענות כלפי סופו היו ברמה המקצועית והתבססו על כך שהביג מאן היווני האט את קצב המשחק וסגנון ההתקפה של הקבוצה, וכי המאמן פדולאיקיס מעוניין במשחק יותר קצבי. הבעיה שהשנה, עוד יותר מבעונה שעברה, פאו מפגינה כדורסל סטטי מאוד שמתנהל ברובו מעבר לקשת ומתובל בעיקר במהלכי פיק-אנד-רול עם דימיטריוס דיאמנטידיס שמנהל כמעט באופן בלעדי את ההתקפה. באטיסט זוכר לטובה את הצהובים כשסיפק נגדם שיאי קריירה ביורוליג עם 6 ריבאונדים בהתקפה ו-6 אסיסטים.

הבן האובד הנוסף ששב הביתה לאחר סיבוב רביעי בגלות, הוא הפורוורד אנטוניס פוטסיס, המתנשא לגובה 2.09. פוטסיס אומנם הגיע לאתונה רק בעונת 1997-98 אך הספיק לנדוד לא מעט וביצע בין לבין גיחות ב-NBA, יוון, רוסיה ואיטליה. את עונת הבכורה שלו במדריד פוטסיס לא ישכח לעולם. הפורוורד העפיל עם ריאל לגמר היול"ב קאפ, אך היה שותף לכישלון המביך של הספרדים כשהפסידו במפתיע לשרון דרוקר והפועל ירושלים.

אנטוניס פוטסיס (יוסי ציפקיס)
אנטוניס פוטסיס. שב לקנדציה חמישית במועדון (יוסי ציפקיס)
 

פוטסיס כבר מזמן לא מתפקד כשחקן מוביל ביורוליג והמספרים שלו נמצאים בירידה הדרגתית, כאשר העונה הוא מספק 3.3 נקודות ו-3.8 ריבאונדים ב-18 דקות. אומנם היווני מזוהה מאוד עם הירוקים והחל את עונתו התשיעית בחמש קדנציות שונות במועדון, אך ספק אם דווקא ממנו תגיע הישועה. החתמתו של פוטסיס בקבוצה תרמה רבות לזיקה ובהזדהות של האוהדים עם הקבוצה, אך ברמה המקצועית, אין ספק שזהו מהלך שמשרת יותר את השחקן מאשר המועדון.

הנתון הבולט ביותר המעיד כי במקרה של פוטסיס "כל המוסיף גורע", מתבטא בצמד המפגשים האחרון שלו מול הצהובים ב-2011. בניצחון הביתי של מילאנו על דייויד בלאט וחניכיו, רשם היווני 4 נקודות ו-4 ריבאונדים ואילו בהפסד בנוקיה, זרק פוטסיס תשע זריקות מחוץ לקשת ולמרות שסיים עם 15 נקודות ו-9 כדורים חוזרים, ניצחו הצהובים.

אנטוניס פוטסיס (יוסי ציפקיס)
אנטוניס פוטסיס. חיזק את הזיקה של האוהדים לפאו (יוסי ציפקיס)
 

לסיום, הצלע השלישית והמנצח על כל החבורה בירוק הוא ללא ספק המנוע והברומטר, דימיטריוס דיאמנטידיס האגדי בן ה-33. הגארד היווני המתנשא לגובה 1.96, ניצח את מכבי אין ספור פעמים ונחשב לשחקן עטור ניסיון בקבוצה ואחד המובילים בקטגוריה זו באירופה. דיאמנטידיס נחשב לשליט הבלעדי במועדון והשחקן הכל יכול על הפרקט המזכיר שילוב בין מארק גאסול הספרדי לאנדריי קירילנקו הרוסי מבחינת הערכה המקצועית והכבוד במולדתו.

רשימת התארים של דיאמנטידיס היא אינסופית וכוללת שלוש זכיות באליפות אירופה, MVP של היורוליג, פעמיים ה-MVP של פיינל פור היורוליג, שחקן ההגנה של היורוליג חמש עונות רצופות ושש בסה"כ וגם נבחר ארבע פעמים לחמישייה הראשונה במפעל. כל זאת, ללא אזכור של תאריו בליגה המקומית. לצד כל המדליות ועיטורים, למרבה הצער הקריירה של דיאמנטידיס, אחד הווינרים הגדולים ביותר בכדורסל האירופי בכל הזמנים, נושק לסיום.

דיאמנטידיס  (רויטרס)
דיאמנטידיס. בעל רשימה מרשימה של תארים (רויטרס)
 
הגארד השמאלי המכונה "התמנון" בשל מוטות ידיו הארוכות, מדורג ראשון ביורוליג באסיסטים עם ממוצע של 8.3 למשחק ושישי בדקות על הפרקט, אך נתונים אלו רק מחזקים את השחיקה שלו באופן מובלט. לאורך העונה, דיאמנטידיס מרבה לאיים מחוץ לקשת ולמעשה מסתפק בזריקות לשלוש מאשר בצבע ואף מוביל את היורוליג ביריות מרחוק.

האחוזים של D3 ממעבר לקשת לא ירדו מ-37% מאז 2010 אלא שעכשיו הרגליים ממעטות להתרומם ודיאמנטידיס צנח ל-27% כאשר במהלך כל ארבעת משחקי פנאתינאיקוס ביורוליג, זרק מאיזור הצבע ארבע פעמים בלבד, ממוצע של זריקה למשחק. העייפות מסחיבת הקבוצה משפיעה על מי שעד לפני שנתיים עמד על 88% מקו העונשין והעונה נשר ל-58% בלבד.

דיאמנטידיס הינו הלב והנשמה בהתקפה של פאו כאשר רוב התרגילים זורמים לכיוונו ומרביתם הם פיק-אנד–רול עם הגבוהים במטרה להשחיל להם כדורים פנימה או למצוא את הקלעים על הקשת.

דיאמנטידיס. מכונה התמנון בגלל הזרועות הארוכות  (רויטרס)
דיאמנטידיס. מכונה התמנון בגלל הזרועות הארוכות (רויטרס)
 

אם חשבתם שתיאו פאפאלוקאס היה מקורב לסופו, אזי שלדיאמנטידיס חיבור ארוך שנים עם הסנטר הצהוב. בעונה האחרונה, חזרו השניים לשתף פעולה לראשונה מאז שיחקו בהיראקליס בעונת 2003. החיבור ביניהם אז היה כל כך טוב שבסיום אותה עונה, שחורציאניטיס העמיד 11.5 נקודות ו-6.2 כדורים חוזרים בממוצע ונבחר בדראפט ה-NBA על ידי הלוס אנג'לס קליפרס.

נכון שדיאמנטידיס נמצא בדעיכה אך ראש-הכדורסל עדיין עובד וסביר להניח שאחד השחקנים החכמים ביורוליג ידע לנצל את היתרונות הפיזיים שלו על פני הגארדים של מכבי ולהוריד את אוחיון, רייסוהיקמן לפוסט אפ באיזור הצבע.

דיאמנטידיס וסופו. (יוסי ציפקיס)
דיאמנטידיס וסופו. יש להם חיבור ארוך שנים (יוסי ציפקיס)
 

בפעם האחרונה בה פגש היווני את מכבי ב-2012, סיפק שיא קריירה ביורוליג במדד משוקלל 34 במשחק מספר 5 בפלייאוף כשרשם 25 נקודות כולל 15-18 זריקות עונשין, לצד 6 ריבאונדים ו-3 אסיסטים בדרך לניצחון מכריע 85:86 שהדיח את מכבי מאירופה.

גילוי נאות: בפעם האחרונה בה הטריו הסבאי באטיסט-פוטסיס-דיאמנטידיס איחדו כוחות היה בעונת 2011 כשפאו זכתה ביורוליג על חשבון הצהובים בברצלונה וכותב שורות אלה הפסיד לא מעט יורו. הערב בהיכל, מגובים ב-11,000 צהובים משתוללים, יש הרבה מקום לנקמה של הצהובים וסגירת חשבון.

אוהדי מכבי. ירעידו את נוקיה הערב (קובי אליהו)
אוהדי מכבי. ירעידו את נוקיה הערב (קובי אליהו)
 

אסור לפספס
נגן10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
10 הרגעים הגדולים העונה בליגה הספרדית
נגןרונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
רונאלדו תמיד נותן יחס חם למעריצים שלו
נגןברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
ברוני ג'יימס מתמודד עם הביקורות הקשות
נגןזה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
זה ספיידרמן? אוהד קפץ מהיציע על רונאלדו
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
יורו 2024
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */